Тема уроку. Побудова перерізів многогранників.
Мета уроку: формування вмінь учнів застосовувати властивості паралельних площин до розв'язування вправ, побудови перерізів.
Обладнання: стереометричний набір.
І. Перевірка домашнього завдання.
Через вершини А, В, С, D: варіант 1 — паралелограма АВСD (рис. 76). Варіант 2 — трапеції АВСD (рис. 77), які лежать в одній із паралельних площин α, проведено паралельні прямі, що перетинають другу площину β в точках А1, В1, С1, D1.
Користуючись зображенням, запишіть:
1) пряму, яка лежить у площині β і паралельна прямій АС; (2 бали)
2) відрізки, довжини яких дорівнюють АА1; (2 бали)
3) чому дорівнює кут А1АD1, якщо АА1D1 = 120°; (2 бали)
4) чому дорівнює довжина діагоналі ВD, якщо В1D1 = 3 см; (2 бали)
5) вид чотирикутника А1B1С1D1; (2 бали)
6) чому дорівнює площа чотирикутника А1В1С1D1, якщо площа чотирикутника АВСВ дорівнює 30 см2. (2 бали)
Відповідь. Варіант 1. 1) А1C1; 2) ВВ1, СС1, DD1; 3) 60°; 4) 3см; 5) паралелограм; 6) 30 см2.
Варіант 2. 1) А1C1; 2) ВВ1, СС1, DD1; 3) 60° ; 4) 3см;
5) трапеція; 6) 30 см2.
3. Перевірка виконання математичного диктанту, заслуховування розв'язування задач № 28, 30, 31 та відповіді на запитання учнів, що виникли в процесі розв'язування цих задач.
Формування вмінь учнів будувати перерізи многогранників, використовуючи властивості паралельних площин
Властивість паралельних площин широко застосовується при розв'язуванні задач, зокрема задач на побудову перерізів.
Задача.
Побудувати переріз прямокутного паралелепіпеда АВСDА1B1С1D1 площиною α, яка проходить через вершини А, С і внутрішню точку М ребра А1В1 (рис. 78).
Переріз площини α з двома гранями одержимо, побудувавши відрізки АС ТАМ. Оскільки площини граней АВСD і А1В1С1D1 паралельні, то паралельні і їх лінії перетину з площиною α, тому, побудувавши МN || АС і відрізок МС, одержимо переріз — трапецію АМКС.
Розв'язування задач
а) через середину ребра АС паралельно грані SСВ;
б) через середину ребра SС паралельно грані SАВ.
Рис. 79
Рис. 80
III. Домашнє завдання
Розв'язати наступну задачу.
Дано куб ABCDA1B1C1D1. Доведіть, що переріз куба площиною А1С1К, де К — середина DC, є трапеція, а перерізи куба площинами А1В1К і АА1К є паралелограмами.
IV. Підведення підсумку уроку