ГОЛОВНІ СЛОВА В РЕЧЕННІ
Мета: дати уявлення про головні слова в реченні, вчити знаходити їх у реченнях; розвивати мовлення учнів; збагачувати їх словниковий запас; виховувати любов до природи, турботливе ставлення до неї.
Обладнання: мультимедійна презентація «казка про слова», гра «Мікрофон», конверти із розрізаними картками-словами, аудіо запис співу пташок, схеми речень, картки із зображенням птахів, загадки, малюнок годівнички.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Сьогодні в нас незвичайний урок, на якому ми зробимо ще один крок, в країну відому, в країну чудову, що прикрашає й збагачує нашу рідну мову.
Країна ця чудова – урок української мови.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Продовжуємо наш урок і перевіримо домашнє завдання.
- Про кого йдеться в розповідних реченнях?
- Прочитайте спонукальні речення.
- Які «чарівні слова» ви вживали у своїх реченнях?
Давайте згадаємо, що ми ще знаємо про речення.
З чого складається речення? (Зі слів)
Речення виражає … ( закінчену думку)
Розповідні речення – це … ( речення, в якому про щось розповідається)
Речення, в якому про щось запитується – це… ( питальні речення)
В кінці питального речення ставиться … ( знак питання)
Спонукальні речення – це … ( речення, в якому висловлюється спонукання).
Які бувають спонукання? (прохання, наказ, запрошення, заборона, порада..)
Сьогодні ми далі подорожуємо країною УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. Прийшов час попрацювати в зошиті.
Зошит свій я відкриваю
Рівно я його кладу.
Ручку я ось так тримаю.
Сяду рівно, не зігнусь
До роботи я берусь.
Каліграфічна хвилинка.
Вірно людям я служу,
їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю.
Шкідників ним добуваю. (Дятел).
ІІІ. Мотивація навчальної дільності. Повідомлення теми й мети уроку.
головні , більш важливіші за інші?
Тож послухайте «Казку про РЕЧЕННЯ» ( показ презентації)
Колись давним-давно жили в реченні слова, не ділились вони за значенням. Не було ні головних, ні другорядних членів речення. Жили вони на рівних: весело, спокійно…
Але одного разу трапилася в реченні метушня. Усі слова сполошилися.
Стали думати вони, гадати. Як же вийти їм з цього становища? Кого ж головним можуть назвати? І нарешті вони визначилися. Той, про кого говориться в реченні, буде І головним словом для нас. А що робити йому в реченні – розповість ІІ головне слово. Воно буде йому допомагати. Стануть вони нам за батька і матір. Ну а всі інші слова будуть їхніми діточками.
Усі слова на місце стали та значення прийняли. Метушня припинилася, знов настав лад. Кожен тепер буде виконувати свою роль у реченні.
- Сьогодні на уроці ми поговоримо саме про такі слова, навчимося визначати головні слова у реченнях та охайно підкреслювати їх.
Тож ,тема нашого уроку – „Головні слова у реченні”.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
— Прочитайте наше речення.
— Про кого в ньому йдеться? (Про дятла.)
— Яке питання ставимо до слова дятел? (Хто?)
— Що говориться про дятла? (Що він лікує.)
— Яке питання поставимо до слова лікує? (Що робить?)
— На яке питання відповідає перше головне слово?
— На яке питання відповідає друге головне слово?
Висновок. У реченні серед усіх слів є головні слова. Ці слова відповідають на питання:
а) хто? що? і підкреслюються однією рискою;
б) що робить? і підкреслюються двома рисками.
Зверніть увагу на зразок внизу сторінки, як правильно і охайно підкреслити головні слова.
Однією рискою ми підкреслюємо слово, що відповідає на запитання „хто?” або „що?”, а двома рисками – слово, що означає дію головного слова і відповідає на питання „що робить?”
Пташечки літають -
Крильцями махають.
А долоньки у діток,
Наче крильця у пташок.
Полетіла пташка - мати
Малюкам жуків шукати,
А малята не літають,
Із гніздечка виглядають.
Скачуть, граються синички,
В них сидіть немає звички.
Скік, скік! Всі на гілки,
Розімнемо трішки спинки.
А тепер іще крилята,
Щоб могли швидко літати.
Прошу я усіх сідати,
Будем далі працювати.
Вправа 258
— Прочитайте виразно вірш. Спиши перше речення. Про що в ньому говориться? Підкресліть це слово однією рискою. Поставте до нього питання. Що говориться про голубів? Підкресліть це слово двома рисками. Поставте до нього питання.
ЩО МИ З ВАМИ ВИЗНАЧАЄМО? ГОЛОВНІ СЛОВА В РЕЧЕННІ.
Відгадайте ще одну загадку.
На моє віконечко
Прилетить, мов сонечко,
Мила пташка жовтогруда,
Запищить — і день розбудить!
Як горобчик невеличка.
Хто це, діточки? …(Синичка).
Цікавинки про синичку:
ЗАВДАННЯ: Складіть речення зі словом - синичка (розбір речення)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Ми сьогодні багато розмовляємо про птахів. А як їм живеться взимку? Яка їм потрібна допомога? (малюнок з годівничкою, схема для речення)- додаткове завдання. 7.Складання речення за схемою: І____________ ____________ ___________ .
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Гра «Так чи ні». Пограти хочеться мені в цікаву гру «Так чи ні».
VІІ. Пояснення домашнього завдання. С 100, вправа 262
VІІІ. Підсумок уроку.
Хвилина рефлексії.