Урок-гра " Води суходолу і водні ресурси України"

Про матеріал
Матеріал уроку допоможе закріпити набуті знання учнів про води суходолу України, їх значення; розвивати в учнів спостережливість, екологічне мислення, виховувати бережливе ставлення до водних ресурсів.
Перегляд файлу

                                                                    Білан Л. В., вчитель географії,

                                                                   Заводський ліцей,  Охтирський  район,

                              Сумська область.

 

Тема: Урок- гра по темі

«Води суходолу і водні ресурси України»

 

Мета: продовжити формувати в учнів систему знань про поверхневі води; вдосконалити практичні вміння учнів працювати з картами, атласом; стимулювати розвиток екологічного мислення учнів.

 

Сьогодні у нас узагальнюючий урок по темі «Води суходолу і водні ресурси України». Ми закінчили вивчення теми і дізналися багато про внутрішні води нашої країни. Ми познайомились із швидкоплинним Дністром , повільною, спокійною Горинню та іншими водоймами.

Значення річок, озер, лиманів, штучних водойм у природі і житті людини дуже велике. Людина здавна використовувала річки як шляхи сполучення, засновувала на їх берегах свої поселення. Річки-джерело прісної води, риби і багато іншого, без чого наше життя уявити дуже важко.

 

Вода – добре знайома кожному з нас безбарвна рідина, без смаку і запаху, з нульовою калорійністю. Водночас вода найцінніший мінерал на Землі, бо вона є основою існування будь-якої форми життя, будь-якого організму.

 

Ми з вами знаємо, що до поверхневих вод входять річки, озера, лимани, водосховища, канали, болота.

 

В Україні налічується більш, ніж 71 тис. річок і струмків, близько 20 тис. озер. Річки належать до двох морських басейнів - Азово-Чорноморського й Балтійського.

 

Назвіть річки, які належать до Азовсько-Чорноморського басейну (Дніпро, Дністер, Південний Буг, Дунай, Прут, Тиса, Сіверський Донець).

-    до Балтійського (притока Вісли-Західний Буг).

 

Назвіть найбільші річкові системи в Україні (це система Дніпра, Південного Буга, Дністра, Дунаю, Дону, Сіверського Донця).

 

Як розрізняють річки ?

-    за довжиною;

-    за повноводністю;

-  за швидкістю течії / за цією ознакою поділяються на гірські та рівнинні;

-    за живленням;

-    за режимом стоку.

 

Яким буває живлення річок?

(Живлення річок обумовлюється кліматом, тому виділяють такі типи живлення річок:

-  снігове - 60%;

-  дощове - 10%;

-  підземне - 30%

 

Давайте згадаємо, що таке озеро?

(-  це природна водойма з уповільненим стоком або така, що не має стоку).

 

Де розміщуються озера?

( Озера розміщуються нерівномірно, в основному в долинах рік і на

узбережжі Чорного та Азовського морів.

 

Назвіть типи озер ?

- заплавні (долини річок Полісся);

- дельтові (дельта Дунаю) ;

- лиманні (Сасик, Куяльник);

- залишкові (Донузлав, Саки);

- карстові (Шацькі озера);

- льодовикові (озера Карпат);

- загатні ( Синевир);

- вулканічні (озера Закарпаття

 

Що таке болото?

(- це перезволожена ділянка земної поверхні, що заросла вологолюбними

рослинами).

Болота за умовами живлення поділяються на:

- низовинні:живляться підземними водами;

- верхові:живляться атмосферними опадами;

- перехідні:живляться

підземними водами і атмосферними опадами).

 

Що таке лиман?

(- це мілководна затока, що утворилася в наслідок опускання суходолу і

затоплення гирла річки. Лимани відокремлюються від моря піщаними

косами).

 

Які бувають лимани?

- відкриті, що сполучені з морем;

- закриті, що відокремлені від моря.

 

Що таке підземні води ?

- це води,які залягають у надрах Землі, заповнюючи пори та пустоти

гірських порід.

Як поділяються підземні води?

- ґрунтові;

- напірні;

- верховодка.

 

На сьогоднішньому уроці ми проведемо гру «ЩАСЛИВИЙ ВИПАДОК»

 

Девіз гри: «Перемогти труднощі можна тоді, коли про них знаєш»

 

Умови гри:

В грі приймає участь 2 команди.

Команди розміщені по різні боки.

Капітан команди „ Юні географи " - Олексій.

Капітан команди „ Знавці природи " - Сергій.

Члени журі: Алла і Аня.

 

Розпочинаємо гру.

І гейм.

Хто більше знає?

Умови.

Змагаються капітани. Треба записати географічні назви, які пов"язані з темою „Поверхневі води України": назви річок, озер, лиманів, каналів. На виконання дається 2хв. Виграє та команда, яка більше знає географічних назв. Кожна назва оцінюється в один бал. Бали зараховуються обом командам, але виграє та команда, в якої більше записано географічних назв.

Доки капітани будуть виконувати завданнями повторимо вивчений матеріал. На поставлене запитання відповідаєте „Так"- піднята рука; „Ні" - руку не піднімаєте.

-  Найбільше придунайське озеро - Синевір.

+ Найбільше в Україні прісне озеро - Ялпуг.

+ Найдовша річка України - Дніпро.

-  Найгустіша річкова сітка в Україні в Криму.

-  Річки України живляться переважно підземними водами.

+ Створення штучних водойм підвищує забезпеченість господарства водними ресурсами.

  •  На території України налічується близько 71 тис. озер.

+ В давнину Дніпро називали Узу.

+ Більшість річок України є рівнинними.

+ Лимани це природні водосховища.

+ Канали це штучні водойми.

 

II гейм

Географічні  завдання.

На столі лежать карточки з назвами внутрішніх вод. Член команди витягує завдання і показує на карті зазначений на картці об’єкт і дає характеристику. Виграє та команда, яка краще впорається із завданням. (Річки: Дніпро, Сіверський Донець, Південний Буг, Дністер, Дунай. Канали. Лимани. Болота).

 

III гейм

Продовжити речення:

1.   Повінь - (це тривале підвищення рівня річки та об "ему її стоку).

2.   Паводок - (це короткочасне підвищення рівня води у річці після дощу чи танення снігу).

3.   Межінь — (це різке зменшення в річці рівня води та об "ему стоку).

4.   Русло – це частина долини по якій рухається вода).

5.   Ставок - (це штучна водойма, утворена внаслідок перегородження греблею малої річки, потічка, балки чи яру.

6.   Водосховище — (це штучна водойма, що утворюється під час спорудження (в долині річки) водопідпірної греблі).

 

ІVгейм

Чи знаєш ти карту?

Участь бере 2 команди. Викликають двох учнів (по одному від команди) до карти. Один учень стоїть біля карти, а другий на такій відстані від неї, щоб йому не видно було на карті написів назв географічних об'єктів (річки, лимани, озера, канали). Другий учень, який стоїть на певній відстані, повинен назвати ці об’єкти. Через деякий час учні міняються місцями. Так до карти викликається декілька пар. Кожна правильна відповідь оцінюється в один бал.

 

V гейм

Географічний бій

Команди задають одна одній підготовлені запитання по темі. Одна правильна відповідь - один бал.

 

Запитання:

1.  Які води належать до поверхневих? (Річки, озера, лимани, канали, водосховища, болота).

2. До басейнів яких морів належать річки України? (Азово-Чорноморського, Балтійського).

3. Назвіть велику річку, що протікає в західній частині України. (Дністер).

4.  Назвіть найбільші притоки Дунаю. (Тиса і Прут).

5.  Що таке річкова система? (- головна ріка з усіма притоками).

6.  Що таке річковий басейн? (- територія, з якої річка збирає свої води).

7.  Що таке притоки? (- це менші річки, які впадають у головну ріку)

8.  Назвіть найбільшу судноплавну річку України. (Дніпро)

9. Які великі міста України лежать на березі Дніпра? (Київ, Черкаси, Кременчук, Дніпродзержинськ, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Нікополь, Херсон).

10. Назвіть найбільші притоки Дніпра. (Річки Прип’ять, Рось, Базовлук, Інгулець, Десна, Трубіж, Ворскла, Оріль, Самара).

11.  Назвіть річки, які протікають на Сумщині. (Десна, Сейм, Псел, Ворскла, Сула, Хорол).

12.Назвіть найбільшу притоку Десни, що протікає на Сумщині. (Річка Сейм).

13.Притокою якої річки є Ворскла? (Річки Дніпро).

14. Назвіть річку, що є природним кордоном між Україною і Молдовою. (Річка Дунай).

 

VI гейм

Географічна естафета «Без води ні туди і ні сюди»

1.   Найцінніший мінерал на землі. (Вода).

2.   Чи світиться Чорне море? (Світління викликають морські організми в результаті повільного окислення і виділення теплової енергії).

3.   Найглибше озеро України (Озеро Світязь,58,4м.)

4.   Яке місце на Україні славиться „єгипетськими ваннам и"? (Лиман Куяльник).

5.   Яке місто називають українською Венецією? (Місто Вілкове, яке розташоване в Дунайських плавнях).

6.   Найбільше на Україні прісне озеро. (Озеро Ялпуг).

7.   Яке озеро найвисокогірніше? (Озеро Бребенескул, 1801 м).

8.   Чи є на території України термальні води?(Західний Крим).

9.   Де бере початок Південний Буг?(На Подільській височині).

10.  На якій річці знаходиться найбільше водосховище? (На р. Дніпро - за площею Кременчуцьке, за об’ємом води — Каховське) .

11.  Найдовша річка України? (Дніпро).

12.  Стародавня назва Дніпра? (Борисфен,Узу, Славутич)

13. Які частини виділяють в річці? (Гирло, витік, притоки, річище.)

14. Які бувають болота? (Низинні, верхові, перехідні.)

15.  Найдовша річка сходу України?/ Сіверський Донець).

16.  У якому регіоні України річкова система найгустіша? (В Карпатах)

17.  На яких річках України побудовані ГЕС? (Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг).

18. Яке озеро називають Гнилим морем (Озеро Сиваш)

 

VII гейм

Хитромудрі загадки

1.   Сама вода і по воді плава (Крига)

2.   М’якша від вовни, а скелі прорива (Вода)

3.   Два братики-Кіндратики у воду дивляться, вік не зійдуться. (Береги річки)

4.   По морю йде, йде, а на берег вийде - тут і пропаде. (Хвиля)

5.   Чого не обнесеш навколо хати? (Води в решеті)

6.  Де стоїть вода стовпом? (В стакані, пляшці)

7.   По чому плаває качка? По воді)

8.   В розбитій посудині... (води не вдержиш)

9.   В воді родиться, а води боїться? (Сіль)

10. Без ніг, а біжить, без рук, а рукава має? (Річка)

11.  Стоїть корито, повне води налито? (Ставок)

12.Не вода, не суходіл, і на лодці не попливеш, і ногами не підеш? (Болото)

 

VIII гейм

Третій зайвий

Учасникам потрібно із запропонованих рядків з географічними об'єктами вибрати зайве.

1.  Дніпро, Дунай, Десна, Світязь.

2.   Витік, притока, гирло, протока.

3.   Тераса, річище, затока, заплава.

4.   Прут, Тиса, Західний Буг.

5.  Лиман, озеро, болото, океан.

6.  Каховське, Ялпуг, Синевір, Сиваш.

Підведення підсумків

Визначення кращої команди.

Вітаю з перемогою команду_________________

 

  Підведення підсумків уроку.

Сьогодні на уроці мені сподобалося…

-Мене особливо здивувало те, що…

- Мені не сподобалося…

- До початку уроку я думав, що…

-Я хотів (хотіла) дізнатися більше про…

 

 

На сьогоднішньому уроці ми закріпили знання по темі «Води суходолу і водні ресурси України» ви всі працювали активно.

Я хочу вам нагадати, що водні ресурси країни обмежені, їх необхідно оберігати і раціонально використовувати.

 

     Х.  Домашнє завдання.

 Підготуватися до тематичного оцінювання по темі «»Води суходолу і водні ресурси України

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Белан Людмила
Додано
24 січня 2022
Переглядів
891
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку