Урок " Географія галузей машинобудування та металообробки "

Про матеріал
сформувати знання про чинники розміщення різних типів підприємств; визначити регіональні відмінності розвитку машинобудування в Україні; удосконалити навички роботи з картками (показ основних районів і центрів машинобудування); виховати екологічну культуру учнів (висновки про вплив галузі на довкілля, раціональне збереження природних ресурсів тощо), економічне мислення (вихід з кризи для галузі).
Перегляд файлу

Тема: Географія галузей машинобудування та металообробки.

Мета і очікувані результати: сформувати знання про чинники розміщення різних типів підприємств; визначити регіональні відмінності розвитку машинобудування в Україні; удосконалити навички роботи з картками (показ основних районів і центрів машинобудування); виховати екологічну культуру учнів (висновки про вплив галузі на довкілля, раціональне збереження природних ресурсів тощо), економічне мислення (вихід з кризи для галузі).

Тип уроку: урок формування (засвоєння) й удосконалення навичок та вмінь.

Обладнання: підручник географії, атлас, контурні карти, карта «Машинобудування й металообробка», ТЗН.

Опорні поняття: машинобудування, металообробка, загальне (устаткування для різних галузей, верстати, дорожньо-будівельна і сільськогосподарська техніка), транспортне (автомобільне, залізничне, авіаційне, суднобудування), точне (електротехніка, електроніка, приладобудування) машинобудування, технопарки, технополіси.

Географічне номенклатура: загальне машинобудування – Дніпропетровськ, Донецьк, Луганськ, Кривий Ріг, Харків; транспортне машинобудування – Запоріжжя, Дніпропетровськ, Київ, Львів, Луганськ, Черкаси, Миколаїв, Харків, Херсон, Кременчук, Маріуполь; точне машинобудування – Харків, Київ, Запоріжжя, Дніпропетровськ, Херсон, Донецьк, Львів, Сімферополь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

  1. За поданими фотографіями встановити галузь машинобудування (показується 10 фото).
  2. Встановити відповідність між галуззю машинобудування та її функціональною спеціалізацією (виконання в зошиті тестів на відповідність і послідуюча самоперевірка).

Правильні відповіді.

1. Важке машинобудування

Ж.Виробляє енергетичне, металургійне, гірничошахтне, хімічне, нафтохімічне устаткування, машини для будівництва та портового господарства.

2. Верстатобудування

І. Виробництво металообробних, деревообробних, алмазорозточних верстатів, верстатів-автоматів.

3. Сільськогосподарське

К. Виробляє комбайни, сівалки, машини для тваринництва, сіножатки.

4. Залізничне

В. Виробляє локомотиви, тепловози, вагони, електровози.

5.Автомобільне

З. Виробництво мотоциклів, автобусів, велосипедів, тролейбусів, трамваїв.

6.Суднобудування

А. Виробництво морських та річкових суден різного призначення.

7. Електротехнічне

Е. Виробництво побутових приладів.

8. Приладобудування

Б. Виробництво вимірювальних приладів, медичного обладнання.

9. Електроніка

Д. Виробництво робототехніки, верстати з числовим програмним керуванням.

10. Авіаракетобудування

Г. Виробництво надпотужних вантажних літаків, гелікоптерів, космічної техніки.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Яке значення машинобудівного комплексу для розвитку господарства країни?
  2. Які підприємства машинобудівної промисловості знаходяться в нашій області? Місті? Чому?
  3. За допомогою карти народного господарства визначте рівномірність/нерівномірність розміщення підприємств машинобудівної галузі.

Оголошення теми, мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Поняття про фактори розміщення підприємств машинобудування.

(Визначити який чинник розміщення підприємств машинобудування охарактеризовано).

Наукоємний

Сучасне машинобудування неможливо уявити без широкого впровадження наукових розробок, тому виробництво найбільш прогресивної і складної техніки концентрується в районах і центрах, які мають високорозвинену наукову базу.

Трудомісткий

Для виробництва ткацького верстату вагою 2 т необхідно 1000 годин робочого часу.

Сировинний

Виробництво деяких видів машин (металургійного, енергетичного устаткування) потребує багато металу (сировини). Заводи для їхнього виробництва переробляють за рік сотні тисяч тонн металу, тому наближення металомістких галузей до металургійних баз зменшує витрати на доставку сировини.

Транспортний

Оскільки перевезення машин та їхніх деталей здійснюється на великі відстані і в різних напрямках, машинобудівні заводи розміщуються на великих транспортних магістралях.

Споживчий

Продукція машинобудування дуже різноманітна. Вона потрібна всюди, тобто для неї характерна повсюдність споживання. Багато машинобудівних підприємств орієнтовано на споживачів продукції, оскільки їхню продукцію складно транспортувати через велику вагу або розміри.

Завдання.

Внести в шаблон таблиці з пропонованого переліку галузі машинобудівного комплексу, проаналізувавши чинники їх розміщення.

  1.           Сільськогосподарське машинобудування, виробництво устаткування для хімічної промисловості.
  2.           Автомобіле- і тракторобудування, виробництво верстатів та інструментів.
  3.           Важке машинобудування (устаткування для металургії, вугільної промисловості).
  4.           Приладобудування, радіотехніка, точне машинобудування, ракетно-космічна техніка.
  5.           Енергетичне машинобудування

Розміщення підприємства залежно від трудомісткості й металоємності виробленої продукції

Особливості й характер розміщення підприємств

Металоємність виробленої продукції

Низька

Середня

Висока

У районах, віддалених від виробників металу

У районах, наближених до виробників металу

У районах — виробниках металу

Трудомісткість продукції

Низька

У районах з незначними трудовими ресурсами

Сільськогосподарське машинобудування, виробництво устаткування для хімічної промисловості.

 

 

Середня

У районах, що мають трудові ресурси

 

Автомобіле- і тракторобудування, виробництво верстатів та інструментів.

Важке машинобудування (устаткування для металургії, вугільної промисловості).

Висока

У районах з високою кваліфікацією трудових ресурсів і зосередженням наукових кадрів

Приладобудування, радіотехніка, точне машинобудування, ракетно-космічна техніка.

Енергетичне машинобудування

 

Перевірка правильності заповнення шаблону таблиці, корекція коментарів учнів.

2. Географія галузей машинобудування.

(Робота з картою господарства України і паралельне складання опорного конспекту).

ЗАГАЛЬНЕ МАШИНОБУДУВАННЯ

Важке

Донецький центр - Краматорськ, Горлівка

Харківський центр - Харків

Придніпровський центр - Дніпропетровськ, Кривий Ріг

Прикарпаття - Львів, Дрогобич, Борислав

Сільськогосподарське

Херсон (зернозбиральні комбайни)

Дніпропетровськ  (бурякозбиральні)

Тернопіль (бурякозбиральні комбайни)

Світловодськ (кормовозбиральні)

Тракторобудування

Харків, Дніпропетровськ - гусеничні трактори

Київ, Вінниця - тракторні агрегати

Верстатобудування

Київ

Харків

Дніпропетровськ

Краматорськ

ТРАНСПОРТНЕ МАШИНОБУДУВАННЯ

Залізничне

Луганськ, Харків – тепловози

Дніпропетровськ – елекровози

Кременчук – вагони

Дніпродзержинськ, Стаханов, Луганськ

Автомобілебудування

Кременчук (складання КРАЗів)

Запоріжжя (складають легкові авто)

Луцьк (вантажо-пасажирські авто)

Київ (мотоцикли)

Львів (мопеди)

Харків, Чернігів (велосипеди)

Львів, Черкаси (автобуси)

Київ, Дніпропетровськ (тролейбуси)

Луганськ, Дніпропетровськ (трамваї)

Київ (вагони метрополітену)

Ужгород, Луцьк, Київ, Сімферополь, Запоріжжя – філії зарубіжних автомобільних компаній.

Суднобудування

Миколаїв, Херсон – морське суднобудування

Київ, Запоріжжя, Херсон, Кілія, Ізмаїл – річкове суднобудування.

Авіаракетобудування

Київ – вантажні літаки «Руслан», «Мрія».

Дніпропетровськ – космічна техніка.

Харків, Донецьк – гелікоптери.

 

ТОЧНЕ МАШИНОБУДУВАННЯ

Приладобудування

Київ (вимірювальні прилади, медичне обладнання)

Львів (електроосвітлювальні прилади)

Електротехніка

Київ (холодильники, телевізори, магнітофони, годинники)

Дніпропетровськ (телевізори, радіоприймачі)

Електроніка

Суми (електронні мікроскопи)

 

Завдання: за допомогою карти «Господарство України» визначити чому перелічені вузли вважаються багатопрофільними центрами машинобудування:

  1. Харківський (розвинуте тракторне, енергетичне, транспортне, верстатобудування, електротехнічне машинобудування);
  2. Київський (розвинуті галузі точного, транспортного та загального машинобудування).
  3. Дніпропетровський (з важким та сільськогосподарським машинобудуванням, електротехнічною промисловістю);
  4. Одеський (спеціалізується на верстатобудуванні, підйомно-транспортному, сільськогосподарському машинобудуванні);
  5. Львівський (переважають електротехнічна, автомобільна промисловість, приладобудування).

3. Географія машинобудування в Черкаській області (робота з картою).

Машинобудування та металообробка в галузевій структурі Черкаської області займає третє місце за обсягами продукції, що складає 7,6%. Представлена вона Черкаським машинобудівним заводом, що виробляє устаткування для харчової промисловості, Смілянським, Корсунь-Шевченківським механічним та верстатобудівним заводами, Уманським і Монастирищенським ремонтно-механічними заводами, Кам'янським та Золотоношським машинобудівним заводами. В Черкасах та Смілі розміщені також заводи по ремонту вагонів та локомотивів.

Машинобудування Черкаської області спеціалізується на виробництві устаткування для харчової, текстильної, хімічної галузей промисловості, баштових кранів, тракторних причепів, роторно-конвеєрних ліній, металоріжучих верстатів тощо.

Помпи виробляє філія київського заводу «Більшовик» у Жашкові. Уманський завод сільгоспмашинобудування виготовляє машини для попередньої обробки зерна кукурудзи, ВО «Уманьферммаш» і Корсунь-Шевченківський «Агромаш» - устаткування для механізації робіт у тваринництві, обладнання для виробництва кормів.

Сільськогосподарську техніку завод технологічного обладнання в с.Млієві Городищенського району. Черкаський та Смілянський машинобудівні заводи виробляють устаткування для харчової промисловості (обладнання для очищення цукру, виробництва спирту). Черкаське АТ «Сатурн» - для молочної, Корсунь-Шевченківський механічний завод - для цукрової, Кам'янський машинобудівний - для легкої і хімічної, ВО «Темп» (Черкаси) - для м'ясної промисловості та ін.

Машинобудівне підприємство в Кам'янці випускає обладнання для виробництва віскози, завод запасних частин у Шполі - легкі причепи, фургони.

Приладобудування та виробництво оптико-механічних виробів розміщені в Черкасах (Черкаським приладобудівний завод нині випускає електродвигуни, обладнання для виготовлення консервів), Кіровограді (заводдозуючих автоматів), Умані («Мегометр», «Вега», оптико-механічний завод). В Умані є також підприємство з виробництва театрального обладнання.

 

4. Науково-технічні парки. Технополіси.

Науково-технологічні парки поєднують науково-дослідні, технологічні та виробничі підприємства, забезпечують найшвидше впровадження науково-дослідних робіт та винаходів в промисловість і бізнес. Чому виникає нагальна потреба в їх створенні?

(Робота з понятійним апаратом, пошук відмінностей між поняттями).

Технологічні парки: найбільш масштабні інноваційні центри, у яких забезпечується максимально сприятливі умови для науково-технічних інноваційних проектів, що виконуються спільними зусиллями наукових центрів і промисловості.

Технополіси – території, що мають особливий статус і пільговий режим, де розробляються і реалізуються технічні та соціально-економічні інновації, забезпечується їх безупинне відтворення й апробація, що поєднує фундаментальні наукові дослідження та застосування їх на практиці.

Технопарки:

  1. «Напівпровідникові технології і матеріали, оптоелектроніка і сенсорна техніка» (м.Київ).
  2. «Інститут електрозварювання ім..Є.Патона» (м.Київ).
  3. «Інститут монокристалів» (м.Харків).
  4. «Вуглемаш» (м.Донецьк).
  5. «Інститут технічної теплофізики» (м.Київ).
  6. «Київська політехніка».
  7. «Інтелектуальні інформаційні технології» (м.Київ).
  8. «Укрінфотех» (м.Київ).

5. Проблема конкурентноздатності машинотехнічної продукції на міжнародному рівні

(Географічне аудіювання).

В цілому розвиток і розміщення машинобудування України супроводжується сукупністю таких загальних проблем його територіальної організації:

концентрація машинобудівного виробництва у великих містах;

недостатньо ефективна галузева й організаційна структура машинобудування, яка характеризується недостатнім розвитком наукомістких галузей, переважанням у структурі виробництва універсальних підприємств з високою матеріаломісткістю виробництва;

слабкий розвиток машинобудівної бази в середніх і малих містах, окремих регіонах;

відсутність комплексного розвитку машинобудування в багатьох машинобудівних центрах і регіонах;

територіальна несумісність підприємств ряду галузей;

недостатній розвиток внутрішньорегіональної виробничої кооперації, що призводить до виникнення надмірно дальніх, зустрічних та інших неефективних територіально-виробничих зв'язків.

Вирішення гострих проблем територіальної організації машинобудування країни визначається передусім чіткою розробкою державної та регіональних програм розвитку цієї галузі. Так, правильна орієнтація Донецького і Придніпровського регіонів має передбачати збереження (а в перспективі — розвиток) спеціалізації важкої промисловості, тракторного і сільськогосподарського, енергетичного та хімічного машинобудування.

Вести нове будівництво недоцільно. Слід зосередитися на поглибленні предметної, подетальної та технологічної спеціалізації. У Подільському, Поліському та Карпатському регіонах проблеми подальшого розвитку машинобудування досить специфічні. Тут існують передумови для превалювання галузей, які потребують підвищених витрат кваліфікованої праці, а також збільшення кількості робочих місць.

Структура і спеціалізація Причорноморського економічного регіону в перспективі не потребує істотних змін. Машинобудування в регіоні розвиватиметься завдяки підвищенню рівня концентрації та вдосконалення спеціалізації виробництва, реконструкції та технічного переоснащення діючих підприємств, підвищення рівня комплексності сформованих машинобудівних центрів.

Порівняно з іншими міжгалузевими комплексами машинобудування впливає на природне середовище значно менше. Проте спеціалізовані підприємства малої металургії через їхню чисельність забруднюють атмосферу і воду на рівні переробного металургійного комплексу. До інших забруднювачів середовища відносять відходи металообробки, зокрема ті, що виникають при хромуванні, нікелюванні виробів, виробниче сміття, мастила, пакувальні матеріали, їхні обсяги досить значні. Основні заходи запобігання забрудненню навколишнього середовища цією галуззю пов'язані з поліпшенням технологій виробництва.

Запитання для усвідомлення змісту:

  1. Які нагальні проблеми машинобудівної галузі України?
  2. Якими шляхами можна підвищити конкурентну спроможність української машинобудівної продукції?

V. Закріплення знань та вироблення практичних навичок роботи з картою.

Позначити на контурній карті багатопрофільні вузли машинобудування.

VІ. Первинне усвідомлення знань та їх корекція.

1. Назвіть найважливішу галузь машинобудування в Україні:

а) робототехніка;                        б) важке машинобудування;

в) автомобілебудування;            г) виробництво годинників.

2. Назвіть центр вагонобудування:

а) Луцьк;   б) Вінниця;   в) Кременчук.

  1. Яке місто є найбільшим центром суднобудування?

а) Одеса;   б) Севастополь;   в) Миколаїв.

  1. Назвіть центр виробництва вантажних автомобілів:
    а) Кременчук;   б) Чернігів;   в) Полтава.
  2. Назвіть центр енергетичного й металургійного машинобудування:

а) Київ;   б) Краматорськ;   в) Сімферополь.

6. Які міста в Україні є центрами автомобільної промисловості?

а) Харків;   б) Київ;   в) Запоріжжя; г) Луганськ;   д) Житомир; є) Луцьк.

7. Які ознаки характерні для підприємств точного машинобудування?

а) Наукоємність; б) металоємність; в) трудомісткість; г) водомісткість.

8. Яка з перелічених галузей не належить до важкого машинобудування?

а)   Тракторне машинобудування;

б) металургійне машинобудування;

в) енергетичне машинобудування;

г) гірничошахтне машинобудування.

  1. Назвіть центр виробництва ракетно-космічної техніки:

а) Київ; б) Дніпропетровськ.

  1.                                                       Де розташоване виробництво турбін?

а) Чернігів; б) Суми.

  1.              Яке з тверджень не є правильним?

а)   В Україні розвинене вузькопрофільне машинобудування.

б) Підприємства гірничошахтного і гірничорудного машинобудування орієнтуються на споживача.

в) Найбільшими масштабами виробництва продукції машинобудування характеризуються Харків та Харківська область.

12 Які з перелічених галузей належать до точного машинобудування?

а) Електроніка;   б) приладобудування;       в)  радіотехніка;

г) енергетичне машинобудування.

VІІ. Підсумки уроку

В період науково-технічного прогресу стрімко зросла роль машинобудування. В Україні машинобудування є багато профільним і кожна з галузей має свої принципи розміщення.

VІІІ. Оцінювання учнів. Домашнє завдання. (Географічна задача 19, скласти 6 тестових завдань по темі).

1

 

doc
Додано
5 червня 2022
Переглядів
2051
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку