Урок на тему: «Геоморфологічна будова України»
Мета уроку:
навчальна: формувати знання учнів про внутрішні та зовнішні рельєфоутворюючі чинники і процеси, а також сприяти розумінню ролі неотектонічних рухів у формуванні рельєфу; розвивати уміння аналізувати геоморфологічну карту;
розвивальна: розвивати уміння працювати з картографічними джерелами знань, аналізувати інформацію, робити висновки;
виховна: виховувати почуття гармонії та відповідальності по відношенню до навколишнього середовища.
Обладнання: підручник, настінна фізична карта України; тектонічна, геоморфологічна карти України атласу; контурні карти; роздатковий та ілюстративний матеріал; картки-шаблони; презентація «Генетичні типи та форми рельєфу».
Типу року: урок вивчення нового матеріалу з використанням ІКТ.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Доброго дня! Усім бажаю доброго настрою, творчої праці, взаєморозуміння, хорошого спілкування. Девізом нашого уроку є слова відомого географа С. Рудницького: «Щоб Україну любити, треба її добре пізнати». На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо вивчення неповторної природи України. А зараз, перевіримо як ви засвоїли попередній матеріал про рельєф та тектонічну будову України.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Прийом «Географічна розминка»
Пригадайте:
1) Що таке рельєф?
2) Які форми рельєфу ви знаєте?
3) Під впливом яких сил формується рельєф України?
4) Як вплинуло на формування рельєфу України материкове зледеніння?
5) Якими способами позначаються на фізичній карті різні форми рельєфу?
6) Які тектонічні структури лежать в основі рельєфу України?
7) На якій формі рельєфу знаходиться Волинська область?
Інтелектуальна гра «Встановіть відповідність»
Вчитель називає тектонічні структури, а учень – відповідну форму рельєфу.
Тектонічна структура |
Форма рельєфу |
Причорноморська западина |
Причорноморська низовина |
Український щит |
Придніпровська височина |
Волино-Подільська плита, Український кристалічний щит, Дніпровсько-Донецька западина |
Поліська низовина |
Волино-Подільська плита, Український щит |
Подільська височина |
Донецька складчаста споруда |
Донецька височина |
Воронезький масив |
Середньоросійська височина |
Дніпровська-Донецька западина |
Придніпровська низовина |
Складчасті споруди альпійського горетворення |
Карпатські та Кримські гори |
Географічний пазл «Моя України» (робота в парах)
Складіть карту України. На партах у вас знаходиться карта тектонічних структур і на неї наклейте фрагменти рельєфу (знаходяться у жовтих і синіх конвертах) який відповідають певній тектонічній структурі. На це завдання 3 хвилини.
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Вступне слово вчителя
Розглянувши фізичну катру України, ви бачите, що рельєф території нашої країни досить різноманітний. Є низовини, височини, гори. Кожна із форм рельєфу має свої характерні особливості, тому що формувались вони протягом багатьох геологічних епох під впливом зовнішніх і внутрішніх сил Землі, що взаємодіяли між собою.
Знання рельєфу будь-якої місцевості має велике практичне значення, тому що рельєф обумовлює розміщення сільськогосподарських угідь, застосування техніки, прокладення шляхів сполучення, будування міст, добування корисних копалин. Представники багатьох професій повинні знати про рельєф. Адже різні форми земної поверхні – це безпосереднє поле діяльності кожної людини нашої держави.
Оголошення теми і мети уроку.
На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо вивчати і пізнавати природу України, а саме «Геоморфологічна будова України». У процесі уроку ми ознайомимося з наукою геоморфологією, геоморфологічною будовою України; поглибимо знання про сили, що формують рельєф; про процеси, що приймають участь у формуванні рельєфу; про генетичні типи і форми рельєфу.
IV. Вивчення нового матеріалу
Вступне слово вчителя
У темі міститься незнайоме слово, яке ми можемо розшифрувати. Саме слово з грецької мови розшифровується як «гео» - земла, «морфо» - форма, а «логія» - вчення. Отже наука, яка вивчає закономірності утворення та розташування форм рельєфу земної поверхні – геоморфологія.
Геоморфологічна будова – це закономірне утворення та розташування форм рельєфу на певній території. Геоморфологічна будова України зображена на геоморфологічній карті України (ст. 18).
Робота учнів з геоморфологічною картою
Питання: Що зображено на цій карті? (відображує форми рельєфу закономірності походження і розповсюдження)
Слово вчителя
Рельєф = безперервна дія ендогенних сил + екзогенних сил.
Форми рельєфу:
Генетичні - основні, великі елементи (низовини, височини, гори) — визначаються тектонічною будовою;
Місцеві - (балки, річкові долини, карстові воронки тощо) — визначаються геологічною будовою та екзогенними процесами.
Ендогенні процеси зумовлюють підняття та опускання, екзогенні спричинюють нівелювання поверхні шляхом руйнування порід (денудація), перенесення та їх накопичення (акумуляція). Перевага сили впливу визначається тектонічною будовою поверхні і складом гірських порід.
Віртуальна подорож «Україна вражає»
А зараз ми з вами вирушаємо у наукову експедицію. Мета експедиції: дослідити типи рельєфу, дати їм характеристику, отримані дані експедиції занести до таблиці «Рельєфоутворюючі процеси».
Рельєфоутворюючі процеси
Типи рельєфу |
Райони поширення |
Форми рельєфу |
Денудаційні |
Кримські гори, Карпати Подільська височина |
Пасма, вали , Товтри, уступи, останці |
Гравітаційні |
Узбережжя морів |
Зсуви, осипища, обвали |
Вправа «Аналогія» (робота з підручником, параграф 16). У параграфі знайти фото з аналогічним гравітаційним типом рельєфу. |
||
Акумулятивні |
В дилинах річок |
Заплави, тераси |
Еолові |
Полісся, Причорномор’я |
Горби, пасма, дюни |
Водно-ерозійні |
Рівнини, гори |
Річкові долини, каньйони, балки, яри |
Суфозійні |
Причорномор’я |
Поди, степові блюдця |
Карстові |
Поділля, Крим, Карпати |
Лійки, печери, колодязі |
Морські абразивні |
Узбережжя морів |
Уступи, скелі Карадазькі ворота |
Морські акумулятивні |
Узбережжя морів |
Коси, пляжі |
Вулканогенні |
Півострів Крим |
Вулканічні горби, лаколітні гори, сопки грязьових вулканів. |
Льодовикові |
Полісся, Карпати |
Кари, моренні горби, зандри |
Техногенні |
Територія України |
Канали, терикони, дамби, насипи, кар’єри |
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів
1. Гра «Хто швидше»
Слово учителя
Під час експедиційного дослідження ви провели велику роботу, багато дізнались. Давайте ще раз визначимо найголовніше із проведених досліджень. Програймо в гру «Хто швидше», я називаю тип рельєфу, а ви район поширення та його форму.
Отож почали: льодовиковий, карстовий, еоловий, техногенний, суфозійний.
Прийшов час доповнити вашу карту-пазл «Моя Україна», адже ви більше дізналися про нашу державу, а саме про її рельєф. Пропоную вам наклеїти певну форму рельєфу (фото яких знаходиться у ваших голубих конвертах) на карту-пазл. У цьому вам допоможе ваш атлас, карта «Геоморфологічна будова України» на сторінці 18, а також ваші таблички. Час у вас обмежений, 4 хвилини.
Після закінчення роботи презентуйте свою роботу за планом:
VІ. Домашнє завдання
VІІ . Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
Прийом «Роблю висновок»
Слово вчителя
Вивчення рельєфу має велике значення для життєдіяльності людини. Ці знання важливі для пошуків нафтогазоносних площ, родовищ будівельних матеріалів. Дослідження рельєфу необхідне для обґрунтування будівництва інженерних споруд, запобігання наслідкам природних стихійних лих, проведення сільськогосподарських робіт, розв’язання екологічних проблем. Рельєф, насамперед гірський, є вагомим чинником розвитку туризму, спорту і курортно-санаторного господарства.
І на завершення я хочу вам подарувати географічний вісник, який ми склали разом на уроці.