Географічні координати. Градусна сітка на глобусі й географічній карті. Поняття про географічні координати
Мета: повторення та систематизація знань про способи зображення Землі; поглиблення та систематизація знань про форму й розміри Землі; формування знань про градусну сітку, меридіани та паралелі; розвиток первинних практичних навичок знаходження меридіанів і паралелей на глобусі та карті, характеристики їх особливостей; розвивати спостережливість, логічне мислення, уміння створювати образ території; виховувати практичний інтерес до роботи з картами, поважне ставлення до праці картографів.
Клас:
Дата:
Тема: Географічні координати. Градусна сітка на глобусі й географічній карті. Поняття про географічні координати
Мета: повторення та систематизація знань про способи зображення Землі; поглиблення та систематизація знань про форму й розміри Землі; формування знань про градусну сітку, меридіани та паралелі; розвиток первинних практичних навичок знаходження меридіанів і паралелей на глобусі та карті, характеристики їх особливостей; розвивати спостережливість, логічне мислення, уміння створювати образ території; виховувати практичний інтерес до роботи з картами, поважне ставлення до праці картографів.
Обладнання: підручники, атласи, настінна карта півкуль, глобус.
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, евристична бесіда, робота з підручником, робота з картою); наочні ( ілюстрації фотографій в підручнику); практичні (замальовування схеми, заповнення таблиці).
Тип уроку: комбінований
Структура уроку:
І. Організаційний момент……………………………………………..………....2 хв
ІІ. Перевірка вивченого матеріалу ……….…..…………………………… ….10 хв
ІІІ Актуалізація знань і мотивація навчальної діяльності ………………......…5 хв
ІV. Вивчення нового матеріалу ………………….………………..………....…14хв
V. Закріплення вивченого матеріалу …………………………….………….…11 хв
VІ. Підведення підсумків уроку ……………………………………………......2 хв
VІІ. Домашнє завдання…………………………………………………………. 1 хв
Використана література
вчителем у підготовці до уроку:
Рекомендована література для учнів:
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання, організація учнівської поведінки. Перевірка готовності учнів до уроку
ІІ. Перевірка вивченого матеріалу
Самостійна робота (Додаток 1)
ІІІ. Актуалізація знань і мотивація навчальної діяльності
4. Прийом «Бліцопитування»
• Яку форму має планета Земля?
• Які факти доводять кулястість Землі?
• Що таке екватор?
• На які півкулі поділяє екватор Землю?
• Що таке полюси Землі?
Прийом «Приваблива мета»
Розкривши чимало таємниць географічних карт, ви набули значного досвіду роботи з ними. Ви навчились «читати» умовні знаки, визначати відстані та напрямки, розрізняти висоти та глибини. Ви переконались у тому, що карта — надійний товариш і помічник. Тепер ваших знань достатньо для того, щоб розгадати головний секрет географічної карти — її здатність «розповісти» про точне місцезнаходження будь-якого об’єкта на поверхні Землі. З давніх-давен картографи прагнули «навчити» карту передавати таку інформацію. Однак завдання було непростим. Минуло чимало століть, і лише об’єднання зусиль картографів, математиків, астрономів і фізиків дозволило врешті-решт дійти успішного виконання завдання. А вам, для того щоб досягти успіху в розгадуванні головної таємниці, потрібно буде використати свої знання з математики та природознавства, виявити уважність і наполегливість. Що робить дослідник, коли хоче розв’язати певну проблему? Він складає план дій. Для виконання плану необхідний підготовчий етап — етап теоретичної підготовки, налагодження необхідних приладів та інструментів. Сьогодні наш урок — підготовчий етап у виконанні визначеного завдання.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Глобус об’ємна модель Землі. (Демонстрація глобуса).
Деякі умовні лінії і точки нашої планети. (Виконання рисунка - схеми)
2. Поняття про градусну сітку. Знаходження та порівняння градусних сіток на глобусі й карті. (Робота в парах).
3. Формування понять «меридіани» та «паралелі». (Робота з підручником). Заповнення таблиці.
Меридіани та паралелі
Питання |
Меридіани |
Паралелі |
1. Визначення
|
Умовні лінії на глобусі чи карті, що з’єднують найкоротшою відстанню географічні полюси Землі |
Умовні лінії на глобусі чи карті, паралельні екватору |
2. Форма на глобусі |
Півкола |
Кола |
3. Форма на карті |
Вигнуті лінії — дуги |
Вигнуті лінії — дуги; екватор — пряма лінія |
4. Вказує напрямок |
Північ — південь, «полуденна лінія» |
Захід — схід |
5. Протяжність |
У градусах — 180°;у кілометрах — ≈20 тис. км; 1° ≈ 111 км |
У градусах — 360°; у кілометрах — різна; екватор — ≈ 40 тис. км; довжина дуги 1° — різна, зменшується від екватора (1° ≈ 111 км) у бік полюсів |
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Географічний практикум»
1. На схематичному рисунку зобразіть: полюси, екватор, нульовий меридіан, 180° меридіан; північну, південну, західну та східну півкулі.
2. За фізичною картою світу визначте:
а) який материк знаходиться в північній, південній, західній і східній півкулях;
б) в яких півкулях знаходяться материки Австралія, Антарктида;
в) в яких півкулях знаходиться Україна.
Прийом «Клуб знавців»
• Якою паралеллю навколосвітня подорож є найдовшою? (екватором)
• Місто N розташоване на 30-й паралелі, а місто М — на 20-й. Яке з них ближче до екватора? (місто М)
VІ. Підведення підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання:
1. Опрацювати § 16-17
Додаток 1
Самостійна робота Способи зображення Землі
Варіант І
Дайте коротку відповідь на завдання:
1. Що на фізичних картах означають кольори розфарбування земної поверхні?
2. Нівелір — це …
3. Масштаб великомасштабних карт: -
4. Числовий масштаб 1 : 5000. Іменований масштаб
Позначте умовним знаком:
5. Фруктовий сад
6. Млин
Варіант ІІ
Дайте коротку відповідь на завдання:
1. Умовні лінії на плані та карті, що з’єднують точки з однаковою висотою, називають…..
2. Бергштрих — це …
3. Масштаб дрібномасштабних карт:: -
4. Числовий масштаб 1 : 1000. Іменований масштаб
Позначте умовним знаком:
5. Яр
6. Джерело
Варіант ІІІ
Дайте коротку відповідь на завдання:
1. Що на фізичних картах означають кольори розфарбування Світового океану?
2. Компас — це …
3. Масштаб середньомасштабних карт:: -
4. Числовий масштаб 1 : 25 000. Іменований масштаб
Позначте умовним знаком:
5. Рідкі чагарники
6. Поодиноке листяне дерево
Відповіді
Самостійна робота Способи зображення Землі
Варіант І
1. Рельєф, висоти
2. прилад, для вимірювання відносної висоти у вигляді вертикальної рейки висотою 1м з виском і рейкою
3. від 1 : 10 000 до 1 : 200 000
4. в 1 см 50 м
5.
6.
Варіант ІІ
1. Горизонталі
2. Маленька рисочка, проведена перпендикулярно до горизонталі, вказує вільним кінцем, у якому напрямку схил знижується
3. від 1 : 1 000 000 і дрібніше
4. в 1 см 10 м
5.
6.
Варіант ІІІ
1. Глибини
2. прилад, для визначення сторін горизонту
3. від 1 : 200 000 до 1 : 1 000 000
4. в 1 см 250 м
5.
6.
Варіант І
Дайте коротку відповідь на завдання:
1. Що на фізичних картах означають кольори розфарбування земної поверхні?
2. Нівелір — це …
3. Масштаб великомасштабних карт: -
4. Числовий масштаб 1 : 5000. Іменований масштаб
Позначте умовним знаком:
5. Фруктовий сад
6. Млин
Варіант ІІ
Дайте коротку відповідь на завдання:
1. Умовні лінії на плані та карті, що з’єднують точки з однаковою висотою, називають…..
2. Бергштрих — це …
3. Масштаб дрібномасштабних карт:: -
4. Числовий масштаб 1 : 1000. Іменований масштаб
Позначте умовним знаком:
5. Яр
6. Джерело
Варіант ІІІ
Дайте коротку відповідь на завдання:
1. Що на фізичних картах означають кольори розфарбування Світового океану?
2. Компас — це …
3. Масштаб середньомасштабних карт:: -
4. Числовий масштаб 1 : 25 000. Іменований масштаб
Позначте умовним знаком:
5. Рідкі чагарники
6. Поодиноке листяне дерево
Варіант І
Дайте коротку відповідь на завдання:
1. Що на фізичних картах означають кольори розфарбування земної поверхні?
2. Нівелір — це …
3. Масштаб великомасштабних карт: -
4. Числовий масштаб 1 : 5000. Іменований масштаб
Позначте умовним знаком:
5. Фруктовий сад
6. Млин
Варіант ІІ
Дайте коротку відповідь на завдання:
1. Умовні лінії на плані та карті, що з’єднують точки з однаковою висотою, називають…..
2. Бергштрих — це …
3. Масштаб дрібномасштабних карт:: -
4. Числовий масштаб 1 : 1000. Іменований масштаб
Позначте умовним знаком:
5. Яр
6. Джерело
Варіант ІІІ
Дайте коротку відповідь на завдання:
1. Що на фізичних картах означають кольори розфарбування Світового океану?
2. Компас — це …
3. Масштаб середньомасштабних карт:: -
4. Числовий масштаб 1 : 25 000. Іменований масштаб
Позначте умовним знаком:
5. Рідкі чагарники
6. Поодиноке листяне дерево
Інформація до уроку
На глобусі або географічній карті можна побачити лінії, що проведені в певному порядку. Це – паралелі й меридіани.
Паралелі. На глобусі й карті на однаковій відстані від полюсів проведено коло – екватор. Крім нього, є й інші кола – паралелі. Сама назва “паралелі” вказує на положення цих ліній відносно екватора: паралелі проведені суворо паралельно екватору. Екватор так само є паралеллю, причому найголовнішою. Від нього ведеться відлік решти паралелей, що проведені через певні відстані в градусах у Північній і Південній півкулях. Паралелі – уявні лінії, що оперізують земну кулю з заходу на схід (або зі сходу на захід). Паралель можна провести через будь-яку точку земної поверхні. Отже, паралелі – це лінії, що умовно проведені на глобусі і карті паралельно екватору.
На глобусі й карті паралелі не однакові за довжиною. Найдовша паралель – екватор. Від нього в напрямку до полюсів радіус кіл-паралелей зменшується і відповідно зменшується їх довжина. За величиною дуги паралелі можна визначати відстані, але потрібно враховувати, що паралелі – кола, різні за довжиною. Тому в напрямку до полюсів буде зменшуватися і величина 10 паралелі в кілометрах. Найбільшою вона буде біля екватора – 111,3 км, на відмітці, наприклад 600 – 55,8 км, а найменшою – біля полюсів. Довжина 10 на різних паралелях позначена на карті півкуль по правому краю рамки.
Меридіани. Слово “меридіан” означає “полуденна лінія”. І справді, напрямок меридіана збігається з напрямком тіні від предметів на поверхні Землі опівдні. Меридіан можна провести через будь-яку точку земної поверхні і всюди він буде спрямований на північ і південь, тобто до полюсів.
Меридіани, так само як і паралелі, є лініями уявними. Вони існують лише на глобусах і картах. Всі меридіани, простягнувшись від полюса до полюса, зближуються біля полюсів, а потім сходяться в точці полюсу. Отже, меридіани – це найкоротші лінії, що умовно проведені на карті чи глобусі від одного полюса до іншого.
Всі меридіани мають однакову довжину і форму півкіл. Частину кола називають дугою, а величину дуги вимірюють у градусах. Якщо коло, як відомо має 3600, то дуга – півколо-меридіан матиме відповідно половину – 1800. Згадаємо: коло Землі (екватор) має 40 000 км; половина кола буде становити 20 000 км. Тоді можна обчислити довжину 10 меридіана в кілометрах: 20 000 км : 1800 = 111 км. Знаючи це, можна визначати відстані на карті півкуль у кілометрах без масштабу, а лише за градусами меридіанів.
Розглянемо приклади. Довжина дуги меридіана від Північного полюса до екватора дорівнює 900. Отже, ця відстань становитиме : 900 х 111 км = 9 990 км. Щоб розрахувати, наприклад, протяжність Африки по 20-му меридіану, потрібно виконати такі дії: 1) знайти на карті відрізок 20-го меридіана в межах Африки; 2) знайти значення градусів кінцевих точок материка на даному меридіані (320 і 340); 3) обчислити, на скільки градусів простягається материк по даному меридіану (320 + 340 = 660); 4) перевести відстань у градусах у кілометри (660 х 111 км = 7 326 км).
Градусна сітка. Земна куля ніби сіткою вкрита тонкими лініями меридіанів і паралелей. Зрозуміло, що безпосередньо на земній поверхні цієї сітки немає. Вона, як і земна вісь, довкола якої обертається Земля, – уявна. Всі її лінії – умовні й існують лише на глобусах і картах.
Меридіан і паралель можна провести через будь-яку точку земної поверхні. На карті й глобусі їх проводять через однакове число градусів, наприклад через 100 або 200. Перетинаючись, вони утворюють градусну сітку. Отже, градусна сітка – це сітка на глобусі або карті, утворена паралелями й меридіанами, що проведені через певне число градусів.
Існують відмінності градусної сітки на глобусі і карті. На глобусі меридіани – однакові півкола, а паралелі – різні за величиною кола.
• Поняття «меридіан» і «паралель» увів грецький учений Ератосфен, який, обчислюючи розміри Землі, зрозумів, що для визначення точних відстаней на карті та орієнтування за нею потрібні спеціальні лінії. На карті Ератосфена таких ліній було небагато і наносилися вони на різних відстанях одна від одної. Ця градусна сітка мало схожа на градусну сітку сучасних карт. Однак її поява дала можливість набагато точніше розміщати географічні об’єкти на карті.
1