Урок географії у 9 класі "Сталий розвиток – стратегія людства на ХХІ століття"

Про матеріал

Тема уроку географії "Сталий розвиток – стратегія людства на ХХІ століття". Урок побудований у формі ділової гри.

Мета уроку: сформувати в учнів знання про сучасні проб­леми взаємодії суспільства і природи, про історію виникнення та становлення концепції сталого розвитку;

навчити аналізувати інформаційний матеріал, висловлювати власну думку, визначати прийнятні для себе і суспільства дії щодо зменшення забруднення середовища; продовжити екологічну освіту старшокласників, сприяти забезпеченню стійкого розвитку особистості учня через зміну власної поведінки та способу життя; виховувати толерантність.

Перегляд файлу

Урок географії у 9 класі (за новою програмою)

Тема. Сталий розвиток – стратегія людства на ХХІ століття

Мета: сформувати в учнів знання про сучасні проб­леми взаємодії суспільства і природи, про історію виникнення та становлення концепції сталого розвитку;

навчити аналізувати інформаційний матеріал, висловлювати власну думку, визначати прийнятні для себе і суспільства дії щодо зменшення забруднення середовища; продовжити екологічну освіту старшокласників, сприяти забезпеченню стійкого розвитку особистості учня через зміну власної поведінки та способу життя; виховувати толерантність.                                                   

Тип уроку: засвоєння нових знань.                                                                                  Форма проведення: ділова гра.

Обладнання: комп'ютер,   мультимедійна   презентація,   додаткові   джерела інформації, дидактичні матеріали.                                                                                                                                    

Рекомендована література:  

1. Социально–экономический потенциал устойчивого развития. Учебник /Под ред. проф. Л. Г. Мельника и проф. Н. Ханса. Сумы: Университетская книга, 2007. –1207 с.

2.Сталий розвиток суспільства: навчальний посібник / авт.: А. Садовенко,

Л. Масловська, В. Середа, Т. Тимочко. – 2 вид. – К.; 2011. – 392 с.

Тривалість: 45 хвилин. 

Структура:

1. Організаційний момент - 1 хв.

2. Мотивація навчальної діяльності - 2 хв.

3. Вивчення нового матеріалу - 25 хв.

4. Підведення підсумків - 1 хв.

5. Закріплення знань та умінь учнів - 15 хв.

6. Домашнє завдання - 1 хв.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

   Епіграф:  Те, чого сьогодні навчається в класі одне                                                                           покоління, стане нормою життя наступного. 
                                                                                                               А. Лінкольн 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Людство наближається до найвищої точки промислового розвитку. Якщо зростання кількості населення не припиниться, а споживання ресурсів і викиди забруднень відбуватимуться тими ж темпами, то в найближчі 100 років неминучими є катастрофічні наслідки, пов'язані із забрудненням навколишнього середовища. Але цього може і не статися, усе залежить від людства взагалі й від кожного з нас зокрема. Так у якому світі ви житимете через кілька десятиліть? Дати відповідь на це запитання  повинне ваше покоління - ті, хто буде жити в ХХІ столітті.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Підготовчий етап. Проведення заняття потребує попередньої підготовки, під час якої клас поділяється на 5 груп, розподіляються ролі, підбираються необхідні матеріали.

Учитель. До обговорення питання запрошуються експертні групи: Історики, Екологи, Науковці, Природокористувачі та Експерти зі сталого розвитку.

Історики.

1 учень: Сотні тисяч років тому, коли кількість людей на Землі була обмеженою, їхній розумовий і технічний потенціал дуже слабким, а могутність Природи незрівнянно більшою у порівнянні з людською, природне середовище практично не відчувало на собі тиск гомо сапієнса, воно легко самоочищалося і самовідновлювалося. Але минули тисячоліття, людське населення почало зростати такими темпами, досягло такої адаптації й поширення на планеті, яких не знала жодна інша популяція.  Це призвело до виникнення глобальних екологічних кризових ситуацій. Сьогодні стає зрозуміло, що людина, як біологічний вид зможе вижити тільки тоді, коли буде збережено все живе на планеті Земля.

2 учень: Якщо теперішня тенденція збережеться, до екологічної катастрофи залишилося ще 30-40 років. Можливо ми – останнє покоління, яке ще має шанс врятувати природу і себе від цієї катастрофи.

Екологи.

1 учень: Саме в ХХ ст. виникли такі екологічні проблеми, як утворення "озонових дір" в атмосфері, глобальне потепління, забруднення Світового океану й атмосфери, загибель багатьох видів рослин і тварин. В господарський оборот залучаються усе нові землі, використовується все більше прісної води. збільшуються обсяги видобутку корисних копалин, будуються тисячі промислових підприємств.

2 учень: Кожної години на нашій планеті:

  • 1700 акрів продуктивної землі стає пустелею;
  • близько 2000 дітей помирають з голоду;
  • 55 чоловік отруюються й гинуть від пестицидів та інших хімічних речовин;
  • 1000 чоловік вмирають від отруєння водою;
  • 2000 тонн кислотних дощів випадає у Північній півкулі;
  • 5-6 видів тваринного чи рослинного світу зникають.                                                                                                     Кожної хвилини:
  • Знищується більше 51 акра тропічних лісів;
  • Використовується близько 35000 барелі нафти;
  • Знищується 50 тонн родючого ґрунту через неправильне його використання;
  • виділяється більше 12000 тонн вуглекислого газу в атмосферу.

Природокористувачі.

У той же час людина чимало зробила для поліпшення стану навколишнього середовища. Наведу деякі факти. У країнах Західної Європи збільшуються площі під лісами. На підприємствах чорної та кольорової металургії, теплових електростанціях стали широко використовуватися пиловловлювачі й  повітряні фільтри. Застосовуються новітні технології, що дозволяють зменшувати забруднення вод океану й ліквідувати нафтові плями, укладаються договори про заборону й обмеження вилову окремих морських тварин. І це далеко не всі природоохоронні заходи.

Науковці.

1 учень: У Массачусетському технологічному інституті в США було проведене комплексне дослідження причин і наслідків промислового розвитку, росту кількості населення, забруднення навколишнього середовища. Учені дійшли висновку, що якщо світ буде розвиватися теперішнім шляхом, то вже з 2030 р. через голод і хвороби кількість населення Землі почне швидко скорочуватися і до 2100 р. скоротиться у 2-3 рази. Через забруднення навколишнього середовища й нестачу продовольства тривалість життя людей почне скорочуватися, і в 2050 р. може досягти 30-35 років.

2 учень: На сьогоднішній день людство може запобігти катастрофи, але йому може забракнути одного дуже важливого ресурсу - часу. Адже більшість процесів, про які ми зараз тільки здогадуємося, можуть стати необоротними, і тоді людство буде безсиле.

Експерти зі сталого розвитку.

1 учень: Ви помиляєтеся. Зараз запропоновано концепцію сталого розвитку, в основу якої покладено врахування довготермінових екологічних наслідків прийнятих зараз економічних рішень. У цій концепції вчені й фахівці різних країн представили для обговорення всьому світу глобальну програму економічного та соціального розвитку людства на ХХІ ст.

Основними принципами концепції сталого розвитку є:
- повага і турбота до всіх живих співтовариств;
- поліпшення якості людського життя;
- збереження життєздатності і розмаїтості Землі;
- забезпечення сталого використання відновлюваних ресурсів;
- мінімізація виснаження не відновлюваних ресурсів;
- зміна індивідуальних позицій і діяльності.

Основи даної концепції закладено ще у працях відомого вченого В.І.Вернадського, який розробив вчення про ноосферу (сферу розуму, сферу взаємодії суспільства і природи).

В 1980-х рр. почали говорити про екорозвиток, розвиток без руйнування, необхідність стійкого розвитку екосистем. Автором інноваційної економічної теорії сталого розвитку є Дейлі Ґерман. «Всесвітня стратегія охорони природи» (ВСОП), прийнята в 1980 р. за ініціативою ЮНЕП, Міжнародного союзу охорони природи (МСОП) і Всесвітнього фонду дикої природи вперше в міжнародному документі містила згадку стійкого розвитку.

Термін "сталий розвиток" має досить тривалу історію, яку веде від Декларації першої Конференції ООН з навколишнього середовища (Стокгольм, 1972 р.) і праць Римського клубу початку 1970-х років: саме тоді був усвідомлений зв'язок між проблемами навколишнього середовища, екологічним і соціальним розвитком.

Учитель. Пригадаємо поняття "сталий розвиток" (знання отримані на попередніх заняттях). Метод "Мозковий штурм" (Brainstorming).  

2 учень: Поява основних положень сучасної концепції сталого розвитку пов'язана з діяльністю ООН, з ініціативи якої у 1983 р. була створена Міжнародна комісія з довкілля та розвитку, яку очолила колишній прем'єр-міністр Норвегії Гру Харлем Брунтланд. Комісія підготувала доповідь «Наше спільне майбутнє», яку заслухала і схвалила Генеральна Асамблея ООН у  1987 р. і в якій сформульовано принцип сталого розвитку як основна стратегія взаємодії природи й суспільства.

Концепція  сталого  розвитку  була  відображена в документах  конференції ООН із навколишнього середовища й розвитку, що проходила в Ріо-де-Жанейро (Бразилія) в червні 1992 р., зокрема в програмі «Порядок денний на XXI ст.», що являє собою глобальну програму економічного та соціального розвитку людства. Саме на цій конференції було проголошено, що основою вирішення гострих соціально-економічних і ресурсо-екологічних проблем є перехід до моделі сталого розвитку.

3 учень: Хочу додати, що Генеральна Асамблея ООН заснувала в 1992 р. Комісію зі сталого розвитку, за підсумками роботи якої згодом були прийняті важливі рішення. На 11-й сесії ООН у м. Нью-Йорк (2003 р.) було прийнято тематичну програму заходів для забезпечення сталого розвитку на період до 2015 р. Невід’ємною частиною концепції сталого розвитку є система індикаторів, розроблена Комісією ООН зі сталого розвитку. В     1996 р. Комісією були опубліковані 134 індикатори, які розділені на наступні основні групи:  

1. Група соціальних індикаторів: боротьба з бідністю; демографічна динаміка і стан; поліпшення освіти, поінформованості і виховання суспільства; захист і поліпшення здоров'я людей; поліпшення розвитку поселень.  
2. Група економічних індикаторів: міжнародна кооперація для прискорення сталого розвитку і пов'язана з цим місцева політика; зміна характеристик споживання; фінансові ресурси і механізми; передача екологічно чистих технологій, співробітництво і створення потенціалу.

3. Група екологічних індикаторів: збереження якості водяних ресурсів і забезпеченість ними; захист морів і прибережних територій; комплексний підхід до планування і раціонального використання земельних ресурсів; раціональне управління вразливими екосистемами, боротьба з опустелюванням і посухами; сприяння веденню сталого сільського господарства і розвитку сільських районів; боротьба за збереження лісів; збереження біологічної розмаїтості; екологічно безпечне використання біотехнологій; захист атмосфери; екологічно безпечне управління твердими відходами і стічними водами; екологічно безпечне управління токсичними хімікатами; екологічно безпечне управління небезпечними відходами; екологічно безпечне управління радіоактивними відходами.  
4. Група інституціональних індикаторів: облік питань екології і розвитку в плануванні і управлінні для сталого розвитку; національні механізми і міжнародне співробітництво для створення потенціалу в країнах, що розвиваються; міжнародний інституціональний порядок; міжнародні правові механізми; інформація для прийняття рішень; посилення ролі основних груп населення.
 Проте запропоновані індикатори вимагали спеціальних перетворень, пристосування до конкретних умов, а в деяких випадках — розширення для окремих країн.  

4 учень: Як же відображена концепція сталого розвитку суспільства у міждержавних угодах і міжнародних документах?

Основні принципи сталого розвитку населених пунктів проголошено в заключних документах конференцій ООН з населених пунктів (ХАБІТАТ—II), яке відбулося в м. Стамбул (Туреччина).

Програма «Ріо+5» — ухвалена на 19-й спеціальній сесії Генеральної Асамблеї ООН у червні 1997 р. Проаналізовано досягнення країн та їх урядів за 5 років з виконання програми.

У грудні 1997 р. в Кіото (Японія) було підписано міжнародну угоду, що містила конкретні заходи по скороченню викидів газів, що викликають парниковий ефект. Цю міжнародну угоду, що отримала назву Кіотський протокол, підписали представники 38 країн та ЄС.

Досить важливим з точки зору стимулювання сталого розвитку були рішення, прийняті на  Міжнародній конференції з фінансування розвитку (International Conference on Financing for Development). Конференція проходила у Монтерреї (Мексика) 18-22 березня 2002 р. Глави держав і урядів країн світу, відзначаючи дефіцит ресурсів, закликали досягти інтернаціонально погоджених цілей розвитку, у тому числі тих, що містяться в Цілях Тисячоліття.

5  учень: У 2002 р. в Йоганнесбурзі (ПА) відбувся саміт із питань сталого розвитку людства, де була ухвалена Програма «Ріо+10».  В ньому брали участь представники більшості країн світу, у тому числі й України. Для реалізації прийнятих в Йоганнесбурзі зобов'язань учасники саміту виступили з конкретними ініціативами. Так, США оголосили про виділення 970 млн. дол. протягом трьох років на проекти в області водопостачання і санітарії, про інвестування 90 млн.дол. в 2003 р. в програми сталого розвитку сільського господарства, про виділення 53 млн. дол. на лісове господарство в період 2002—2005 рр. Європейський союз оголосив про ініціативу «Вода для життя», яка передбачала залучення партнерів для вирішення завдань в області водопостачання й санітарії в основному в Африці і Центральній Азії, а також виступив з ініціативою партнерства в області енергетики з об'ємом інвестицій 700 млн. дол. та ін. Десять основних електроенергетичних компаній «Європейської сімки» підписали з ООН документи про сприяння в технічній співпраці по розробці проектів у сфері енергетики в країнах, що розвиваються. Тобто, рішення, ухвалені на саміті мали позитивний вплив на просунення ідей сталого розвитку, особливо з позицій його стимулювання.

ІV. Підведення підсумків.                                                                 

Учитель (учні). Отже, ідеї сталого розвитку з’являються як альтернатива недостатньо організованому і керованому суспільному розвитку в усіх сферах людської життєдіяльності. Приходить розуміння, що подальше слідування його траєкторією веде у безвихідь. У порядок денний світового розвитку входить пошук виходу з такого становища, визначення шляхів переходу на засади сталості в усіх галузях суспільного управління.

Інтерактивна вправа "Займи позицію".

Учитель. Чи згодні ви з твердженням ("так" або "ні"): концепція сталого розвитку - альтернатива  нинішньому руйнівному ставленню людства до навколишнього середовища (учням пропонується зайняти місце біля дошки з написом "так" або "ні").

V. Закріплення знань та умінь учнів.

  • Робота в парах: розвяжіть екологічні  задачі. Що вас вразило?

 До повного розпаду металевої банки на сміттєзвалищі має пройти 100 років, а пластикової у 4 рази більше. За скільки років розпадеться пластикова пляшка?

За даними екологів, 1 мешканець України в середньому за день викидає півкілограма сміття. Скільки кілограмів сміття він викидає за 2 дні? За 10 днів? За 30 днів?
 

  • «Відгадай слово» (завдання попередньо роздруковується). Знайди в квадраті та закресли види природних ресурсів, що підлягають сталому розвитку. Слова можна відшукати по вертикалі, по горизонталі або по діагоналі.

         В і д п о в і д ь

о

х

о

р

о

н

я

й

т

л

е

                     В і д п о в і д ь

о

х

о

р

о

н

я

й

т

л

е

а

т

м

о

с

ф

е

р

н

і

б

а

т

м

о

с

ф

е

р

н

і

б

н

а

з

г

р

о

л

п

о

с

у

н

а

з

г

р

о

л

п

о

с

у

а

н

у

е

п

р

и

к

о

о

д

а

н

у

е

п

р

и

к

о

о

д

д

в

н

о

м

є

м

о

н

в

ь

д

в

н

о

м

є

м

о

н

в

ь

р

о

а

б

в

е

и

р

е

і

т

р

о

а

б

в

е

и

р

е

і

т

а

д

д

е

с

о

л

і

с

к

е

а

д

д

е

с

о

л

і

с

к

е

у

н

р

р

е

ж

в

ь

ї

р

б

у

н

р

р

е

ж

в

ь

ї

р

б

б

і

о

л

о

г

і

ч

н

і

е

б

і

о

л

о

г

і

ч

н

і

е

к

р

а

ї

н

и

и

л

ж

і

р

к

р

а

ї

н

и

и

л

ж

і

р

 

  • Поміркуйте і дайте відповідь.  

1. Якими є основні негативні наслідки розвитку світу?

2. Які основні чинники стимулювали появу концепції сталого розвитку?

3. Визначіть сутність концепції сталого розвитку суспільства.

Використовується метод "Прес" - відповіді учнів мають чітку структуру:

1."Я вважаю, що…"

2."…тому, що…"

3."…наприклад…"

4."Отже, я вважаю…"

VІ. Домашнє завдання.                                                                                                    Творче  завдання:  побудувати  дім  для  сталого  розвитку,  де  розподілити природу,  людину та  господарство  та  пояснити  такий  підхід  письмово.

 

docx
Додав(-ла)
Плющик Юлія
До підручника
Географія 9 клас (Кобернік С. Г.,Коваленко Р. Р.)
Додано
24 липня 2018
Переглядів
3302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку