Урок № 56 Клас__ 9 Дата 23.04
Тема уроку: Режим дня, гігієна розумової праці
Навчальна мета: на основі повторення матеріалу про значення нервової системи в організмі з'ясувати основні правила її гігієни.
Розвиваюча мета: Розвиток мислення на основі формування умінь визначати значення розпорядку дня на здоров’я людини
Виховна мета: Виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку:
I.Організаційний момент. НПП.
Вправа - пантоміма « Побажання»
II.Актуалізація опорних знань.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Пригадай!»
III.Мотивація навчальної діяльності учнів
Нервова система людини функціонує безперервно - і в день і в ночі.
Для нормального розвитку нервової системи дітей велике значення має насамперед правильна організація режиму дня, тобто правильне чергування праці, відпочинку і сну. Якщо діти в одні й ті самі години розпочинають навчання в школі, приймають чергову їжу, відпочивають, виконують домашні завдання, лягають спати, встають і т. д., якщо їх режим дня відзначається регулярністю, то всі процеси в організмі відбуваються нормально і ритмічно. Точне дотримання режиму дня сприяє виробленню відповідних умовних рефлексів, умовним подразником для яких е час і відповідна обстановка. Так, при наближенні години, коли дитина обідає, у неї з’являється апетит, починають виділятись травні соки. Отже, організм підготовлений до сприймання і перетравлення їжі. А при наближенні години, коли дитина звикла лягати спати, в корі великих півкуль головного мозку особливо легко іррадіюють процеси гальмування, що сприяє швидкому засинанню і міцному сну.
Повідомлення теми та завдань уроку.
V.Опрацювання навчального матеріалу
Гігієна розумової праці. Презентація.
В гігієну розумової праці особливу роль відіграє вчення про дві сигнальні системи мозку. Сигнальні системи є основою фізичного і розумової праці. Друга сигнальна система в дійсності розширює можливості обміну думками і збільшує обсяг інформації. Передача інформації відбувається завдяки безмежності розвитку другої сигнальної системи, яка виражається в усному мовленні та письмі, музиці, малюнку, кресленні, образотворчому мистецтві, в різних формулах, програмуванні і т.д. З цього випливає, що друга сигнальна система має велике значення в справі організації складних форм творчого розумової праці і його гігієни. Поряд з цим важливе значення має вплив сильних почуттів або емоцій.
Емоції – це прояв безумовних рефлексів, що представляють собою складнонервова ланцюгова реакція, в яких окремі ланки стимулюють один одного. Одним з ланок є викид адреналіну ( “хімічне ланка”). Від емоцій залежить готовність до дії вищих нервових центрів. У свою чергу, від їх тонусу залежать бадьорий настрій, активна діяльність і кінцевий результат праці. Кінцевий результат діяльності може бути успішним при позитивних емоціях, відповідних подолання всіляких труднощів в навчанні та праці. При негативних емоціях, наприклад, страху, розпачі і т.д., настає процес внутрішнього гальмування. Загальмування нервових центрів не сприяє мобілізації резервних можливостей, викликає млявість, знижує працездатність. Тому потрібно вміти долати негативні емоції.
Гігієна розумової праці є основою психічного здоров’я людини. Кожен учень намагається краще і глибше засвоїти знання. Тут дуже важливо чітко уявити взаємовідносини двох сигнальних систем і фактори часу, планування всіх основних форм розумової праці.
Важливо дотримання зовнішніх і внутрішніх факторів. Зовнішня обстановка розумової праці – це температура і вологість, чистота повітря в приміщенні, освітленість, режим харчування, зміна праці і відпочинку, сну і неспання. Внутрішній фактор – це умови діяльності мозку і всього організму в цілому. Нестача кисню у вдихуваному повітрі і перенасичення вуглекислим газом, підвищення вологості повітря різко знижують продуктивність розумової праці. Тому слід часто провітрювати приміщення. Найбільш оптимальна температура 18-20 ° С, відносна вологість повітря 50-70%. При температурі повітря 25 ° С і вище знижується розумова працездатність.
Важливу роль відіграє одяг, вона не повинна заважати руху тіла. Під час розумової роботи кровопостачання мозку збільшується в 8-9 разів у порівнянні з періодом спокою.
Робоче місце повинно бути добре освітлено, слід дотримуватися максимальної тишу (радіо, телевізор і так далі не слід включати під час роботи). Одночасне подразнення слуху і зору знижує увагу і сприйняття. Збереженню нормального зору сприяє гарне освітлення робочого місця, правильне розташування книг і зошитів і т.д. по відношенню до ока (відстань від книги до очей має відповідати довжині руки від ліктя до кінця пальців). При читанні книгу краще класти на підставку. Якщо книга буде лежати на плоскій поверхні, тоді м’язи очного яблука швидко втомлюються, з’являються головний біль і мелькання в очах. Необхідно дотримання робочої пози (сидіти на стільці прямо, ноги не згинати і не переважувати), щоб оберегти скелетні м’язи (шиї, спини, кінцівок) від напруги і хребці від викривлення.
Одним з важливих умов попередження розумового стомлення є регулярні мікроперериви, приблизно на 5-8 хвилин після 35-40 хвилин роботи. В період відпочинку корисно виконувати “дихальну гімнастику”.
Фізхвилинка.
(Спокійна музика)
https://ipleer.com/song/13620322/Spokojnaya_muzyka_dlya_dushi_-_1/
Подумки підраховувати вдихи і видихи, при цьому особливу увагу звернути на довжину видиху, яка поступово повинна збільшуватися. Кожен наступний вдих повинен бути глибше, в результаті розслабляються м’язи внутрішніх органів і кровоносних судин. Сидячи на стільці, ноги розставити на ширину плечей і тримати хребет прямо, руки покласти на коліна, обидва ока направити на кінчик носа. У такій позі в розумі вважати вдихи до 100 раз (цю вправу можна виконувати лежачи). Такі вправи можуть бути корисними при безсонні.
Для зняття втоми в м’язах верхніх кінцівок по черзі працюють правою і лівою рукою. Корисна зміна виду занять (лист, потім читання художньої літератури), різні рухливі ігри, прогулянки на свіжому повітрі, спілкування з природою, відпочинок, відвідування театрів, кіно, концертів, виставок, цирку, стадіону і т.д. Дуже корисно чергування розумової та фізичної роботи. Усунення втоми в нервовій системі сприяє робота в саду, на городі, заняття домашніми справами. Особливо важливу роль відіграє дотримання режиму дня школяра.
Перегляд відео https://youtu.be/Wj0mlSXtlCI правила гігієни.
Складання правил гігієни нервової системи. Опорний конспект .
Гра «Коректор»
Учні виправляють помилки у тексті.
Нервова система людини працює тільки вдень. Вночі вона відпочиває під час сну. Нормальна діяльність організму залежить від нервової системи людини. Щоб нервова система не втомлювалась не треба робити чергування розумової та фізичної роботи. Ні в якому разі не відкривайте вікна для провітрювання! Під час перерви між уроками сядьте на підвіконня або за парту та грайся в телефоні. Під час обіду наїдайся скільки влізе! Іси коли заманеться. Не слухай, коли дорослі тобі кажуть йти їсти. Режим харчування не потрібен тобі. Ні чого не роби! Лежи на дивані. Дивись телевізор або грай у комп’ютер. Спортивні ігри та прогулянки на свіжому повітрі - шкода для нервової системи!!!!
VI.Підсумок уроку. Рефлексія. Підсумкова бесіда.
Вправа « СМС» другу.
VII.Домашнє завдання : скласти міні- твір « Пригоди нервової системи»
https://youtu.be/Wj0mlSXtlCI правила гыгыэни
https://youtu.be/-dGwLb7HOt0 нервова система