Матеріал можна використати як підсумковий урок до розділу "Електричні явища. Електричний струм"
Електричні явища
Мета: систематизувати та узагальнити знання з теми, розвивати вміння володіти фізичними термінами, фізичними формулами, розвивати вміння застосовувати їх при розв’язуванні задач, аналізувати фізичні явища, вчити економічно витрачати електроенергію, аналізувати вплив електричного струму на здоров’я людини, виховувати почуття взаємодопомоги та вміння працювати в групі, екологічну свідомість.
Тип уроку: урок-гра
Обладнання: джерела постійного струму, резистори, вимикачі, з’єднувальні провідники, вольтметри, амперметри лабораторні, портрети вчених(Г.Ома, А.Ампера, А.Вольта, Д.Джоуля), картки з конкурсними завданнями, комплекти завдань для кожної команди.
Попередня підготовка: Учні класу діляться на 4 команди. За тиждень до проведення уроку–гри дається завдання: підготувати емблему, дати назву команди, девіз, підготувати цікаві факти із життя вченого ім’ям якого названа їх команда, створити рекламу електричного побутового приладу, у рекламі звернути увагу на економне використання енергії.
Для проведення уроку розставити заздалегідь парти по групам, на них покласти конверти з завданнями, необхідні прилади, чисті бланки для розв’язання завдань.
Хід уроку
1. Вступ
а) Команди розміщуються за ігровими столами;
б) Оцінюють конкурси журі (ними можуть бути учні старших класів)
2. Ознайомлення учнів з правилами гри.
а) кожний конкурс оцінюється, максимальна оцінка за завдання наголошується перед початком кожного туру.
б) суттєве доповнення – 1 бал.
3. Проведення конкурсів
Урок-гру веде вчитель фізики.
Кожна команда представляє емблему, назву команди й девіз.
Конкурс – Розминка « Електровікторина»
(кожне питання оцінюється по 1 балу)
Конкурс – « Я вас знаю?»
Розповісти про вченого ім’ям якого названа ваша команда (максимальна оцінка 5 балів).
Конкурс – «Чи знаєш ти формули?»
З перелічених формул виберіть вірні (кожна вірна формула 1 бал)
Конкур – «Накресліть схему електричного кола»
(максимальна оцінка 5 балів).
Накресліть принципову схему цього кола, укажіть на ній знаками «+» і «-» полярність затискачів амперметра й вольтметра.
Конкурс – «Чи є помилка в схемі?»
(максимальна оцінка 3балів).
У якому з кіл усі прилади включені правильно?
Конкурс – «Електричний струм і безпека людини»
(кожне питання оцінюється по 1 балу)
Конкурс – «Збери коло»
(максимальна оцінка 5 балів за складання кола та 3 бали за розрахунок опору резистора).
Прилади досліду розташовані на столах.
Складіть за схемою електричне коло. Зробивши необхідні виміри, розрахуйте опір резистора
Конкурс – «Знавці приладів»
(максимальна оцінка 5 балів)
Представники команд витягують картки із назвою приладу, на столі стоять прилади, вони вибирають необхідний, та описують принцип дії цього приладу.
1.Амперметр.
2.Вольтмет.
3. Реостат.
4. Постійні джерела електричного струму.
Конкурс – «Розв’яжи задачу»
(максимальна оцінка 4 бала).
Умова: Знайти загальний опір ,якщо резистори 2 Ом та 4 Ом з’єднані:
а) послідовно;
б)паралельно .
Конкурс – «Реклама — двигун прогресу»
(максимальна оцінка 5 балів).
Реклама 1. Шляхи одержання електричного струму. Чи шкодить це здоров’ю людини? Навколишньому середовищі?
Реклама 2. Учням необхідно прорекламувати побутові прилади, назвати їх переваги, звернути увагу на економне використання електричної енергії.
4. Підбиття підсумків гри
Журі оголошує результати гри, визначає кращих гравців, нагороджує переможців й учасників гри.
5. Домашнє завдання
Скласти кросворд за темою «Електричні явища».