1
Вчитель Волкова Євгенія Олександрівна
Тема: Гірські породи. Що таке корисні копалини.
Мета: Продовжити формувати поняття „природа нежива”, сформувати уявлення про охорону гірських порід, зокрема корисних копалин.
Розвивати дослідницьку складову у світогляді учнів.
Формувати вміння здобувати знання на основі дослідів.
Виховувати самостійність, інтерес до здобуття знань, дбайливе ставлення до навколишніх предметів, гордість за природні багатства своєї Батьківщини, бережливе ставлення до природних ресурсів.
Обладнання: карта України, колекція корисних копалин для початкової школи, картки завдань – інструкцій, зразки гірських порід, загадки, номери груп, склянки, оцет, вода, пісок, глина, молоток, дошка, цвях, фломастер, добірка книг про корисні копалини.
Хід роботи
І Організаційний момент
— Сьогодні в нас особливий урок. Ми з вами будемо працювати, досліджувати, спостерігати, аналізувати, як справжні науковці.
Для цього нам потрібні будуть усі ці прилади, які ви бачите на цьому столі, а також книги, словники, енциклопедії, «Хто такий?», «Що таке?», «Скажи мне почему?”, «Велика дитяча енциклопедія». Ви готові до цього?
Вправа „Очікування”
ІІ Повідомлення теми і завдання уроку.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Створення проблемної ситуації.
Повідомляю дітям, що гірські породи – це природні тіла, які знаходяться в Землі або на її поверхні.
Це гранітні гори, які височать на заході та півдні нашої країни, це пісок, глина, які лежать у нас часто прямо під ногами, це (кам’яна) кухонна сіль, яка знаходиться під землею у різних місцях України. Гірські породи називають природними скарбами. Які ж ще скарби, якщо їх так багато? А може люди даремно їх так називають?
ІV Актуалізація опорних знань
Фізкультхвилинка
Раз, два, -
Всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три, чотири –
Нахилились,
В струмочка гарно вмились.
П’ять, шість –
Всі веселі.
Крутимось на каруселі.
Сім, вісім, -
В поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять, десять –
Відпочили
І за парти тихо сіли.
1) Горючі корисні копалини
Назва корисної копалини |
Стан |
Колір |
Властивості |
Використання |
Нафта |
Рідина, різкий запах |
Темно-бурого кольору |
Горить, виділяє тепло |
Ліки, пластмаси, фарби, смола, бензин |
Природній газ |
Без запаху |
Безбарвний |
Горить, виділяє тепло |
|
Торф |
Твердий, крихкий |
Бурого кольору |
Горить виділяє тепло |
Тканини, ліки, пластмаси, підстилка для тварин |
Кам’яне вугілля |
Твердий |
Чорного кольору |
Горить, виділяє тепло |
Спирт, тканини, гуму, смола, фарби, ліки |
2) Не горючі корисні копалини
- Де вони використовуються?
- Які їх властивості?
Для цього ми проведемо дослідницьку роботу з групою негорючих корисних копалин. Пропоную вам попрацювати у групах. Завдання інструкції по групах 1,2,3,4. Для роботи кожної групи облаштоване місце. Перед роботою у групі прочитаємо правила роботи у групі.
Група 1 отримує набір корисних копалин (зразки руд), молоток, цвях, папір, фломастер.
Завдання – інструкція
Розгляньте зразки різних руд, визначте їхній стан, колір, властивості, де вони використовуються.
Проведіть досліди, щоб підтвердити свої висновки.
Група 2 отримує зразки граніту, молоток.
Завдання – інструкція.
Розгляньте зразки граніту. Визначте їхній стан, колір, властивості, де вони використовуються.
Проведіть дослід, щоб підтвердити свої висновки.
Група 3 отримує зразки вапняку, крейди, мармуру, оцету.
Завдання – інструкція
Розгляньте зразки вапняку, крейди, мармуру. Визначте їхній стан, колір, властивості, де вони використовуються.
Проведіть дослід з оцтом. Що він підтверджує?
Група 4 Отримує зразки глини, піску, склянки з водою.
Завдання – інструкція
Розгляньте зразки глини, піску. Визначте їхній стан, колір, властивості, де вони використовуються.
Проведіть дослід з водою. Опустіть у різні склянки пісок і глину.
Кожна група викладає свої картки у таблицю.
Назва корисної копалини |
Стан |
Колір |
Властивості |
Використання |
Залізна руда |
Тверда |
Бурого, червоного |
Плавиться |
Метал |
Граніт |
Міцний, важкий |
Різного кольору |
Добре шліфується |
Пам’ятники, фундамент, бруківка |
Вапняк |
Тверді |
Різного кольору |
Кришиться |
Зубна паста, ванна, мармур |
Пісок, глина |
Сипкий, в’язка |
Різного кольору |
Добре пропускає воду, погано пропускає воду |
Скло, будівництво, пластилін, посуд |
3. Виступи „дітей - вчителів” ( робота з додатковим матеріалом)
Проблемні запитання
V. Закріплення та осмислення знань
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнє завдання