Урок "Подорож до Антарктиди"

Про матеріал
Даний урок направлений на ознайомлення учнів з особливостями природи материка; її природними багатствами, рослинним та тваринним світом.
Перегляд файлу

Середино – Будський ліцей №1

Середино – Будської міської ради

Сумської області

 

 

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ 

 

 

 

 

 

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ 

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   

 

                                                            Підготувала

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ                                                                  вчитель початкових класів

                                                                спеціаліст вищої категорії

                                                                     Якушева Валентина Іванівна

 

 

 

 

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQМета : надати учням план вивчення теми; орієнтувати діяльність учнів на вивчення та закріплення

1 фактів- відкриття Антарктиди, покорення Південного полюсу;

2 понять- Антарктида, айсберги, мировий полюс холоду, південний полюс;

3 способів дій- вміння працювати в групах, робота з контурною картою

створити умови для розвитку у школярів інтелектуальної культури;

посприяти осмисленню цінностей спільної діяльності;

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQвиховувати культуру навчальної праці через роботу з додатковими матеріалами;

розвивати емоційно – цінносне відношення до миру.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форма уроку:урок – подорож

Обладнання: мультимедійний проектор, презентація до уроку, відеофільм, додатковий матеріал для учнів.

Девіз уроку:

 

Не просто слухати, а чути.

C:\Documents and Settings\user\Рабочий стол\Новая папка (2)\урок ант\IMG_1183.JPGНе просто дивитись, а бачити.

Запам'ятовувати, відповідати.

Хід уроку

І Організаціонний момент

Привітання гостей:

Здрастуй день

І хмарка в небі

Ліс і школа, клас

Вчитель наш і гості любі

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQМи вітаєм вас

Учитель:

 А тепер сідаймо діти

Домовляймось : не шуміти

На уроці не дрімати

Руку вчасно підіймати

Працювати старанно

Щоб почути у кінці

Що у нашім 4 класі

Усі учні молодці

Девіз уроку:

Слайд 1

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQЗапам'ятовувати, відповідати.

 

Слайд 2

Учень: (біля дошки)

Якось вранці на поріг

випав білий – білий сніг

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQC:\Documents and Settings\user\Рабочий стол\Новая папка (2)\урок ант\IMG_1145.JPGбіла стала вся земля

річка, луг, ліси й поля

засвистіла завірюха

морозець щипа за вуха

діти кажуть «Все дарма!»

це чудово!

Це – зима!-разом

ІІ Підсумок фенологічних спостережень.

  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Що ви можете сказати про стан неба?
  • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQЧи світить сонце?
  • Сьогодні тепло, чи холодно?
  • Яка температура повітря?
  • Як ви думаєте, що роблять в цю пору люди на полях?
  • Як поводяться звірі, птахи?

Чергові свою справу зробили? У календарі все помітили?

Учитель: Сьогодні  у нас дуже цікавий урок. Ми здійснемо подорож до останнього з шости не вивчених нами материків. Але перш ніж ступити на нього ми зробимо кілька зупинок і попливемо ми  на кораблі.

(звук  корабля)

 Слайд 3 І порт: «Історичний»

          Учень:                 Історія виникнення материків

Слайд4

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQВчені припускають ,що в прадавні часи  всі материки становили одне ціле. Це був такий собі праматерик, який отримав назву Пангея. Потім він розколовся на кілька частин, які почали дрейфувати в різних напрямках. Так утворилися Північна  та Південна Америки, Австралія, Африка та Євразія. Через кілька мільйонів років розташування материків може змінитися. Такі зміни можуть супроводжуватися сильними землетрусами та виверженнями вулканів.

 

Учитель: На дошці ви бачите слово  «материки», розкажіть, що це таке, і свою відповідь прикріпіть до слова

1.у. Материки – це велика ділянка суші

2.у. Материки оточені з усіх боків водою

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ3.у. Материки різняться формами земної поверхні

4.у. На землі існує шість материків

Учитель: Ми з вами повторили матеріал попередніх уроків і пливемо далі.

C:\Documents and Settings\user\Рабочий стол\Новая папка (2)\урок ант\IMG_1126.JPG Слайд 5 ІІ порт «Картографічний»

Учень: Ми отримали сигнал «SOS» Заблукав наш корабель і не може потрапити до порту. Просить нашої допомоги.

Учитель: Допоможемо команді знайти порт?

Учні:Так!

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQУчитель: Діти,  візьміть конверт під номером 1, відкрийте його. Робота в парах. Гра «Знайди зайве»

Завдання:  В цьому конверті  є  материк та тварини й рослини, які ростуть та живуть на ньому, але не всі. Ви повинні прикріпити лише ті, які відповідають данному материку.

  1. По Євразії якщо в мандри заманеться,

Тисячі вже кілометрів долати прийдеться.

Як із заходу на схід в подорож рушаєте,

Значить, всі 16 тисяч кілометрів краєте.

 

  1. Ставлю я тобі питання:

Чи не знаєш часом ти,

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQЩо Америки Південної

Дивововижніш не знайти?

Все, що хочеш, попроси,

Всі дива, що є на світі,

Небувалої  краси,

Тут зібралися усі.

  1.  

Там лупляться з яєць звірята,

І молоком годуються малята.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQДерева лізуть там з нори,

Ребром ростуть листочки від жари,

Там крона дерева – копиця із травою…

Австралія – країна навпаки.

 

  1. Бурхливі води Ніагарського водоспаду

Посушливі пустелі і глибокі каньйони

І стяг неосяжного зорепаду

Якому на вірність клянуться мільйони

І те почервоніле Канадське листя

У парках великих міст, від берега до берега

І вулиці на яких завжди чисто

Це все, нам відома, Північна Америка

  1. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ 

Африка! Африка! Дивна країна!

Мавпу й слона ви зустрінете там.

Де береги йдуть похило до Нілу,

Буйна рослинність росте вздовж ріки.

Тут бегемоти дітей народили

І проживають свій вік залюбки.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQДіти вішають материки, розповівши вірш та розказавши про тваринний та рослинний світ .

 

Учитель: Всі впоралися із завданням, тож вирушаємо далі, і наступний наш

 Слайд 6 ІІІ порт «Кросвордія»

Щоб потрапити на шостий, ще не вивчений материк, ви повинні відгадати кросворд, який містить назву материка. Всі готувалися до уроку, тож відповідаємо.

 

Слайд 7

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ

 

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ1. Дослідник,  що  першим  підкорив  Південний  полюс.

2. Найпоширеніша  тварина.

3. Гори,  що  проходять  через  увесь  материк.

4.Велика  крижина,  що відкололась  від  льодовика.

5. Єдиний  діючий  вулкан.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ6. Півострів.

7. Птах,  що мають  розмір  крил  понад  3  метри.

8. Нижній  поверх  рельєфу.

9. Наслідок  суворого  клімату.

10. Найменші  пінгвіни.

 

Вітер весело вітрила надуває

Корабель швидкість набирає

Попереду – Антарктида

Слайд 8

 

Учитель: Так, діти, це  Антарктида, але перш ніж зійти на землю, давайте повернемося в літо й відпочинемо.

Фізкультхвилинка «Райдуга»

 

Учитель: Давайте пригадаємо ким і коли була відкрита Антарктида.

Слайд 9

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQАнтарктида — це цілий континент, який розташовується на самому півдні Землі. Його центр майже збігається з південним полюсом. Омивається Південним океаном. До території Антарктиди також відносять і острови, розташовані в водах Південного океану.

Слайд 10

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQУ 1820 році 16 січня дві шлюпки під назвами «Восток» і «Мирний», пристали до узбережжя Антарктиди. Це була експедиція під керівництвом Фаддея Беллінсгаузена і Михайла Лазарєва. Вони вважаються офіційними першовідкривачами Антарктиди.

Слайд 11

Американський дослідник Антарктиди Річард Берд у 1947 році писав: «На краю нашої планети лежить, як спляча принцеса, земля, закута в блакитне. Зловісна і прекрасна, вона лежить у своїй морозній  дрімоті.

 

Така Антарктида — материк, за площею майже дорівнює Південній Америці, внутрішні області якої нам відомі фактично менше, ніж освітлена сторона Місяця .

 

Було багато експедицій, які намагалися побувати в Антарктиді, послухайте про одну з них.

Слайд 12

Сценка

Амундсен Руаль – норвежець         Скотт Роберт – англієць

  • Добрий день, Роберт                  - Добрий день,Руаль. Я чув ти збираєшся                  покорити полюс.
  • Да, є така думка в моїй голові.

                                   Я теж збираюсь.А ти на який?

  • Я на південний, а ти?                   - І я! Давай заключим парі, хто швидше.
  • Да що тут сперечатися.Я залюбки.

Я вже купив упряж для собак.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQЗнайшов найкращих хасок, купую

Їжу та одяг.Знайшов собі компаньйонів.

                                                     Твої слова мені здаються смішними .

                                                      Собаки й Антарктида! Ось я купив поні

                                                  й коней, моторні сани. Бери з мене  приклад.

C:\Documents and Settings\user\Рабочий стол\Новая папка (2)\урок ант\IMG_1160.JPG 

 

 

 

 

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ 

 

 

 

 

 

 

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQУчитель: Діти, як ви думаєте, хто першим дістався Південного полюсу?

Учень: Першим дістався Південного полюсу  Руаль Амундсен і встановив там Норвежський прапор.

Учитель: А що трапилось з групою Роберта Скотта?

Учень: Група Роберта Скотта загинула на звввворотньому шляху, не дійшовши до бази 17 км. , де було паливо і харчі. У листопаді 1912 року загін рятувальників знайшов палатку, а в ній замерзлі тіла.

Учитель:Зараз ми послухаємо вірш , присвячений пам’яті капітана Скотта

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQСлайд 13 музика

Учень:

Квадратный айсберг. Чёрная вода.

 

C:\Documents and Settings\user\Рабочий стол\Новая папка (2)\урок ант\IMG_1142.JPGИ в чёрных фраках белые пингвины.

 

Угрюмый бастион сверкающего льда.

 

И к смерти уводящие равнины.

 

И чудятся мне мачты кораблей,

 

Охваченных предерзостной надеждой –

 

Пробиться сквозь тиски сверкающих полей

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ 

К земле, сокрытой панцирной одеждой,

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQМерещится костлявая рука,

 

Застывшая над стойким и суровым,

 

Последним, ею не рождённым словом

 

Последней записи скупого дневника.

 

Англійський поет Теннісон присвятив Р.Скотту знамениті слова:

 «Бороться и искать, найти и не сдаваться!»

Учитель: Зараз ми звернемось до географічного положення материка

Слайд14

  1. Слово «Географам»

1 Материк майже повністю розташований в межах південного полярного кола, навколо південного полюсу. Знаходиться в західній, східній та південній півкулі.

2 Омивається водами трьох океанів: Атлантичного, Індійського та Тихого, які разом утворюють Південний океан

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ3 Антарктида знаходиться в Антарктичному кліматичному поясі.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ           4 Омивається морями: Уеделла, Росса, Амундсена, Дейвиса, Лазарева

Слайд15

 5 Від інших материків Антарктида відокремлена величезними океанічними просторами. Але ближче всього розташована Південна Америка. Вона відокремлена від Антарктиди найширшим проливом світу – проливом Дрейка.

            6  Площа материка 14 млн. км займає 5 місце серед материків.

 

Робота з контурними картами

Зараз ми перевіримо, чи запам’ятали ви те, що розповіли ваші друзі

Давайте пригадаємо правила роботи з контурними картами:

  1. Підписи на контурній карті роблять чіткими друкованими літерами
  2. При роботі з контурною картою використовують лише простий або синій олівець.

Завдання 1. Підпишіть, де знаходиться Атлантичний океан, Тихий океан, Індійський океан.

                  2.Позначте моря: Росса, Уеделла, Белінсгаузена, Амундсена

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ                  3.Позначте пролив Дрейка

                  4.Позначте Південний полюс

Учитель: Слово «Геологам»

Слайд16

1 Недра Антарктиди утримують велику кількість корисних копалин.

 Це залізні руди, кам’ян вугілля, свинець, нікель. Слюда, графіт та інші.

Слайд 17

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ2 У східній Антарктиді під товщею льоду рівні частки поверхні передуються з горними масивами висотою 3000-4000 т.м.

Слайд 18

3 У західній півкулі, в тихоокеанському секторі материка є гірські системи – Антрактичні анди.

  Найвища точка – масив Винсон-5140м. На островах у морі Росса є діючий вулкан – Еребус

Учитель: Слово «Метеорологам»

1 Антарктида – найхолодніше місце на землі, а також най вітряніше. Найнижча температура складає-89 градусів, а найвища+15 градусів.

Слайд 19

2 Цей континент – найсухіше місце на землі. Опадів тут не було більше 2 мільярдів років. Поверхня й клімат Антарктиди нагадують поверхню марса.

Слайд 20

3 найтепліший місяць у Антарктиді – лютий. У цей час відбувається зміна вчених на станціях.

 

Учитель: Послухаємо  «Біологів», що вони розкажуть нам про тваринний та рослинний світ.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQhttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQСлайд 21

1 Антарктида багата морськими тваринами – голубими китами, дельфінами – касатками, морськими котиками. Ці тварини вважають Антарктиду ідеальною для існування.

Слайд 22

2 Антарктида є непопулярним материком у наземних тварин. Одна із самих розповсюджених форм життя – комаха безкрила мошка. Її довжина 1см.3мм.

 

Учитель: Завітав до нас у гості корінний житель Антарктиди.

Слайд23

Учень: Це – пінгвін – птах північний

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ              Злий мороз для нього звичний

              Від холоду він не ховається

              В крижаній воді купається.

Пінгвін: Я – імператорський пінгвін. Я найвищій і найважчий серед усіх пінгвінів. Мої сородичі розмножуються під час антарктичної зими. А існує нас в Антарктиді 6 видів

 

Гра «Впізнай , хто я» Візьміть конверт під номером 2. Дістаньте картки. Підкожним малюнком підпишіть, що це за тварина.

Морський леопард

Морський слон

Морський котик

Кашалот

Пляшконіс

Касатка

 

Слайд 24

 

Учитель: В Антарктиді немає населення. Справжніми господарями континенту є науковці з різних частин світу. Людина знає вже багато про природу материка, але багато ще й не розкрито.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQСлайд 25

Першим українцем, який побував в Антарктиді вважається Антон Омельченко, учасник англійської антарктичної експедиції Роберта Скотта 1912 року. Антон Лукич  — конюх экспедиції. Скотт називає його  просто «Антон».Пройшов він з командою до середини льодовика  Росса, а коли вийшов строк контракту повернувся до  Нової Зеландії у лютому 1912 р.

Слайд 26

Товщина крижаного панциру, що вкриває материк від 2000 до 4000м. Якщо цей лід розтопити, то рівень Світового океану підвищиться на 50-60м.

Прісна вода – безцінний дар природи, але запаси її дуже мізерні. Льодовики Антарктиди містять величезні запаси «законсервованої» найчистішої прісної води нашої планети.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQЦе айсберги. Один невеличкий айсберг містить стільки прісної води, скільки її за рік приносить невеличка річка.

 

 

Учитель: Ось і закінчується наш урок.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ                  Чи сподобався він вам?

Тож підведемо підсумки

Тестові завдання

Слайд 27

Учитель:11. Підсумок уроку

     Наша подорож підходить до завершення. Ми повертаємось до України. Сподіваюсь, що наша подорож вам сподобалась.

Отож , і я вам бажаю бути наполегливими у досягненні своєї мети, успіхів у здобутті  знань.

 Ви всі дуже добре попрацювали, взнали багато нового, і я сподіваюсь, що запам’ятали. Всі, хто відповідав на уроці,отримають оцінки після перевірки контурних карт.

Слайд 28 Домашнє завдання.

На згадку про наш урок ми даруємо гостям буклети, які містять 0 цікавих фактів про Антарктиду.

C:\Documents and Settings\user\Рабочий стол\Новая папка (2)\урок ант\IMG_1134.JPG 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTiwrP75RStPrLIJL6jgKWYP-ezmNlxBPo-q79TBCCwQ6eSW1BdoQ 

 

 

 

docx
Додано
9 жовтня 2022
Переглядів
315
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку