Урок-гра "Юні господарочки"

Про матеріал
Підсумувати і збагатити знання учнів про українську народну вишивку, в’язання гачком, спицями, національну кухню та текстильне матеріалознавство. Формувати вміння використовувати отримані на попередніх уроках знання в різноманітних ситуаціях. Сприяти розвитку образного мислення, вияву творчих здібностей учнів, зацікавленості і пізнавальної діяльності. Виховувати доброзичливість, взаємоповагу та шанобливе ставлення до національних традицій українського народу.
Перегляд файлу

1

 

                                Методичний  кабінет

Овруцької  загальноосвітньої  школи  І-ІІІ ступенів  №3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 

                                               

 

                                   

 

 

                                     Вчитель:    Дубовська  Світлана          

                                                                            Володимирівна

 

                                     2012  рік

Мета:  Підсумувати  і  збагатити  знання  учнів  про  українську  народну    

 вишивку,  в’язання  гачком,  спицями, національну  кухню  та  текстильне  матеріалознавство.  Формувати  вміння  використовувати  отримані  на  попередніх  уроках  знання  в  різноманітних  ситуаціях.  Сприяти  розвитку  образного  мислення,  вияву  творчих  здібностей  учнів,  зацікавленості  і  пізнавальної  діяльності.  Виховувати доброзичливість,  взаємоповагу  та  шанобливе  ставлення  до  національних  традицій  українського  народу.

 

Обладнання:  Дидактичні  картки  із  запитаннями,  годинник, картки  із 

зашифрованими  словами,  набір необхідних  продуктів  для  виконання  практичних  завдань,  набіл  кухонних  інструментів,  набір  для  шиття,  ґудзики.

 

Тип  уроку:  Нестандартний,  урок  систематизації  та 

узагальнення  знань.

 

 

                                Хід  заняття:

 

І.  Організаційна  частина.

  Перевірка  готовності  учнів  до  заняття.

  Заняття  проходить  у  формі  гри,  яка  складається  з  декількох  турів.  Кожний  тур – окрема  гра  за  відомими  правилами  телепередач:  «Самий  розумний»,  «Поле  чудес»,  «КВК».

  Поділивши  учнів  на  дві команди    по  п’ять  осіб,  повідомляємо  їм,  що  за  повну  і  правильну  відповідь  нараховуватиметься  один  бал,  за  неправильну – нуль  балів,  за  порушення  порядку  і  дисципліни  з  команди  зніматиметься  один  бал.

  Обрано  членів  журі,  які  будуть  оцінювати  результати  конкурсів.

            (представлення  членів  журі)

 

ІІ.  Привітання  команд.

(Кожна  команда  має  свою  емблему)

  Допомогу  у  проведенні  гри  надають  асистенти – учні  8  класу.

  Асистенти  проводять  жеребкування  між  капітанами  команд  на  черговість  виступу.

            І  тур – «Самий  розумний»

 

  На  дошці  розміщені  картки  із  назвами  та  малюнками  основних  тем  розділів  трудового  навчання,  наприклад,  «Кулінарія»  або»  Текстильне  матеріалознавство».

  Капітани  вибирають  будь – яку  із  запропонованих  тем,  отримують  по  сім  питань  і  протягом  3-4  хвилин  гравці  команди  дають  відповіді.

 

Тема:  «Українська  народна  вишивка».

  1. Тканина  для  вишивання  називається…  (канва).
  2. Який  шов  перетинає  клітинку  по  діагоналі…  (хрестик).
  3. Свою  назву  цей  шов  дістав  від  того,  що  кожний  його  стібок  закріплюється  петлею.  Про  який  шов  іде  мова?   (петельний).
  4. Орнамент,  що  складається  зі  спрощеного  зображення  елементів  квітів,  листя,  дерев  називається…  (рослинним).
  5. Яку  частину  української  жіночої  сорочки  найбільше  оформляють  вишивкою…   (рукава).
  6. Як  називається  ажурна  (прозора)  вишивка  на  смужці  тканини,  з  якої  висмикнуті  нитки  основи  та  піткання?  (мережка).
  7. Орнамент,  що  складається  зі  стилізованих  зображень  фігур  людей,  називається…  (антропоморфний).

 

Тема: « В’язання  спицями».

  1. Що  означає  номер  спиць?  (діаметр  спиці  у  міліметрах).
  2. Спиці  повинні  бути  товщі  за  пряжу:
  • у  2  рази;
  • У  4  рази.      2  рази)
  1. Назвіть  основні  петлі  у  в’язанні  спицями…  (лицьові  та  виворітні).
  2. З  чого  починають  в'язати  виріб…  (з  набирання  петель).
  3. Як  пров’язують   пружкові  петлі…  (перша  знімається,  а  остання – виворітна).
  4. Для  чого  використовують  накид?  (для  збільшення  кількості  петель).
  5. Що  означає  щільність  в’язання  по  вертикалі?  (кількість  петель  в  1  см).

 

Тема:  «Текстильне  матеріалознавство».

  1. Волокна  рослинного  походження  називають…  (натуральними).
  2. Знайдіть  зайве  слово:  прядіння,  ткацтво,  шиття.   (шиття).
  3. Істотний  недолік  шерстяних  тканин…  (висока  пилоємність) .
  4. Нитка,  що  проходить  уздовж  тканини  називається…  (ниткою  основи).
  5. Луб’яними  волокнами  називають  волокна…   (льону).
  6. Назвіть  найпростіший  і  найпоширеніший  вид  ткацького  переплетення.  (полотняне  переплетення).
  7. Що  розміщується  з  країв  тканини?   (пруг).

 

Тема:  «Технологія  виготовлення  швейних  виробів».

  1. Розкладання  деталей  викрійок  на  тканині  починають…  (  Із  великих  деталей).
  2. Стібки  тимчасового  призначення  виконують  нитками…  (контрастного  кольору).
  3. З  чого  починають  виготовлення  швейного  виробу?     знімання  мірок).
  4. Якою  літерою  позначають   мірки  пів обхватів?  (С).
  5. Запошивочний  шов  виконується:
  • в  один  прийом;
  • в  два  прийоми.   (два  прийоми).
  1. Знайдіть  зайве  слово:  спідниця,  шорти,  блуза.   (блуза).
  2. Технологічний  процес  розкроювання  виробу  називають…  (різанням).

 

Тема:  «Елементи  машинознавства».

  1. Під  час  заправлення  ниток  голка  повинна  перебувати:
  • у  верхньому  положенні;
  • у  нижньому  положенні.    верхньому  положенні).
  1. Механічний  спосіб  з’єднання  деталей  під  час  пошиття  виробу  називається…  (зшиванням).
  2. Нитки  на  шпульку  намотують  за  допомогою…  (моталки).
  3. Яка  передача  руху  в  ножній  швейній  машині?  (пасова).
  4. Натяг  верхньої  нитки  регулюється  за  допомогою…  (регулятора  натягу  верхньої  нитки).
  5. Для  встановлення  швейної  машини  на  вільний  хід  використовують:
  • фрикційний  гвинт;
  • махове  колесо.   (фрикційний  гвинт).
  1. Перед  початком  шиття  на  швейній  машині  необхідно  в  першу  чергу:
  • притиснути  тканину  лапкою;
  • проколоти  тканину  голкою.  (проколоти  тканину  голкою).

 

  Журі  підводить  підсумок  І  туру  змагання,  визначає  команду – переможця.

 

 

                  ІІ  тур -  «Поле  чудес» .

 

Умови  гри:   Прослухавши  розповідь,  учасники  команди  відгадують  слово  по  буквах.  За  кожну  правильно  відгадану  букву – один  бал,  за  правильно  відгадане  слово – 5  балів.

 

Завдання  №1.

 Це  один  із  тих  продуктів,  що  знаходиться  в  природі  в  готовому  стані.  Його  вважали  одним  із  найбільш  цінних  товарів,  а  в  деяких  країнах  він  заміняв  гроші.       (Кухонна  сіль)

 

Завдання  №2

  Уривок  казки:  «Дикі  лебеді».

  Твоїх  братів  можна  врятувати,  але  чи  вистачить  у  тебе  мужності, - сказала  фея. – Вона  легша  твоїх  рук  ніжних,  та  все  ж  таки  шліфує  камінь,  але  вона  не  відчуває  болі,  як  твоє.  Бачиш  у  моїх  руках  рослину?   Вона  росте  біля  печер  та  на  кладовищах.  Ти  нарви  її,  хоча  твої  руки  вкриються  пухирями  від  опіків,  потім  розімнеш  її  ногами,  зсучеш  міцні  нитки,  сплетеш  з  них  11  сорочок  з  довгими  рукавами,  тоді  ворожіння  зникне.

  • З  волокон  якої  рослини  Ельза  має  зіткати  сорочки  для  визволення  братів?...   (Кропива)

 

Завдання  №3

  Давньогрецький  історик  Геродот  згадує:  «…цар  Амазис  приніс  в  дар  Афіні  Родоській  тканину,  кожна  нитка  якої  складалася  із  360  найтонших  ниток.  Ця  тканина  була  дорожчою  за  золото».

 -  Що  це  за  тканина?    (шовк)

 

Завдання  №4

  У  важкі  роки  блокади  Ленінграда  цей  продукт  допоміг  зберегти  життя  багатьом  ленінградцям.  Його  ще  називають  «рослинним  м’ясом».

  -  Що  це  за  продукт?     (Соя)

 

Завдання  №5

  Цей  продукт  був  завезений  у  Європу  іспанцями  із  Південної  Америки  в   16 ст.  і  називали  його  «чортовим  яблуком».    (Картопля)

 

Завдання  №6

  Ще  за  життя  О.  Пушкіна  було  відомо,  що  є  в  карачаївців  цілющий  напій,  назва  якого  походить  від  слова  «кайф» - веселощі,  насолода.  Пив  його  на  Кавказі  й  М.  Лермонтов.  З  проханням  розкрити  «методику»  приготуванням  напою  на  Кавказ  направили  Ірину  Сахарову,  яка  за  самотужки  виготовлене  масло  в  1907р  отримала   паризьку  золоту  медаль.  Вона  зуміла  домогтися  від  князя  розсекречення  рецепту,  і  вже  у  1908р  перші  пляшки  напою  з’явилися  в  московській  Бот кінській  лікарні.

-  Про  який  продукт  йде  мова?    (Кефір) 

 

Слово  журі.

 

        ІІІ  тур – Конкурс  із  вболівальниками. 

 

Поки  дівчатка  відпочивають,  вболівальникам  пропонується  взяти  участь  у  невеличкому  конкурсі.  Асистенти  по  черзі  зачитують  початок  прислів’я,  а  вболівальники  повинні  їх  закінчити.

  • Ученому  світ…    невченому  тьма).
  • Готуй  сани  влітку,…      воза  взимку).
  • Маленька  справа…   (краща  великого  неробства).
  • Що  далі  в  ліс,…    (то  більше  дров).
  • Сім  разів  відміряй,…     раз  відріж).
  • Праця  людину  годує,…     лінь  марнує).
  • Де  багато  господинь,…   (там  хата  неметена).
  • На  чужий  шматок…   (не  роззявляй  роток).
  • Посій  у  пору,…   (будеш  мати  хліба  гору).
  • Не  той  урожай,  що  в  полі,…     той,  що  в  коморі).
  • Щоб  рибу  їсти,…   (треба  у  воду  лізти).

 

     IV  тур – «Конкурсно-практичні  завдання».

 

Переможець  конкурсу  отримує  2  бали.

   В  кожному  конкурсі  від  команди  приймає  участь  один  учасник.  Команди  визначаються  з  учасниками.

   Асистенти  допомагають  в  проведенні  конкурсів.

 

Завдання  №1

  Швидше  і  економніше  почистити  картоплину.  Перемогу  дістане  та  учасниця,  у  якої  обрізана  шкірка  картоплини  буде  найтоншою  і  найдовшою.

 

Завдання  №2

  Учасниці  повинні  продемонструвати,  як  вони  вміють  пришивати  ґудзики.

Перемогу  дістане  та  учасниця,  яка  справиться  з  завданням  швидко  та  якісно.

 

Завдання  №3

  « Дегустатор»

  По  запропонованим  4  зразкам – склянкам  із  соками,  потрібно  за  смаковими  властивостями,  визначити  до  якого  виду  упаковки  для  соків  належить  рідина.

 

Завдання  №4

   Учасникам  пропонується  на  дотик  визначити  вид  крупи   в  чотирьох  представлених  торбинках,  серед  яких – гречана,  рисова,  манна  крупа,  горох,  квасоля,  пшоно.

 

Завдання  №5

  Учасниці  одержують  картки,  на  картках  потрібно  підкреслити  лише  ті  продукти,  які  потрібні  для  приготування  вказаної  страви.  Наприклад,  салат  «Вінегрет»:  буряк,  перець,  морква,  квасоля,  помідор,  картопля,  майонез,  олія,  огірок,  сіль,  цибуля,  часник.

 

            V  Тур – «Домашнє  завдання»

  Про  їжу,  продукти  та  страви  є  велика  кількість  пісень.  Команди  по  черзі  виконують  уривки  з  пісень,  в  яких  іде  мова  про  їжу,  продукти  харчування. 

 

Перемогу  дістане  та  команда,  яка  проспіває  найбільшу  кількість  пісень.

  Максимальний  бал  за  конкурс – 5  балів.

 

Заключний  етап  гри.

 

  Журі  підбиває  підсумок  усіх  турів  гри,  називає  команду – переможця.

 Відбувається  нагородження.

 

Заключне  слово  вчителя.

   Чи  досягли  ви  своєї  мети?  Безумовно.  Ви  розширили  свій  словниковий  запас,  одержали  певні  навички  практичного  використання  знань,  екзаменували  свою  пам'ять.

 

Всім  дякую,  до  нових  зустрічей. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                     

 

 

                                              

                         

 

 

 

                          

 

                           

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Трудове навчання (обслуговуючі види праці) 9 клас (Ходзицька І.Ю., Тименко В.П., Горобець О.В., Безносюк О.І.)
Додано
30 квітня 2019
Переглядів
1161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку