Урок 12 8-А клас 28.11.19
Тема. Готика.
Мета: ознайомити учнів з особливостями готичного стилю, архітектурою,
скульптурою, монументальним мистецтвом; вчити створювати композицію на основі попереднього досвіду;
розвивати спостережливість, уміння аналізувати, бачити дрібне у великому;
виховувати зацікавленість мистецтвом Середньовіччя, старанність та охайність у виконанні роботи.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: комп’ютерна презентація, підручник для 8 класу Л.М.Масол, смартфон, альбом для малювання, кольорові олівці, фломастери.
Хід уроку
І. Організаційна частина
1. Організація учнів до уроку.
2. Організація робочих місць.
II. Актуалізація опорних знань
?З яким стилем ми познайомилися на минулому уроці?
Метод «Мікрофон» - опиши архітектуру.
Учні по черзі називають особливості романської архітектури.
III. Повідомлення теми і мети уроку
Творчість в архітектурі сильніше,
а ніж в інших мистецтвах, бо пов’язана із життям.
О.В. Гусєв
IV. Вивчення нового матеріалу
На початку уроку вчитель роздає таблиці «Особливості мистецтва готичного стилю».
|
Вид мистецтва |
Характеристика |
Архітектура |
|
|
Скульптура |
|
|
Вітраж |
|
|
Мода |
|
|
Учні протягом уроку заповнюють таблицю.
Розповідь учителя супроводжується презентацією.
Готичний стиль
Слово «готичний» походить від італійського gotiсo - «незвичний». Наприкінці 12 ст. з’явився величний неймовірно високий готичний храм, собор, монастир - (від назви германського племені готів). Цей вишуканий стиль чотири століття панував у Європі. Готика виникла на основі досягнень романської культури. Для готичного храму характерний вертикальний ритм всіх архітектурних форм, стрімкі, легкі конструкції.
Готичне мистецтво було культовим за призначенням та релігійним за тематикою. Воно зверталось до вищих божественних сил, вічності й християнського світогляду. Готичний стиль відобразився переважно в архітектурі храмів, соборів, церков. Також у той час набуло популярності будівництво - міські ратуші, ринки, розкішні замки знаті.
Для готики характерні арки із загостреним верхом, вузькі та високі башти й колони, багато оздоблені фасади з різними деталями та багатоколірні вітражні стрілчасті вікна.
Готична архітектура має видовжений силует, велику кількість стрілчастих вікон, конструкція каркасна, оздоблений барельєфами та скульптурами.
Фасади прикрашалися великою кількістю статуй і рельєфів, що були спрямовані один до одного і до глядача.
Розміщення фігур на фасаді соборів відбувалося за чітким сюжетно-тематичним принципом. За формами з'являється тривимірна пластична скульптура. Виник інтерес до реальних природних форм, до фізичної краси і почуттів людини, нове трактування одержали теми материнства, морального страждання, мучеництва і жертовної стійкості людини. В образних формах на перший план висунулася тема мучеництва Христа, склався культ Богоматері, яка нерідко поставала у вигляді прекрасної жінки. У той же час зберігалася віра в чудеса, фантастичних тварин, казкових чудовиськ, що знайшла своє відображення у вигляді химер або гаргул - статуй-водостоків. Анатомія постатей стає правильною, обличчя святих передають людські емоції. Рельєф став високим, пластичним, втратив колишню лінійність.
Готичний одяг середньовіччя
Готичний стиль в одязі середньовіччя пішов від французів, що являв собою певну строгість і мінімалізм .
В одязі як чоловіків, так і жінок, акцентувались такі елементи, як зазубрені краї в одязі, висока талія зі шнурівкою, а також головні убори загостреної форми, і з такими ж гостряками туфлі.
У моду входять довгі плащі для чоловіків і шлейфи для жінок. Варто відзначити, що чим довше у жінки був шлейф, тим більш високе положення в суспільстві вона займала.
Готика в одязі середньовіччя передбачала використання такої тканини як оксамит, а от в якості кольори переважали яскраві кольори і рослинні орнаменти.
V. Практична робота
Знайомство з програмою «Тilemaker» та «Рисовалка» на смартфонах.
Створення індивідуального електронного ескізу вітража «Роза».
Послідовність виконання ескізу на папері:
1. Олівцем навести загальні лінії.
2. Виконати композицію малюнка олівцем.
3. Зафарбувати елементи вітражу.
4. Обвести всі контури темним кольором, імітуючи металевий каркас.
Учні працюють самостійно. Учитель надає індивідуальну допомогу.
VI. Підбиття підсумків уроку
? Як ви оцінюєте свою роботу? Над чим ще потрібно попрацювати?
? Який етап уроку вам найбільше сподобався?
? Що ви взяли головного для себе з готичного мистецтва заповнюючи таблицю?
Демонстрація й аналізування учнівських робіт.
Оцінювання.
VII. Домашнє завдання
Повторити вивчений матеріал.