Тема: Давній Єгипет
Мета: В ігровій формі повторити та узагальнити знання з теми; перевірити якість засвоєного матеріалу; розвивати загальнонавчальні та історичні компетентності; Сприяти формуванню навичок дітей орієнтуватися в історичному просторі та часі. Підтримувати та розвивати інтерес до історії найдавніших часів; виховувати навички культури спілкування та співпраці у групах; прагнення до самореалізації та самовдосконалення.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.
Форма проведення: нетрадиційна (гра-експедиція)
Обладнання: роздаткові матеріали, маршрутний лист, контурні карти, ілюстрації.
Хід уроку:
Дорогі діти! Наш сьогоднішній урок незвичайний. Я пропоную вам стати учасниками захоплюючої експедиції, сподіваючись на те, що немає серед вас жодного учня, хто б не мріяв про це. З класу ми виходити не будемо, цю експедицію, насправді, можна провести тільки завдяки вашій уяві і фантазії, шановні шестикласники.
Отож, зараз ми відправимось в експедицію до країни, історію якої вивчали впродовж попередніх уроків. Про яку країну, діти, йде мова? Звичайно ж, про Стародавній Єгипет.
Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку « Стародавній Єгипет» .
ІІІ. Актуалізація знань учнів.(3 хв)
Діти, давайте пригадаємо, яких сторінок історії давнього Єгипту ми торкнулися впродовж вивчення теми (природно-географічного становища, заняття населення, виникнення держави, її розвитку і занепаду, культури, релігії). Так, правильно, молодці! Саме ці питання ми пригадаємо під час дослідження нашої експедиції. Закликаю вас бути уважними, зібраними і активними. Отож, вирушаймо.
ІV. Систематизація знань з теми.
Клас об’єднується в три команди. Кожна команда, завершуючи черговий етап конкурсного завдання отримує картку з частинкою малюнку, з якої потім у фіналі складається цілісна картина. Кількість конкурсів збігається з кількістю частинок картинки. Якщо команда не впоралась із змаганням, то картку зображенням вона не отримує, а у фіналі спробує скласти зображення з наявної кількості малюнків.
З класу вибирається один учень, який буде асистентом вчителя.
Перше що мають зробити команди – придумати назви свої експедиційних груп. На столах лежать аркуші паперу, на яких учні пишуть назву.
Вчитель показує маршрутну карту класу та кріпить його на дошку.
Маршрутний карта
Зупинки
I конкурс – зупинка «Розлив Нілу» (5 хв.)
Під час розливу Нілу лист із текстом потрапив у воду і деякі слова зникли. Відновіть ці слова, використовуючи свої знання.
На кожну команду роздається текст із пропущеними словами.
Пропущено 12 слів. У цьому конкурсі кожна команда може набрати максимальну кількість балів —4 .
Слова, які пропущено: 1 - Північній, Ніл, папірус, фараон; 2- Середземне, рукавів, дельту, оазиси; 3- Центральній, намул, розлив, Єгипет.
IІ конкурс – зупинка «Піщана буря» (5 хв)
Робота з поняттями «Озвуч слова» :
Вчитель кожній команді по черзі називає терміни, якщо команда відповідає правильно – 1 бал, якщо не може відповісти, право відповіді надається наступній команді.
У цьому конкурсі максимально можна набрати 3 бали.
Поняття: жерці, ієрогліф, мумія, шадуф, номи, іригація, релігія, піраміда, сфінкс.
ІІІ конкурс – зупинка « У пошуках карти» (5 хв)
Кожна команда отримує контурну карту, на якій протягом 5 хв учні мають нанести на максимальну кількість географічних назв: вказати територіальні межі держави, назви столиць, річок, морів, стрілками відобразити які території завоював фараон, зробити умовні позначки.
У цьому конкурсі максимальна кількість балів 5.
IV конкурс – зупинка «Портретна галерея» ( 4 хв. )
За описом команди повинні визначити ім’я історичної особи. За кожну правильну відповідь команда отримує 5 балів.
1. Цей єгипетський фараон перебував при владі 18 років. Він відмовився шанувати традиційних богів Єгипту і проголосив бога сонця Атона єдиним божеством, якому слід вклонятися. Щоб послабити позиції знаті й жерців фараон вирішив побудувати нову столицю, яку назвав Ахетатон. (Аменхотеп IV (Ехнатон))
2. Цей фараон царював довгих 67 років. Він розпочав походи проти хетів. За царювання цього фараона держава зміцніла, а її міжнародний авторитет значно зріс. У цей час в країні було побудовано величний храм богові Птаху. ( Рамзес ІІ )
3. Цей фараон був хоробрим воїном і талановитим полководцем. Він здійснював загарбницькі походи. Правителі Сирії були вимушені визнати владу фараона. Цей фараон щорічно особисто об’їжджав свої володіння й карав непокірних. (Тутмос ІІІ)
IV конкурс – зупинка «кіт в мішку» (5 хв)
Кожен представник з команди витягує один листочок, на якому написано запитання. На обговорення дається 5 хв, потім один представник оголошує відповідь. Команди суперниці можуть доповнювати, за це вони отримуватимуть додаткові бали.
Чим єгипетська школа відрізняється від вашої сучасної школи?
Чим ієрогліфи відрізняються від нашого алфавіту?
Які ремесла були розвинуті у стародавньому Єгипті?
Максимальна кількість балів — 5.
V конкурс – «Загадки піраміди»( 5 хв)
«Про що йде мова?» командам по черзі задаються питаня. За одну правильну відповідь – 1 бал. Максимум команда може отримати 3 бали.
VІ конкурс – «Піймай помилку».(6 хв)
Командам пропонується текст з помилками, які потрібно знайти й виправити. Один брехун і хвалько стверджував, що за допомогою «машини часу» він побував у Стародавньому Єгипті.
— Коли я потрапив до цієї країни, — розповідав він друзям, — то дізнався, що у єгиптян велике горе. Ніл не розливався вже декілька років і дуже обмілів. Решту річок Єгипту можна було легко перейти убрід. Корабельники довезли мене Нілом до першого порогу. Я щедро розплатився з ними, узяв решту — жменю дрібних монет і зійшов на правий берег. У цьому місці була зведена найбільша з пірамід, в якій, як відомо, похований фараон Тутанхамон. Як тільки я вирушив до піраміди, як хлинула злива і мені довелося рятуватися від неї у дубовому гаю. Чекаючи, поки скінчиться злива, я став шукати вхід до піраміди. Проте єгиптяни сказали мені, що гробниця Тутанхамона давно пограбована і жодна річ не збереглася. — Припини вигадувати, — перервали розповідача слухачі, — ти ніколи не був у Стародавньому Єгипті. Твоя розповідь містить десятки історичних помилок!
Аналіз помилок
1. Розливи Нілу відбувалися щорічно. На початку літа в Центральній Африці йдуть сильні дощі, водночас у горах, де беруть своє початок притоки Нілу, тане сніг, це й спричиняє його розливи.
2. Інших річок в Єгипті не було.
3. Карбованих монет у Стародавньому Єгипті не було. Існував прямий обмін товарами. В разі необхідності мірилом вартості служило зерно.
4. Піраміди зводилися лише на лівому березі. Згідно з віруваннями стародавніх єгиптян, на заході «вмирало» сонце, занурюючись у потойбічний світ.
5. Найбільша піраміда була побудована для фараона Хеопса.
6. В Єгипті жаркий та посушливий клімат. Дощі випадають вкрай рідко.
7. У районі пірамід дубових гаїв не було.
8. Гробниця фараона Тутанхамона була винайдена Картером недоторканною в 1922 р.
Кожна правильна відповідь оцінюється у 1 бали. Максимальна кількість балів 8
ІІІ. Підсумковий етап уроку(5 хв)
А поки учень-помічник підраховує бали і визначає переможців давайте подивимося, чи вдалося вам зібрати цісну картину? Що на ній зображено? (суд Озіріса) Оголошення команди – переможниці, вручення грамот, та виставлення оцінок.
На цьому наша експедиція до Стародавнього Єгипту завершена. На наступному уроці ми проведемо письмову тестову роботу, яка покаже, наскільки знаючими і уважними були всі члени нашої експедиції.
VІ .Домашнє завдання(2 хв)
Повторити параграфи 8-11, підготуватися до тематичної атестації.