Зустріч 27.Тема: Як приручити воду?
Мета: розширити уявлення учнів про використання енергії рухомої води людиною; розвивати логічне мислення, мовлення; виховувати бажання обережно ставитися до природи, її багатств.
Обладнання:Малюнки для правил, ілюстрації для прогнозу погоди, мп4, репродукції до картин Івана Айвазовського(«Дев’ятий вал» «Варяги на Дніпрі», виставка дитячих малюнків,мікрофон, «Блискавки», клей.
Підручник: Грущинська I.В. Природознавство. 3 клас, — К.: Освіта, 2013. — 176 с.
Тип уроку: урок-тренінг
Хід уроку.
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Привітання гостей.
Пролунав уже дзвінок, починаємо урок ,
Працюватимем старанно, щоб почути нам вкінці -
Учні – просто молодці!
1)Сьогодні ми проведемо нашу зустріч у формі тренінгу.
2)Домовленість про правила поведінки на тренінгу
Для того. Щоб урок пройшов цікаво нам необхідно домовитись про правила роботи
(Погляньте на малюнки, яких правил дотримуються діти?
3)Очікування. Чого ви очікуєте від нашого уроку?
«Я хотіла б щоб ця зустріч була для усіх корисною..», доповнюють діти
4)Створення позитивної комфортної атмосфери. Звучить мелодія( пог2)
Ця чарівна мелодія запросила нас до
Інтерактивної вправи «Створимо Рекламу «У природи немає поганої погоди»
Ми розповімо про погоду за вікном, але зробимо це так щоб усіх замилувати і переконати обов’язково прогулятися сьогодні.
Вчитель показує значки: сонечко,градусник,опади,вітер. Діти розповідають.
Н-д:Сьогодні 22 листопада,яскраво світить сонце,кличе прогулятися нас.
(або: Сонечко не частий гість в листопаді, та це не заважає нам прогулятися.
Синоптики прогнозували…та за вікном зараз ….
Хоча на вулиці великий вітер , та ми можемо помилуватися бурливим танцем осіннього листочка. Або…
На вулиці легенький вітерець ми полюбуємося ніжним танцем листочка.
Вітру нема і ми можемо почути звуки природи.
За вікном дощ - ми послухаємо пісеньку дощу. Дощу нема маємо можливість зайнятися спортом.
Роса на зеленій ще траві переливалася на сонці.
Випав перший сніг і ми побачили танок сніжинок. Випав перший сніг одягнув землю в святкове вбрання… Дні стали коротші, а ночі довші.
Не чути пташиного співу. Багато птахів полетіли в теплі краї. До зими готуються тварини. Комахи вже давно поховалися в надійні місця. Люди завершили збирання урожаїв та обробили землю.
Не треба сидіти біля комп’ютера, мерщій на вулицю. І нехай ніякі негаразди не робитимуть погоди вашому настрою. Дякую вам за творчість,бажаю ,щоб на уроці було тільки сонячно, затишно і тепло. І пам’ятайте : найважливіша погода у вашому домі.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Наступна вправа «Знайомство,яка допоможе нам пригадати: Що ми вивчали на попередньому уроці.Метод «Незавершеного речення»
Я Валентина і я знаю що ми вивчаємо розділ «Енергія».
Я…знаю що енергія це -.., (здатність тіла виконувати роботу, рухатись)
я.. знаю ,що вона буває… (енергія руху, тепла, світла, електрична).
Я знаю, що джерелами енергії можуть бути… (сонце, вітер, вода і корисні копалини)
Я…знаю що джерела енергії поділяються на..(відновлювані і не відновлювані)
Я…знаю що до вичерпних джерел енергії( належать корисні копалини)
Я…знаю що до невичерпних джерел енергії належать..(належать сонце, вітер і вода)
Я…знаю що найпотужнішим джерелом енергії є..(сонце)
Наступна вправа «Мікрофон» або «Мозковий штурм»
Чому життя на Землі неможливе без Сонця?
Назви переваги сонячної енергії. Назви недоліки використання сонячної енергії Придумай подяку Сонцю. Вивішую «Сторінками…»
Поясни,як Сонце впливає на формування вітру.
Назви переваги енергії вітру. Назви недоліки використання енергії вітру.
Переваги : 1.Енергія вітру і сонця потужна ,безкоштовна
2.Її запаси дуже великі, це невичерпний вид енергії.
3. Їх використання не забруднює навколишнє середовище.
Недоліки: 1.Вони непередбачувані(пропадає, або ламає)Вивішую «Сторінками»
Виставки дитячих малюнків
Вашим Д/З було намалювати ілюстрації до теми «Використання сили вітру людиною» презентуйте іх, будь ласка,свою розповідь розпочинайте словами:
Я знаю, що силу вітру використовують…(у дельтопланеризмі, для повітряних куль, для кайтсерфінгу. У вітрильному спорті(для сан, човнів, колісних візків)
За ваші гарні відповіді у мене для вас подарунок:«Хвилинка-цікавинка»
(перегляд відео«Дерево, що співає»)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Робота над загадками
• Синя стрічка блищить,Щось тихенько гомонить
І біжить собі,біжить, Не зупиниться на мить? (Річка)
• Я і хмара ,.і туман,і струмок, і океан. І літаю і біжу, і замерзнуть можу? (Вода)
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про використання енергії води.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Погляньте, будь ласка, на репродукції до картин відомо укр.. художникам Івана Айвазовського. ЩО зображено на них?
Здавна люди захоплювалися величчю природних стихій: сонця, вітру, води. Писали вірші малювали картини. Перегляньте відео презентацію про те як люди приручили воду.(перегляд відео)+ презент
1. Робота в атласах і з картою України
Вода також є потужним джерелом енергії. Людина давно навчилася використовувати енергію річок.
— Запаси енергії води у світі величезні. Вони безперервно поновлюються. Щорічно величезні потоки води, що утворилися від дощів і танення снігів, стікають у моря. Завдяки гідроелектростанціям люди повніше використовують річки — споруджують греблі та водосховища. Це надає змогу поліпшити водопостачання у посушливі райони, зменшує збитки від весняних паводків. Воду водосховищ використовують у сільському господарстві, у них розводять рибу.
2. Робота за підручником (с 74-75)
Висновки. «Сторінками книги важливих знань про природу»
• Енергія води належить до відновлювальних джерел. Вона є дешевою, оскільки її виробництво не потребує палива.
• Електроенергію виробляють на гідроелектростанціях, які будують на річках. По лініях електропередач енергія надходить до споживачів.
Найбільша гідроелектростанція України — Дніпрогес.
• Використання енергії води не дає шкідливих відходів і викидів у повітря. Але будівництво греблі на станціях погіршують умови проживання мешканців водойм. Загачені річки можуть затоплювати поля, заболочувати луки. Вивішую
2. Руханка «Погода в Зінзібарі»???
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в групах.
А зараз попрацюємо в групах. Ви об’єднаєтесь у 3 групи «Вітерець», «Краплинка» та «Промінчик». Ваше завдання попрацювати дружно і створити блискавку. «Які переваги і недоліки використання вашого джерела енергії. І практично досліджуватимете чи ефективними є побудова вітрових, сонячних чи гідроелектростанцій у нашій місцевості.
(Діти створюють блискавки,захищають)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Послухайте казку Нерозлучні друзі
Жили-були друзі: Сонце, Вода, і Вітер. Одного разу вони посперечалися, хто з них наймогутніший.
Сонце промовило:
– Я даю Землі тепло і світло, можу обігріти або спалити! Без мене немає життя.
Вода зауважила:
– А от і ні, це без мене жодна істота не може жити! Я перетворюю камінь на пісок, з легкістю обертаю велетенські електричні турбіни, і саме я даю людям енергію!
– Налетів Вітер і просвистів: – От хвальки! Та я на всіх вас знайду управу:, нажену хмари і закрию Сонце, підніму хвилі на морі, здійму шторм.
Так вихвалялися природні сили один перед одним, доки не зустріли Людину, яку мучила спрага. І попросили, щоб вона їх розсудила. Вислухавши їх, Людина відповіла:
– Дякую тобі, Сонечко, що випарувало Воду з моря. Дякую тобі, Вітре, що приніс хмаринки. Дякую Водичко, що напоїла мене. Саме завдяки вам я вгамував спрагу. Всі ви могутні та важливі, кожен по-своєму.
З того часу Сонце, Вода, та Вітер стали нерозлучними друзями, а
Людина навчилась використовувати, а , коли треба, то й приборкувати сили природи.
3 Цікаво знати!
— Енергію припливів уперше почали використовувати жителі Лондона, які відчували гостру нестачу води. Вони побудували водяні колеса на річці Темза. Обертаючись то в одну, то в іншу сторону припливами, вони змушували працювати насоси, які закачували воду в труби, по яких вода текла в місто.
Завершення тренінгу. Оцінювання.
Чи справдилися ваші очікування? Візьмемося за руки і промовимо «Ми молодці»
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Прочитайте текст підручника на с. 68 – 69
2. Творче завдання «Виграш в лотерею»
«Юні художники» - намалювати ілюстрацію
«Юні літератори» - підібрати або скласти загадки, вірші до теми
«Юні дослідники» - підібрати «Цікаву інформацію»
«Юні дизайнери-архітектори» - пофантазуйте і створіть проект пам'ятника енергії рухомої води.
Своєрідну скульптуру під назвою «Співаюче дерево» можна знайти, а також почути на вершині пагорба Crown Point. Це місце знаходиться у Великобританії, в місті Бернлі (графство Ланкашир) – саме в його околицях встановлена ця дивовижна музична скульптура, що має висоту три метри.
Повна її назва – «Співаюче-дзвінке дерево» (англ. – Singing-Ringing Tree). Цікавий не тільки своєрідний вигляд даної скульптури, яка зовні віддалено нагадує дерево, але і дивовижні звуки, які воно здатне відтворювати.
Тихий, але густий гомін, який охоплює далеко не одну октаву, з'являється під час сильного вітру. А така погода тут майже весь час, до того ж сприяє музичному відтворенню музики вітру скульптури на пагорбі.
У 2007 році Singing-Ringing Tree виграла Національну премію Королівського інституту британських архітекторів (RIBA) за "архітектурну досконалость" серед 13 інших кандидатів
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Прочитайте текст підручника
на с. 68 – 69
2. Викнайте творче завдання «Виграш в лотерею»
«Юні художники» - намалювати ілюстрацію
«Юні літератори» - підібрати або скласти загадки, вірші до теми
«Юні дослідники» підібрати «Цікаву інформацію»
«Юні дизайнери-архітектори» Пофантазуйте і створіть проект пам'ятника енергії рухомої води.
Методика незавершеного речення
Я…знаю що енергія це…
Я.. знаю ,що вона буває…
Я знаю, що джерелами енергії можуть бути…
Я…знаю що джерела енергії поділяються на…
Я…знаю що до вичерпних джерел енергії( належать корисні копалини)
Я…знаю що до невичерпних , не відновлюваних джерел енергії належать
Я…знаю що найпотужнішим джерелом енергії є..
Ця енергія потужна ,безкоштовна.
Її запаси дуже великі, це невичерпний вид енергії.
Її використання не забруднює навколишнє середовище.
Вона непередбачувана(пропадає будь якої миті, або ламає все.
Її називають невтомною трудівницею.
Її називають «зеленою» енергією.
Без неї не існувало б життя на Землі.
Вона найпотужніша в світі.
Її мало отримуємо в похмуру погоду.
Її використання погіршують умови проживання мешканців