Тематичне підсумкове .оцінювання є обов'язковими. Тематичне оцінювання націлює на перевірку знань учнів з однієї теми. Проте оптимальною вважається перевірка засвоєння навчального матеріалу, який вивчався протягом 6—8 уроків, бо реалізує не лише контрольну функцію, а й стимулювальну та коригувальну й дає змогу уникати перевантаження учнів.Під час тематичного оцінювання важливо не лише перевірити й оцінити кінцевий результат засвоєння навчального матеріалу всіма учнями, а й з'ясувати, яких результатів досяг кожен із них на різних етапах вивчення теми. Дане тематичне оцінювання з географії 8 клас по темі " Клімат та внутрішні води України" розроблене у вигляді тестів, різних рівнів складності. Розроблено 4 варіанти . Дана розробка відповідає програмі з географії її основними вимогами до знань і вмінь учнів.
Тема уроку: Кліматичні умови та ресурси України. Внутрішні води (тематичне оцінювання).
Мета: визначити рівень навчальних досягнень учнів з теми « Клімат та внутрішні води України».
Тип уроку : урок контролю
Навчально- методичне забезпечення :
Ф. Заставний. Фізична географія України; підручник для 8 класу -К.Форум, 2004;
С. Г. Кобернік . Методика викладання географії в школі. –К.Стафед-2,2000;
Атлас: Географія України 8-9 кл.;
Карта « Україна. Клімат».
Карта «Україна. Природні води ».
Хід уроку:
І. Організаційна хвилина.
ІІ. Проведення тематичної письмової атестації.
Варіант І
І рівень складності:
1. Назвіть несприятливі метеорологічні явища, які характерні для України.
2. Які ви знаєте види поверхневих вод України?
3.Континентальність клімату на території України зростає:
а) із заходу на схід;
б) з півночі на південь;
в) з північного заходу на південний схід;
г) з південного заходу на північний схід.
4. Найбільше в Україні прісне озеро — це:
а) Ялпуг; в) Синевір;
б) Світязь; г) Донузлав.
ІІ рівень складності:
1. Позначте на контурній карті межі тери¬торій України, які отримують найбільшу кіль¬кість сонячного тепла.
2.Нанесіть на контурну карту найбільші річки України.
3.Користуючись картами атласу, охарак¬теризуйте пануючі повітряні маси над територією України.
ІІІ рівень складності:
1.Чим грунтові води відрізняються від артезіанських?
2. Оцініть придатність агрокліматичних ресурсів України для вирощування рису.
ІУ рівень складності.
Поясніть роль клімату у формуванні особливостей при¬родно-територіальних комплексів на території України.
Варіант ІІ
І рівень складності:
1. На якій території України коефіцієнт зволоження менший одиниці?
2. Назвіть основні річки України.
3. Основною закономірністю в розподілі опадів на тери¬торії України є:
а) їх зменшення з пн. і пн. заходу на пд. і пд. схід;
б) їх збільшення з пн. і пн. заходу на пд. і пд. схід;
в) їх зменшення із заходу на схід;
г) рівномірне випадання на всій території протягом року.
4. До найбільших придунайських озер відносяться:
а) Ялпуг; г) Синевир;
б) Кугурлуй; д) Небель;
в) Кагул; є) Вершина.
ІІ рівень складності:
1.Позначте на контурній карті межі тери¬торій, які отримують найменшу кількість со¬нячного тепла.
2.Нанесіть на контурну карту найбільші канали України.
3.Проаналізуйте синоптичну карту. Зробіть відповідний прогноз погоди.
ІІІ рівень складності:
1. Чому глибина залягання підземних вод найменша на Поліссі, найбільша в степу?
2. Чому площа озера - затоки Сиваш періодично змінюється?
ІV рівень складності:
Поясніть, які типи погоди пов'язані з проходженням атмосферних фронтів через територію України.Чому?
Варіант ІІІ
І рівень складності:
1. Назвіть основні кліматичні чинники, що формують клімат України.
2.На якій річці України найбільше побудовано водосховищ?
3.В Україні зареєстровано найменші річні суми опадів:
а) на Азово-Чорноморському узбережжі;
б) у Кримських горах;
в) у межах Донецького кряжу;
г) на Закарпатській низовині.
4.Найбільшими каналами в Україні є:
а) Сіверський Донець — Донбасу
б) Дніпро — Донбас;
в) Дніпро — Кривий Ріг;
г) Північнокримський канал.
ІІ рівень складності:
1. Позначте на контурній карті межі територій, які отри¬мують найбільше опадів.
2. Нанесіть на контурну карту притоки річки Дніпро.
3. Користуючись картами атласу, охарактеризуйте хід лип¬невих температур на території України.
ІІІ рівень складності:
1. Яке живлення річки Сіверський Донець? Які особливості будови його долини і берегів на території України?
2. Що таке циклон і антициклон? Звідки вони приходять в Україну і яку погоду приносять?
ІУ рівень складності:
Поясніть закономірності зміни континентальності кліма¬ту України з північного заходу на південний схід.
Варіант ІV
І рівень складності:
1. Назвіть види сонячної радіації.
2. Яка група карстових озер зосереджена на Поліссі?
3. В Україні зареєстровано найбільші річні суми опадів:
а) в Українських Карпатах;
б) у межах Причорноморської низовини;
в) на узбережжі Азовського моря;
г) у межах Поліської низовини.
4. Найбільшими артезіанськими басейнами в Україні є:
а) Дніпровсько-Донецький; г) Закарпатський;
б) Волинсько-Подільський; д) Північно-Кримський;
в) Причорноморський; є) Приазовський.
ІІ рівень складності:
1. Позначте на контурній карті межі територій, де випадає найменше опадів.
2. Обведіть на контурній карті межі поширення боліт на території України.
3. Визначте похил річки Дунай.
ІІІ рівень складності:
1. Охарактеризуйте пануючі повітряні маси над територією України.
2. Складіть географічну характеристику річкової системи Дніпра.
IV рівень складності:
Поясніть зв’язок гідрологічного режиму річок і озер з підземними водами.
І рівень – 0,5 бала за питання
ІІ рівень – по 1 балу за питання
ІІІ рівень – по 2 бали за питання
ІV рівень – 3 бали за питання
В сумі- 12 балів
ІІІ. Домашнє завдання.
Зробити самоаналіз даної теми і ліквідувати прогалини у знаннях.
Тематичне оцінювання по темі природні ресурси України |
||||||||||||||
Тип уроку: контролю, перевірки, оцінювання знань, вмінь, на-вичок. I. Організаційний момент II. Перевірка знань Пропонуємо провести його у формі тестування (На виконання завдань 35 хвилин з подальшою взаємооцінкою за ключами, запропонованими учителем. Тестові завдання можна розподілити на два варіанти по 30 тестів). I. Завдання на вибір однієї правильної відповіді 1. Кліматичний пояс, в межах якого знаходиться більша частина території України: а) арктичний; б) помірний; в) тропічний; г) субтропічний. 2. Найбільший порт, що розташований у гирлі Дунаю: а) Вилкове; б) Одеса; в) Рені; г) Ізмаїл. 3. Форми рельєфу, які переважають у межах території України: а) низовини — 70 % і височини — 25 %; б) рівнини — 50 %; в) низовини — 50 % і рівнини — 25 %; г) рівнини — 70 % і височини — 25 %. 4. Види ґрунтів, що є найбільш поширеним у степовій зоні України: а) дерново-підзолисті; б) сірі лісові; в) чорноземи; г) каштанові. 5. Чинник, який є головним у формуванні чорноземів у степовій зоні України: а) панівні вітри; б) рівнинний рельєф; в) умови зволоження; г) господарська діяльність людини. 6. Озеро України, озерна улоговина якого має вулканічне походження: а) Липовецьке; б) Ялпуг; в) Синевир; г) Куяльник. 7. Природна зона, що займає найбільшу площу України: а) мішані ліси; б) степ; в) лісостеп; г) тайга. 8. Вид ґрунтів, що є найбільш поширеним у лісостеповій зоні України: а) дерново-підзолисті; б) чорноземи; в) сірі лісові; г) каштанові. 9. Область України, територія якої повністю розташована в лісостеповій зоні: а) Волинська; б) Черкаська; в) Донецька; г) Львівська. 10. Назва найбільшої притоки Дунаю в межах України: а) Прут; б) Тиса; в) Случ; г) Сірет. 11. Область України, територія якої повністю розташована у зоні мішаних та широколистяних лісів: а) Луганська; б) Кіровоградська; в) Волинська; г) Одеська. 12. Види ґрунтів, що є найбільш поширеним у зоні мішаних та хвойних лісів України: а) дерново-підзолисті; б) сірі лісові; в) чорноземи; г) каштанові. 13. Назва найбільшої притоки Дністра в межах України: а) Збруч; б) Стрий; в) Случ; г) Тилігул. 14. Тип живлення, що має переважна більшість річок України: а) снігове; б) дощове; в) мішане; г) підземне. 15. Територія України, в межах якої бере початок річка Дністер: а) південні схили Карпатських гір; б) Закарпатська низовина; в) північні схили Карпатських гір; г) Подільська височина. 16. Групи, на які розподіляються озера морського походження, що поширені в Приазов’ї та Причорномор’ї: а) озера-лагуни та озера-лимани; б) озера-стариці та карстові; в) греблеві або завальні; г) дельтові та заплавні. 17. Озеро льодовикового або карстового походження: а) Ялпуг; б) Кугурлуй; в) Світязь; г) Бребенескул. 18. Найдавніша епоха гороутворення: а) Альпійська; б) Мезозойська; в) Каледонська; г) Герцинська. 19. Назва вугільного басейну: а) Білозерський; б) Львівсько-Волинський; в) Дніпровський; г) Придніпровський. II. Завдання на утворення логічних пар та встановлення хронологічної або логічної послідовності 20. Встановіть відповідність між найбільшими озерами України та місцевостями, де вони розташовані:
21. Встановіть відповідність між річками та їх найбільшими притоками:
22. Встановіть відповідність між рослинністю та типом ґрунту, що формується під нею:
23. Встановіть відповідність між річками та їх короткою характеристикою:
24. Встановіть відповідність між типами рослинних угрупувань та їх поширенням в межах України:
25. Встановіть відповідність між типами ґрунтів та їх поширенням у межах України:
ІІІ. Багатовибіркові завдання на встановлення причинно-наслідкових зв’язків 26. Виберіть правильне твердження: а) через Україну проходить вісь високого атмосферного тиску материка Євразія, її територія перебуває під постійним впливом холодних арктичних повітряних мас; б) через Україну проходить вісь високого атмосферного тиску материка Євразія, її територія перебуває під впливом західних повітряних мас, що приносять циклони, а також тих, що пов’язані з впливом Азорської та Азіатської областей високого тиску; в) територія України перебуває під постійним впливом вологих і теплих атлантичних повітряних мас; г) територія України перебуває під постійним впливом повітряних мас, що формуються над Середньою і Малою Азією. 27. Виберіть правильне твердження: а) на рівнинній території України поширені лісостепові, степові та сухо-степові ландшафти помірного поясу; б) на рівнинній території України поширені мішані і хвойні лісові ландшафти помірного поясу; в) на рівнинній території України поширені широколистяні і мішані лісові, лісостепові, степові та сухостепові ландшафти помірного поясу; г) на рівнинній території України поширені степові та сухостепові ландшафти помірного поясу). 28. Під родючістю ґрунтів розуміють: а) здатність ґрунту забезпечити рослини поживними речовинами, водою і повітрям; б) здатність ґрунту забезпечити рослини вологою в теплу та холодну пори року; в) здатність ґрунту забезпечити кореневу систему рослин вуглекислим газом; г) здатність ґрунту забезпечити рослини мінеральними добривами. 29. Повітряні маси, що найбільше впливають на клімат України: а) континентальні помірних широт, атлантичні, арктичні та тропічні; б) арктичні, центрально-азійські, тропічні та субтропічні; в) континентальні тропічних широт, атлантичні, арктичні та тропічні; г) континентальні тропічних широт, тропічні та субтропічні. 30. Виберіть твердження, що правильно характеризують клімат України: а) влітку на території Україні ідуть зливи, більшість з яких супроводжуються градом та зниженням температури до 8 °С; б) зима наступає в кінці листопада, на початку грудня, в цілому не сувора і триває близько чотирьох місяців; в) весна найраніше приходить у Закарпаття і супроводжується заморозками; г) зимові опади майже на всій території бувають переважно у вигляді дощу. IV. Багатовибіркові завдання розрахункового типу 31. Розрахуйте альбедо земної поверхні, якщо відомо, що величина сонячної радіації, яка надходить за рік на верхню межу атмосфери, становить 1, 23 ккал/см2, а відбитої радіації — 0, 37 ккал/см2. 32. Визначте падіння річки Дніпро на ділянці від витоку до м. Київ за наступними даними: висота витоку — 253 м над рівнем океану, висота гирла — 0 м, висота м. Київ — 89 м. 33. Розрахуйте похил річки Дніпро, якщо відомо: довжина Дніпра — 2201 м, падіння — 253 м. 34. Визначте, висоту на якій розташоване місто, якщо на березі моря, де розташоване місто, атмосферний тиск складає 730 мм рт. ст., а атмосферний тиск над рівнем океану — 760. 35. Розрахуйте площу зелених насаджень (у гектарах), що необхідна місту Київ (в якому нараховується приблизно 3 млн мешканців), якщо 1 га лісу поглинає за 1 годину стільки вуглекислого газу, скільки його видихає за цей час 200 чоловік. 36. Визначте похил річки, якщо її довжина становить 50 км, а висота витоку 150 метрів, висота гирла 100 метрів над рівнем моря. V. Відкриті завдання з короткою однією чи двома відповідями 37. Визначте назву науки, що вивчає походження і розвиток ґрунтів, їх розповсюдження й використання. 38. Назвіть карту, на якій позначають температуру повітря, напрями і швидкість вітрів, розміщення теплих і холодних фронтів, циклонів і антициклонів, напрями їх переміщення тощо. 39. Визначте назву висхідного атмосферного вихору із замкненою областю зниженого тиску, в якому вітри дмуть від країв до центру. 40. Назвіть озерну улоговину, що утворюється в районах поширення легкорозчинних гірських порід. VІ. Відкрите завдання з двома варіантами відповіді
41. На Керченському півострові є 18 постійно діючих вулканів — Булганацький, Великотарханський, Малотарханський тощо. Окрім того, на даній місцевості в різних місцях збереглося близько 30 заснулих вулканів. 42. Карпати — низько- і середньовисотні гори з найвищими вершинами не більше 2100 метрів утворилися в період альпійської тектонічної епохи. 43. Сучасна флора України сформувалася в кінці антропогену, після материкового зледеніння. 44. Лісами вкрито близько 14 % території України. Найбільші площі вони займають у Карпатах, Криму і на Поліссі. 45. Переважна більшість річок України належить до басейнів Чорного та Балтійського морів. 46. На рівнинних територіях України кількість опадів зменшується в напрямку зі сходу на захід. 47. Унаслідок випадання зливових дощів у Карпатах можуть сформуватися короткочасні селеві потоки, які мають значну руйнівну силу. 48. Ґрунти степової зони сформувались в умовах надлишкової кількості вологи. 49. Рослини, що збереглися з минулих геологічних часів — рододендрон жовтий, меч-трава, тис ягідний — свідчать про те, що суходіл країни, ще 280 тис. років тому був укритий вічнозеленою субтропічною та тропічною рослинністю, яка зникла під час останнього зледеніння. 50. У ґрунті, як правило, виділяють чотири горизонти: той, що обробляється, гумусовий, вмивання та вимивання. VI. Підсумки уроку Учні самостійно визначають ступінь виконання роботи, виставляють оцінки. VII. Домашнє завдання |