Урок "Головні слова в реченні"

Про матеріал
Дати уявлення про головні слова в реченні, вчити знаходити їх у реченнях; розвивати мовлення учнів; збагачувати їх словниковий запас; виховувати любов до природи, турботливе ставлення до неї.
Перегляд файлу

                                              ГОЛОВНІ СЛОВА В РЕЧЕННІ

Мета:  дати  уявлення  про головні слова в реченні, вчити знаходити їх у реченнях; розвивати мовлення учнів; збагачувати їх словниковий запас; виховувати любов до природи, турботливе ставлення до неї.

Обладнання: мультимедійна презентація «казка про слова»,  гра «Мікрофон»,  конверти із  розрізаними  картками-словами, аудіо запис співу пташок, схеми речень, картки із зображенням птахів, загадки, малюнок годівнички.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Сьогодні в нас незвичайний урок, на якому ми зробимо ще один крок, в країну відому, в країну чудову, що прикрашає й збагачує нашу рідну мову.

Країна ця чудова – урок української мови.

  • Що ви очікуєте від нашого уроку?

 

ІІ.  Актуалізація опорних знань

Продовжуємо наш урок і перевіримо домашнє завдання.

  1. Перевірка домашнього завдання:

 - Про кого йдеться в розповідних реченнях?

  - Прочитайте спонукальні речення.

  - Які «чарівні слова» ви вживали у своїх реченнях?

Давайте згадаємо, що ми ще знаємо про речення.

  1.  Гра «Мікрофон».

З чого складається речення? (Зі слів)

Речення виражає … ( закінчену думку)

Розповідні речення – це … ( речення, в якому про щось розповідається)

Речення, в якому про щось запитується – це… ( питальні речення)

В кінці питального речення ставиться … ( знак питання)

Спонукальні речення – це … ( речення, в якому висловлюється спонукання).

Які бувають спонукання? (прохання, наказ, запрошення, заборона, порада..)

 

Сьогодні ми далі подорожуємо країною УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. Прийшов час попрацювати в зошиті.

  1. Робота в зошиті.

Зошит свій я відкриваю

Рівно я його кладу.

Ручку я ось так тримаю.

Сяду рівно, не зігнусь

До роботи я берусь.

  • Запишіть число, класна робота.

Каліграфічна хвилинка.

  • Відгадайте загадку:

Вірно людям я служу,

 їм дерева стережу.

Дзьоб міцний і гострий маю.

Шкідників ним добуваю.   (Дятел). 

  • З якої літери починається це слово?
  • Пригадаємо, як пишеться літера Д д.
  • Пропишіть склади з різним видом з’єднань.
  • Запишіть відгадку, зробіть звуко-буквений аналіз слова.
  • Придумайте речення зі словом ДЯТЕЛ.
  • Дятел лікує хворі дерева.

 

ІІІ. Мотивація навчальної дільності.  Повідомлення теми й мети уроку.

  • Як ви гадаєте, чи всі слова в реченні мають однакове значення? Чи є  слова

головні , більш  важливіші за інші?

Тож послухайте     «Казку про   РЕЧЕННЯ» ( показ презентації)

Колись давним-давно жили в реченні слова, не ділились вони за значенням. Не було  ні головних, ні другорядних членів речення. Жили вони на рівних: весело, спокійно…

Але одного разу трапилася в реченні  метушня. Усі слова сполошилися.

  • Як погано!
  • Хто тут головний?
  • Кому ми доручимо свою команду?
  • Немає ні матусі, ні батька!
  • Нікому замовити за нас ні слівця!

Стали думати вони, гадати. Як же вийти їм з цього становища? Кого ж головним можуть назвати? І нарешті вони визначилися.  Той, про кого говориться в реченні, буде І головним словом для нас. А  що робити йому в реченні – розповість ІІ головне слово. Воно буде йому допомагати. Стануть вони нам за батька і матір. Ну а всі інші слова будуть їхніми діточками.

Усі слова на місце стали та значення прийняли.  Метушня припинилася, знов настав лад. Кожен тепер буде виконувати свою роль у реченні.

-  Сьогодні на уроці ми поговоримо саме про такі слова, навчимося визначати головні слова у реченнях та охайно підкреслювати їх.  

 

 Тож ,тема нашого уроку – „Головні слова у реченні”.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Пояснення вчителя.

 

— Прочитайте наше  речення.

— Про кого в ньому йдеться? (Про дятла.)

— Яке питання ставимо до слова дятел? (Хто?)

— Що говориться про дятла? (Що він лікує.)

— Яке питання поставимо до слова  лікує? (Що робить?)

— На яке питання відповідає перше головне слово?

— На яке питання відповідає друге головне слово?

Висновок. У реченні серед усіх слів є головні слова. Ці слова відповідають на питання:

а) хто? що? і підкреслюються однією рискою;

б) що робить? і підкреслюються двома рисками.

 

 Зверніть увагу на зразок внизу сторінки, як правильно і охайно підкреслити головні слова.

 Однією рискою ми підкреслюємо слово, що відповідає на запитання „хто?” або „що?”, а двома рисками – слово, що означає дію головного слова і відповідає на питання „що робить?”

 

  1. Фізкультхвилинка

Пташечки літають  -

Крильцями махають.

А долоньки у діток,

Наче крильця у пташок.

Полетіла пташка - мати

Малюкам жуків шукати,

А малята не літають,

Із  гніздечка  виглядають.

 

Скачуть, граються синички,

В них сидіть немає звички.

Скік, скік! Всі на гілки,

Розімнемо трішки спинки.

А тепер іще крилята,

Щоб могли швидко літати.

Прошу я усіх сідати,

Будем далі працювати.

 

 

  1. Робота за підручником (с .99)

Вправа 258

— Прочитайте виразно вірш. Спиши перше речення. Про що в ньому говориться? Підкресліть це слово однією рискою. Поставте до нього питання. Що говориться про голубів? Підкресліть це слово двома рисками. Поставте до нього питання.

ЩО МИ З ВАМИ ВИЗНАЧАЄМО? ГОЛОВНІ СЛОВА В РЕЧЕННІ.

Відгадайте ще одну загадку.

На моє віконечко

 Прилетить, мов сонечко,

 Мила пташка жовтогруда,

Запищить — і день розбудить!

Як горобчик невеличка.

 Хто це, діточки? …(Синичка).

Цікавинки про синичку:

  • вдень температура тіла синиці становить 42°С, а вночі знижується до 39°С. Серце цієї маленької пташки б’ється з частотою 500 ударів за хвилину, а за сильного збудження частота скорочень збільшується до 1000 ударів за хвилину;
  • з’їдає за день більше їжі, ніж важить сама. Пара синиць, що вигодовує молодь, щоденно приносить пташенятам у середньому 1800 комах та їх личинок. За весь час перебування у гнізді малеча з’їдає близько 15000 комашок і гусені;
  • гострий дзьоб синиці весь час зношується, тому безперервно відростає.

 

ЗАВДАННЯ:  Складіть речення зі словом  -    синичка (розбір речення)

 

  1. ХВИЛИНКА РЕЛАКСАЦІЇ (слухання співу пташок із закритими оченятами)

V.  Закріплення вивченого матеріалу.

 

  1. Робота в парах «Склади речення» ( в конверті  розрізані картки-слова).
  2. Самоперевірка за зразком вчителя, визначення граматичної основи. Перевірка правильності виконання.

Ми сьогодні багато розмовляємо про птахів. А як їм живеться взимку? Яка їм потрібна допомога?  (малюнок з годівничкою, схема для речення)- додаткове завдання.  7.Складання речення за схемою:  І____________    ____________   ___________ .

 

VІ.  Підбиття підсумків. Рефлексія.

Гра «Так чи ні». Пограти хочеться мені в цікаву гру «Так чи ні».

  • В реченні є головні слова?
  • В реченні 3 головних слова?
  • В реченні 2 головних слова?
  • Перше головне слово відповідає на питання ХТО? ЩО?
  • Перше головне слово підкреслюємо двома рисочками?
  • Друге головне слово відповідає на питання ЩО РОБИТЬ?
  • Друге  головне слово підкреслюємо двома рисочками?
  • Бувають речення без головних слів?
  •  

VІІ. Пояснення домашнього завдання. С 100, вправа 262

  • Прочитайте словосполучення у лівому стовпчику.
  • Доберіть головне слово з правого стовпчика так, щоб утворилося речення. запишіть утворені речення. Підкресліть головні слова.

VІІІ. Підсумок уроку.

Хвилина рефлексії.

  • Чи здійснились ваші очікування?
  •  Що запам’яталось на уроці?
docx
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
1705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку