Розробка уроку: "Озера, озерні улоговини та їх утворення. Штучні водойми "

Про матеріал

•Продовжувати формувати поняття “озеро”

водосховище”, “канал”;

•продовжити знайомити учнів з походження озерних улоговин;

•продовжувати знайомити з різними видами штучних водойм, та їх значенням;

•продовжувати розвивати вміння працювати з картами атласу;

•розвивати вміння створювати образ об'єкта;

•виховувати любов до природи, естетичне сприйняття навколишнього світу

*

Перегляд файлу

 

Загальноосвітня школа I-II ступенів с. Матейки

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок на тему:

Озера, озерні улоговини та їх

утворення.


Штучні водойми: канали, водосховища, ставки.

 

 

 

 

 

 



                                                                                Підготувала

 

 

 

 

 

ТЕМА: Озера і штучні водойми України.

Практична робота №7. Позначення на контурній карті озер, лиманів, водосховищ.

  •      Мета уроку: Продовжувати формувати поняття “озеро”

водосховище”,  “канал”;

  •      Продовжити знайомити учнів з походження озерних улоговин;
  •      Продовжувати знайомити з різними видами штучних водойм, та їх значенням;
  •      Продовжувати розвивати вміння працювати з картами атласу;
  •      Розвивати вміння створювати образ об'єкта;
  •      Виховувати любов до природи, естетичне сприйняття навколишнього світу

*

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу                                         Форма проведення: інтерактивний урок з географії

Обладнання: дидактичні матеріали, атласи, географічна карта «Фізична карта України», контурні карти.

Методи: інтерактивні методи навчання: робота у групах, «географічна лабораторія», «Мандрівка», розповідь вчителя, «Географічна розминка», «Географічний практикум», «Гра ромашка».

 

Епіграф

Є люди закохані в сувору героїчність гір, у таємничу тишу лісів або в безмежжя вільних степів. А я люблю життєдайність води у будь-яких її проявах: у великій повільності великих рік і в бурхливій нетямі гірських струмків, і в чистій пісні гірських струмків, і в загрозливому ревінні водопадів, і в чарівності великих озер...

Б. Харчук

Хід уроку                             І. Організаційний момент

Клас ділиться на 2 рівні групи.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

1.Географічна розминка.

Кожній групі, по черзі, зачитується коротка характеристика найбільших річок України, учні повинні назвати їх і показати на карті.

  1.                     Саме ця річка є найбільшою водною артерією України, у межах України її довжина становить 1121 км. Річка бере початок у Росії, поповнюючись численними протоками, впадає в Чорне море (Дніпрі
  2.                     Вона є другою за протяжністю річкою Європи, яка у нижній частині протягом 175 км є природним кордоном між Україною з Румунією. Е початок у Німеччині і тече через десять країн Європи (Дунай).
  3.            Ця річка протікає у західній частині України. Вона бере початок на північно-східних схилах Українських Карпат на висоті близько 100' (Дністер).

 

 

 

 

 

 

 

4.Вона є досить великою водною артерією, що протікає паралельно Дніпру. Вона бере початок на Подільській височині, протікає в північно-  східному напрямку між Подільською та Придніпровською височинами

( Південний Буг).

  1.              Це найбільша річка на сході України, є притокою Дону. Бере початок на Середньо руській височині, протікає в країні середньою течією. Має велике значення у водопостачанні Донбасу ( Сіверський Донець).
  2.                      Річка в східній Європі, на території України, Польщі і Білорусії. Протікає через Волинську обл. Довжина річки 772 км., площа її водозбірного басейну - 73470 км2. ( Західний Буг).

2.Гра «Ромашка».

Діти відривають пелюстку ромашки і відповідають на запитання «так» або «ні».

Питання на пелюстках ромашки.

1 .Басейн річки - це територія з якої річка зі своїми притоками збирає воду.(Так)

  1.                       Витік - це місце впадіння річки в іншу річку, озеро, море. (Ні)

    Річкова система - річка з усіма своїми притоками.(Так)

  1.           На річках України повінь спостерігається влітку.(Ні)
  2.                                                       Короткочасні підйоми рівня води в річці називається паводком.( Так)
  3.                                 Вододіл - межа між річковими басейнами. (Так)
  4. Межень - тривале підвищення рівня річок й об’єму стоку в певну пору року.(Ні)
  5. Річка - природний водотік, що тече у виробленому ним зниженні - річищі. (Так)
  1. Знайди мене на карті.

Дніпро, Південний Буг, Дунай, Західний Буг,Стир, Дністер,Сіверський Донець, Ірпінь,Тиса, Прип’ять.

4.Географічний практикум.

Річка починається з ..., це може бути.... Вона тече поглибленням, що називається..., на шляху в неї впадають різні річки - це .... Разом з головною річкою вони утворюють....

 

 

 

 

 

 

Місце впадіння річки в іншу річку, озеро або море називається..., деякі річки в цьому місці утворюють....

  1. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

На минулому уроці ми розпочали вивчати поверхневі води і переконалися, що річки для людини завжди відігравали велику роль. Ми дізналися про них багато нового. Сьогодні ми з вами ознайомимося з озерами, їх утворенням різноманітністю. Як і річки озера слугують людині джерелом води для водопостачання і зрошування, з їх води отримують солі і лікувальні грязі, у них ловлять і розводять рибу, на їх берегах можна гарно відпочити; за унікальність і неповторність багато з них стали природоохоронними територіями.

  1. Вивчення нового матеріалу.

Інструктаж вчителя. Зараз кожна група отримає картки із завданнями. Підготувати відповідь вам допоможе підручник та атлас, а також учні, які отримали випереджаюче завдання.

Завдання.

  1. Що називають озером? Чи багато їх на Україні?
  2.   Які за походженням бувають озерні улоговини?
  3.   Як утворюються залишкові озера? Приклади таких озер(показують на карті).
  4.   Як утворюються лиманні озера? Приклади таких озер (показують на карті).
  5.   Де зустрічаються льодовикові озера? Якими вони є?
  6. Які озера називають заплавними?
  7.   Як утворюються лиманні озера? Приклади.
  8. Як виникли загатні озера? Назвіть їх.
  9. Як утворилися карстові озера? Назвіть їх.
  10. Яких озер багато на півдні України? Приклади.

11 .На які озера поділяються за солоністю?

12.Чим відрізняються стічні озера від безстічних?

Після опрацювання тексту підручника діти відповідають на поставлені запитання, показуючи відповідні групи озер на карті.

 

 

 

 

 

Під час відповідей йде доповнення матеріалу учнями, що мали випереджаючи завдання.

Завдання:

На дошці прикріплено конверти із написами:

  • Карстові (Світязь,Нечимне)
  • Загатні (Синевир)
  • Льодовикові (Бребенескул)
  • Залишкові (Саки, Донузлав)
  • Лиманні (Сасик )

На столі розкладені карточки з написами озер. Учні по черзі витягують картки,показують озеро на карті і відправляють у відповідний конверт (Світязь, Саки, Донузлав, Синевир,Сасик, Нечимне, Бребенескул).

     Усі названі озера - це є природні водойми.

Діти, які ще водойми, крім природних, ви знаєте? (штучні водойми)

А які штучні водойми ви знаєте? (водосховища - штучна водойма, що утворюється під час спорудження (у долині річки) водопідпірної греблі; канали ними постачають воду для найбільш промислових районів міст, зрошують і осушують землі; ставки - для господарської діяльності людини).

   Назвіть їх. (Найбільші водосховища створено на Дніпрі :Київське, Канівське, Кременчуцьке, Дніпродзержинське, Дніпровське (Запоріжжя), Каховське; канали: Дніпро-Донбас-Харків, Дністер-Одеса, Дніпро-Кривий Ріг, Сіверський Донець-Донбас). Одна група називає водосховища, а інша - канали.

V. Закріплення нових знань і умінь учнів.

Бесіда за запитаннями.

        1. Що називають озером? Яке значення озер?

  1. На які групи за походженням улоговин поділяють озера?
  2. В яких районах України зосереджено значну кількість озер?

 

  1. Які штучні водойми ви знаєте?
  2. Які штучні водойми є в нашому населеному пункті?
  3.  Мікрофон.
  1. Підсумок уроку.

Сьогодні ми ознайомились ще з одним видом поверхневих вод - озерами. Ми переконались, що вони дуже різноманітні: за походженням, розмірами, глибиною, солоністю. Та завжди для людей вони мали значення,на їх берегах виникали населені пункти, в їх водах люди ловили рибу, видобували мінеральні ресурси і просто відпочивали. Краса надихала художників, письменників і поетів на створення нових картин творів.

Так, зачарована дикою красою озера Нечимне, яке лежало тоді в глухому незайманому лісі українського Полісся, Леся Українка увінчала його в своєму геніальному творі «Лісова пісня». Саме озеро - тиховодне вкрите ряскою та лататтям, але з чистим плесом посередині.

«Лісова пісня» - це красива казка, яка пролунала на весь світ як захоплений гімн любові до рідної природи і людської мрії про щастя. На пам’ять про велику поетесу на березі озера 1949 р. було створено літературно-меморіальний музей. Збулися пророчі слова поетеси, сказані устами головної героїні «Лісової пісні» русалки - Мавки:

Будуть приходити люди,

Вбогі й багаті, веселі й сумні,

Радощі й тугу нестимуть мені,

їм промовляти душа моя буде.

Бережіть красу наших озер, милуйтеся ними, пам’ятайте, що вони довго служитимуть людям.

Оцінювання учнів.

  1. Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний параграф в підручнику, виконати практичну роботу №7 (продовження) в практичних зошитах.

Назвати позитивні і негативні риси будівництва водосховищ і каналів.

 

docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
1260
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку