Урок у 5 класі за твором Р. Кіплінга "Мауглі"

Про матеріал
Конспект уроку з вивчення повісті-казки Р. Кіплінга "Мауглі" за програмою НУШ.
Перегляд файлу

Тема: Закони Джунглів та цінності людського життя в оповіданнях Р. Кіплінга про Мауглі

Мета:

  навчальна: навчити дітей аналізувати художній текст, знаходити риси повісті – казки, виділяти головних і другорядних персонажів; вміти співставляти і аналізувати  закони джунглів і закони людей

 розвивальна: розвивати навички аналізу літературного твору, вдосконалювати вміння самостійно працювати з текстом і знаходити відповідний цитатний матеріал, правильно будувати усну відповідь

 виховна: виховати в учнів почуття поваги до природи, загальноприйнятих норм, культуру мовлення.

 

Тип уроку – узагальнення і систематизація знань

Форма проведення – створення лепбуку

Обладнання: заготовки для лепбуку, електронний підручник,

Епіграф: ти з Джунглів і не з Джунглів

Р. Кіплінг

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

 Сторітейлінг. Добрий день, сьогодні я хочу розповісти історію про найстаранніших, найдопитливіших п’ятикласників, які навчаються у одній чудовій школі, і найбільше у світі люблять читати і слухати розповіді про природу. От одного разу, на уроці зарубіжної літератури маленькі бешкетники дізнались історію про хлопчика, який виріс у Джунглях. Діти з нетерпінням чекали наступного уроку, аби виразити свої емоції, враження, розділити з друзями і учителем ставлення до героїв твору. Розумники боялись, що закінчиться вивчення «Мауглі», а вони не встигнуть розкрити всі відомі їм аспекти змісту, подій, вчинків героїв. Але, як завжди, вчитель поспішає на допомогу! І сьогодні на уроці всі знавці змісту оповідань зможуть розкритися і відповісти на питання. Адже сьогодні ми з вами створимо лепбук – книгу Джунглів за темою…

ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.

Слово вчителя…. Закони Джунглів та цінності людського життя у оповіданнях про Мауглі.  Ваша і цікавість завжди ставала вам у пригоді в досягненні мети минулі уроки, впевнена, що допоможе і сьогодні. Ваш неймовірний розум здатний осягнути і сприйняти усі тонкощі літературного твору про хлопчика, який із простого Жабеняти став Повелителем Джунглів і Володарем зграї. Ваше мислення спроможне протиставити світ Джунглів і світ людей, віднайти головних, другорядних та епізодичних персонажів, ваші знання змісту тексту дадуть змогу розпізнати друзів і ворогів Мауглі, ваша творчість змусить не лише оформити цікаву і змістовну картину уроку під назвою «лепбук», а й ще більше полюбити світ природи, стати добрішими, людянішими.

Ми працюємо на уроці, об’єднавшись у дві групи -

ІІІ. Очікувані результати. Отож першим завданням нашого лепбуку буде таке:

  1. Написати очікування від уроку і помістити на Скелю Ради.

IV. Основна частина уроку

  1. Історія однорічної дитини, яку вигодувала Мати Вовчиця, навчав законам Джунглів

суворий Балу і який став Володарем зграї вовків цікавить протягом століть багатьох читачів. Його сила, витримка, знання, працелюбність, справедливість і щирість зробили Мауглі захисником скривджених і ворогом жорстоких. Ми опрацювали зміст твору і тепер наступне завдання:

-          Заповнити ментальну карту.

На ній розміщено вік Мауглі, вам потрібно дібрати

 із карток цитати, які характеризують героя

у відповідний час і помістити на гілку. Час – 4 хвилини.

Відповіді учнів.

Висновок.

Заповнити «Анкету головного героя» оповідань Редьярда Кіплінга про Мауглі:

1. Ім’я головного героя

2. Походження

3. Його батьки

4. Він мешкає

5. Його вчителі

6. Його улюблене дозвілля

7. Гасло, яке допомагає ге-

роєві усюди знайти друзів

та вижити у складних об-

ставинах

  1. Уроки Балу.

Бесіда

-          Наведіть приклади того, що наука вчителя Законів Джунглів стала

-          Мауглі у пригоді. Доведіть, що без навчання в Балу хлопчик міг загинути.

-          На прикладі Мауглі поясніть значення вислову «Отримані знання потрібно вміти застосувати у житті».

-          Поясніть, чому любов до дитини не має обмежуватися лише пестощами. Доведіть, що дорослі повинні готувати дітей до самостійного життя.

 

Отож, справжнє навчання дається важко, це не лише розваги і ігри, це – повторення по сотні разів, сильна втома після виснажливих уроків, коли в голові гуде, як у бджолиному вулику, це безліч речей, які вчиш напам’ять, це, врешті-решт – ляскання по потилиці, коли відволікаєшся, або чогось не вивчив.

Справжнє навчання – це коли розумієш, що все – спільне і пов’язане між собою. Ось що виховували Джунглі. Вони виростили довершену людину, яка підноситься у свої 12 років над ворожнечею, бо це – нова людина, вона – за злагоду, за співіснування.

  1. C:\Users\Олена\Desktop\0.pngДрузі і вороги Мауглі. Час – 5 хвилин

У вашому кошику Джунглів є звірі, які були для Мауглі як близькими друзями, так і затятими ворогами. Ваше завдання – помістити їх до друзів чи ворогів героя та знайти «хмару слів» з їх описом.

Висновок. Найголовніший Закон Джунглів— «Ми з тобою однієї крові». Це свідчить про те, що всі в природі рівні, тому повинні допомагати одне одному, піклуватися, а не ворогувати. Більшість мешканців джунглів дотримувалися своїх законів, які б суворі вони не були. Тих, хто їх порушував, зневажали, засуджували й карали.

-          Як і за що саме були покарані вороги Мауглі? Які людські риси вони мають?

Висновок. Зображуючи хороших і поганих мешканців джунглів, Р. Кіплінг закликає не втратити своїх найкращих рис Людини. Не золото і багатство є головними у житті, а інші цінності – моральні. Відданість, хоробрість, благородство не купиш ні за які гроші. Казка вчить бути природним, вільним, тому що всі ми однієї крові.

  1. Закони Джунглів і Закони людей.

І група відшукує Закони Джунглів і поміщає їх у табло, ІІ група – Закони світу людей. Час – 3 хвилини.

 

 

Закони людського суспільства

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Бесіда з учнями.

-          Які Закони Джунглів ви назвете? (І група)

-          Які закони для людей виділите? (ІІ група)

-          Які закони найсправедливіші?

-          Які із законів взяла б для себе інша група?

-          В чому сенс цих законів?

Висновок. Людські закони не дозволяють ні вбивати, ні кривдити собі подібних. У джунглях полювання дозволяється, але лише заради харчування. Інші закони звірині й людські — схожі: до слабких — жалість; малечі — захист; матері — повага й допомога; батько — годувальник і захисник родини; сила громади — в одному, сила одного — в громаді. Тож і співається у вранішній пісні джунглів:

-          «Спочинку доброго усім, хто наш Закон шанує!»

  1. «Я – архітектор».

У кошику подано чесноти справжньої людини - довіра, чистота намірів, життєлюбство, доброта, співчуття, гостинність, сердечність, щирість, допомога, повага. Ваше завдання – виберіть  основні, на вашу думку, створіть будинок на основі цих слів

Відповіді учнів.

Хоч повість Кіплінга «Мауглі» й казка, але її «звірині закони», «Закон Джунглів» нагадують нам про закони людські та обов’язки одне перед одним. І це робить твір ще цікавішим та повчальнішим. Сила зграї не у розбраті, а у взаємодопомозі, взаємоповазі, взаєморозумінні.

Сила людей – у єдності, повазі до старших, допомозі немічним і кволим.

Закони тварин і людей мають спільну силу. Ця сила в єднанні і повазі один до одного.

-          Які риси вдачі Мауглі свідчать про те, що він людина, хоча живе за Законами Джунглів і не знає їх мови? (розум, почуття власної гідності)

-          Які епізоди твору свідчать про те, що світ Джунглів чесніший за людський? (-вигнання Мауглі людьми, - розправа з названими батьками)

Ці слова ще раз доводять слова епіграфу, що Мауглі «з Джунглів і не з Джунглів», адже, незважаючи на те, що хлопець виріс і виховувався серед звірів, він лишився людиною – сильною, розумною, рішучою.

  1. Робота з електронним підручником.

Теорія літератури. Головні герої, другорядні, епізодичні.

-          Доведіть, що Мауглі — головний герой оповідань із «Книги Джунглів» Редьярда Кіплінга.

-          Назвіть другорядних персонажів оповідань про Мауглі. Поясніть відмінність між головним героєм / героїнею і другорядними персонажами.

-          Доведіть, що вовки — епізодичні персонажі у творі. Як за допомогою цих персонажів автор передає ставлення звірів до Мауглі?

-          Чим оповідання з «Книги Джунглів» Редьярда Кіплінга нагадують нам казки про тварин?

Заключним етапом нашого уроку є завдання – розмістити головних героїв твору на титульній стороні лепбуку, другорядних – задній частині.

C:\Users\user\Desktop\55455279_761438367610657_5442811144240627712_n (1).jpgV. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.

Уроки життя від Мауглі. «Займи позицію.

  1. «Найвищий закон справедливості – закон поваги до всього живого: людина повинна любити природу і жити з нею у злагоді».
  2. «Прояв вищої гідності – вміти тримати своє слово, відповідати за свої вчинки, за своїх рідних і близьких».
  3. «Люди повинні забути про свої чвари і ворожнечу перед загрозою природних катаклізмів, техногенних катастроф, воєн».

VI. Самооцінювання. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання. 1. Скласти «Закони нашого класу»

2. Скласти сенкан до образу Мауглі.

3. Дібрати матеріал про Е.Сетона-Томпсона.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Denysenko Kateryna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 листопада 2023
Переглядів
8216
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку