Урок "Гірські породи"

Про матеріал
Фрагмент уроку у форматі гри " Брейн- ринг".Формуємо поняття гірські породи, корисні копалини, уявлення про значення гірських порід у природі і цінність для людей.
Перегляд файлу

Фрагмент уроку з теми: « Гірські породи »

Мета: формувати поняття гірські породи, корисні копалини, уявлення про значення гірських порід у природі і цінність для людей; формувати уявлення про участь дітей у збереженні й охороні корисних копалин, уміння розрізняти тверді, рідкі, газоподібні гірські породи, розрізняти окремі горючі, рудні, нерудні корисні копалини;

виховувати естетичне сприймання об’єктів природи, прагнення до збереження корисних копалин; гордість за природні багатства своєї країни.

Обладнання: картки для індивідуальної та групової роботи; обладнання для ігрових столів та „вовчок”; демонстраційний матеріал (слайди) для інтерактивної дошки; кольорові олівці; зразки корисних копалин.

 

ХІД УРОКУ

  1. Організація класу.

 Треба всім нам привітатись:

 «Добрий день!»

 Дружно й голосно сказати:

 «Добрий день!»

 Вправо, вліво поверніться,

 Туди-сюди посміхніться.

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя

Сьогодні ми проведемо фрагмент уроку з теми: «Гірські породи» (проектую тему уроку на фоні гір – СЛАЙД №1).

Працювати будемо у знайомій для нас формі гри «Брейн-ринг» за двома ігровими столами, на кожному з яких лежать пронумеровані конверти із завданнями для перевірки і контролю знань отриманих раніше. У мене – ринговий стіл, на якому знаходиться «вовчок», він і буде сигналом до кожного наступного завдання. Після моєї команди капітан, якого ви обрали заздалегідь, бере вказаний конверт і зачитує завдання гравцям команди. Команда, гравці якої дадуть більшу кількість правильних відповідей, стане переможцем.

Готові?..

  1. Поетична хвилинка.

Розпочати нашу гру пропоную поетичною хвилинкою. Це було домашнім завданням кожної з команд. (Учні читають вірші).

  1. Все – із доброго чи злого –

Починається з малого.

День турботою почнеться,

Все довкола усміхнеться.

Проганяй мерщій дрімоту –

І рукам давай роботу.

І роби невтомно, вміло,

Хоч мале, та добре діло.

  1. Наш дивний світ такий, як казка:

Он в небі хмаронька пливе.

Тож бережи його, будь ласка,

Все в ньому гарне і живе.

Он квітка полум’ям палає,

І ясне сонечко блищить.

Чарівна пташечка співає,

Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.

  1. Дивосвіт, дивосвіт …

Хто придумав оцей світ,

Землю красну отаку

У зеленому вінку?

Всі ці квіти і ліси,

І пташині голоси?

Ліс і річка, і поля –

Це ж уся моя земля!

 

Підсумок. Молодці. Кожна з команд отримує перший заохочувальний бал у вигляді квіточки. На кінець уроку капітани підрахують кількість отриманих квіточок, а відповідно – балів.

 Продовжимо наш турнір знавців, у нашому випадку – знавців природи.

 

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Слово вчителя

Гірські породи – це не тільки «каміння», яке знаходять у горах. Зверніть увагу на ці гори (проектую зображення гір – СЛАЙД №2).

Звичайно, каміння лежить біля підніжжя… А там, у глибині, люди знаходять різні гірські породи. Які? Як ви думаєте? (Граніт, пісок, мармур, глина …)

Як видумаєте, чи всі породи мають користь для людини? (Не всі. Тільки корисні копалини).

Розкручую «вовчок».

Конверт №1.

Це завдання допоможе перевірити як добре ви засвоїли для себе значення даних понять. На обговорення дається 1 хвилина. Право відповіді дістає та команда, яка першою підняла прапорець.

(Учні зачитують складені судження-визначення:

  •            гірські породи –  природні тіла, які знаходяться в Землі або на її поверхні;
  •            корисні копалини – гірські породи, які люди видобувають у природі і використовують у своєму житті;
  •            родовище – місце, де залягає багато корисної копалини.)

Ми з’ясували визначення понять гірські породи і корисні копалини.

Як між собою пов’язані ці два поняття? Зобразимо за допомогою кругів Ейлера співвідношення між обсягами даних понять.

Нехай А – множина гірських порід, В – множина корисних копалин. Тоді малюнок матиме такий вигляд:

 

 

 

 

 

 

Висновок.    Множина В є підмножиною множини А ( В А ).

Проектую СЛАЙД №3.

Підсумок. Чи знаєте ви, де людина використовує корисні копалини? (Є породи горючі, бо вони горять; є рудні – використовують для одержання металу; є нерудні – їх видобувають і використовують без переробки).

Розкручую «вовчок».

Конверт №2.

На виконання даного завдання відводиться 2 хвилини. Кожна команда матиме змогу заробити  бал, якщо правильно підкреслить корисні копалини відповідним кольором.

Завдання.  Підкресли назви корисних копалин

(горючі – жовтим кольором, рудні – червоним, нерудні – зеленим).

Глина, алюмінієва руда пластмаса, нафта, природний газ, залізна руда, цемент, кам’яне вугілля, цукор, крейда, пісок, кам’яна сіль, граніт, скло, торф, залізо, мідна руда.

Якщо команда не зможе дати повну або правильну відповідь, право на відповідь отримують гравці за іншим ігровим столом. Таким чином зможуть отримати додатковий бал.

Підсумок. Підраховуємо кількість отриманих балів на даному етапі.

Слово вчителя

На ваших ігрових столах є зразки корисних копалин. Розгляньте їх. Як відрізнити корисні копалини між собою? За якими ознаками? (Кожна має свою властивість і ознаку: стан, колір, запах, горючість, розчинність у воді).

Саме ці знання допоможуть справитися із завданням у наступному конверті.

Розкручую «вовчок».

Конверт №3. 

(Проектую кросворд – СЛАЙД №4).

Розв’яжіть кросворд «корисні копалини», впізнавши кожну з них за певними ознаками чи властивостями.

Виберіть  потрібний вам зразок. (Учні не записують назви корисних копалин, а лише відгадують загадку і обирають зразок. Поетапно проектую на дошку СЛАЙДИ №5-10).


По горизонталі:

  1. Твердий; крихкий; бурий, не блищить; горить тьмяно; використовують як паливо, як добриво.
  2. В’язка; буває червоною, сірою, білою, жовтою; не горить; використовують для виготовлення посуду, цегли.
  3. Твердий, міцний; буває червоний, сірий, чорний; не горить; використовують під час будівництва, мостів, будинків, пам’ятників.
  4. Тверде, крихке; чорного кольору; яскраво горить; використовують як паливо.
  5. Настрибався зайчик вволю,

Білий слід лишав по полю.

Ми за ним спостерігали,

Слово „мама” прочитали.

  1. Кристалиночки тверді, світлі, аж іскряться.

Народились у воді, а води бояться.

 

 

1Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ц

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6С

 

 

 

 

 

 

 

 

Підсумок. Прочитайте ключове слово. Поміркуйте! Яку корисну копалину використовують для виготовлення олівця? Знайдіть її серед зразків.

 

  1. Підсумок уроку-гри.

 

Капітани підраховують кількість квіточок – балів.

Визначаємо переможця.

 

doc
Додано
6 жовтня 2022
Переглядів
373
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку