Урок-гра у 6 класі "Значущі частини слова"

Про матеріал
Урок-гра у 6 класі Тема: Значущі частини слова Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про основні значущі частини слова, сприяти зміцненню навичок їх виділення; формувати вміння знаходити частини слова, визначати їх роль у словах, повторити основні правила правопису у значущих частинах слова; виховувати пошану до хліба та праці хліборобів; сприяти збудженню інтересу до пізнання народних традицій. Тип уроку: узагальнення та систематизація.
Перегляд файлу

 

 

 

Урок-гра у 6 класі

Тема: Значущі частини слова

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про основні значущі частини слова, сприяти зміцненню навичок їх виділення; формувати вміння знаходити частини слова, визначати їх роль  у словах, повторити основні правила правопису у значущих частинах слова; виховувати пошану до хліба та праці хліборобів; сприяти збудженню інтересу до пізнання народних  традицій.     

Тип уроку: узагальнення та систематизація. 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вчитель повідомляє учням умови гри та представляє журі

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

Слово вчителя

 І тур «Візитка» Учні презентують команди ( п’ять балів максимально)

ІІІ. Узагальнення та систематизація теоретичного матеріалу теми

ІІ тур. «Бліцопитування» ( п’ять запитань для кожної команди, одна правильна відповідь -  1бал)

Завдання для І команди

1. До значущих  частин слова відносяться…

2. Словозміна – це…

3. Які слова не мають закінчень?

4. Префікс – це…

5. Яка частина слова містить його лексичне значення?

Завдання для ІІ команди

1. Корінь – це…

2. Які слова називаються спільнокореневими?

3. Які значущі частини слова можуть входити до складу основи?

4. Орфографія – це…

5. Суфікс – це…

Зненацька чути стукіт.

Вчитель. Подивіться, діти, хто до нас завітав! Це ж Незнайка.

Незнайка. Розумні дітки, допоможіть мені. Я отримав листа, та зрозуміти його не можу.

Вчитель. Покажи, будь ласка, мені листа. (Незнайка дає конверт вчительці) Все зрозуміло ти, певне,   правопис української мови не вчив на уроках.

Незнайка. Угу! (Ніяковіє)

Вчитель. Допоможемо тобі, але пообіцяй, що будеш вчити уроки сумлінно.

Незнайка. Обіцяю. А також допоможіть, будь ласка, розгадати  ці загадки та вставити пропущені букви. Орфограми обґрунтуйте.

Вчитель. Шановні гравці, тож оголошую третій тур.

ІІІ тур. «Орфографічна плутанина»

1) В землю к…далося, на повітрі ро…гулялося, на п…чі гартувалося, запахом своїм (у, в)сіх пр…ваблює? 2) Ріжуть м…не ножакою, б…ють м…не л…макою, за те м…не отак губл…ть, що  (у, в)сі м…не дуже любл…ть? 3) М…не б…ють, товчуть, п…чуть, ріжуть, а я все т…рплю (й, і) всім добром плачу?

ІV. Виконання вправ і завдань на застосування узагальнюючих правил

ІV. «Морфемний дім»

Вчитель. Це завдання ви маєте виконати швидко і правильно. За дві хвилини треба  розселити мешканців по своїх домівках. Кожній команді пропонується чотири конверти із назвами королівств: Суфіксів, Префіксів, Закінчень, Коренів. Учасники розкладають листівки зі словами відповідно до словотвору: якщо у  слові є суфікс слово  відправляється до конверту із написом «Королівство Суфіксів», із префіксом – до «Королівства Префіксів», у словах, де є лише основа та закінчення – «Королівство Закінчень», і нарешті незмінні слова   – до «Королівства Коренів».

 

 

 

Слова для розселення. Превеликий, таксі, школа, щасливий, авто, пальто, премудрий, хатка, кенгуру, море, прийти, хлібний.

V. Робота в парах 

За поданим нижче алгоритмом розібрати виділене слово за будовою та пояснити прислів’я. (завдання для п’яти пар)

1) Не вчи вченого їсти хліба печеного. 2) Хліб на столі, руки свої, тільки їсти. 3) Їдеш  на один день, а хліба бери на тиждень. 4) Відрізана скибка до хліба не пристане.5) У хліба коротенькі ноги, та не наженеш.

Алгоритм розбору слова за будовою

1. СЛОВО

Вимовити слово ( для усного розбору)

Записати слово ( для письмового розбору)

2. ВИДІЛИТИ ЗАКІНЧЕННЯ

Змінне

Нульове

3. ВИДІЛИТИ ОСНОВУ

4. ВИДІЛИТИ КОРІНЬ

5. ВИДІЛИТИ ЗМІННІ ЧАСТИНИ СЛОВА

Префікс

Суфікс

ЗРОБИТИ ВИСНОВОК ПРО РОЗІБРАНЕ СЛОВО

Змінне

Незмінне

VІ. «Будівельники»

Запишіть текст,  доберіть слова відповідно до схеми та контексту, за потреби зверніться до довідки.

 На етнічній території України   ¬ ^  здавна  займалося хліборобством. Упродовж тисячоліть ^^  вирощував здебільшого зернові культури, почасти городні. Це тривало до появи у ХVІІ – ХVІІІ столітті на    України коренеплодів, зокрема . Але поряд із цим не порушувалися  хлібовирощування. А саме поняття «традиційне ^^» і такий ряд атрибутивних елементів, як культ землі, магія слова, магія предмета. Це те, що становило   ^^ систему. Світоглядні уявлення давнього ^ відігравали визначну  в агровиробничому процесі.

Довідка: Населення, світоглядний, роль, хліборобство, територія, хлібороб, традиція, селянин, картопля.

VІ. «Відгадай загадку»

Вдома члени команд складали загадки про значущі частини слова. Тож представники кожної з команд загадують загадки. (Оцінюється вміння складати та відгадувати загадки)

Я позицію свою не міняю зроду.

На початку слова стану,

Потім і відстану.

Форми я нові творю,

Цікавіш слова роблю.

(Префікс)

На хатинку всім я схожий,

Форму змінювати гожий.

З коренем найкращий друг.

Ти про мене не забудь.

(Суфікс)

Я – фундамент будівництва:

В слові я є головним.

Швидко значення лексичне пояснити вже не лінь.

(Основа)

Із  основой не дружу,

Кінець слова сторожу.

(Закінчення)

 

V. Підбиття підсумків

Інтерактивний метод «Мікрофон»

  • На уроці ми працювали над…
  • Мені сподобалося…
  • Найкраще мені вдалося…
  • А попрацювати я ще маю над…
  • Однокласникам хочу порадити…

VІ.Домашнє завдання

Скласти лінгвістичну казку «Будова слова», повторити правила, підготуватися до контрольної роботи.

doc
Додано
29 листопада 2020
Переглядів
689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку