Передня Азія . Давні Індія та Китай.
Мета: узагальнити уявлення учнів про природно-кліматичні й географічні умови Передньої Азії, Індії та Китаю; утворення, розквіт та загибель імперій, культуру та релігійні вірування народів; розвивати вміння порівнювати та аналізувати історичний зміст, робити нескладні висновки та узагальнення, правильно застосовувати лічбу років в історії, висловлювати власну думку та поважати думки інших. Розвивати мислення, виховувати інтерес до вивчення минулого.
Обладнання: мультимедійна презентація, наочність, картки із завданнями.
Тип уроку: повторювально-узагальнюючий, контролю знань.
Форма проведення уроку: урок-гра.
Хід уроку:
Клас ділиться на дві команди. Кожна із команд має свою назву та девіз.
У зв’язку із завершенням вивчення тем «Передня Азія. Давні Індія та Китай» весь клас вирушає в «Історичне казино», де всі можуть «продати» свої знання. Усі учні матимуть можливість спробувати свої сили за «гральними автоматами». Але перш ніж розпочати гру, ми з вами, ознайомимося із правилами:
1. Гральний автомат «Шарадобол».
Шарада – це загадка, що вимагає визначення якого-небудь слова на підставі його подвійного опису;гра словами, коли слова пов’язані не тільки за звуком, але й за змістом.
Картка №1.
Картка №2.
Картка №3.
Картка №4.
2. Гральний автомат «Цифрова машина».
Правила гри
Кожна команда по черзі витягує картку із завданням, уважно читає написане, робить необхідні розрахунки та дає відповідь.
Картка №1.
Конфуцій народився в 551 р. до н. е. і помер, коли йому було 72 роки.
У якому році помер Конфуцій?
Картка №2.
У 321 р. до н. е. Чандрагупта започаткував династію Маур’їв, яка правила в Індії 136 років. До якого року існувала династія Маур’їв?
Картка №3.
У 586 р. до н. е. Навуходоносор ІІ взяв штурмом Єрусалим і переселив 40 тис. євреїв до Вавилона, а в 539 р. до н. е. перси дозволили євреям повернутися на батьківщину.
Скільки років тривав «вавилонський полон» ?
Картка №4.
У 146р. до н. е. римляни знищили місто – колонію Карфаген, яке проіснувало 668 років. У якому році був заснований Карфаген ?
Картка №5.
Цар Соломон правив Ізраїльсько – Іудейським царством у 965–993рр. до н. е. Скільки років він царював?
Картка №6.
Виникнення однієї з найперших династій Китаю відносять до 2205 р. до н. е.
Скільки років минуло від тих часів?
3. Гральний автомат «Реставраційний».
Правила гри
Кожна команда отримає зображення пам’ятки , яка розрізана на невеликі частини – своєрідні пазли. Учні мають відновити цілісність картинки та стисло скласти розповідь про пам’ятку.
4. Гральний автомат «Понятійний».
Правила гри
Кожна команда по черзі витягає картку із поняттям та дає йому визначення. В разі відсутності відповіді у команди, право відповідати надається іншій команді.
5. Гральний автомат «Відповідності».
Правила гри
Кожна команда отримує картки з назвою держав і знаходить відповідність між державою та назвою на «Хмаринці слів».
Держави: Індія, Китай, Фінікія, Ізраїльсько-Іудейське царство.
6. Гральний автомат «Особовий».
Правила гри
Кожна команда по черзі витягує картку із завданням, уважно читає і відповідає, про яку людину йдеться в тексті.
Картка №1.
Він зайняв царський трон, коли йому було лише 13 років. Через 26 років, коли царство під його правлінням підкорило інші дрібні держави на території Піднебесної, він став першим імператором Китаю. Він прославився будівництвом грандіозних споруд, таких як Велика китайська стіна і тим, що створив найбільшу країну у світі. Погану славу отримав через жорстокість до своїх підданих. ( Цінь Ши Хуан-ді )
Картка №2.
Був царем Ізраїльського царства (близько 1000 – 965 рр. до н. е.), розширював територію держави, захопив Єрусалим і зробив його столицею, здійснив перепис населення й утворив гвардію з іноземців. За легендами, він складав псалми та переміг велетня Голіафа. ( Давид )
Картка №3.
Найвідоміший мислитель в історії Китаю. Він належав до колись знатної та багатої, але потім збіднілої родини. З дитинства старанно вчився, збирав перекази про давнину і вже у 30 років створив першу в Китаї приватну школу. З багатьох країн прибували юнаки-учні, аби слухати його настанови. Він повчав, що володар повинен бути володарем, чиновник – чиновником, батько – батьком, а син – сином. Він подорожував країною, намагався переконати правителів справедливо керувати підданими. Володарі зустрічали мудреця з почестями, проте не завжди виконували його поради. Водночас ідеї стали популярними в Китаї та залишаються такими і сьогодні. ( Конфуцій )
Картка №4.
Молодший син царя, очолив Ізраїльсько – Іудейське царство, уважався наймудрішою людиною, але був жорстоким, владолюбним і гордим. За часів його правління в Єрусалимі був споруджений грандіозний храм на честь бога Ягве. Після його смерті держава почала занепадати. ( Соломон )
ІІІ. Підсумки уроку.
На сьогоднішньому уроці, ми з вами пригадали вивчений матеріал з тем: «Передня Азія» та «Давні Індія і Китай». Ви зрозуміли, що історія цих держав не лише цікава, але й повчальна. Народи, які жили в даних державах, зробили вагомий внесок у світову культуру.
Мандрівку по вікам та ерам,
Продовжувати можна без кінця,
Знання історії нам допоможуть
Відкрити для життя серця.
І ви, майбутнє покоління,
Як сад, що квітне і росте,
І та історія, що Вам тепер творити
Хай тільки щастя всім несе!
Підбиття підсумків та оголошення результатів, виставлення оцінок.
IV. Домашнє завдання.
Скласти кросворд по темам: «Передня Азія» та «Давні Індія і Китай»