Мета: формувати поняття про генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук; формувати вміння складати генетичні ланцюги між класами неорганічних сполук та відповідні рівняння хімічних реакцій,закріпити вміння розв'язувати задачі Обладнання: роздатковий матеріал, таблиця «Основні класи неорганічних сполук» Тип уроку: узагальнення та систематизації знань Форми роботи: бесіда, робота біля дошки, індивідуальна робота,робота в групі
Тема:Генетичні зв'язки між класами неорганічних сполук
Мета: формувати поняття про генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук; формувати вміння складати генетичні ланцюги між класами неорганічних сполук та відповідні рівняння хімічних реакцій,закріпити вміння розв'язувати задачі
Обладнання: роздатковий матеріал, таблиця «Основні класи неорганічних сполук»
Тип уроку: узагальненнятасистематизаціїзнань
Форми роботи: бесіда, робота біля дошки, індивідуальна робота,робота в групі
Хід уроку:
І.Організація класу
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Актуалізація й мотивація навчальної діяльності: діалог- дискусія «Хто головніший?»
1. Повідомлення домашніх груп
1)Вода - найважливіший природний оксид.
Життя виникло у воді. Без неї неможливе існування живих організмів. Вода- це середовище, в якому відбуваються хімічні процеси, що забезпечують життєдіяльність живих організмів. Масова частка води в організмі людини становить 65%. Поживні речовини поступають до організму в розчиненому вигляді.
Вода необхідна для рослин. Одна рослина соняшника потребує за літо 300л води. На вирощування 1т картоплі необхідно 100м3, а 1т зерна- 1000м3 води.
Вода має велике значення упромисловості. На виробництво 1т сталі витрачається 300м3, 1т паперу- 900м3, 1т хімічного волокна- 2000м3.
Крім води важливі й інші оксиди, адже в природі більшість металів трапляється у вигляді їхніх оксидів.
2)Кислоти відіграють значну роль в життєдіяльності організмів. З курсу біології відомо, що для роботи шлунка необхідна хлоридна кислота. Кислоти попадають в організм з овочами, фруктами, це- лимонна кислота, молочна, яблучна.
Кислоти використовуються в хімічній промисловості.
3) Основи використовуються в будівництві, в хімічній промисловості.
4) Солі. Для харчування кожен з нас вживає кухонну сіль NaCI . У давні часи з усіх кінців з'їжджалися люди в Крим за сіллю, і цінувалася вона дуже дорого. До складу людського організму входить 5,5% солей. Живі організми потребують постійного надходження солей. У народному господарстві солі є мінеральними добрива
Висновок вчитель формулює разом з учнями про важливість велике значення речовин всіх класів.
Продовження мотивації навчальної діяльності.
Слово вчителя: речовини, що оточують нас не існують окремо в природі. Між ними є зв'язок, який називають генетичним. Генетичний зв'язок між простими і складними речовинами можна зобразити у вигляді наступної схеми:
Метал → Сіль ← Неметал
Основний оксид→ Сіль ← Кислотний оксид
Основа → Сіль ← Кислота
IV. Основна частина- змагання між 4 командами: оксиди, основи, кислоти, солі. За правильні відповіді учасники отримують червоні кружечки, за не зовсім правильні- сині. За кількістю кружечків буде підбиватися підсумок роботи команд в кінці уроку.
А) Чому прожарена крейда змінює колір фенолфталеїну в малиновий колір, а звичайна- ні?
Б) Чому пиття газованої води спричиняє подразнення горла?
В)Чи можна з сіліцій(VI)оксиду добути силікатну кислоту?
2. Творче завдання. Скласти умову до задачі та розв'язати її:
12г м,г 40г х,моль
Mg + H2SO4 → MgSO4 + H2CuO + H2SO4 → CuSO4 + H2O
В: 60г В: 0,5 моль
130г V,л м,г44,8л
Zn + H2SO4 → ZnSO4 + H2Zn + HCI → ZnCI2 + H2
В: 44,8л В: 146г
1) 2)
Na→Na2O→NaOH→S→SO2→H2SO3→
→ NaNO3 → K2SO3
3)
4) C→CO2→CaCO3→CaO
Fe→FeCI3→Fe(OH)3→Fe2(SO4)3
ІІІ. Підбиття підсумків уроку. Виставлення оцінок. Рефлексія.