Урок-гра ."Доторкнись до душі дитини"

Про матеріал

Ключові компетентності: формувати компетентність вміння вчитися, загальнокультурну компетентність,соціальну компетентність, здоров'язбережуючу.Предметні компетентності: продовжити ознайомлення учнів з поезією Ліни Костенко, вдосконалювати техніку правильного, свідомого, виразного читання віршованих творів; формувати в учнів уміння аналізувати прочитане, робити висновки, узагальнення; вчити визначати настрій твору; розвивати зв'язне мовлення учнів, образне мислення; виховувати любов до художнього слова, бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Тема: І знов засипле все зима. Ліна Костенко «Баба Віхола», «Пряля».

Мета:Ключові компетентності: формувати компетентність вміння вчитися, загальнокультурну        компетентність,соціальну       компетентність, здоров’язбережуючу.

Предметні компетентності: продовжити ознайомлення учнів з поезією Ліни Костенко, вдосконалювати техніку правильного, свідомого, виразного читання віршованих творів; формувати в учнів уміння аналізувати прочитане, робити висновки, узагальнення; вчити визначати настрій твору; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення; виховувати любов до художнього слова, бережливе ставлення до природи.

Обладнання:  портрет Ліни Костенко, малюнки з зображенням Віхоли, таблиця «Система позначок», кросворд «Зима», загадки, ігри, словникова скарбничка, текст скоромовки, піраміди слів, «Літературне читання» Віри Науменко. Хід уроку

І. Організаційний момент.

  Ми почули всі дзвінок                    Він покликав на урок.

                   Кожен з нас приготувався,

                   На перерві постарався

                   Зараз сядуть всі дівчатка,                    А за ними і хлоп’ятка.

Слайд 2

1. Девіз уроку : Виразно читаємо , чітко слова промовляємо.                                 Мову та творчість свою розвиваємо.

Слайд 3

2. Загадка про зиму. Кружляє ніжний білий пух, Співають весело синички.

Міняє зайчик свій кожух. Вдіває лиска рукавички.

--Яка пора року? (Зима)

3.Гра «Відгадай предмет за ознаками»

Відгадайте предмет за ознаками § Білий, пухнастий, м’який – …  (сніг).

§  Холодна, люта, морозна – …   (зима).

§  Злий, тріскучий, лютий  – … (мороз).

А над якою темою ми зараз працюємо? (Вірші) А яку пору року в них описується? (зима) Які зміни відбулися взимку?

Слайд 4

4.Мовленєва розминка

Слайд 5

Ма-ма-ма-прийшла до нас зима.

Ло-ло-ло-кучугури намело.

Ем-ем-ем-санчата візьмем.

Дем-дем-дем-на гірку підем.

Ам-ам-ам-ой, весело нам.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Метод «Пінг-пон»

§  Які гриби білка сушить про запас? (Білка сушить сироїжки та опеньки)

§  Як нашпилює гриби білка? (Білка нашпилює гриби охайно)

§  Коли білка забере гриби у дупло?(Білка забере гриби коли випадуть пороші.)

§  Які запаси у білочки? (У білочки ціла в’язочка грибів )

§  Для чого тукає дятел?(Щоб не вкрали гриби лисиця і хитрий бурундук)

Зачитайте рядки з вірша,  які відповідають ілюстрації(білочці не спиться) §            Яка білочка?(працьовита)

(Учитель оцінює відповіді дітей) ІІІ. Мотивація начальної діяльності.

А зараз закрийте оченята ляжте на парту, і послухайте музику, слухаючи подумайте,  яка картина постала у вашій уяві.

Так це зима.

Слайд 6

  ІV . Повідомлення теми і мети уроку.

      За вікном – чарівна красуня зима. Краса зимової природи надихала поетів. За допомогою художнього слова вони яскраво і точно передають зимові образи

Сьогодні ми познайомимось з віршами Ліни Костенко, які вона присвятила чарівниці-зимі.

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

Слайд 7

1. Біографічна довідка. (На дошці портрет Ліни Костенко (Розповідь вчителя, учнів.)

§  Ліна Костенко народилася на Київщині, в учительській сім’ї. Змалечку авторитетом для неї був батько, який володів дванадцятьма мовами, добре знався на багатьох науках. У теплій родинній атмосфері формувався творчий талант майбутньої поетеси.

§  Писати вірші почала з дитинства. П’ятнадцять років її не визнавали як поетесу. Зараз Ліна Костенко живе і працює в м. Києві.

Опрацювання вірша Л.Костенко «Баба Віхола»

§  Сьогодні ми ознайомимось з віршем Ліни Костенко « Баба Віхола».

§  Чи доводилося чути слово Віхола?

§  Якими іншими словами можна замінити слово віхола?

                      §    Передбачення назви твору

             §     Як ви вважаєте, про що буде йти мова у новому вірші?

Слайд 8

Тлумачний словник

Ви  читатимете самостійно і вам будуть незрозумілі слова. Як ви розумієте ці слова?

         Віхола – снігова буря, сильний вітер перемінного напрямку, вітер зі   снігом.

§  Метелиця – сильний вітер із снігом.

§  Хуртовина – сильний вітер зі снігом, буря, ураган.

§  Вештатися – ходити сюди-туди в різних напрямках, блукати, бродити де-небудь.

Виразне читання вірша, вчителем, кращим учнем

Перевірка первинного сприймання вірша §    Чи збулося ваше передбачення? §      Чи сподобався вам вірш?

 

Слайд9

Читання стовпчиків слів «буксиром», в парах скоромовкою А зараз прочитаємо слова скоромовкою.

§  решето               метільній

§  ситечко              вештались

§  порожньо          добрії

Фізкультхвилинка

Читання вірша учнями. Гра «Бджілка»

Напівголосне читання учнями тексту, кожен у своєму темпі.

§  На чому приїхала баба Віхола?(на метлі)

§  Що баба Віхола робила в селі?(вешталась)

§  Що просила баба Віхола у людей?(решето)

Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання §    Прочитайте слова, якими поетеса описала Віхолу.

Осмислення поезії як мистецького словесного шедевру. Бесіда з учнями.

§  Чи можна сказати, що вірш «Баба Віхола» — це поетична казка, а сама віхола — казковий персонаж?

§  Чому?

§  Прочитайте слова  Віхоли. Яке це «біле борошно» вона просіває?

§  Чому так важливо вкрити все снігом?

§  Коли не буде мерзнути житечко?

§  Для чого їй мітла?

§  Яка вона в неї?

§  Чому «метільна»?

§  Які кольори використала Ліна Костенко?(білий, синій) §     Який ми можемо зробити висновок?

§  Отже, поетеса змалювала казкову чарівницю Віхолу, яка дбайливо виконує свої обов’язки.  Хвилинка літературознавчої пропедевтики. Бесіда. § Прочитайте ще раз поезію «Баба Віхола».( Мовчки) § Якими словами Ліна Костенко її закінчує?

§  Прочитайте початок вірша.

Справді, такий прийом називають поетичним кільцем.

      —Такою ж чудовою є поезія Ліни Костенко «Пряля». І в ній теж змальовано зиму. Вона вкриває землю сніговою ковдрою. Наче справжня майстриня, працює — творить снігове покривало. Вона — пряля, що напряла сувої полотна…

IV. Опрацювання вірша Ліни Костенко «Пряля»

Сьогодні ми ознайомимося  ще з одним віршем Ліни Костенко «Пряля».

1. Виразне читання вірша, вчителем, кращим учнем §      Хто така пряля?

§  Що означає це слово? (Відповіді дітей)

§  Ліна Костенко вклала у вірш свою думку, душу, почуття. А які почуття, емоції виникли у вас після почутого, що ви уявили? Слайд 12

Розповідь вчителя про прялю. Словникова робота

§  Які в тексті незрозумілі слова?

Слайд 13

§   Хуртовина-сильний вітер зі снігом, заметіль. Слайд 14

§   Верховина – верхня, найвища частина чого-небудь Слайд 15

§   Сувої – шматок полотна або іншої тканини певної довжини, що зберігають згорненим у трубку. Слайд 16

§   Полотно-конопляна, лляна, бавовняна, а також штучна або шовкова тканина особливого переплетення.

Слайд 17

 

§     Укривало – легке покривало, яким накривають постіль удень  (те саме що ковдра).

Слайд 18 Слайд 19

 

Гра «Блискавка»

§      Розгорніть підручники на ст.83. Знайдіть вірш “ Пряля”

§      Зверніть увагу, що між реченнями треба робити довшу паузу, а всередині речення на місці тире – коротшу.

§      Про яку прялю йде мова? (зима).

§      Що відбувається, коли в прялі рветься нитка? («А вона пряде…»).

Читання вірша учнями вголос.

§      Що пряде пряля? Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

§      Чи довго вона пряде?

§      Що пряля накрила своїм полотном? Прочитайте.

§      Що відбувається, коли в прялі рветься нитка?

§      Що пряля вже встигла зробити?

§      Які картини викликають у вашій уяві слова: сніг іді-іде-іде, а вона пряде й пряде; вже напряла хуртовин на шапки для верховин? Робота за ілюстрацією.

§      Розгляньте малюнок.

§      Де сидить пряля?

§      Який у неї вигляд?

§      Доброю чи злою ви уявляєте прялю? Робота над виразністю вірша

   —Цей віршик ви будите  вчити напам’ять, тож давайте попрацюємо над правильною вимовою. Дістали олівчики и охайненько поставимо крапочки де треба читати слова з особливою інтонацією        Пряля

Сидить пряля та й пряде- сніг іде- іде- іде – нитка рветься де- не- де,- а вона пряде й пряде. Вже напряла хуртовин на шапки для верховин – на сувої  полотна – на завіску для вікна- на хустину й укривало – мало- мало- мало- мало – сніг іде- іде- іде – а вона пряде й пряде… Працюємо разом. Вправа «Мікрофон».

Чи погоджуєтеся ви, що про зиму поетеса пише як про живу істоту, наділяючи її людськими якостями? Доведіть свою думку.  VI.ПІДСУМОК УРОКУ. Рефлексія  

§      З чиєю творчістю ми ознайомилися сьогодні?

§      Якими зимовими словами збагатили словник?

§      Що найбільше сподобалося?

VІІ. Домашнє завдання

§      Вивчити напам’ять вірш «Пряля», а вірш « Баба віхола» виразно читати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Родниківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів  імені Т.Г.Шевченка

Уманської районної ради

Черкаської області

 

 

Відкритий урок 

з літературного читання

2-Б- клас

Знов засипле все зима

Ліна Костенко «Баба Віхола»,

«Пряля»

Підготувала та провела

вчитель початкових 

класів 

кваліфікаційна категорія :         

спеціаліст І категорії         

Козій Валентина Петрівна

2017-2018 н.р.

pdf
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
853
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку