Українська література 6 клас.
Тема. Володимир Винниченко. Оповідання «Федько-халамидник».
Федько як особистість
Мета:
Тип уроку: урок-гра на закріплення та застосування знань, умінь та навичок з елементами методики розвитку критичного мислення учнів.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, портрет письменника, таблиця «Права дитини», слайдова презентація, портрет Федька…
Перебіг уроку:
Епіграф до уроку:
У лиху годину пізнаєш людину.
Народна творчість
І. Організаційний момент.
Забезпечення емоційної готовності до уроку (емоційна рефлексія)
Учитель. - Доброго дня усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо до нас завітали гості. Давайте подаруємо один одному усмішку. Вона додасть настрою та надії, що все буде добре.
Ми починаємо урок, а на уроці ми…
Уважні!
Розумні!
Організовані!
Кмітливі!
Допоможе нам налаштуватися на продуктивну роботу і цей віршик.
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
ІІ. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань
Учитель:
- На минулому уроці ми ознайомилися з біографією Володимира Винниченка, а вдома ви повинні були прочитати оповідання, позначити цитати до образу героїв і поміркувати над питаннями до сьогоднішнього уроку:
« Чи є Федько особистість?» І зараз перевіримо те, що ви засвоїли, обдумали і запам’ятали…
Проведемо гру «Лови помилку». Бліц - опитування
Умови гри: я читаю речення, і якщо воно правильне, ви піднімаєте вгору зелений колір світлофора, а якщо невірно-то червоний, і ви піднімаєте руку, щоб виправити помилку. За правильну відповідь ви отримуєте бонус – сонечко . У кінці уроку ваші бонуси перетворяться у бали.
Допомагати сьогодні на уроці мені будуть_________________________ та_________________. Вони будуть слідкувати за тим, щоб кожен, активно працюючий учень, міг отримати якомога більше бонусів.
Увага! Починаємо!
(Слово вчителя…)
І. Франко назвав В.Винниченка «Майстром психологічного аналізу», тобто що він дуже добре вмів описати характери своїх героїв до найменших дрібниць, а для цього треба бути дуже спостережливим.
він був 1-й голова Директорії УНР, був автором майже усіх декларацій та законодавчих актів УНР, він проголосив на зїзді Універсал Центральної ради, у якому було ухвалено, що «однині Українська Народна Республіка стає самостійною незалежною,вільною, суверенною державою українського народу»…
Запамятайте, бо це вам знадобиться у старших класах, а зараз ми перейдемо від нашої невеличкої мандрівки історичними стежками до теми сьогоднішнього уроку…
ІІІ. Мотивація теми та мети уроку (осмислення)
- Запишіть, будь ласка, тему уроку і зверніть увагу на епіграф який у нас записаний на дошці.
Як ви розумієте ці слова? (Діти пояснюють, вчитель доповнює…).
Звичайно, коли в нас все гаразд, то біля нас багато друзів, багато охочих людей бути друзями, а коли в людини щось трапляється лихе, стаються якісь негаразди, то охочих допомогти одразу меншає, і біля нас залишаються тільки ті, які мають право називатись справжніми друзями…А чи багато може бути справжніх друзів, яким можна вірити як самому собі?...Ні, насправді таких людей лише одиниці, але треба прагнути і старатися кожному із вас виховувати в собі добро і людяність, співчуття та увагу до ближнього, щоб це було не на словах, а в душі .
Добре! Дякую!
- А зараз я хочу перевірити, чи уважними були ви, коли читали оповідання.
До речі, а що ми називаємо оповіданням?
«Невеликий за розміром розповідний художній твір про одну або кілька подій у житті людини або кількох людей».-1 сонечко. Молодець!
Починаємо гру «Чи уважний ти читач?» (експрес- тестування)
Умова: на партах лежать тестові завдання. Ви їх підписуєте, а правильну відповідь обводите кружечком.
(Діти виконують завдання. Звучить тихенько музика).
Діти здають роботи.«Помічники» перевіряють їх і на листочках виставляють бали. Оголошуються результати, роздаються бонуси.( «Добре», « Відмінно» )
У той час, коли працюють «Помічники», учитель проводить бесіду з дітьми.
Бесіда
(зразки відповідей)
-Обурення, тому що Толя виявився таким бездушним. – 1 сонечко.
-Захоплююсь мужністю Федька, коли той рятував Толика – 1 сонечко).
-Ми можемо усвідомити , що хороші вчинки прикрашають людину - 1 сонечко
-Ми побачили, що батько Федька –людина дуже працьовита, вигляд у нього «стомлений і сердитий»… -Може тому хлопчик і росте таким розбишакою, що йому бракує батьківської уваги…-1 сонечко)
(Я думаю, що твір названо так тому, що автор хотів розказати про справжнього хлопчика, який існує в дійсності і живе справжнім життям. – 1 сонечко. (зразок))
Оголошення результатів гри «Чи уважний ти читач?».
Дівчатка подають перевірені виконані тести (Якщо всі учні впоралися із завданням, то всім додається по 1 бонусу-сонечку; якщо будуть кращі роботи і гірші, то бонуси отримують діти за кращі роботи).
VІ. Опрацювання нового матеріалу ( рефлексія )
Учитель: - Продовжуємо далі заробляти бонуси!
Давайте розглянемо ті слова, які могли б у вас викликати запитання.
(Слова на екрані і перед учнями на партах. Прочитують слова і пояснення до них.
Пригадують ситуації, в яких вони вживалися. – тим, хто відповідає + 1 сонечко).
Словничок
Учитель: - Зараз ми спробуємо окреслити коло тих персонажів, які оточували Федька. (До дошки виходить учень і працює з роздатковим матеріалом, складає схему «Головні та другорядні герої оповідання»).
Звучить легенька музика…учні працюють
У цей час інші учні мають виписати з тексту по 2-3 порівняння.
Учні зачитують виконане завдання, отримують по 2 сонечка
Перевіряється завдання на дошці:
А тепер подивимося на дошку. Будь ласка, що ти можеш сказати про цю схему?
(Це схема головних та другорядних героїв оповідання. Федько знаходиться в центрі розповіді, його характер розвивається у стосунках із другорядними героями. Отже, Федько є головним героєм твору.)- 3 сонечка Запишіть у зошити цей розподіл літературних героїв.
Зразок: Головні герої – Федько; другорядні герої - батько Федька, …, … .
Учитель: - Ну, а тепер детальніше поговоримо про Федька і про Толика, тому що саме стосунки з Толиком дозволяють нам краще зрозуміти поведінку та риси характеру головного героя. Для цього ми попрацюємо в парах.
Ми зробимо гроно з рис характеру двох хлопчиків - Федька і Толика.
У вас на партах лежать слова, які характеризують Федька і Толика. Вам треба прикріпити під цим іменем слова, які б характеризували Федька, а під цим іменем – слова, які б характеризували Толика.
(Діти знаходять будь-яку рису характеру, прикріплюють її на плакат на дошці, співвідносячи їх з іменами героїв твору.)
Розподілили. Молодці. Але щоб отримати бонус, треба зайти підтвердження цим рисам у тексті.
Звучить тихенько музика. Діти готуються
(Відповіді зачитують, цитуючи уривки із твору)
- Дякую. А тепер скажіть, будь ласка, що нагадують ці кольори, якими написані риси характерів наших героїв?
Учитель: - Ми бачимо, що образ Толі повна протилежність образу Федька.
Перед нами два світи, два полярні табори, два різні характери. З одного боку – вуличний хлопчик Федько із дуже бідної сім’ї, а з другого – «ніжна, делікатна, смирна» та «чистенька і чепурненька» дитина Толя із заможної сім’ї.
Характери хлопців, як бачимо, – теж повна протилежність. Автор постійно порівнює двох героїв, протиставляє їх. Такий художній засіб у творі називається контраст. ( В.Винниченка називають майстром контрастів.)
Записати у зошитах
Контраст = це протилежність у чомусь, протиставлення – стилістична фігура, авторський прийом.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:
- А як ви думаєте, на чиєму боці автор твору? Чи можемо стверджувати.
Що автор любить свого героя?
-То який же Федько насправді?
(Федько – дитячий отаман. У ньому відвага, життєвий азарт, винахідливість, надійність - це малий бешкетник. – 1 сонечко. .(зразок)
У нього безліч вад і недоліків. Та в нього є чому вчитися не лише дітям, а й дорослим. – 1 сонечко. .(зразок)
Автор не тільки показав Федька як розбишаку, а й зумів показати честь, совість, велич душі хлопчика. – 1 сонечко. .(зразок)
Такі люди як Федько - велика рідкість. Це люди особливі, спонукати їх до вчинку може щось дуже важливе, наприклад, велика сердечна доброта, вроджений потяг захищати слабшого і безпомічного. – 1 сонечко. .(зразок)
Федько - добрий хлопчик, надійний. На нього можна розраховувати у скрутну хвилину. –
1 сонечко. .(зразок)
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу (групова, колективна та індивідуальна рефлексія з використанням методів для розвитку критичного мислення).
Стратегія «Краще проблемне запитання» ( Робота в парах.. запитання-відповідь)
Зразки учнівських робіт:
За запитання і відповіді учні отримують по 1 сонечку…
Стратегія «Атака на вчителя» - учні, подумавши, задають питання вчителю. Вчитель та учні відповідають на запитання інших учнів… звучать доповнення.
На найбільш цікаві запитання вчитель дає відповідь і додає по 1- 2 сонечка за сформовані запитання:
( зразки учнівських запитань/відповідей )
(Звучить пояснення від вчителя)
( Саме таку думку, що на повагу заслуговує та людина, яка має велику сердечну доброту, вроджений потяг захищати слабшого і безпомічного; надійна, на яку можна розраховувати у скрутну хвилину-1 сонечко)
Автор засуджує брехливих, зрадливих, непорядних людей, які думають тільки про себе, а долі інших – їм не цікаві. ) – 1 сонечко.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:
Молодці! Отже, я бачу, що ви розібралися в рисах характеру обох хлопчиків. Але повернімося до початку уроку і дамо відповідь на питання: «Що ж прикрашає людину?» ( Людину прикрашають добрі справи. – 1 сонечко).
ГРА «Незакінчене речення» Робота в парах (групах) частини з прислівями на партах у конвертах
Сладаємо прислів’я (звучить тиха музика)
VІІІ. Узагальнення вивченого на уроці
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Може тому права дитини в сучасному світі і в нашій державі захищають «Закон про охорону дитинства» та Конвенція ООН про права дитини.
Конвенція ООН про права дитини
(вчитель пояснює слово «конвенція»)
(Конвенція — (лат. conventio — договір, угода) — різновид міжнародного договору. Конвенція - це угода між суб'єктами міжнародного права, що регулює між ними відносини через створення взаємних прав та обов'язків).
Завдання: у вас на партах лежать права дитини. Давайте з’ясуємо, які ж права дитини порушуються, коли ми говоримо про головного героя оповідання «Федько-халамидник». Відповідь обґрунтувати.
(Кожна правильна відповідь – 1 сонечко).
Права дитини
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ : Ми бачимо, що Федько був позбавлений багатьох прав, тому що його батьки були бідними, їм доводилося багато працювати, а синові зовсім не приділяли уваги. Але це не завадило йому бути чесним, добрим, благородним. Цей образ і досі хвилює й бентежить душі читачів.
Отже, треба вчитися розпізнавати добро і зло, стерегтися нерозважливих вчинків, захищати власну честь, правду і справедливість
ІХ. Оцінювання учнів
Якщо більше 10 сон., то отримує – 11 балів;
якщо 10 сон., то 10 балів;
якщо 8 – 9, то 9 балів;
якщо 7, то 7 бал.;
якщо менше 7, то ці бонуси зберігаються до наступного уроку.
Х. Домашнє завдання
Підготувала вчитель української мови та літератури Г.М. Васьків