Тематичне оцінювання по темі: « Клімат та внутрішні води України»

Про матеріал

Тематичне підсумкове .оцінювання є обов'язковими. Тематичне оцінювання націлює на перевірку знань учнів з однієї теми. Проте оп­тимальною вважається перевірка засвоєння навчального матеріалу, який вивчався протягом 6—8 уроків, бо реалізує не лише контрольну функцію, а й стимулювальну та коригувальну й дає змогу уникати пе­ревантаження учнів.Під час тематичного оцінювання важливо не лише перевірити й оцінити кінцевий результат засвоєння навчального матеріалу всіма уч­нями, а й з'ясувати, яких результатів досяг кожен із них на різних ета­пах вивчення теми. Дане тематичне оцінювання з географії 8 клас по темі " Клімат та внутрішні води України" розроблене у вигляді тестів, різних рівнів складності. Розроблено 4 варіанти . Дана розробка відповідає програмі з географії її основними вимогами до знань і вмінь учнів.

Перегляд файлу

Тема уроку: Кліматичні умови та ресурси України. Внутрішні води (тематичне оцінювання).
Мета: визначити рівень навчальних досягнень учнів з теми « Клімат та внутрішні води України».
Тип уроку : урок контролю
Навчально- методичне забезпечення : 
Ф. Заставний. Фізична географія України; підручник для 8 класу -К.Форум, 2004;
С. Г. Кобернік . Методика викладання географії в школі. –К.Стафед-2,2000;
Атлас: Географія України 8-9 кл.;
Карта « Україна. Клімат».
Карта «Україна. Природні води ».
Хід уроку:
І. Організаційна хвилина.
ІІ. Проведення тематичної письмової атестації.
Варіант І
І рівень складності:
1. Назвіть несприятливі метеорологічні явища, які характерні для України.
2. Які ви знаєте види поверхневих вод України?
3.Континентальність клімату на території України зростає:
а) із заходу на схід;
б) з півночі на південь;
в) з північного заходу на південний схід;
г) з південного заходу на північний схід.
4. Найбільше в Україні прісне озеро — це:
а) Ялпуг; в) Синевір;
б) Світязь; г) Донузлав.
ІІ рівень складності:
1. Позначте на контурній карті межі тери¬торій України, які отримують найбільшу кіль¬кість сонячного тепла.
2.Нанесіть на контурну карту найбільші річки України.
3.Користуючись картами атласу, охарак¬теризуйте пануючі повітряні маси над територією України.
ІІІ рівень складності:
1.Чим грунтові води відрізняються від артезіанських?
2. Оцініть придатність агрокліматичних ресурсів України для вирощування рису.
ІУ рівень складності.
Поясніть роль клімату у формуванні особливостей при¬родно-територіальних комплексів на території України.
Варіант ІІ
І рівень складності:
1. На якій території України коефіцієнт зволоження менший одиниці?
2. Назвіть основні річки України.
3. Основною закономірністю в розподілі опадів на тери¬торії України є:
а) їх зменшення з пн. і пн. заходу на пд. і пд. схід;
б) їх збільшення з пн. і пн. заходу на пд. і пд. схід;
в) їх зменшення із заходу на схід;
г) рівномірне випадання на всій території протягом року.
4. До найбільших придунайських озер відносяться:
а) Ялпуг; г) Синевир;
б) Кугурлуй; д) Небель;
в) Кагул; є) Вершина.
ІІ рівень складності:
1.Позначте на контурній карті межі тери¬торій, які отримують найменшу кількість со¬нячного тепла.
2.Нанесіть на контурну карту найбільші канали України.
3.Проаналізуйте синоптичну карту. Зробіть відповідний прогноз погоди.
ІІІ рівень складності:
1. Чому глибина залягання підземних вод найменша на Поліссі, найбільша в степу?
2. Чому площа озера - затоки Сиваш періодично змінюється?
ІV рівень складності: 
Поясніть, які типи погоди пов'язані з проходженням атмосферних фронтів через територію України.Чому?
Варіант ІІІ
І рівень складності:
1. Назвіть основні кліматичні чинники, що формують клімат України.
2.На якій річці України найбільше побудовано водосховищ?
3.В Україні зареєстровано найменші річні суми опадів:
а) на Азово-Чорноморському узбережжі;
б) у Кримських горах;
в) у межах Донецького кряжу;
г) на Закарпатській низовині.
4.Найбільшими каналами в Україні є:
а) Сіверський Донець — Донбасу
б) Дніпро — Донбас;
в) Дніпро — Кривий Ріг;
г) Північнокримський канал.
ІІ рівень складності:
1. Позначте на контурній карті межі територій, які отри¬мують найбільше опадів.
2. Нанесіть на контурну карту притоки річки Дніпро.
3. Користуючись картами атласу, охарактеризуйте хід лип¬невих температур на території України.
ІІІ рівень складності:
1. Яке живлення річки Сіверський Донець? Які особливості будови його долини і берегів на території України?
2. Що таке циклон і антициклон? Звідки вони приходять в Україну і яку погоду приносять? 
ІУ рівень складності:
Поясніть закономірності зміни континентальності кліма¬ту України з північного заходу на південний схід.
Варіант ІV
І рівень складності:
1. Назвіть види сонячної радіації.
2. Яка група карстових озер зосереджена на Поліссі? 
3. В Україні зареєстровано найбільші річні суми опадів:
а) в Українських Карпатах;
б) у межах Причорноморської низовини;
в) на узбережжі Азовського моря;
г) у межах Поліської низовини.
4. Найбільшими артезіанськими басейнами в Україні є:
а) Дніпровсько-Донецький; г) Закарпатський;
б) Волинсько-Подільський; д) Північно-Кримський;
в) Причорноморський; є) Приазовський.
ІІ рівень складності:
1. Позначте на контурній карті межі територій, де випадає найменше опадів.
2. Обведіть на контурній карті межі поширення боліт на території України.
3. Визначте похил річки Дунай.
ІІІ рівень складності:
1. Охарактеризуйте пануючі повітряні маси над територією України.
2. Складіть географічну характеристику річкової системи Дніпра.
IV рівень складності: 
Поясніть зв’язок гідрологічного режиму річок і озер з підземними водами.
І рівень – 0,5 бала за питання
ІІ рівень – по 1 балу за питання
ІІІ рівень – по 2 бали за питання
ІV рівень – 3 бали за питання
В сумі- 12 балів
ІІІ. Домашнє завдання. 
Зробити самоаналіз даної теми і ліквідувати прогалини у знаннях.

 

Тематичне оцінювання по темі природні ресурси України

Тип уроку: контролю, перевірки, оцінювання знань, вмінь, на-вичок.

I. Організаційний момент

II. Перевірка знань

Пропонуємо провести його у формі тестування (На виконання завдань 35 хвилин з подальшою взаємооцінкою за ключами, запро­понованими учителем. Тестові завдання можна розподілити на два варіанти по 30 тестів).

I. Завдання на вибір однієї правильної відповіді

1. Кліматичний пояс, в межах якого знаходиться більша частина території України:

а) арктичний;

б) помірний;

в) тропічний;

г) субтропічний.

2. Найбільший порт, що розташований у гирлі Дунаю:

а) Вилкове;

б) Одеса;

в) Рені;

г) Ізмаїл.

3. Форми рельєфу, які переважають у межах території України:

а) низовини — 70 % і височини — 25 %;

б) рівнини — 50 %;

в) низовини — 50 % і рівнини — 25 %;

г) рівнини — 70 % і височини — 25 %.

4. Види ґрунтів, що є найбільш поширеним у степовій зоні України:

а) дерново-підзолисті;

б) сірі лісові;

в) чорноземи;

г) каштанові.

5. Чинник, який є головним у формуванні чорноземів у степовій зоні України:

а) панівні вітри;

б) рівнинний рельєф;

в) умови зволоження;

г) господарська діяльність людини.

6. Озеро України, озерна улоговина якого має вулканічне похо­дження:

а) Липовецьке;

б) Ялпуг;

в) Синевир;

г) Куяльник.

7. Природна зона, що займає найбільшу площу України:

а) мішані ліси;

б) степ;

в) лісостеп;

г) тайга.

8. Вид ґрунтів, що є найбільш поширеним у лісостеповій зоні Укра­їни:

а) дерново-підзолисті;

б) чорноземи;

в) сірі лісові;

г) каштанові.

9. Область України, територія якої повністю розташована в лісосте­повій зоні:

а) Волинська;

б) Черкаська;

в) Донецька;

г) Львівська.

10. Назва найбільшої притоки Дунаю в межах України:

а) Прут;

б) Тиса;

в) Случ;

г) Сірет.

11. Область України, територія якої повністю розташована у зоні мішаних та широколистяних лісів:

а) Луганська;

б) Кіровоградська;

в) Волинська;

г) Одеська.

12. Види ґрунтів, що є найбільш поширеним у зоні мішаних та хвойних лісів України:

а) дерново-підзолисті;

б) сірі лісові;

в) чорноземи;

г) каштанові.

13. Назва найбільшої притоки Дністра в межах України:

а) Збруч;

б) Стрий;

в) Случ;

г) Тилігул.

14. Тип живлення, що має переважна більшість річок України:

а) снігове;

б) дощове;

в) мішане;

г) підземне.

15. Територія України, в межах якої бере початок річка Дністер:

а) південні схили Карпатських гір;

б) Закарпатська низовина; в) північні схили Карпатських гір;

г) Подільська височина.

16. Групи, на які розподіляються озера морського походження, що поширені в Приазов’ї та Причорномор’ї:

а) озера-лагуни та озера-лимани;

б) озера-стариці та карстові;

в) греблеві або завальні;

г) дельтові та заплавні.

17. Озеро льодовикового або карстового походження:

а) Ялпуг;

б) Кугурлуй;

в) Світязь;

г) Бребенескул.

18. Найдавніша епоха гороутворення:

а) Альпійська;

б) Мезозойська;

в) Каледонська;

г) Герцинська.

19. Назва вугільного басейну:

а) Білозерський;

б) Львівсько-Волинський;

в) Дніпровський;

г) Придніпровський.

II. Завдання на утворення логічних пар та встановлення хронологічної або логічної послідовності

20. Встановіть відповідність між найбільшими озерами України та місцевостями, де вони розташовані:

а) Узунларське;

б) Світязь;

в) Кагул;

г) Сасик

1. Поліська низовина.

2. Долина річки Дунай.

3. Керченський півострів.

4. Кримський півострів.

5. Кримські гори

21. Встановіть відповідність між річками та їх найбільшими притоками:

а) Дніпро;

б) Дністер;

в) Дунай;

г) Сіверський Донець

1. Десна, Сула, Прип’ять.

2. Прут, Тиса.

3. Інгул, Кальміус.

4. Лугань, Айдар, Оскіл.

5. Збруч, Бистриця

22. Встановіть відповідність між рослинністю та типом ґрунту, що формується під нею:

а) дубово-соснові ліси;

б) лучно-степова рослин­ність;

в) зріджені дубняки з гус­тою трав’янистою рос­линністю;

г) грабові ліси з незначним трав’яним покривом

1. чорноземні ґрунти;

2. темно-сірі лісові ґрунти;

3. ясно-сірі лісові ґрунти;

4. дерново-подзолисті ґрунти;

5. каштанові ґрунти

23. Встановіть відповідність між річками та їх короткою характери­стикою:

а) Дніпро;

б) Дністер;

в) Дунай;

г) Південний Буг

1. Найбільша водна артерія західної час­тини України.

2. Протікає по території України ниж­ньою течією.

3. Починається на Подільській височині на висоті 321 м над рівнем моря.

4. Найбільша притока Дніпра.

5. Найбільша річка України

24. Встановіть відповідність між типами рослинних угрупувань та їх поширенням в межах України:

а) лучні угіддя;

б) ліси;

в) болотні та торфові луки;

г) рододендрон жовтий, тис ягідний

1. Переважають у Поліссі.

2. Збереглися з минулих геологічних часів.

3. Переважають у Криму.

4. Займають близько 39 % Карпат.

5. Поширені переважно в лісовій та лі­состеповій зонах

25. Встановіть відповідність між типами ґрунтів та їх поширенням у межах України:

а) бурі гірськолісові;

б) дерново-підзолисті;

в) типові чорноземи;

г) темно-каштанові в комп­лексі з солончаками

1. Північ лісостепової зони.

2. Полісся.

3. Карпати.

4. Долини річок.

5. Південь степової зони

ІІІ. Багатовибіркові завдання на встановлення причинно-наслідкових зв’язків

26. Виберіть правильне твердження:

а) через Україну проходить вісь високого атмосферного тиску ма­терика Євразія, її територія перебуває під постійним впливом холодних арктичних повітряних мас;

б) через Україну проходить вісь високого атмосферного тиску материка Євразія, її територія перебуває під впливом західних повітряних мас, що приносять циклони, а також тих, що пов’яза­ні з впливом Азорської та Азіатської областей високого тиску;

в) територія України перебуває під постійним впливом вологих і теплих атлантичних повітряних мас;

г) територія України перебуває під постійним впливом повітряних мас, що формуються над Середньою і Малою Азією.

27. Виберіть правильне твердження:

а) на рівнинній території України поширені лісостепові, степові та сухо-степові ландшафти помірного поясу;

б) на рівнинній території України поширені мішані і хвойні лісові ландшафти помірного поясу;

в) на рівнинній території України поширені широколистяні і мі­шані лісові, лісостепові, степові та сухостепові ландшафти по­мірного поясу;

г) на рівнинній території України поширені степові та сухостепові ландшафти помірного поясу).

28. Під родючістю ґрунтів розуміють:

а) здатність ґрунту забезпечити рослини поживними речовинами, водою і повітрям;

б) здатність ґрунту забезпечити рослини вологою в теплу та холодну пори року;

в) здатність ґрунту забезпечити кореневу систему рослин вугле­кислим газом;

г) здатність ґрунту забезпечити рослини мінеральними добривами.

29. Повітряні маси, що найбільше впливають на клімат України:

а) континентальні помірних широт, атлантичні, арктичні та тро­пічні;

б) арктичні, центрально-азійські, тропічні та субтропічні;

в) континентальні тропічних широт, атлантичні, арктичні та тро­пічні;

г) континентальні тропічних широт, тропічні та субтропічні.

30. Виберіть твердження, що правильно характеризують клімат України:

а) влітку на території Україні ідуть зливи, більшість з яких супро­воджуються градом та зниженням температури до 8 °С;

б) зима наступає в кінці листопада, на початку грудня, в цілому не сувора і триває близько чотирьох місяців;

в) весна найраніше приходить у Закарпаття і супроводжується за­морозками;

г) зимові опади майже на всій території бувають переважно у ви­гляді дощу.

IV. Багатовибіркові завдання розрахункового типу

31. Розрахуйте альбедо земної поверхні, якщо відомо, що величина сонячної радіації, яка надходить за рік на верхню межу атмосфери, становить 1, 23 ккал/см2, а відбитої радіації — 0, 37 ккал/см2.

32. Визначте падіння річки Дніпро на ділянці від витоку до м. Київ за наступними даними: висота витоку — 253 м над рівнем океану, висота гирла — 0 м, висота м. Київ — 89 м.

33. Розрахуйте похил річки Дніпро, якщо відомо: довжина Дніпра — 2201 м, падіння — 253 м.

34. Визначте, висоту на якій розташоване місто, якщо на березі моря, де розташоване місто, атмосферний тиск складає 730 мм рт. ст., а атмосферний тиск над рівнем океану — 760.

35. Розрахуйте площу зелених насаджень (у гектарах), що необхідна місту Київ (в якому нараховується приблизно 3 млн мешканців), якщо 1 га лісу поглинає за 1 годину стільки вуглекислого газу, скільки його видихає за цей час 200 чоловік.

36. Визначте похил річки, якщо її довжина становить 50 км, а висота витоку 150 метрів, висота гирла 100 метрів над рівнем моря.

V. Відкриті завдання з короткою однією чи двома відповідями

37. Визначте назву науки, що вивчає походження і розвиток ґрунтів, їх розповсюдження й використання.

38. Назвіть карту, на якій позначають температуру повітря, напрями і швидкість вітрів, розміщення теплих і холодних фронтів, циклонів і антициклонів, напрями їх переміщення тощо.

39. Визначте назву висхідного атмосферного вихору із замкненою об­ластю зниженого тиску, в якому вітри дмуть від країв до центру.

40. Назвіть озерну улоговину, що утворюється в районах поширення легкорозчинних гірських порід.

VІ. Відкрите завдання з двома варіантами відповіді

Так

Ні

41. На Керченському півострові є 18 постійно діючих вулканів — Бул­ганацький, Великотарханський, Малотарханський тощо. Окрім того, на даній місцевості в різних місцях збереглося близько 30 за­снулих вулканів.

42. Карпати — низько- і середньовисотні гори з найвищими вер­шинами не більше 2100 метрів утворилися в період альпійської тектонічної епохи.

43. Сучасна флора України сформувалася в кінці антропогену, після материкового зледеніння.

44. Лісами вкрито близько 14 % території України. Найбільші площі вони займають у Карпатах, Криму і на Поліссі.

45. Переважна більшість річок України належить до басейнів Чорного та Балтійського морів.

46. На рівнинних територіях України кількість опадів зменшується в напрямку зі сходу на захід.

47. Унаслідок випадання зливових дощів у Карпатах можуть сфор­муватися короткочасні селеві потоки, які мають значну руйнівну силу.

48. Ґрунти степової зони сформувались в умовах надлишкової кіль­кості вологи.

49. Рослини, що збереглися з минулих геологічних часів — рододен­дрон жовтий, меч-трава, тис ягідний — свідчать про те, що суходіл країни, ще 280 тис. років тому був укритий вічнозеленою субтро­пічною та тропічною рослинністю, яка зникла під час останнього зледеніння.

50. У ґрунті, як правило, виділяють чотири горизонти: той, що об­робляється, гумусовий, вмивання та вимивання.

VI. Підсумки уроку

Учні самостійно визначають ступінь виконання роботи, вистав­ляють оцінки.

VII. Домашнє завдання

 

docx
Додано
24 березня 2018
Переглядів
4162
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку