•Продовжувати формувати поняття “озеро”
водосховище”, “канал”;
•продовжити знайомити учнів з походження озерних улоговин;
•продовжувати знайомити з різними видами штучних водойм, та їх значенням;
•продовжувати розвивати вміння працювати з картами атласу;
•розвивати вміння створювати образ об'єкта;
•виховувати любов до природи, естетичне сприйняття навколишнього світу
*
Загальноосвітня школа I-II ступенів с. Матейки
Відкритий урок на тему:
Озера, озерні улоговини та їх
утворення.
Штучні водойми: канали, водосховища, ставки.
Підготувала
ТЕМА: Озера і штучні водойми України.
Практична робота №7. Позначення на контурній карті озер, лиманів, водосховищ.
водосховище”, “канал”;
*
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу Форма проведення: інтерактивний урок з географії
Обладнання: дидактичні матеріали, атласи, географічна карта «Фізична карта України», контурні карти.
Методи: інтерактивні методи навчання: робота у групах, «географічна лабораторія», «Мандрівка», розповідь вчителя, «Географічна розминка», «Географічний практикум», «Гра ромашка».
Епіграф
Є люди закохані в сувору героїчність гір, у таємничу тишу лісів або в безмежжя вільних степів. А я люблю життєдайність води у будь-яких її проявах: у великій повільності великих рік і в бурхливій нетямі гірських струмків, і в чистій пісні гірських струмків, і в загрозливому ревінні водопадів, і в чарівності великих озер...
Б. Харчук
Хід уроку І. Організаційний момент
Клас ділиться на 2 рівні групи.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.
1.Географічна розминка.
Кожній групі, по черзі, зачитується коротка характеристика найбільших річок України, учні повинні назвати їх і показати на карті.
4.Вона є досить великою водною артерією, що протікає паралельно Дніпру. Вона бере початок на Подільській височині, протікає в північно- східному напрямку між Подільською та Придніпровською височинами
( Південний Буг).
2.Гра «Ромашка».
Діти відривають пелюстку ромашки і відповідають на запитання «так» або «ні».
Питання на пелюстках ромашки.
1 .Басейн річки - це територія з якої річка зі своїми притоками збирає воду.(Так)
Річкова система - річка з усіма своїми притоками.(Так)
Дніпро, Південний Буг, Дунай, Західний Буг,Стир, Дністер,Сіверський Донець, Ірпінь,Тиса, Прип’ять.
4.Географічний практикум.
Річка починається з ..., це може бути.... Вона тече поглибленням, що називається..., на шляху в неї впадають різні річки - це .... Разом з головною річкою вони утворюють....
Місце впадіння річки в іншу річку, озеро або море називається..., деякі річки в цьому місці утворюють....
На минулому уроці ми розпочали вивчати поверхневі води і переконалися, що річки для людини завжди відігравали велику роль. Ми дізналися про них багато нового. Сьогодні ми з вами ознайомимося з озерами, їх утворенням різноманітністю. Як і річки озера слугують людині джерелом води для водопостачання і зрошування, з їх води отримують солі і лікувальні грязі, у них ловлять і розводять рибу, на їх берегах можна гарно відпочити; за унікальність і неповторність багато з них стали природоохоронними територіями.
Інструктаж вчителя. Зараз кожна група отримає картки із завданнями. Підготувати відповідь вам допоможе підручник та атлас, а також учні, які отримали випереджаюче завдання.
Завдання.
11 .На які озера поділяються за солоністю?
12.Чим відрізняються стічні озера від безстічних?
Після опрацювання тексту підручника діти відповідають на поставлені запитання, показуючи відповідні групи озер на карті.
Під час відповідей йде доповнення матеріалу учнями, що мали випереджаючи завдання.
Завдання:
На дошці прикріплено конверти із написами:
На столі розкладені карточки з написами озер. Учні по черзі витягують картки,показують озеро на карті і відправляють у відповідний конверт (Світязь, Саки, Донузлав, Синевир,Сасик, Нечимне, Бребенескул).
Усі названі озера - це є природні водойми.
Діти, які ще водойми, крім природних, ви знаєте? (штучні водойми)
А які штучні водойми ви знаєте? (водосховища - штучна водойма, що утворюється під час спорудження (у долині річки) водопідпірної греблі; канали ними постачають воду для найбільш промислових районів міст, зрошують і осушують землі; ставки - для господарської діяльності людини).
Назвіть їх. (Найбільші водосховища створено на Дніпрі :Київське, Канівське, Кременчуцьке, Дніпродзержинське, Дніпровське (Запоріжжя), Каховське; канали: Дніпро-Донбас-Харків, Дністер-Одеса, Дніпро-Кривий Ріг, Сіверський Донець-Донбас). Одна група називає водосховища, а інша - канали.
V. Закріплення нових знань і умінь учнів.
Бесіда за запитаннями.
1. Що називають озером? Яке значення озер?
Сьогодні ми ознайомились ще з одним видом поверхневих вод - озерами. Ми переконались, що вони дуже різноманітні: за походженням, розмірами, глибиною, солоністю. Та завжди для людей вони мали значення,на їх берегах виникали населені пункти, в їх водах люди ловили рибу, видобували мінеральні ресурси і просто відпочивали. Краса надихала художників, письменників і поетів на створення нових картин творів.
Так, зачарована дикою красою озера Нечимне, яке лежало тоді в глухому незайманому лісі українського Полісся, Леся Українка увінчала його в своєму геніальному творі «Лісова пісня». Саме озеро - тиховодне вкрите ряскою та лататтям, але з чистим плесом посередині.
«Лісова пісня» - це красива казка, яка пролунала на весь світ як захоплений гімн любові до рідної природи і людської мрії про щастя. На пам’ять про велику поетесу на березі озера 1949 р. було створено літературно-меморіальний музей. Збулися пророчі слова поетеси, сказані устами головної героїні «Лісової пісні» русалки - Мавки:
Будуть приходити люди,
Вбогі й багаті, веселі й сумні,
Радощі й тугу нестимуть мені,
їм промовляти душа моя буде.
Бережіть красу наших озер, милуйтеся ними, пам’ятайте, що вони довго служитимуть людям.
Оцінювання учнів.
Опрацювати відповідний параграф в підручнику, виконати практичну роботу №7 (продовження) в практичних зошитах.
Назвати позитивні і негативні риси будівництва водосховищ і каналів.