Календарно-обрядові пісні
Пісня ні в добру, ні в злу годину
не покидає людину
Народна творчість
4.Відгадайте криптограму (правильно підставивши букви замість цифр, учні прочитають словосполучення). Ключ — пронумерований від 1 до 33 алфавіт.
24 |
22 |
18 |
1 |
18 |
1 |
21 |
19 |
6 |
18 |
1 |
23 |
3 |
19 |
21 |
28 |
12 |
22 |
23 |
31 |
Усна народна творчість
5. Вивчи визначення народної пісні та календарно-обрядової, запиши в зошити
Народна пісня – невеликий усний віршований твір, що співається. Її автор невідомий, це колективна творчість народу.
Календарно-обрядові пісні – це пісні, що виконуються під час обрядів, згідно з календарем
6. Визнач жанри календарно-обрядових пісень
Чарівний квадрат
ц |
с |
а |
к |
к |
о |
л |
я |
д |
к |
и |
о |
л |
д |
х |
ї |
к |
у |
п |
а |
л |
ь |
с |
ь |
к |
і |
ф |
і |
в |
а |
п |
ж |
т |
р |
е |
ж |
н |
и |
в |
а |
р |
с |
ь |
к |
і |
ж |
р |
ю |
е |
ж |
р |
у |
с |
а |
л |
ь |
н |
і |
ь |
п |
є |
д |
о |
и |
в |
п |
о |
с |
і |
в |
а |
л |
ь |
н |
і |
б |
ю |
д |
л |
е |
ц |
а |
ю |
р |
р |
а |
ж |
г |
щ |
е |
д |
р |
і |
в |
к |
и |
й |
р |
у |
ш |
х |
ї |
в |
е |
с |
н |
я |
н |
к |
и |
д |
г |
с |
т |
ф |
я |
п |
і |
с |
н |
і |
ж |
б |
ч |
м |
а |
а |
ц |
7. Визнач спільні і відмінні ознаки календарно- обрядових пісень.
Пісні літнього циклу |
Пісні зимового циклу |
Пісні весняного циклу |
Спільне |
||
Задобрення сил природи |
||
Відмінне |
||
Хліборобська праця, єднання з природою |
Побажання господарям, патріотичні мотиви |
Заклик весни |
8. Вивчіть колядку. Намалюй свої ілюстрації.
9. Завдання «Фарбувальник». Поєднай квадрати за жанром, назвою пісні та ілюстрацією, зафарбувавши їх (квадрати) однаковими кольорами
Заплету віночок |
|
Веснянки |
У ржі на межі |
Жниварські |
|
Щедрівки |
|
Ой кувала зозуленька |
|
Там у полі криниченька |
Колядки |
Русальні пісні |
Щедрик, щедрик, щедрівочка |
|
Добрий вечір тобі, пане господарю |
|
Купальські пісні |
10. За мозаїкою склади зв’язну розповідь про Різдво
11. Клоуз-тест «Запитання від Святого Миколая та його поради»
|
|
|
|
|
1. Що бажається для України в колядці “Ой хто, хто Миколая любить”?
|
2.Які рослини згадується в “Засівній”? |
3.Чим бажають міряти гроші в “Засівній”? |
4.Хто приходить в гості в пісні “Добрий вечір”? |
5.Які птахи і звірі згадуються в щедрівці “Щедрик…”? |
6.Доберіть синонім до слова вертеп. |
7.Яка з пісень зимового циклу найрадісніша? |
8.Яка з пісень бажає господарям стати багатодітними довгожителями? |
9.Доберіть синоніми до слова гаразди. |
10.Колядки возвеличують лише панів, бо звертаються – пане господарю, так?
|
|
|
|
|
|
12.Прочитай, що бажали господарям дому в пісні «Засівна»
13. Із хмарки слів випишіть ключові слова до пісень зимового циклу
14. Розшифрувати вислів
Зняпі навес єруда ухес жего толі. (Пізня весна дарує гоже літо.)
Які ще прикмети вам відомі про цю пору року?
15. Складіть асоціативні ланцюжки до слова весна зі слів однієї частини мови:
|
Іменники
|
|
Прикметники |
|
Дієслова |
|
Прислівники |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16. Прочитай пісню
танець
Ми танцю не виведем кінця,
Треба його вести, як плести.
Приспів:
То на , то в ,
То в , то в .
на впала, парубків побила.
Парубки сиділи і лупили.
В Тарнарудськім млині всі пропали .
шкіри натягали, усі зуби поламали.
Наші хлопці, наші з’їли горнець кваші.
Ще й розчини повні , шварготали по-німецьки.
17. Літературна гра
Завдання: знайти «пару» до поданих слів.
Квіточка
|
холодная |
Весна
|
маленьке |
Пшениця
|
красна |
Зіллячко |
зеленая
|
Водиця |
рожевая |
Травиця |
озимая
|
Телятко |
запашненьке
|
18. Кроссенс «Що весна, днем красна, нам принесла?»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. Пропоную вам квіткові загадки (поєднай загадку із малюнком-відповіддю)
“На городі тичка, а на тичці капличка,без вікон, без верха, а в ній людей без числа.” |
|
“Стоять красуні на воді, вінки на них білі й золоті” |
|
“Синьока чарівниця,часто в колі нас крутиться, де вінки вона спліта,- пшениці рідки й жита.” |
|
“Без рук, без ніг, а на тин збіг.” |
|
“А що за квітка є, що й сліпий взнає?” |
|
“Цвіте синьо, лист зелений, квітник прикрашає, хоч мороз усе побив — його не займає” |
|
20. А чи є назви квітів, що мають імена людей?
- Грицики.
- Лілії.
- Маргаритки.
- Миколайчики.
- Іван-чай (звіробій).
21. Гра «Розрізане доміно»
На одних картках записано початок назв пісень, а на решті – їх продовження. Той, у кого картка з початком пісні, починає читати, а той, у кого картка з продовженням, - закінчує фразу. Зміст карток:
22. Доведіть тезу: «Життя наших предків було тісно пов’язане з природою».
23. Гра “Вірю – не вірю”
Вірю – ” + ” Не вірю – ” – ” (самооцінювання )
24. Клоуз- тест
25. Виразне читання
” Купайло, Купайло! ” – бадьоро, голосно, швидко.
” Заплету віночок ” – сумно, повільно.
” Ой вінку мій, вінку ” – розтягнено, плачучи.
26. Словниковий диктант “Впіймай помилку”
(записати тільки ті слова, які допоможуть виправити зміст)
Календарно-обрядові пісні виникли недавно. Вони мають одного автора.
Поділяються на літні, зимові, весняні пісні. Русалки були добрими істотами, тому їх прославляли в піснях. Купальські пісні величали тільки Купайла. Жниварські пісні поділялися на засівні, жнивні, обжинкові. Коляда – один із богів, що символізував початок Нового року. Вертеп – людська вистава на різдвяні теми.
Перевірити себе за ключем, написаним на дошці.(Перевірити зошити і оцінити учнів третіх парт)
(Давно, багато, недобрими, задобрювали, не тільки, зажинкові, лялькова.)
27. Закінчити прислів’я
Хліб усьому… (голова)
Не той урожай, що в полі, а той,…(що в коморі)
Весна багата на квітки, а осінь на …(сніпки)
Багато снігу – багато …(хліба)
Як у травні дощ надворі, то восени… (хліб у коморі)
28. Згадай пісню
1. |
2 |
3 |
4. |
5. |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
29. Користуючись шаблонами , створи скрайбінг
г
|