В конспекті уроку, у формі рольових ігор, з'ясовуються особливоості укладення шлюбу, права та обов'язки подружжя. Мета розробки уроку - ознайомити учнів зі змістом Сімейного кодексу України, умовами укладання шлюбу; дати уявлення про особисті немайнові та майнові права та обов'язки подружжя; розвивати вміння аналізувати правові ситуації і пропонувати шляхи їх розв'язання на підставі норм сімейного права; висловлювати власні думки щодо створення сім'ї; виховувати почуття любові до членів сім'ї та відповідальність за них.
РОЛЬОВА ГРА «ШЛЮБ, СІМ’Я, СІМЕЙНІ ВІДНОСИНИ»
Мета: опрацювати поняття «сім’я» і «шлюб»; пояснити гарантування права людини на створення сім’ї, ознайомити учнів зі змістом Сімейного кодексу України, умовами укладання шлюбу; дати уявлення про особисті немайнові та майнові права та обов’язки подружжя; розвивати вміння аналізувати правові ситуації і пропонувати шляхи їх розв’язання на підставі норм сімейного права; висловлювати власні думки щодо створення сім’ї; виховувати почуття любові до членів сім’ї та відповідальність за них.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів
Вчитель. Міцна родина, віра в Бога, повага до матері та батька, споконвічні цінності українського народу. Дружна сім’я, як вважають 70% українців, є головною складовою їхнього життя, оскільки в ній народжуються і виховуються діти.
Тому, сьогодні на уроці ми повинні зрозуміти, що таке сім’я та шлюб, саме з точки зору права, пояснити важливість гарантування права людини на створення сім’ї, ознайомитись зі змістом Сімейного Кодексу України, особливо в питані майнових та немайнових прав подружжя.
Гра «Асоціації»
Кожен учасник висловлює свою думку про те, з чим у нього асоціюється поняття «сім’я» та «шлюб». Учитель записує на дошці ці асоціації.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
План
1. Поняття «сім’я» та «шлюб»
2. Умови реєстрації шлюбу
3. Майнові та особисті немайнові права подружжя.
1. Поняття «сім’я» та «шлюб»
Учень читає з Сімейного кодексу України.
Стаття 3. Сім’я
1. Сім’я є первинним та основним осередком суспільства.
2. Сім’ю складають особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки.
Подружжя вважається сім’єю і тоді, коли дружина та чоловік у зв’язку з навчанням, роботою, лікуванням, необхідністю догляду за батьками, дітьми та з інших поважних причин не проживають спільно.
3. Права члена сім’ї має одинока особа.
4. Сім’я створюється на підставі шлюбу, кровного споріднення, усиновлення, а також на інших підставах, не заборонених законом і таких, що не суперечать моральним засадам суспільства.
Вчитель, таким чином - Сім’я – це особи, які спільно проживають, маю взаємні права та обов’язки.
Вчитель. Однією з основних підстав створення сім’ї є шлюб. Шлюб у перекладі зі старослов’янської мови означає «Обіцянка», а за статею 21 Сімейного кодексу - Шлюбом є сімейний союз жінки та чоловіка, зареєстрований у державному органі реєстрації актів цивільного стану. Закон вимагає певного порядку й умов укладання шлюбу.
2. 2. Порядок та умови реєстрації шлюбу.
Рольова гра «Консультація юриста»
(Інформацію учні готують наперед)
Маряна: Добрий день. Можете надати мені консультації в галузі сімейного права?
Василь: Що вас безпосередньо цікавить?
Мар’яна: Мене цікавить яким чином проходить реєстрація шлюбу, права та обов’язки наречених
Василь: 1. Шлюб реєструється після спливу одного місяця від дня подання особами заяви про реєстрацію шлюбу.
Але за наявності поважних причин керівник державного органу реєстрації актів цивільного стану дозволяє реєстрацію шлюбу до спливу цього строку.
Мар’яна: Що Ви маєте на увазі?
Василь. У разі вагітності нареченої, народження нею дитини, а також якщо є безпосередня загроза для життя нареченої або нареченого, шлюб реєструється у день подання відповідної заяви або у будь-який інший день за бажанням наречених протягом одного місяця. Якщо є відомості про наявність перешкод до реєстрації шлюбу, керівник державного органу реєстрації актів цивільного стану може відкласти реєстрацію шлюбу, але не більш як на три місяці.
Мар’яна: Чи обов’язково подавати заяву про реєстрацію шлюбу за місцем проживання, тобто в Бродах?
Василь: Заява про реєстрацію шлюбу подається жінкою та чоловіком до будь-якого державного органу реєстрації актів цивільного стану за їхнім вибором.
Шлюб реєструється у приміщенні державного органу реєстрації актів цивільного стану.За заявою наречених реєстрація шлюбу проводиться в урочистій обстановці. За заявою наречених реєстрація шлюбу може відбутися за місцем їхнього проживання, за місцем надання стаціонарної медичної допомоги або в іншому місці, якщо вони не можуть з поважних причин прибути до державного органу реєстрації актів цивільного стану.
Мар’яна. Якщо жінка і чоловік не можуть через поважні причини особисто подати заяву про реєстрацію шлюбу?
Василь. Якщо жінка і (або) чоловік не можуть через поважні причини особисто подати заяву про реєстрацію шлюбу до державного органу реєстрації актів цивільного стану, таку заяву, нотаріально засвідчену, можуть подати їх представники. Повноваження представника мають бути нотаріально засвідчені.
Мар’яна. Що про нареченний згадується Кодексі?
Василь. Особи, які подали заяву про реєстрацію шлюбу, вважаються
нареченими.
Орган державної реєстрації актів цивільного стану зобов’язаний ознайомити наречених з їхніми правами та обов’язками як майбутніх подружжя і батьків та попередити про відповідальність за приховання перешкод до реєстрації шлюбу.
Наречені зобов’язані повідомити один одного про стан свого здоров’я. Держава забезпечує створення умов для медичного обстеження наречених. Результати медичного обстеження є таємницею і повідомляються лише нареченим.
Мар’яна. Якщо одним з наречених відбудеться приховування відомостей про стан здоров’я?
Василь. Приховування відомостей про стан здоров’я одним з наречених, наслідком чого може стати (стало) порушення фізичного або психічного здоров’я іншого нареченого чи їхніх нащадків, може бути підставою для визнання шлюбу недійсним.
Мар’яна. А якщо хтось з наречених передумав вступати у шлюб?
Василь. Особа, яка відмовилася від шлюбу, зобов’язана відшкодувати другій стороні затрати, що були нею понесені у зв’язку з приготуванням до реєстрації шлюбу та весілля.
Такі затрати не підлягають відшкодуванню, якщо відмова від шлюбу була викликана протиправною, аморальною поведінкою нареченої, нареченого, прихованням нею, ним обставин, що мають для того, хто відмовився від шлюбу, істотне значення (тяжка хвороба, наявність дитини, судимість тощо).
4. У разі відмови від шлюбу особи, яка одержала подарунок у зв’язку з майбутнім шлюбом, договір дарування за вимогою дарувальника може бути розірваний судом.
У разі розірвання договору особа зобов’язана повернути річ, яка була їй подарована, а якщо вона не збереглася — відшкодувати її вартість. Так, що краще не відмовляйтесь від шлюбу.
Мар’яна. Дякую за консультацію.
Інші учні опрацьовують кодекс і аналізують відповідні статті.
Стаття 22 Сімейного кодексу України. Шлюбний вік
1. Шлюбний вік для чоловіків та жінок встановлюється у вісімнадцять років.
2. Особи, які бажають зареєструвати шлюб, мають досягти шлюбного віку на день реєстрації шлюбу.
Стаття 23 Сімейного кодексу України. Право на шлюб
1. Право на шлюб мають особи, які досягли шлюбного віку.
2. За заявою особи, яка досягла шістнадцяти років, за рішенням суду їй може бути надано право на шлюб, якщо буде встановлено, що це відповідає її інтересам.
Стаття 24 Сімейного кодексу України. Добровільність шлюбу
1. Шлюб ґрунтується на вільній згоді жінки та чоловіка. Примушування жінки та чоловіка до шлюбу не допускається.
Стаття 25 Сімейного кодексу України. Одношлюбність
Жінка та чоловік можуть одночасно перебувати лише в одному шлюбі.
Стаття 34. Реєстрація шлюбу в присутності нареченої та нареченого
1. Присутність нареченої та нареченого в момент реєстрації їхнього шлюбу є обов’язковою.
2. Реєстрація шлюбу через представника не допускається.)
3. 3. Майнові та особисті немайнові права подружжя.
Після укладення шлюбу наступають будні повсякденого життя.
Рольова гра «Сімейні відносини подружжя»
Марійка: Заходить в кімнату, де знаходиться чоловік і каже:
- Коханий, винеси сміття, я за той час щось приготую нам їсти
Василь (з важкістю в голосі та інтонацією)
- Ну я тільки сів!
М: (з розумінням і співчуттям): А що ти робив?
В: Лежав!
М: Бачиш, чоловіче то так завжди. Я у тебе як попелюшка – перу, прибираю, готую, сміття виношу.
В: (стає з крісла ) Я ж попереджав: вийдеш за мене - будеш жити як у казці.
М: То треба було уточнити зразу, що казка називається «Попелюшка»
В: Ти знаєш, що коли ми сиділи на березі моря і обговорювали наше майбутнє, то ми визначили, що ти будеш готувати і прибирати. А, я буду пити пиво і їсти м’ясо.
М: Я думала, що ти на рахунок пива жартуєш. Плюс ти мені обіцяв золоті гори, коли ми одружимося.
В: Так, це правда, що я обіцяв тобі золоті гори. Але про пральну машинку, посудомийку й мови не було, а тим більше сміття виносити. (Голосніше). Я на комп’ютері корзину не чищу, а ти хочеш щоб я бігав по мусорниках.
М. Бачу ти якраз читаєш «Правознавство». Ну і що там пише про сімейні відносини
В: Я не читаю, а перечитую. Добре, що я в 9 класі її не здав в бібліотеку. То зараз пригодилась.
М: То, що там пише про чоловіка і жінку?
В: Там пише, що чоловік і дружина повинні поважати один одного, мають право на особисту свободу, духовний, культурний розвиток.
М. Бачиш.
В: А я що щось заперечую. Я тебе люблю, поважаю. Квіти деколи даю. Добре, що моя бабуся ще в школі працює, то квіти і цукерки які її учні дарують я відаю тобі.
М. То правда. Два дні в році – 1 вересня і 31 травня я точно квітами забезпечена.
В: Зайчику, я тобі кожного ранку приношу каву в ліжко. Тобі залишаться лише її помолоти і зварити.
М. О, а скажи, любий, чому ти спочатку називав мене «сонечком», а після весілля тільки «зайчиком»!
- Ну ... Просто до весілля ти освітлювала мені шлях у майбутнє, а зараз постійно вимагаєш «капусту»! (показує руками).
М: Ясно. (скривджено). Знаєш, я кожного разу вислуховую всі твої виправдання, докази, натяки. Я вже не витримую. Я вже втомилась повторяти нашому сину, що я його народила, а не скачала з Інтернету! А як пояснити тобі, що я вийшла за тебе заміж, а не всиновила, то я вже не знаю.
В: Мила. Я стараюсь бути самостійним. До одруження з тобою в мене все валялося на своїх місцях, а зараз акуратно складено невідомо де. От я хотів собі сьогодні зробити чай і знаєш де я його знайшов?
М: І де?
В: В аптечці, в банці від кави під надписом сіль.
М: Подумаєш. Дві хвилини перекрутився на кухні і вже перетрудився. От Іван, чоловік Юлі, після того як вона записалась на карате навчився пилососити, готувати, прати. Зацікався вишиванням хрестиком, бісером. А Степан як справляється, маючи 8 дітей!!!
В: Який Степан? (з інтонацією)
М: Той, що тебе зі мною познайомив.
В. А, то після того я вже з ним не розмовляю. Ти кажеш, що в Степана 8 дітей, то правильно йому у натовпі легше загубитися, а не то що ти мене вічно чіпляєшся. Ти як собака з кісткою: і з’їсти не може і викинути шкода, залишається одна відрада мене гризти.
М. Я тебе не гризу.
В: Давай краще не виясняй і не розпочинай сварки. Ти знаєш, що після минулої сварки ти приповзла до мене на колінах.
М: Ти уточняй, що в мене в руках була качалка і я впала на коліна щоб тебе витягнути з під ліжка. Але я бачу, що ти вже дуже хочеш показати, що ти господар в сім’ї. Я вже починаю думати про розлучення. В мене є таке право?
В. Звичайно, що є. Але ніякого розлучення не буде. Це погано відіб’ється на нашому синові.
М: Ти вже бачу нагадався про сина. І який ти виховний вплив чиниш на Артема?
В: Я відвів вчора нашого сина до дитячого садка.
М. І толку, що ти його туди відвів. До мене вчора малий дзвонить і каже «Мамо, поки тато мене водив по дитячих садках, я спізнився до школи». Я бачу ти забув що наш син вчиться в 2 класі, а не в дитячому садку. А що то за ваше гуляння в парку? Ви пішли, ти три рази підтягнувся на турніку і пішли до дому. При тому він тебе назад тягнув на санках, бо в друг мій чоловік хотів згадати молодість. А пам’ятаєш як в літку ви пішли з малим на качелі. Як пішли так на цілий день. Поки я не прийшла і не зняла зеленого сина з качель і не підняла тебе синього з лавки. Я вже не знаю чим би то все закінчилось.
В: Якщо я такий поганий батько, то завтра по сина виходь сама. Я тобі шубу подарував?
– Подарував!Зимові чоботи подарував? Подарував!Ну ось і йди за сином!
М: А чому не ти?
– У чому? В шкарпетках і з пінкою для гоління, ту що ти мені на День армії подарувала.
Пауза 5 секунд
В: Ну добре. Будемо миритись. Я вже зголоднів з того всього
М: Коханий а що ти хочеш на вечерю?
В. Картоплю з м’ясом…
М. Я ніби знала! Чіпси з беконом купила.
В. (сердито). Ти вже знов починаєш. А я хотів миритись. Ти і готувати взагалі не вмієш. Що це ти наварила вчора, коли я прийшов пізно увечері після роботи. Юшка ще так-сяк, можна їсти, а м’ясо якесь сире, недоварене. Торт недопечений.
М: Скільки ти вчора випив? Яка юшка, яке м’ясо? Та то ж я в каструлі мочалку для миття посуду виварювала! Я торта я навіть не пекла.
В. То, що я тоді їв таке кругле (здивовано).
М. Я не знаю, що ти їв ( з інтонацією). Тільки малий зранку за барабаном шукав, казав що лишив його в кухні на столі. Я вже тобі і не дивуюся. Ти минулого разу коли прийшов п’яний, то бігав за мною по кухні що б я відала терку, бо т и думав, що це новий “Жіллет” з вісімдесяти двома лезами!
В: (змучено). Я вже втомився сваритись. Я хочу їсти.
М: будеш їсти котлети?
В: Звичайно, кохана! Я ж так старався...
М: Взагалі-то котлети готувала я...
В: Ну, я маю на увазі, коли дружину вибирав!
М: усміхається
В. Добре, я виношу сміття. Після того беру «Правознавство» і ще раз перечитую, щоб забезпечити твої права і права дитини. Бере пакет і сідає на місце.
Вчитель оголошує завдання: Визначте, які з перелічених прав подружжя є основними немайновими , а які майновими. Біля дошки двоє учнів – записує майнові, інший, немайнові права. Інші учні записують в зошит.
Перелік прав подружжя:
— спільно вирішувати найважливіші питання життя сім’ї;
— мати майно, набуте за час шлюбу на підставі договору дарування;
— вільно обирати кожному з подружжя місце свого проживання;
— у разі потреби утримувати того з подружжя, хто є непрацездатним;
— обирати прізвище у шлюбі;
— мати право на повагу до своєї індивідуальності, своїх звичок та вподобань;
— мати дорогоцінну каблучку, придбану одним із подружжя під час шлюбу на спільні кошти;
— мати автомобіль, отриманий одним із подружжя за час шлюбу в порядку успадкування
— народжувати дитину.
—право на фізичний та духовний розвиток, на здобуття освіти, прояв своїх
Вчитель. 1. Майно, набуте подружжям за час шлюбу, належить дружині та чоловікові на праві спільної сумісної власності незалежно від того, що один з них не мав з поважної причини (навчання, ведення домашнього господарства, догляд за дітьми, хвороба тощо) самостійного заробітку (доходу).
2. Вважається, що кожна річ, набута за час шлюбу, крім речей індивідуального користування, є об’єктом права спільної сумісної власності подружжя
ІV. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
ГРА “РОЗШИФРУЙ СЛОВО
1. М’СЯІ
Особи, які спільно проживають, мають взаємні права та обов’язки.
2. ЛШБЮ
Сімейний союз жінки та чоловіка, зареєстрований у державному органі реєстрації актів цивільного стану.
3. ЕАРЧЕНІН
Особи, які подали заяву про реєстрацію шлюбу.
БШЛЙНИЮ РДГОВІО
4. Правовий акт, який регулює майнові відносини між подружжям
Правові задачі
1). Юнак і дівчина вирішили укласти шлюб. Між ними виникла суперечка, у якій узяли участь і батьки. Дівчина бажає залишити своє дівоче прізвище, юнак наполягає на тому, щоб вона після укладання шлюбу взяла його прізвище, а батьки дівчини пропонують компромісний варіант — поєднати прізвища. Яке рішення, на вашу думку, відповідає закону?
2). Після одруження чоловік почав вимагати, щоб дружина залишила роботу й займалася веденням домашнього господарства. Жінка не погодилася із цим. Більше того, вона вирішила переїхати від чоловіка, з яким проживала в однокімнатній квартирі разом із свекрухою, до своїх батьків у приватний будинок. Чоловік не погоджується із цим і наполягає на своєму, уважаючи дії дружини порушенням її сімейного обов’язку.
3). Громадянин П. та громадянка М. звернулися до органу реєстрації актів цивільного стану з проханням зареєструвати їхній шлюб. Прийнявши заяву, співробітники РАЦСу призначили строк реєстрації шлкюЧ через місяць після подання заяви. Проте молоді не погодилися із цим. пояснили, що вони багато років знають один одного, тому для них додаткові роздуми не потрібні. До того ж П. — геолог, через кілька днів повинен виїжджати в експедицію на весь польовий сезон — більше ніж на півроку. Чи можливе вирішення цієї проблеми?
4. Чоловік заявив дружині: "Я переїжджаю до Дніпропетровська. Хоч там як ти до цього ставишся, все одно ти мусиш їхати зі мною, бо як дружина ти маєш слідувати за своїм чоловіком ".
5). Ольга і Володимир уклали шлюб, коли їй було 16 років, а йому 22. За два роки Володимир закінчив інститут і отримав роботу у престижній фірмі. Ольга закінчила середню школу, але до інституту не вступила, бо Володимир категорично заперечує здобуття Ольгою вищої освіти й погрожує розлученням, вважаючи, що основна функція жінки — народження і виховання дітей.
V. Підведення підсумків уроку.
Сім’я – це надзвичайно важлива ланка людського суспільства. Саме в ній продовжується людський рід, виховуються діти. Шлюб є підставою для створення сім’ї. Юридичні наслідки має лише шлюб, зареєстрований у державному органі реєстрації актів цивільного стану. Шлюб визначає для кожного з подружжя відповідні права та обов’язки. Законом визначені певні вимоги до укладання шлюбу.
VІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника.
2. Написати твір-роздум «Традиції та цінності моєї сім’ї».
1