Урок-гра із зарубіжної літератури у 8 класі
«У дивовижному світі художної літератури»
Вчитель зарубіжної літератури Чернівецької гімназії №16 Давидова Світлана Іванівна
Мета: узагальнити та систематизувати вивчений протягом навчального року матеріал; активізувати пізнавальну діяльність учнів; розвивати в них критичне мислення, увагу, комунікативні навички, уміння працювати в групі; формувати в учнів загальнолюдські цінності, стимулювати прагнення глибше пізнавати дивовижний світ художньої літератури.
Обладнання: картки із завданнями в окремих конвертах (ігри «Мозаїка», «Відтворіть послідовність», «Встановіть відповідність», «Зроби правильний вибір»); хмаринки слів «Священні книги людства», «Письменник та його епоха», «Письменник та його твір»
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя. Шановні мої учні! Хотілося би назвати вас сьогодні своїми вірними помічниками, адже цілий рік ми з вами спільними зусиллями відкривали для себе дивовижний світ художньої літератури від найдавніших часів і до сьогодення. Настав час перевірити, наскільки добре нам це вдалося. Тож пропоную наш урок провести у вигляді пізнавальної гри, яка, сподіваюсь, буде для вас цікавою та корисною. А розпочати пропоную з гри «Мозаїка» ( з окремих слів, написаних на картках потрібно скласти вислів, зазначити з якого він твору)
«Ти можеш знати все що завгодно,
але поки ти не довів це на практиці, ти не знаєш нічого»
(Р.Бах «Чайка Джонатан Лівінгстон»)
ІІ. Узагальнення та систематизація знань
Отже, давайте й ми з вами за допомогою практичних вправ доведемо, що недаремно працювали цілий навчальний рік і отримали міцні знання на уроках зарубіжної літератури. Скажіть, будь ласка, у чому особливість вивчення нашого предмету у 8 класі? (на відміну від минулого року ми вивчали зарубіжну літературу у її поступальному розвитку, тобто, знайомилися із всесвітнім літературним процесом. Пропоную пригадати основні зупинки на цьому тернистому шляху.
Гра «Відтворіть послідовність»: група учнів отримує окремі картки, на яких зазначені основні літературні епохи та священні книги людства. Завдання-розташувати їх на дошці у хронологічному порядку.
Гра «Асоціації» (бажаючі учні обирають для себе одну з літературних епох або священних книг людства і називають не менше 5 слів-асоціацій до неї). Наприклад, Античність: гуманізм, роди, жанри літератури, людина, краса, катарсис, аед, Іліада…
Робота в групах
І група: з хмаринки слів виписати те, що стосується кожної зі священних книг людства
Веди: знання, давньоіндійська, самхіти, Рігведа, Самаведа, Яджурведа, Атхарваведа, санскрит, Індра, буддизм
Біблія: книга, Старий Завіт, християнство, Новий Завіт, Євангеліє, Мойсей, Соломон, Ісус Христос, Адам, Єва, юдеї, християни)
Коран: те, що читають, вимовляють, іслам, сура, аят
ІІ група: з хмаринки слів обрати письменників, розподіливши їх за основними літературними епохами
Античність: Вергілій, Есхіл, Гомер, Горацій, Сапфо, Тіртей, Овідій
Середньовіччя: Хайям, Ду Фу, Лі Бо, Данте
Відродження Сервантес, Петрарка, Шекспір
Бароко Донн
Класицизм Мольєр
ІІІ група: з хмаринки слів обрати письменника та назву його твору
Гомер «Іліада», «Одіссея»; Тіртей «Добре вмирати тому», Сапфо «Барвношатна владарко, Афродіто», Есхіл «Прометей закутий», Вергілій «Енеїда», Горацій «До Мельпомени», Овідій «Метаморфози», Шекспір «Ромео і Джульєтта», Сервантес «Дон Кіхот», Екзюпері «Маленький принц», Бах «Чайка Джонатан Лівінгстон», Космовська «Буба»
Гра «Хто зайвий» (назвати, хто зайвий у кожному рядку та чому)
Гра «Встанови відповідність»
Між героєм та його описом
|
А. Був то чоловік добрий, хоч добра мав, сердега, не гурт, але, як то кажуть, без олії в голові. Покинув жінку та дітей, став до сусіда свого за джуру |
|
Б. Син царя Пелея та морської богині Фетіди, герой Троянської війни |
|
В. Живе на астероїді В-612, добрий, відповідальний, зі своїм поглядом на світ, вирушив у подорож у пошуках друга |
|
Г. Старший син царя Пріама і Гекаби, чоловік Андромахи, найхоробріший воїн у троянському війську, загинув від рук Ахллеса під час двобою з ним |
|
Д. Буржуа без роду і племені, жалюгідний і смішний у своєму бажанні будь що стати аристократом |
|
Ж. Збіднілий дворянин, який утратив можливість, але не бажання «широко» пожити за чужий кошт, зокрема, використовуючи простодушність пана Журдена |
|
З. Літ нашому гідальгові до п'ятдесятка добиралося, статури був міцної, із себе худий, з лиця сухорлявий, зорі не засипляв і дуже кохався в полюванні. |
1-Ж, 2-В, 3-Д, 4-З, 5-Б, 6-А, 7-Г
Між письменником та фактами з його біографії
1 Річард Дейвіс Бах |
А. 7 жовтня 1571 року брав участь у знаменитій морський битві біля Лепанто, коли об'єднаний флот Венеції, Іспанії і Римського Папи розгромив турецький флот. У цій битві був тричі поранений. Поранення в передпліччя виявилось дуже важким, ліва рука назавжди залишилась паралізованою. Рік пролежав у госпіталі, потім повернувся на службу до армії, знову воював» |
2. Мігель де Сервантес Сааведра |
Б. Є прямим нащадком геніального німецького композитора Й.С.Баха, пристрасть до літаків супроводжувала письменника протягом усього життя |
3. Жан Батіст Мольєр |
В.У п'ятнадцять років вступив до цеху шпалерників, щоб згодом мати змогу успадкувати батьківську посаду. Разом із родиною Бежарів відкрив «Блискучий театр», був відомим французьким актором, драматургом. |
4. Вільям Шекспір |
Г. Народився у шляхетній графській родині на півдні Франції, під час ІІ світової війни був військовим льотчиком, не повернувся з останнього восьмого вильоту. |
5. Антуан де Сент- Екзюпері |
Д. День народження цього великого англійського драматурга невідомий, пережив смерть свого одинадцятирічного сина Гамнета, ім’я якого увіковічив в одній зі своїх трагедій, творчість нерозривно пов’язана із театром «Глобус» |
1-Б, 2-А, 3-В, 4-Д, 5-Г
Вправа «Зроби правильний вибір». Учні працюють у 5 групах, що відповідають літературним епохам (Античність, Середньовіччя, Відродження, Бароко, Класицизм). Кожна з них отримує конверт із картками, на яких зазначені певні характеристики тієї чи іншої літературної епохи. Із цього переліку кожна група обирає лише те, що стосується певного періоду у розвитку літературного процесу (відповідні матеріали у додатку до уроку).
ІІІ. Підсумки уроку, рефлексія
Слово вчителя. Ми з вами у черговий раз переконалися, наскільки різнобарвним та захопливим є світ художньої літератури, знайомство з яким обов’язково продовжимо у новому навчальному році. А на завершення нашого сьогоднішнього уроку пропоную кожному з вас поділитися своїми думками «Чого навчили мене уроки зарубіжної літератури» (за матеріалами вивчених у 8 класі творів), адже літературу недаремно називають скарбницею життєвої мудрості.