Тема: Закони Джунглів та цінності людського життя в оповіданнях Р. Кіплінга про Мауглі
Мета:
• навчальна: навчити дітей аналізувати художній текст, знаходити риси повісті – казки, виділяти головних і другорядних персонажів; вміти співставляти і аналізувати закони джунглів і закони людей
• розвивальна: розвивати навички аналізу літературного твору, вдосконалювати вміння самостійно працювати з текстом і знаходити відповідний цитатний матеріал, правильно будувати усну відповідь
• виховна: виховати в учнів почуття поваги до природи, загальноприйнятих норм, культуру мовлення.
Тип уроку – узагальнення і систематизація знань
Форма проведення – створення лепбуку
Обладнання: заготовки для лепбуку, електронний підручник,
Епіграф: ти з Джунглів і не з Джунглів
Р. Кіплінг
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Сторітейлінг. Добрий день, сьогодні я хочу розповісти історію про найстаранніших, найдопитливіших п’ятикласників, які навчаються у одній чудовій школі, і найбільше у світі люблять читати і слухати розповіді про природу. От одного разу, на уроці зарубіжної літератури маленькі бешкетники дізнались історію про хлопчика, який виріс у Джунглях. Діти з нетерпінням чекали наступного уроку, аби виразити свої емоції, враження, розділити з друзями і учителем ставлення до героїв твору. Розумники боялись, що закінчиться вивчення «Мауглі», а вони не встигнуть розкрити всі відомі їм аспекти змісту, подій, вчинків героїв. Але, як завжди, вчитель поспішає на допомогу! І сьогодні на уроці всі знавці змісту оповідань зможуть розкритися і відповісти на питання. Адже сьогодні ми з вами створимо лепбук – книгу Джунглів за темою…
ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
Слово вчителя…. Закони Джунглів та цінності людського життя у оповіданнях про Мауглі. Ваша і цікавість завжди ставала вам у пригоді в досягненні мети минулі уроки, впевнена, що допоможе і сьогодні. Ваш неймовірний розум здатний осягнути і сприйняти усі тонкощі літературного твору про хлопчика, який із простого Жабеняти став Повелителем Джунглів і Володарем зграї. Ваше мислення спроможне протиставити світ Джунглів і світ людей, віднайти головних, другорядних та епізодичних персонажів, ваші знання змісту тексту дадуть змогу розпізнати друзів і ворогів Мауглі, ваша творчість змусить не лише оформити цікаву і змістовну картину уроку під назвою «лепбук», а й ще більше полюбити світ природи, стати добрішими, людянішими.
Ми працюємо на уроці, об’єднавшись у дві групи -
ІІІ. Очікувані результати. Отож першим завданням нашого лепбуку буде таке:
IV. Основна частина уроку
суворий Балу і який став Володарем зграї вовків цікавить протягом століть багатьох читачів. Його сила, витримка, знання, працелюбність, справедливість і щирість зробили Мауглі захисником скривджених і ворогом жорстоких. Ми опрацювали зміст твору і тепер наступне завдання:
- Заповнити ментальну карту.
На ній розміщено вік Мауглі, вам потрібно дібрати
із карток цитати, які характеризують героя
у відповідний час і помістити на гілку. Час – 4 хвилини.
Відповіді учнів.
Висновок.
Заповнити «Анкету головного героя» оповідань Редьярда Кіплінга про Мауглі:
1. Ім’я головного героя
2. Походження
3. Його батьки
4. Він мешкає
5. Його вчителі
6. Його улюблене дозвілля
7. Гасло, яке допомагає ге-
роєві усюди знайти друзів
та вижити у складних об-
ставинах
Бесіда
- Наведіть приклади того, що наука вчителя Законів Джунглів стала
- Мауглі у пригоді. Доведіть, що без навчання в Балу хлопчик міг загинути.
- На прикладі Мауглі поясніть значення вислову «Отримані знання потрібно вміти застосувати у житті».
- Поясніть, чому любов до дитини не має обмежуватися лише пестощами. Доведіть, що дорослі повинні готувати дітей до самостійного життя.
Отож, справжнє навчання дається важко, це не лише розваги і ігри, це – повторення по сотні разів, сильна втома після виснажливих уроків, коли в голові гуде, як у бджолиному вулику, це безліч речей, які вчиш напам’ять, це, врешті-решт – ляскання по потилиці, коли відволікаєшся, або чогось не вивчив.
Справжнє навчання – це коли розумієш, що все – спільне і пов’язане між собою. Ось що виховували Джунглі. Вони виростили довершену людину, яка підноситься у свої 12 років над ворожнечею, бо це – нова людина, вона – за злагоду, за співіснування.
У вашому кошику Джунглів є звірі, які були для Мауглі як близькими друзями, так і затятими ворогами. Ваше завдання – помістити їх до друзів чи ворогів героя та знайти «хмару слів» з їх описом.
Висновок. Найголовніший Закон Джунглів— «Ми з тобою однієї крові». Це свідчить про те, що всі в природі рівні, тому повинні допомагати одне одному, піклуватися, а не ворогувати. Більшість мешканців джунглів дотримувалися своїх законів, які б суворі вони не були. Тих, хто їх порушував, зневажали, засуджували й карали.
- Як і за що саме були покарані вороги Мауглі? Які людські риси вони мають?
Висновок. Зображуючи хороших і поганих мешканців джунглів, Р. Кіплінг закликає не втратити своїх найкращих рис Людини. Не золото і багатство є головними у житті, а інші цінності – моральні. Відданість, хоробрість, благородство не купиш ні за які гроші. Казка вчить бути природним, вільним, тому що всі ми однієї крові.
І група відшукує Закони Джунглів і поміщає їх у табло, ІІ група – Закони світу людей. Час – 3 хвилини.
Закони людського суспільства
- Які Закони Джунглів ви назвете? (І група)
- Які закони для людей виділите? (ІІ група)
- Які закони найсправедливіші?
- Які із законів взяла б для себе інша група?
- В чому сенс цих законів?
Висновок. Людські закони не дозволяють ні вбивати, ні кривдити собі подібних. У джунглях полювання дозволяється, але лише заради харчування. Інші закони звірині й людські — схожі: до слабких — жалість; малечі — захист; матері — повага й допомога; батько — годувальник і захисник родини; сила громади — в одному, сила одного — в громаді. Тож і співається у вранішній пісні джунглів:
- «Спочинку доброго усім, хто наш Закон шанує!»
У кошику подано чесноти справжньої людини - довіра, чистота намірів, життєлюбство, доброта, співчуття, гостинність, сердечність, щирість, допомога, повага. Ваше завдання – виберіть основні, на вашу думку, створіть будинок на основі цих слів
Відповіді учнів.
Хоч повість Кіплінга «Мауглі» й казка, але її «звірині закони», «Закон Джунглів» нагадують нам про закони людські та обов’язки одне перед одним. І це робить твір ще цікавішим та повчальнішим. Сила зграї не у розбраті, а у взаємодопомозі, взаємоповазі, взаєморозумінні.
Сила людей – у єдності, повазі до старших, допомозі немічним і кволим.
Закони тварин і людей мають спільну силу. Ця сила в єднанні і повазі один до одного.
- Які риси вдачі Мауглі свідчать про те, що він людина, хоча живе за Законами Джунглів і не знає їх мови? (розум, почуття власної гідності)
- Які епізоди твору свідчать про те, що світ Джунглів чесніший за людський? (-вигнання Мауглі людьми, - розправа з названими батьками)
Ці слова ще раз доводять слова епіграфу, що Мауглі «з Джунглів і не з Джунглів», адже, незважаючи на те, що хлопець виріс і виховувався серед звірів, він лишився людиною – сильною, розумною, рішучою.
Теорія літератури. Головні герої, другорядні, епізодичні.
- Доведіть, що Мауглі — головний герой оповідань із «Книги Джунглів» Редьярда Кіплінга.
- Назвіть другорядних персонажів оповідань про Мауглі. Поясніть відмінність між головним героєм / героїнею і другорядними персонажами.
- Доведіть, що вовки — епізодичні персонажі у творі. Як за допомогою цих персонажів автор передає ставлення звірів до Мауглі?
- Чим оповідання з «Книги Джунглів» Редьярда Кіплінга нагадують нам казки про тварин?
Заключним етапом нашого уроку є завдання – розмістити головних героїв твору на титульній стороні лепбуку, другорядних – задній частині.
V. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.
Уроки життя від Мауглі. «Займи позицію.
VI. Самооцінювання. Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання. 1. Скласти «Закони нашого класу»
2. Скласти сенкан до образу Мауглі.
3. Дібрати матеріал про Е.Сетона-Томпсона.