Тема: Глобальні проблеми людства.
Мета: охарактеризувати поняття «глобальні проблеми людства»; визначити причини виникнення, особливості кожної з проблем, можливі шляхи розв’язання; розвивати уміння оцінювати наслідки прояву глобальних проблем на сучасному етапі розвитку людства, уміння самостійно опрацьовувати різноманітні джерела географічних знань, працювати в групах, захищати свою точку зору; виховувати толерантність, культуру мовлення, екологічне мислення.
Обладнання: фізична карта світу, політична карта світу, економічна карта світу, атласи, контурні карти, схеми, таблиці, графіки, діаграми (за можливістю — у мультимедійному виконанні).
Тип уроку: комбінований (у формі ділової гри).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
А) Робота з картою. Гра «Німа карта».
Б) Завдання на картках
В ) Гра «Най, най, най…»
- Найбільший материк,
- Найбільший океан;
- найменший океан,
- найменший материк;
- найбільший острів,
- найбільший півострів;
- найширша протока;
- найвищий водоспад;
- море, що немає берегів;
- найглибше озеро;
- Найбільше озеро;
- найдовша річка;
- найповноводніша річка;
- найглибша западина;
- найвищі гори в світі;
- найдовша гірська система;
- найбільша за площею країна;
- найменша за площею країна.
Г ) гра «Далі, далі…»
1. Найбільша за площею європейська країна. ( Україна)
2. Батьківщина олімпіади. (Греція)
3. Яке столичне місто перетинає нульовий меридіан? (Лондон)
4. Найменша незалежна держава у світі. ( Ватикан)
5. У столиці якої країни розміщена Ейфелева вежа? (у Франції)
6. Як звати королеву Великої Британії? ( Єлизавета)
7. Яка країна є батьківщиною автомобіля FIAT? (Італія)
8. В якій європейській країні немає конституції? ( у Великій Британії)
9. Столицею якої країни є Мінськ? ( Білорусь)
10. В якій країні виробляють автомобілі «Мерседес»? (У ФРН)
11. Яку країну називають країною-банкіром? (Швейцарію)
12. За запасами деревини ця країна посідає перше місце в Європі. ( Швеція)
13. Яку країну називають вулканічним центром Європи? (Ісландія)
14. Країна, що безперервно воює з морем. ( Нідерланди)
15. Країна, якій належить найбільший острів на Землі. ( Данія)
16. Країна – батьківщина чаю – Індія, кави – Ефіопія, какао – Мексика, рису – Китай та Індія, кукурудзи – Мексика.
Г) Бесіда за запитаннями.
1. Як людство впливає на географічне середовище?
2. Чи завжди людська діяльність сприяє виживанню людини як виду?
3. Яка небезпека найбільше загрожує людству? Планеті?
ІІІ Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
Процес взаємодії суспільства і природи дійшов такої кількісної і якісної межі, коли виник феномен взаємодії всього людського суспільства з усією природою планети. НТР привела, з одного боку, до формування у людства всеохопної системи знань і технологій, з другого — до збільшення антропогенного впливу на природу. Сформувалися складні господарські системи, вплив яких поширюється на весь світ. Як результат — зростає взаємозв’язок і взаємозалежність господарського та політичного життя країн і народів світу. Сутність цих процесів і явищ породжує глобальні проблеми, тобто проблеми, що стосуються всього людства. Вони охоплюють усі аспекти відносин між державами світового співтовариства, між суспільством і природою, формування умов життєдіяльності людства.
Науковці налічують кілька десятків проблем, які за своєю всеосяжністю можна вважати глобальними. Їх можна поділити на політичні, економічні, демографічні, соціальні та екологічні.
IV. Вивчення нового матеріалу
А) словникова робота
«Глобальна проблема» - природне, природно-антропогенне або суто антропогенне негативне явище, що стосується світу загалом.
«Тероризм» - це замах на життя або вбивство голови держави, відомих чиновників і дипломатів, захоплення заручників, напади на дипломатичні представництва. Захоплення та викрадення судна або літака.
« Смог» - суміш пилових частинок і крапель туману.
«Кислотні дощі» - дощ і сніг, підкислений через розчинення в атмосферній волозі промислових викидів. Кислотні опади підкислюють водойми й грунт, що призводить до загибелі риби та інших організмів, до різкого зниження приросту лісів і їхнього всихання.
«Депопуляція» - зменшення кількості населення за рахунок смертності.
І. Політична
А) Проблема війни і миру
Жорстока реальність полягає в тому, що ніколи ще в історії людства не накопичувалася така кількість смертоносної зброї, її достатньо, щоб кілька разів знищити все живе на Землі або навіть саму планету.
На початку 90-х років країни світу витрачали на військові потреби понад 1 трлн т.. На рік. Це дорівнювало обсягу роботи всього світового ринку послуг або ж величині, що т.твапе з третиною обороту світової зовнішньої торгівлі.
Офіційно у світі існує 5 країн, які на своїй території мають право утримувати ядерну зброю — це так звані держави «ядерного клубу»: США, Росія, Великобританія, Франція, Китай. Останнім часом «неофіційними членами ядерного клубу» стали ще й Індія, Пакистан, Ізраїль, Південна Корея. Існують також порогові держави, які володіють технологіями виробництва цієї зброї і можуть її створити у найкоротший час. Серед них Іран, Ірак, Південна Африт, Бразілія, Аргентина, Японія.
Кореспондент газети Чи можна розраховувати на подібні кроки? Чи можете ви навести приклади позитивних змін на шляху до вирішення проблеми?
Кореспондент газети Ви стверджуєте, що проблема наближається до розв’язання?
Регіональні конфлікти часто породжують ще одну сучасну проблему — міжнародний тероризм. Події 11 вересня 2001 р. в США показали, що тероризм перетворюється на такий потужний фактор загрози поступальному розвитку світового співтовариства, як й інші глобальні проблеми сучасності.
Отже, проблема збереження миру на Землі залишається гострою, і його досягнення можливе за умови взаємопорозуміння і всебічного співробітництва.
Чи правильно зробила Україна, відмовившись від ядерної зброї? Чому так не зробили США, Росія, Франція?
Б) Міжнародний тероризм
«Тероризм» - це замах на життя або вбивство голови держави, відомих чиновників і дипломатів, захоплення заручників, напади на дипломатичні представництва. Захоплення та викрадення судна або літака.
Розв’язання проблем тероризму і злочинності пов’язане з подальшим розвитком людської цивілізації, подолання економічної відсталості, максимально можливим урахуванням інтересів народів Землі при розв’язанні як глобальних. Так і регіональних проблем.
ІІ Екологічна
Ми сьогодні разом всі задуматись маєм,
Що після себе на світі лишаєм.
Гине все навколо. Чистих рік немає,
А пташки домівки навіть покидають.
А повітря дуже забруднюють заводи,
І боляче згадати «Чорнобиль» - страшне слово.
У воді відходи є, в грунті є нітрати,
Треба рідну землю скоріше рятувати.
І щоб на білім світі не сталося біди,
Шануймо ж ми природу усюди і завжди.
А) забруднення всіх оболонок Землі;
Б) «парниковий ефект», « смоги», «озонові дірки», «кислотні дощі».
Сучасна екологічна ситуація характеризується надзвичайною напруженістю, оскільки суть екологічних проблем полягає в конфлікті між зростаючою т.тваперетворювальною діяльністю людини і процесами, які регулюють динамічну рівновагу в біосфері.
Безумовно, саме лише використання техніки в процесі «обміну речовиною і енергією» між людиною і природою призводить до порушення балансу природних сил і ресурсів. Однак загроза екологічної кризи стала реальною через те, що індустріальний розвиток цивілізації тривалий час відбувався за принципом вседозволеності.
На початку ХХІ т.. екологічні проблеми можна розглядати у кількох аспектах.
1) Для атмосфери найбільш гострими є проблеми «парникового ефекту», «озонових дір», кислотних дощів, пилового забруднення.
2) Практично непридатною є вода, в якій навіть у невеликих кількостях розчинені отруйні або агресивні хімічні елементи. Найбільш забрудненими у гідросфері є річкові і озерні води. Просторам відкритого океану найбільшої шкоди завдає забруднення нафтопродуктами. Широке використання в господарстві і побуті виробів із пластичних синтетичних волокон, які легші за воду і майже не розчиняються за природних умов, призвело до їх значного нагромадження у водах Світового океану, особливо в Атлантичному океані.
3) Щороку з активного використання вилучаються мільйони гектарів земель. Деградацію земель спричиняє багато факторів: гірничі розробки, посилення водної і вітрової ерозії, хімічне забруднення ґрунтів міндобривами та отрутохімікатами тощо.
4) Нині темпи знищення вологих екваторіальних лісів планети у багато разів перевищують швидкість їх відновлення. Протягом 1990–2005 рр. планета втратила понад 125 млн га лісу. Одт.тва із вирубкою лісів йде процес опустелювання.
Таким чином, внаслідок людської діяльності відбувається деградація всіх природних комплексів. Ми перебуваємо в ситуації екологічної кризи.
Кореспондент Екологічна ситуація в Україні турбує населення й уряди Польщі, Німеччини, Швеції.
Що потрібно робити, для того щоб ця екологічна криза не переросла в глобальну екологічну катастрофу?
— Серед основних шляхів розв’язання екологічних проблем є такі:
1) перехід до матеріало- та енергозберігаючих технологій, а в перспективі — до замкнутих циклів використання ресурсів, що дасть змогу перейти до маловідходного виробництва;
2) використання нагромадженого за тисячоліття людської діяльності досвіду раціонального природокористування. Розробка регіональних схем використання ресурсів залежно від природних, економічних та соціальних особливостей території;
3) розширення природно-заповідних територій, особливо в районах з нестабільними екологічними системами (тундра, пустеля, вологі екваторіальні ліси);
4) екологічна освіта й виховання населення.
ІІІ. Демографічна проблема
А) «Демографічний вибух» у країнах, що розвиваються;
Б) «Демографічна криза» в країнах розвинутих і з перехідною економікою.
Вона зумовлена, з одного боку «демографічним вибухом» в країнах, що розвиваються, з іншого — депопуляцією в розвинених країнах.
Переважна більшість населення світу живе в країнах, що розвиваються (4,7 млрд осіб). За прогнозами демографів, до 2025 р. населення цих країн зросте ще на 3 млрд осіб, що становитиме 95 % приросту населення світу. Прогнозні розрахунки ООН свідчать, що за сучасних темпів приросту населення у країнах Південної Азії і Африки їх частка в населенні світу до кінця XXI т.. перевищить 60 %.
У країнах Азії, Африки, Латинської Америки швидке зростання кількості населення (подвоєння через кожних 20–30 років) призводить до загострення важливих соціально-економічних проблем: значного переважання темпів приросту населення над темпами економічного росту і до ще більшого відставання від аналогічних показників розвинених країн; швидкі темпи урбанізації, збільшення числа безробітних і осіб, що не знаходять застосування своєї праці (30 % працездатного населення світу), зростання чисельності неграмотних поряд з ростом частки грамотного населення у світі (85 % наприкінці століття).
Потенційна загроза розвитку сучасної демографічної ситуації полягає в тому, що населення світу розпочинає XXI т.. з 1 млрд безробітних, 1 млрд голодуючих, 1 млрд неграмотних, 2 млрд, що живуть в умовах відносного або абсолютного перенаселення, 1,5 млрд знедолених, що знаходяться за «межею бідності».
Глобальність проблеми народонаселення в тому, що вона не може бути локалізована в якомусь певному регіоні, і нерівномірне зростання чисельності населення в окремих країнах може викликати помітні зміни на геополітичній карті світу.
Кореспондент газети «Аргументи і факти». Чи не перебільшуєте ви суть демографічної проблеми, адже проблема перенаселення досить успішно розв’язується у ряді азіатських країн, таких, як Південна Корея, Китай?
Забезпечення поступального і пропорційного розвитку господарства світу — одна з важливих проблем, що стоїть перед людством. Розрив у рівнях прибутків на душу населення між економічно розвиненими країнами та країнами, що розвиваються, залишається значним, незважаючи на те, що за останні півстоліття багато країн, що розвиваються, досягли значного прогресу: зросли їх прибутки, розпочалася індустріалізація, досягнуто успіхів у галузях охорони здоров’я та освіти. Проте пересічні економічні показники ВВП на душу населення в розвинених країнах і країнах, що розвиваються, відрізняються в 100 разів! При цьому в деяких країнах останнім часом відставання навіть збільшилося. Світовий прогрес все ще оминає четверту частину людства. Ситуація є особливо драматичною з огляду на те, що, за розрахунками, на межі ХХ–ХХІ т..ст. понад 9/10 приросту робочої сили припадає на країни, що розвиваються. Наприкінці XX т.. глобальна проблема винайдення шляхів пропорційного економічного розвитку також стала актуальною для постсоціалістичних країн з перехідною економікою (в тому числі й для України).
Кореспондент Чи можливе подолання диспропорцій у рівнях розвитку світового господарства?
Кореспондент Чи потрібна, на вашу думку, така допомога пострадянським країнам, наприклад Україні?
ІV. Продовольча проблема
Набагато складніша ситуація з продовольчою проблемою, яка визначається спроможністю Землі прогодувати нинішнє і майбутні покоління планети.
Згідно з даними ФАО (продовольчої і сільськогосподарської організації ООН), нині на планеті голодують понад 500 млн осіб, а ще 1 млрд осіб постійно недоїдають.
Продовольча криза особливо актуальна для багатьох країн Африки, Азії, Латинської Америки і загрожує поширитися на інші території. Найбільш критичне становище склалося у 20 країнах «зони голоду», що розташована в сухих саванах і напівпустелях. Тут темпи приросту населення у два рази перевищують виробництво продовольства. Середньодобова забезпеченість їжею оцінюється у цих країнах на 80–85 % від рекомендованих ФАО норм.
Причиною голоду є неспроможність країн, що розвиваються, через власні низькі доходи закуповувати на світовому ринку продукти харчування. У структурі сімейного бюджету частка продовольчих затрат у них перевищує 60 %, тоді як у Німеччині 17 %.
Кореспондент Які рекомендації ви можете надати країнам, які зіткнулися із продовольчою проблемою?
— Компенсувати втрати можна за рахунок підвищення продуктивності оброблювальних земель, поєднавши апробовані форми землеробства із сучасними досягненнями біотехнології. Допускається, що таким шляхом можна збільшити врожайність, наприклад, кукурудзи і пшениці у країнах, то розвиваються, у 2–3 рази. Цього було б достатньо для задоволення потреб населення цих країн у зернових культурах.
Для продовольчого забезпечення людства суттєве значення мають біологічні ресурси Світового океану. Адже в ньому видобувається близько 20 % харчових білків тваринного походження.
V. Освоєння Світового океану
Робота з підручником
VІ. Сировинна і енргетична проблеми
Сировинна та енергетична проблеми мають багато спільного. Зумовлені вони передусім недостатньою кількістю розвіданих запасів корисних копалин і дуже нераціональним їх використанням. Основним шляхом вирішення сировинно-енергетичної кризи є перехід до матеріало- і енергозберігаючих технологій, комплексного використання сировини, створення маловідходного і безвідходного виробництв.
Кореспондент Чи можете ви навести прилади конкретних заходів, які запроваджують для розв’язання сировинно-енергетичної проблеми?
— До зменшення використання сировини повинна привести заміна багатьох видів природних матеріалів на штучні і синтетичні, які можуть створюватися із наперед заданими властивостями.
Значна економія сировини досягається за рахунок використання вторинних матеріалів: металобрухту, макулатури, пластмас.
Приклади високоефективного використання вторинної сировини показують «малі» високорозвинені країни Західної Європи. Тут використовується 80–90 % щорічного надходження металобрухту, 50–70 % макулатури і багатьох видів пластмас, до 75 % побутового сміття спалюється з метою виробництва енергії.
Розв’язання енергетичної проблеми, крім повсюдної економії енергії і вдосконалення існуючої теплової енергетики на принципово нових технологічних засадах (наприклад, спалювання вугілля у «киплячому шарі»), передбачає широке використання альтернативних джерел енергії, передусім сонячної, вітрової, внутрішнього тепла Землі.
Якщо тенденції впровадження альтернативних джерел та зберігаючих технологій розвиватимуться, розв’язання сировинно-енергетичної проблеми можливе вже у ХХІ ст.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Метод помилкових тверджень. Визначити, яке з них помилкове.
Глобальними називають проблеми, які характерні для окремих країн. Вони загрожують існуванню всього людства, тісно пов’язані між собою та потребують для свого розв’язання узгоджених дій.
- Частина цих проблем виникла через протиріччя, що існують між країнами та їхніми угрупованнями; через вплив господарської діяльності людини на навколишнє середовище.
- До найгостріших глобальних проблем належить проблема протистояння між Індією та Пакистаном. Особливу небезпеку становить неконтрольоване збільшення кількості країн, які володіють ядерною зброєю.
- Якщо проблему війни і миру можна назвати сучасником людства, то екологічна проблема виникла в цьому столітті.
- Актуальність сировинної та енергетичної проблем пов’язана зі збільшенням споживання різних видів сировини й палива.
Робота з картою контурною
Тестовий контроль
Глобальні проблеми людства
Тестовий контроль
а) США; б) нікому; в) усьому людству спільними зусиллями.
2. Найважливіші глобальні проблеми сучасності спричинені:
а) «демографічним вибухом»;
б) соціально-економічною кризою в країнах – колишніх республіках СРСР;
в) освоєнням цілинних і перелогових земель.
3. До міжнародних організацій, які координують роботу з подолання глобальних проблем людства, належить:
а) СНД; б) ООН; в) АСЕАН.
4. До глобальних проблем людства нині можна віднести:
а) екологічну проблему; б) проблему розвитку текстильної промисловості;
в) проблему забезпечення людства ресурсами.
5. До країн зі швидкими темпами зростання населення належать:
а) Іран; б) Алжир; в) Великобританія; г) Австрія.
6. До найпривабливіших для емігрантів країн належать:
а) Камерун; б) Швеція; в) Швейцарія; г) Куба.
7. Найнебезпечнішими для довкілля нині є такі галузі господарства:
а) легка промисловість; б)чорна і кольорова металургія; в) хімічна промисловість; г) машинобудування.
8. Джерела кислотних дощів найбільші в:
а) Кенії; б) Афганістані; в) країнах Західної Європи; г) США.
9. До найзабрудненіших річок світу належать:
а) Замбезі; б) Рейн; в) Міссісіпі; г) Маккензі; д) Дунай.
10. Енергетичну проблему можна вирішити за рахунок:
а) збільшення видобутку нафти й газу; б) зростання видобутку кам’яного вугілля; в) використання нових видів енергетичних ресурсів.
11. Кількість країн, які виготовляють ядерну зброю:
а) зростає; б) залишається сталою; в) зменшується.
12. Найбільшу кількість військових баз на чужій території мають такі дві країни: а) Росія; б) Канада; в) Італія; г) Єгипет; д) США; е) Бразилія.
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
1 |
|
|
+ |
|
|
|
2 |
+ |
|
|
|
|
|
3 |
|
+ |
|
|
|
|
4 |
+ |
|
|
|
|
|
5 |
+ |
+ |
|
|
|
|
6 |
|
+ |
+ |
|
|
|
7 |
|
+ |
+ |
|
|
|
8 |
|
|
+ |
+ |
|
|
9 |
|
+ |
+ |
|
+ |
|
10 |
|
|
+ |
|
|
|
11 |
+ |
|
|
|
|
|
12 |
+ |
|
|
|
+ |
|
Запитання
Обговорення в загальному колі.
1. Існує точка зору про те, що причини виникнення глобальних проблем кореняться в недоліках моралі й характерних рисах людини. Говорять, що люди егоїстичні, жадібні, ненаситні, схильні до насильства та зла. Знайдіть аргументи «за» й «проти» цієї точки зору. Які «ліки» можна запропонувати для порятунку людей від небезпечної для оточуючих поведінки, як переконати їх у необхідності самовдосконалення?
Підсумок уроку. Д/з.
1