Мета: поглиблення та систематизація знань про основні форми рельєфу Землі; розвиток первинних умінь характеризувати географічне положення гір на фізичній карті, складати їх комплексну характеристику; виховання оригінального творчого мислення.
Клас: 8 Дата:
Тема: Гірські системи України
Мета: поглиблення та систематизація знань про основні форми рельєфу Землі; розвиток первинних умінь характеризувати географічне положення гір на фізичній карті, складати їх комплексну характеристику; виховання оригінального творчого мислення.
Тип уроку: комбінований.
ЗМІСТ УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Прийом «Географічна розминка» — взаємоперевірка (робота в парах) Учні ставлять один одному запитання за фізичною картою, визначаючи положення великих рівнин. Альтернативні варіанти
2.Прийом «Географічний крос» Необхідно доповнити фрази, запропоновані вчителем, відомостями, яких не вистачає.
• Рівнини, абсолютна висота яких не перевищує 200 м, називають...
• Вторинні рівнини утворюються на місці...
• Нанесеннями річок утворені такі рівнини, як...
• На території України найбільшими низовинами є...
• Гірські породи, що складають рівнини, мають, як правило, походження...
2. Прийом «Вірю — не вірю»
• Чи вірите ви, що в Україні велику площу займають височини?
• Чи вірите ви, що деякі рівнини можуть утворюватися зі зруйнованих гір?
• Чи вірите ви, що всі рівнини на фізичній карті зображені зеленим кольором?
• Чи вірите ви, що дно давнього моря може стати рівниною?
• Чи вірите ви, що у формуванні Придніпровської низовини «брала участь» річка Дніпро?
3. Прийом «Проблемне питання» Як видно з «Фізичної карти України», майже вся територія нашої країни рівнинна. Чим це можна пояснити?
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Приваблива мета»
Відомий поет і співак Володимир Висоцький в одній зі своїх пісень написав такі рядки: «Лучше гор могут быть только горы, на которых еще не бывал».
Багато альпіністів, які підкорили гірські вершини, стверджують, що немає нічого прекраснішого у світі, ніж застигла краса німотних гірських вершин. І, незважаючи на постійні небезпеки, вони знову прагнуть підкорити нові недоступні висоти.
Чим же так приваблюють їх гори? Хто хоч раз бачив, хоча б здалеку, загадкову вершину Демерджі в Криму, напевно, відчув надзвичайне захоплення від неповторної краси природи...
Сьогодні на уроці ми спробуємо розгадати деякі загадки природи, з’ясувавши, як утворюються гори, які процеси беруть участь у їх формуванні, де на Землі можна побачити найвищі гірські вершини.
IV. Вивчення нового матеріалу Розгорнутий план етапу
1. Гори та їх класифікація. (Робота з текстом підручника) Завдання:
а) сформулювати поняття «гори» та записати його в зошити;
б) скласти схематичний рисунок з позначенням елементів гори: підніжжя, вершини, схилів;
в) скласти схеми класифікації гір за висотою, утворенням, віком.
2. Характеристика окремих гірських систем. Прийом «Театралізація» (робота в групах) «Жили-були гори...» Завдання.
Кожна група складає опис певного гірського масиву (за вибором учителя), робить схематичний малюнок на плакаті та в ролях показує, дія яких процесів впливала або продовжує впливати на формування цих гір.
Учитель перед початком роботи обов’язково знайомить з критеріями оцінювання «театралізації». Це, безумовно, науковість, використання джерел географічних знань, участь усіх членів групи, оригінальність підходу, творчість.
Для «виходу» з гри можна запропонувати дітям скласти рядки вірша, присвяченого горам, у стилі «синквей» (японське складання віршів).
От приклад одного з таких віршів про Карпати: Карпати. Круглі, зелені, горбисті. Ростуть, вражають, надихають. Карпати дуже гарні. Завжди.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Прийом «Міні-практикум» Позначення на контурній карті гірських систем світу. Альтернативні варіанти 2. Прийом «Експрес-тест»
1. Українські Карпати та Кримські гори за висотою належать до гір: а) високих; б) середніх; в) низьких.
2. Найвищими горами у світі є: а) Кавказькі; б) Гімалаї; в) Анди.
3. Молоді гори зазвичай мають вершини: а) гострі; б) округлі; в) пласкі.
4. Переважну частину території України займають: а) гори; б) плоскогір’я; в) рівнини.
5. На фізичній карті гори зображують відтінками кольору: а) зеленого; б) жовтого; в) коричневого.
2. Прийом «Творча лабораторія» (продовження роботи в групах) Зіставте карти «Будова земної кори» та «Фізична карта світу» й визначте: а) гірські системи, що відповідають областям складчастості; б) період горотворення. Результати занесіть у таблицю. Область складчас-тості Період го-ротворення Гірська система
VI. Підсумки уроку
Найбільші його форми — материки та западини океанів. На суші та дні океану виділяють дві основні форми рельєфу: гори та рівнини.
Гори й рівнини розрізняють за багатьма характеристиками: за висотами над рівнем моря, віком, способом утворення тощо.
Територія України переважно рівнинна. На заході країни розташовані середньовисотні гори Карпати, на півдні — Кримські гори.
VII. Домашнє завдання
• Опрацювати параграф підручника.
• Скласти кросворд з п’яти-шести назв гір та гірських систем.
Додатковий матеріал до уроку
• Вважається, що чим вище піднімаються гори, тим більше вони руйнуються. Насправді висота гір залежить від виду гірських порід, які їх складають, та швидкості піднімання (зростання гір).
Гори, складені нестійкими породами (піщаник та ін.), швидко руйнуються і, незважаючи на їх «молодий вік», мають округлі вершини та є відносно невисокими.
Гори, складені переважно гранітами, можуть здійматися на висоту до 10 тис. м. Згідно з розрахунками, для того щоб гори зруйнувались та на їх місці утворилася рівнина, необхідно близько 22 млн років.
• Найвищою горою суходолу є Еверест (8848 м), названа так на честь керівника індійської топографічної служби англійця Джорджа Евереста.
Друга назва гори — Джомолунґма, перекладається як «Богиня-мати світу» або «Мати богів Землі». Але абсолютно найвищою точкою на Землі є не Джомолунґма, а «землеводна» Мауна-Кеа («Біла гора») на Гаваях.
Якщо вимірювати її від підводної основи (глибина 6 тис. м) до вершини, то її загальна висота становить 10 203 м, з яких лише 4205 височать над рівнем моря. Мауна-Кеа — це згаслий вулкан.
Останнім часом виявили ще вищу гору — 10 672 м, але її вершина виступає над поверхнею води лише на 12 см, та й то під час відпливу. Гора ще не має назви, розташована в Тихому океані поблизу Каролінських островів.
• «Дахом Америки» та всієї західної півкулі вважають гору Аконкаґуа висотою 6959 м, а найглибша улоговина Землі (–400 м) знаходиться в Південно-Західній Азії та зайнята Мертвим морем.
• З давніх часів у горах жили люди, пристосовуючись до їх складних природних умов.
Археологи знаходять малюнки давніх людей на висотах понад 3 тис. м. У горах будувались не тільки сільські населені пункти, але й міста.
Давня столиця інків Мачу-Пікчу розташовувалася в Андах на вершині висотою 6 тис. м. Сучасна столиця Мексики Мехіко лежить на висоті 2240 м, столиця Еквадору — Кіто — на висоті 2818 м. З давніх-давен через гори проходили торговельні шляхи, наприклад, Великий шовковий шлях пролягав через Памір, а караванний шлях з Індії в Тібет — через Гімалії.
Через знамениті альпійські перевали Сен-Ґотард і Сен-Бернар лежали дороги між країнами Європи. У ХІІІ–XVI ст. монахи одного з монастирів на перевалі Сен-Бернар у Швейцарських Альпах вивели відому породу собак-рятівників — сенбернарів.
Вони знаходили подорожніх, які заблукали, та рятували їх, зігріваючи своїм теплом. В Андах на висоті 5 тис. м до наших часів збереглися ділянки Царської дороги, побудованої інками ще задовго до відкриття материка європейцями.
Довжина цієї вимощеної дороги складала понад 5 тис. м, а ширина — до 8 м.
• Гори завжди приваблюють спортсменів — туристів, лижників. У 1786 р. була вперше підкорена найвища вершина Альп — гора Монблан (4807 м), і тоді вид спорту — підняття на вершини, отримав назву альпінізм.
У 1953 р. житель Непалу Норгей Тенцинг і громадянин Нової Зеландії Едмунд Хілларі підкорили «третій полюс Землі» — Джомолунґму.