Урок-Гра на закріплення знань, умінь та навичок з елементами методики Критичного мислення. Тема уроку:В.Винниченко. Оповідання "Федько-халамидник". Федько як особистість"

Про матеріал
Дана розробка подана як урок-гра на закріплення та застосування знань, умінь та навичок з елементами методики розвитку критичного мислення учнів. Метою даного уроку є навчити дітей характеризувати героїв; - виявити роль художніх засобів у творі; - розвивати вміння висловлювати власні міркування щодо прочитаного; - виховувати риси доброти, чуйності, мужності, відповідальності за доручену справу Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, портрет письменника, таблиця «Права дитини», слайдова презентація, портрет Федька…
Перегляд файлу

Українська література 6 клас.

Тема. Володимир Винниченко. Оповідання «Федько-халамидник».

Федько як особистість

 

Мета:

  • опрацювати ідейно-художній зміст оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник»;
  • вчити дітей характеризувати героїв;
  • виявити роль художніх засобів у творі;
  • розвивати вміння висловлювати власні міркування щодо прочитаного;
  • виховувати риси доброти, чуйності, мужності, відповідальності за доручену справу.

Тип уроку: урок-гра на закріплення та застосування знань, умінь та навичок з елементами  методики розвитку критичного мислення учнів.

 Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, портрет письменника, таблиця «Права дитини», слайдова презентація, портрет Федька…

 

Перебіг уроку:

Епіграф до уроку:    

У лиху годину пізнаєш людину.

Народна творчість

 

 

І. Організаційний момент.

Забезпечення емоційної готовності до уроку (емоційна рефлексія)

Учитель. - Доброго дня усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо до нас завітали гості. Давайте  подаруємо  один одному усмішку.  Вона додасть настрою та надії, що все буде добре.


          Ми починаємо урок, а на уроці ми…

Уважні!

Розумні!

Організовані!

Кмітливі!

 

Допоможе нам налаштуватися на продуктивну роботу і цей віршик.

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

 

ІІ. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань


 

Учитель:

-  На минулому уроці  ми ознайомилися   з біографією  Володимира Винниченка,  а вдома  ви повинні були  прочитати  оповідання, позначити цитати до образу героїв і поміркувати над питаннями до сьогоднішнього уроку:

« Чи є Федько особистість?»  І зараз   перевіримо те,  що ви засвоїли, обдумали і запам’ятали…

Проведемо гру «Лови помилку». Бліц - опитування

Умови гри: я читаю речення, і якщо воно правильне, ви піднімаєте вгору зелений колір світлофора, а якщо невірно-то червоний, і ви  піднімаєте руку, щоб виправити помилку. За правильну відповідь ви отримуєте бонус – сонечко . У кінці уроку ваші бонуси перетворяться у бали.

Допомагати сьогодні на уроці мені будуть_________________________     та_________________.    Вони будуть слідкувати за тим, щоб кожен, активно працюючий учень, міг отримати якомога більше бонусів.

Увага! Починаємо!

  1.     Батьківщиною для Винниченка є …. (Кіровоградщина) + Дніпропетровщина? -
  2.     Письменник навчався в гімназії… (місцева класична). +
  3.     Потому вступив  на  юридичний   факультет…(Київського університету)+ Криворізького університету? -
  4.     Емігрував за кордон  у …(1921). +
  5.     За кордоном проживав у … (Франції)+  ,  Німеччини? -
  6.     Винниченко  був не лише письменником, а й … (громадським діячем). +
  7.     За радянських часів  творчість митця  була … (заборонена) +
  8.     Літературний спадок митця понад ( 100 оповідань)+,   300? -
  9.     Федько є героєм оповідання… («Федько – халамидник»)+,   «Кумедія з Костем»? --
  • Молодці! Добре попрацювали! Дякую! Ще  хочу додати для вас цікаві факти з біографії автора, адже він був досить важливою особистістю не тільки в літературному колі, але і як історична постать…

(Слово вчителя…)

І. Франко назвав В.Винниченка «Майстром психологічного аналізу», тобто що він дуже добре вмів описати характери своїх героїв до найменших дрібниць, а для цього треба бути дуже спостережливим.

  • Історично

 він був 1-й голова Директорії УНР, був автором майже усіх декларацій та законодавчих актів УНР, він проголосив на зїзді Універсал Центральної ради, у якому було ухвалено, що «однині Українська Народна Республіка стає самостійною незалежною,вільною, суверенною державою українського народу»…

 Запамятайте, бо це вам знадобиться у старших класах, а зараз ми перейдемо від нашої невеличкої мандрівки історичними стежками до теми сьогоднішнього уроку…

 

ІІІ. Мотивація теми та мети уроку (осмислення)

  •          Сьогодні на уроці ми починаємо роботу  за  змістом   оповідання  В.Винниченка «Федько-халамидник»., а саме ми маємо зрозуміти, який  є Федько насправді.  Я хочу, щоб вийшовши з уроку, ви  добре усвідомили, і кожен для себе зрозумів,  що ж красить людини…

 

-      Запишіть, будь ласка, тему уроку  і  зверніть увагу на епіграф який у нас записаний на дошці.   

Як ви розумієте ці слова? (Діти пояснюють, вчитель доповнює…).

 

Звичайно, коли в нас все гаразд, то біля нас багато друзів, багато охочих людей бути друзями, а коли в людини щось трапляється лихе, стаються якісь негаразди, то охочих допомогти одразу меншає, і біля нас залишаються тільки ті, які мають право називатись справжніми друзями…А чи багато може бути справжніх друзів, яким можна вірити як самому собі?...Ні, насправді таких людей лише одиниці, але треба прагнути і старатися кожному із вас виховувати в собі добро і людяність, співчуття та увагу до ближнього, щоб це було не на словах, а в душі .

   Добре! Дякую!

 

 - А зараз я хочу перевірити, чи уважними були ви, коли читали оповідання.

До речі, а що ми називаємо оповіданням?

«Невеликий за розміром розповідний художній твір про одну або кілька подій у житті людини або кількох людей».-1 сонечко.  Молодець!

 

Починаємо гру «Чи уважний ти читач?»  (експрес- тестування)

Умова: на партах лежать тестові завдання. Ви їх  підписуєте, а правильну відповідь обводите  кружечком.

(Діти виконують завдання. Звучить тихенько музика).

Діти здають роботи.«Помічники» перевіряють їх і на листочках виставляють бали. Оголошуються результати, роздаються бонуси.( «Добре», « Відмінно» )

У той час, коли працюють «Помічники», учитель проводить бесіду з дітьми.

Бесіда

  • А що означає прочитати твір? (Пережити, уявити, співпереживати) – 1 сонечко.

 

  • Скажіть, а які враження, емоції викликав у вас цей твір?

(зразки відповідей)

-Обурення, тому що Толя виявився таким бездушним. – 1 сонечко.

-Захоплююсь мужністю Федька, коли той рятував Толика – 1 сонечко).

-Ми можемо усвідомити , що хороші вчинки прикрашають людину - 1 сонечко

-Ми побачили, що батько Федька –людина дуже працьовита, вигляд у нього «стомлений і сердитий»… -Може тому хлопчик і росте таким розбишакою, що йому бракує батьківської уваги…-1 сонечко)

 

  •                  А чому автор назвав твір не просто «Федько», а саме  «Федько-халамидник»?

 

 (Я думаю,  що твір названо так тому,  що автор хотів розказати про справжнього  хлопчика,  який  існує  в  дійсності  і живе справжнім  життям. – 1 сонечко. (зразок))

 

Оголошення результатів гри «Чи уважний ти читач?».

Дівчатка подають перевірені виконані тести (Якщо всі учні впоралися із завданням, то всім додається по 1 бонусу-сонечку; якщо будуть кращі роботи і гірші, то бонуси отримують діти за кращі роботи).

 

VІ. Опрацювання нового матеріалу ( рефлексія )

 Учитель: - Продовжуємо далі заробляти бонуси!

  • От ви прочитали оповідання. А чи всі слова були вам зрозумілі?

Давайте розглянемо ті слова, які могли б у вас викликати запитання.

 

  1. «Словникова робота»

(Слова на екрані і перед учнями на партах. Прочитують слова і пояснення до них.

 Пригадують ситуації, в яких вони вживалися. – тим, хто відповідає + 1 сонечко).

                                     Словничок

 

  • Халамидник – бешкетник, пустун.
  • Незабрукована – вулиця, не вимощена камінням.
  • Розсотувати – розмочувати, розкручувати.
  • Набакир – набік.
  • Проскура – церковний хлібець.
  • Ринва – труба або жолоб для стікання води.
  • Пацати – ляскати по воді.
  • Випещені – доглянуті.
  • Шворка – тонкий мотузок.

  1. Робота зі схемою

Учитель: - Зараз ми спробуємо окреслити коло тих персонажів, які оточували Федька. (До  дошки виходить учень і працює з роздатковим матеріалом, складає схему «Головні та другорядні герої оповідання»).

Звучить легенька музика…учні працюють

 

У цей час інші учні мають виписати з тексту по 2-3 порівняння.

            Учні зачитують виконане завдання, отримують по  2 сонечка

 

 Перевіряється завдання на дошці:

А тепер подивимося на дошку. Будь ласка, що ти можеш сказати про цю схему?

(Це схема головних та другорядних героїв оповідання. Федько знаходиться в центрі розповіді, його характер розвивається у стосунках із другорядними героями. Отже, Федько є головним героєм твору.)- 3 сонечка  Запишіть у зошити цей розподіл літературних героїв.

Зразок: Головні герої – Федько;    другорядні герої -  батько Федька, …, …  .

 

Учитель: - Ну, а тепер детальніше поговоримо про Федька і про Толика, тому що саме стосунки з Толиком  дозволяють нам краще зрозуміти поведінку та риси характеру  головного героя. Для цього ми попрацюємо в парах.

  1. «Гронування» .

Ми зробимо гроно з рис характеру двох хлопчиків - Федька і Толика.

У вас на партах лежать  слова, які характеризують Федька і Толика. Вам треба прикріпити під цим іменем слова, які б характеризували Федька, а під цим іменем – слова, які б характеризували Толика.

(Діти знаходять будь-яку рису характеру, прикріплюють її на плакат на дошці, співвідносячи їх з іменами героїв твору.)

Розподілили.  Молодці. Але щоб отримати бонус, треба зайти підтвердження цим рисам у тексті.

 

 

  1. Робота з підручником (учні вибирають цитати до образу)

Звучить тихенько музика. Діти готуються

(Відповіді зачитують, цитуючи  уривки із твору)

 

 

 

-  Дякую. А тепер скажіть, будь ласка, що нагадують ці кольори, якими написані риси характерів наших героїв?

  •  Кольори світлофора. Червоний начебто нас застерігає, промовляє, що  не можна чинити так, як Толя, потрібно зупинитись і подумати про свої вчинки…
  • А зелений навпаки, відкриває нам дорогу до доброти, чесності, благородства, дружби. Цей колір дозволяє нам робити хороші справи, слідувати дорогою добра, справедливості, бути впевненими  у житті… – 3 сонечка.)

 

Учитель: - Ми бачимо, що образ Толі повна протилежність образу Федька.

Перед нами два світи, два полярні табори, два різні характери. З одного боку – вуличний хлопчик Федько із дуже бідної сім’ї, а з другого – «ніжна, делікатна, смирна» та «чистенька і чепурненька» дитина Толя із заможної сім’ї.

 Характери хлопців, як бачимо, – теж повна протилежність. Автор постійно порівнює двох героїв, протиставляє їх. Такий художній засіб у творі називається контраст.  ( В.Винниченка називають майстром контрастів.)

  1. Теорія літератури

Записати у зошитах

Контраст = це протилежність у чомусь, протиставлення – стилістична фігура, авторський прийом.

        СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:

- А  як ви думаєте,  на чиєму боці автор твору? Чи можемо стверджувати.

  Що автор любить свого героя?

  • На боці Федька, бо він з любов’ю пише про нього. Автор на боці гордих, неординарних, кмітливих героїв, які вміють захистити власну честь, стати на бік правди й справедливості. – 1 сонечко(зразок)
  • Він щиро переживає за Федька, ніби хоче, щоб хлопчик змінився, щоб життя в нього було іншим,  кращим…автор ніби жартує разом з хлопчиком, співчуває його бідній сім*ї…щиро сумує за ним). – 1 сонечко.(зразок)

 

-То який же Федько насправді?

(Федько – дитячий отаман. У ньому відвага, життєвий  азарт, винахідливість, надійність -  це малий бешкетник. – 1 сонечко. .(зразок)

У нього безліч  вад і недоліків.  Та  в нього є чому  вчитися   не лише дітям, а й  дорослим. – 1 сонечко. .(зразок)

 

Автор не тільки  показав Федька як розбишаку, а  й зумів показати   честь, совість, велич  душі  хлопчика. – 1 сонечко. .(зразок)

Такі  люди як Федько  - велика рідкість. Це люди особливі,  спонукати їх до вчинку  може щось дуже важливе,  наприклад, велика сердечна доброта, вроджений потяг  захищати  слабшого і безпомічного. – 1 сонечко. .(зразок)

 Федько - добрий хлопчик, надійний.  На нього можна розраховувати у скрутну хвилину. –

1 сонечко. .(зразок)

 

 

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу (групова, колективна та індивідуальна  рефлексія з використанням методів для розвитку критичного мислення).

 

 Стратегія «Краще проблемне запитання» ( Робота в парах.. запитання-відповідь)

Зразки учнівських робіт:

  1. Що «змусило» Федька переходити річку по кризі? 
  2. Чому Толя теж захотів перейти ріку?
  3. Як на це реагує Федько? Чому? Які риси характеру змушують його зробити це?

 

  1. Чому, на Вашу думку, Федько вперше каже неправду, виправдовуючи Толю? 
  2. Як «панська дитина» реагує на це? Як це характеризує його?

 

  1. Про що свідчить те, що Толя узяв чижика?

 За запитання і відповіді  учні  отримують по 1 сонечку…

 

Стратегія  «Атака на вчителя» - учні, подумавши, задають питання вчителю. Вчитель та учні відповідають на запитання інших учнів… звучать доповнення.

На найбільш цікаві запитання  вчитель дає відповідь і додає по 1- 2 сонечка за сформовані запитання:

        ( зразки учнівських запитань/відповідей )

  • УЧЕНЬ: Чи правда що в людській душі співіснують добро і зло?

(Звучить пояснення від вчителя)

  • УЧЕНЬ: Яку  думку  хотів  донести  автор до нас? Що автор хотів нас навчити цим твором?

( Саме таку думку, що на повагу заслуговує  та людина, яка має велику сердечну доброту, вроджений  потяг  захищати  слабшого і безпомічного;  надійна, на яку  можна розраховувати у скрутну хвилину-1 сонечко)

  • УЧЕНЬ:  Яких людей  автор засуджує, з якими рисами характеру?

Автор засуджує брехливих, зрадливих,  непорядних  людей, які думають тільки про себе, а долі інших – їм не цікаві. ) – 1 сонечко.

 

          СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:

Молодці!  Отже,  я бачу, що ви розібралися в рисах характеру обох хлопчиків. Але  повернімося до початку уроку і дамо відповідь на питання: «Що ж прикрашає людину?»                       ( Людину прикрашають добрі справи. – 1 сонечко).

 

ГРА «Незакінчене речення» Робота в парах (групах) частини з прислівями на партах у  конвертах

  •                  Діти, давайте поглянемо, як народна творчість влучно і образно увіковічнила  людські  якості.  Вам треба закінчити  подані  прислівя ( лежать на партах)  та  обрати з-поміж наведених ті, що стосуються Федька, і ті, що стосуються Толі.

Сладаємо прислівя  (звучить тиха музика)

  1. Не одяг красить людину, а /  добрі діла. – Ф.

 

  1. Уміє він з чорного біле зробити, а / з білого чорне. – Т.

 

  1. Сміливому море по  / коліна.  – Ф.

 

  1. Лякливий, як заєць, а / шкодливий, як кішка. – Т.

 

  1. Коли бажаєш пізнати ціну людини, / підведи її до чужої біди або до чужої радості. – Ф.

 

  1. Добрий чоловік – / надійніше кам’яного мосту.

 

  1. В лиху годину / пізнаєш людину. – Ф.

 

  1. У тихому болоті / чорти водяться. – Т.

 

  1.  Сила та розум – / краса людини. – Ф.

 

  1.  Тиха вода людей топить, а / бурна тільки лякає. – Т.

 

  1.  Поміч у свій час, як / дощ у посуху. – Ф.

 

 

VІІІ. Узагальнення вивченого на уроці

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

  •                  Багато з тих реалій, серед яких жили персонажі оповідання відійшли в минуле. Ми побачили наскільки несправедливим було ставлення дорослих і суспільства в цілому до дітей.

 Може тому права дитини в сучасному світі  і в нашій державі  захищають «Закон про охорону дитинства» та Конвенція ООН про права дитини.

 

                   Конвенція ООН про права дитини

                     (вчитель пояснює слово «конвенція»)

(Конвенція — (лат. conventio — договір, угода) — різновид міжнародного договору. Конвенція - це угода між суб'єктами міжнародного права, що регулює між ними відносини через створення взаємних прав та обов'язків).

Завдання:    у вас на партах лежать права дитини.  Давайте  з’ясуємо,  які  ж   права дитини  порушуються, коли ми говоримо  про головного героя оповідання «Федько-халамидник».  Відповідь обґрунтувати.

(Кожна правильна відповідь – 1 сонечко).

Права дитини

  • Всі діти є рівними у своїх правах. 
  • Жодна дитина не повинна бути скривджена.
  • Діти не повинні ставати жертвами  насильства. 
  • Всі діти мають право на власну думку.
  • Всі діти мають право знати свої права.
  • Всі діти мають право на медичну допомогу.
  • Дитина має право на любов та піклування.
  • Всі діти мають право на освіту.
  • Діти мають право на обєднання.
  •  Захист дітей від викрадення та продажу.
  • Право на повноцінне  харчування.

 

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ : Ми бачимо, що Федько був позбавлений  багатьох  прав, тому що його батьки були  бідними, їм доводилося багато працювати, а синові зовсім не приділяли  уваги.  Але  це  не  завадило  йому   бути чесним, добрим, благородним. Цей образ і досі хвилює  й  бентежить душі читачів.

Отже, треба вчитися розпізнавати добро і зло, стерегтися нерозважливих вчинків, захищати власну честь, правду і справедливість

 

ІХ. Оцінювання учнів

  •      Діти, урок закінчується. Давайте перерахуємо  свої бонуси і взнаємо, які бали ви отримали за урок.

Якщо більше 10 сон., то отримує – 11 балів;

якщо 10 сон., то 10 балів;

якщо 8 – 9, то 9 балів;

якщо 7, то 7 бал.;

якщо менше 7, то ці бонуси зберігаються до  наступного уроку.

 

Х. Домашнє завдання

  1. Підручник: с. 99 – накреслити таблицю у зошиті і заповнити її, згадавши наш урок…
  2. Прочитати вірші Станіслава Чернілевського (ст..102-103)
  3. Зробити малюнки до оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник».

 

 

 

 

 

 

 

          Підготувала вчитель української мови та літератури                        Г.М. Васьків

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
16 вересня
Переглядів
39
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку