Великі учені – біологи. Гра «Дев’ятий вал»
Мета: ознайомити учнів з біографіями деяких учених біологів, з цікавими фактами з життя і діяльності, дослідити їх науковий внесок у розвиток біологічних та інших наук; розширювати кругозір учнів; сприяти підвищенню їх інтелектуального рівня, вміння логічно мислити, досліджувати інформаційно, аналізувати; виховання наполегливості, почуття відповідальності.
Обладнання: портрети видатних біологів : Гіппократа, Аристотеля, Клавдія Галена, Авіценни, Уільяма Гарвея, Антоні Левенгука, Карла Ліннея, Едварда Дженера, Ж.-Б Ламарка, Жоржа Кюв’є, Ч. Дарвіна, Миколи Вавилова, Володимира Івановича Вернадського, Г.Менделя та інших вчених.
Правила гри
Гра проходить у 9 турів. У кожному турі гравці повинні вгадати, про кого з великих біологів йдеться, використовуючи підказки вчителя. Чим менше підказок використано, тим більше балів може отримати гравець ( чи група гравців ). Гравець, який готовий дати відповідь, повинен піднести руку, але не раніше, ніж підказку буде зачитано до кінця. Якщо гравець після чергової підказки висловив свою думку, але вона виявилася помилковою, то до закінчення туру він втрачає право на відповідь. Тоді свої варіанти висловлюють інші гравці. Якщо всі гравці втратили право відповідати, а правильна відповідь не знайдена, то вчитель зачитує всі підказки до кінця і дає відповідь. Після кожного туру підбиваються підсумки. Набрана гравцем сума записується на дошці.
Вступне слово вчителя
Історія розвитку біологічної науки тисячами ниточок пов’язана з історією інших наук, мистецтва, вона – складова частина природничих наук, складова частина розвитку історії культури людства. Значний та неоцінений внесок у розвиток біології внесли вчені різних країн. Біографії деяких учених неможливо читати без хвилювань. На жаль, обмежені в часі на уроках, ми не завжди встигаємо поговорити про тих, кому зобов’язані розвитком біологічних знань, про те, що цікаво і корисно знати. Люди, про яких сьогодні піде мова, гідні і заслуговують на це. А вам, любі учасники гри, удачі.
І тур
підказки
( Гіппократ)
ІІ тур
Підказки
1.(9 балів) Твори цього вченого стосувалися практично всіх галузей знання того часу.
2 (8 балів) Став одним із засновників біології як науки.
3. (7 балів) Першим в історії біології як науки розробив систематику тварин.
4.(6 балів) Його називають «батьком зоології».
5.(5 балів) На підставі численних спостережень Арістотель поділив тварин на 2 групи, що приблизно відповідають групам хребетних і безхребетних, заклав основи описової й порівняльної анатомії, описав близько 500 видів тварин, описав їхній зовнішній вигляд та будову, спосіб життя і поведінку.
6.(4 бали) Вчення цього біолога вплинуло на весь подальший розвиток наукової та філософської думки.
7. (3 бали) До найвизначніших трудів з біології належать роботи «Історія тварин», «Виникнення тварин», «Про частини тварин».
8.(2 бали) Він з дитинства не знав бідності, не терпів наставництва, тримався незалежно, одягався вишукано і навіть дещо екстравагантно, носив коштовні прикраси. Молодий філософ був надзвичайно прихильним до жінок і всіляко виявляв до них знаки уваги.
9.(1 бал) Стала поширена його фраза «Платон мені друг, але істина дорожча».
(Аристотель)
ІІІ тур
підказки
1.( 9 балів) Цей знаменитий вчений був російською людиною як по своєму енциклопедизму , так і по гостроті свого розуміння. Закінчивши 1864-го рязанське духовне училище, вступає до рязанської духовної семінарії, про яку потому згадував із великим теплом.
2.(8 балів) На останньому курсі семінарії він прочитав невелику книгу професора Івана Михайловича Сєченова, яка перевернула усе його життя.
3.(7 балів) 1870-го вступив на Юридичний факультет Санкт-Петербурзького державного університету (семінаристи були обмежені у виборі університетських спеціальностей), але за 17 днів по вступові перейшов на природниче відділення фізико-математичного факультету Петербурзького університету.
4. (6 балів) В 90-і роки 19 ст. цей вчений поставив ряд дослідів з вивчення травлення, які стали класичними. Методи досліджень, запропоновані ним , були новаторськими.
5.(5 балів) В 20 – 30-х роках 19 ст. не однократно виступав (в листах до керівництва країни) проти свавілля, насильства і придушення свободи думки в країні.
6. (4 бали) В серпні 1935 року в Ленінграді відбувся Всесвітній конгрес фізіологів, де його обрали президентом Інституту фізіології АН СРСР. та присвоїли почесне звання «старійшина фізіології світу».
7. (3 бали) уважав, що поєднання насильства, примусу і терору з голодом, виробляє у людини рабські рефлекси. Які придушують природжений інстинкт волі…
8. (2 бали) Справою всього життя стало вчення про вищу нервову діяльність.
9. (1 бал) російський фізіолог, творець науки про вищу нервову діяльність і уявлень про процеси регуляції травлення.
( Іван Павлов)
ІV тур
підказки
1.(9 балів) Цей вчений жив в епоху бурхливого суспільного розвитку, коли природознавство було на піднесенні, а в науці здійснювались важливі відкриття. Він не мав систематичної біологічної освіти (два роки навчався на медичному факультеті в Единбурзі, а потім перейшов до Кембриджського університету, де в 1831 році закінчив богословський факультет), але дуже захоплювався природничими науками, цілеспрямовано вивчав спеціальну літературу, займався колекціонуванням, мисливством, брав участь в експедиційних дослідженнях геології, фауни, флори окремих районів Англії, був спостережливим, занотовував бачене і намагався дати йому раціональне пояснення.
2.(8 балів) Одружився зі своєю кузиною Еммі Веджвуд. Деякі з дітей були хворобливими або слабкими і вчений боявся, що причина цього в їх родинній близькості з Еммою, що було відображено в його роботах по хворобливості нащадків від близькоспорідненого схрещування та переваги далеких схрещувань.
3.(7 балів) Його роботи – найважливіші складові сучасної біології.
4.(6 балів) Він першим довів, що більшість видів живих організмів можуть змінюватися штучними способами. Його вважають першою людиною та вченим, який поставив під сумнів божественне походження людини.
5.(5 балів) Під час п’ятирічної подорожі ретельно спостерігає за тваринами, рослинами, вивчає морських тварин , збирає колекції комах і опудала тварин.
7.(3 бали) Йому належать видатні праці «Походження видів», «Видозміна домашніх тварин та культурних рослин».
8.(2 бали)Один із найзнаменитіших людей планети. Відомий учений, натураліст, мандрівник, який прожив 73 роки.
9.(1 бал) Наукові відкриття є основою синтетичної теорії еволюції.
(Чарльз Дарвін)
V тур
Підказки
( Клавдій Гален)
VI тур
підказки
(Антоні Ван Левенгук)
VII тур
підказки
(Жан Батист Ламарк)
VIII тур
Підказки
( Микола Вавилов)
ІХ тур
підказки
(Володимир Іванович Вернадський)
Підведення підсумків гри. Підрахунок набраних балів
Вчитель
Ось і пролетіли перед нами короткі епізоди з життя дев’яти великих учених біологів. Цю науку вони поважали більше за все в світі, хтось із них забував про їжу і сон, хтось так і не створив сім’ї, дехто з них жив надзвичайно скромно, хтось заплатив за свої відкриття здоров’ям. Можливо не варто займатися цією наукою? А можливо, навпаки, варто займатися, щоб зробити щось по – справжньому корисне для людей, для всього світу.
Любі діти! Любіть науку, вчіться вчитися, насолоджуйтеся досягнутим і намагайтеся зробити хоч маленьку частинку того, що зробив кожен з них, і світ назавжди буде вам вдячний.
Учасникам, що набрали найбільшу кількість балів, вручаються сувеніри(грамоти), виставляються бали достатнього та високого рівнів.
Д/з : підготувати повідомлення про вченого, який найбільше зацікавив учня.
Примітка. Портретів вчених потрібно виставляти з підписами прізвищ і на один – два екземпляри більше, ніж запропоновано для проведення гри.