Урок – гра з природознавства «Природа восени»

Про матеріал

Узагальнення і систематизація знань учнів про характерні ознаки осені в живій і неживій природі, збагачування знань учнів про рослинний і тваринний світ рідного краю восени.

Перегляд файлу

                      Урок – гра з природознавства

Тема. Природа восени

Мета: формувати ключові компетентності:

вміння вчитися - включатися  в  роботу  відразу  після  вказівки вчителя, правильно висловлюватися, зосереджено слухати вчителя, відповідати на запитання;

загальнокультурна -  бережливе ставлення до природи;

соціальна – продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, парі,  проявляти ініціативу;

здоров'язбережувальна   правильно організовувати навчальну діяльність – змінювати види роботи, щоб запобігти втомлювальності учнів, формувати     в учнів вміння активно рухатись під час фізпауз;        

           формувати предметні компетентності:

 узагальнити і систематизувати знання учнів про характерні ознаки осені в живій і неживій природі, збагачувати знання учнів про рослинний і тваринний світ рідного краю восени;

 розвивати пізнавальну активність та творчі здібності учнів, мислення, пам’ять, спостережливість, естетичні почуття, позитивні емоції;

пробуджувати бажання любити і охороняти природу,  захоплюватися її красою.

Формувати творчу активність.

Виховувати любов до природи, викликати інтерес до природознавства.

Обладнання: пані Осінь, осінні листочки, презентація,  картки для роботи в парах та групах, ноутбук, пісні, лепбук.

Тип: узагальнення і систематизації знань

 

                                                        ХІД УРОКУ

І. Організація класу

1. Привітання

Холодно зараз в лісах і в лугах,
Холодно зайчикам, лискам, птахам.
Тепло і затишно в класі у нас,
Доброго ранку, вітаю я вас!

Дітки, поверніться до гостей,
Скажемо їм: « Добрий День!»

 

  • Всім присутнім здоров’я ми зичим й добра.

 

2. Психогімнастика

- Ви розумні. (Ми розумні).

- Ви щасливі. (Ми щасливі).

- Ви найкращі. (Ми найкращі)

- У вас все вийде. (У нас все вийде).

- Я вас люблю. (Ми вас любимо).

- До роботи. (До роботи)

3. Реклама (один з учнів)

Зразок:

Шановні присутні! Пропонується вашій увазі урок природознавства. Якщо ви хочете добре знати природознавство, то тільки разом з нами і тільки на нашому уроці ви можете це зробити. Дякую за увагу!

 

II. Мотивація навчальної діяльності

 1. Вправа «Очікування»

- Подумайте і скажіть, що ви очікуєте від нашого уроку, яким  він має бути? (цікавим, веселим, корисним, пізнавальним, казковим, проблемним, пошуковим, продуктивним)

- А я очікую, що ви на уроці будете працьовитими, активними, життєрадісними, обізнаними та щасливими.

 

2. Активізація чуттєвих уявлень учнів

Робота над загадкою

(учитель читає загадку)

Без пензлика, без олівця

Розфарбувала деревця.

Сумно у гаях блукає,

Жовті шати одягає.

Золотисту стелить постіль,

Жде сестрицю білу в гocтi. (Осінь)

  • Хочу дізнатися , які ви розумні? Чи дійсно ви знаєте про мене все?

 

- Послухайте вірш і скажіть, яку картину уявляєте.

 

Вітер плаче, вітер віє,

Дощ осінній дрібно сіє.

Жовкне листя, в’януть квіти,

Скрізь калюжі поналито.

І ніде не видно пташки,

Ані бджілки, ні мурашки,

І метеликів нема,

Недалеко вже зима.

 

- Що ви уявили, прослухавши цей вірш? 

- А яка це пора осені? (пізня) А чому?

- Назвіть ознаки пізньої осені (уже були перші приморозки; температура повітря знизилась; випав перший сніг; день все коротшає, а ніч довшає).

-А які ще 2 пори має осінь?(рання – схожа на літечко, золота, коли усе зафарбовується у золоті барви)

-Отож, уже зовсім скоро нам прийдеться попрощатись з окрасою нашого класу – пані Осінню.

 

ІІІ. Фенологічні спостереження.

- Скажіть, на що ви сьогодні дивились, перш ніж вийти з дому до школи? (на температуру повітря, хмарність, опади вітер)

  • А яка ж сьогодні осінь?! Про погоду сьогоднішнього дня нам допоможе дізнатися черговий синоптик.
  • Сьогодні по всій території Конельських Хуторів спостерігається _____ погода,  температура повітря становить ______, вітер помірний, опади _____.

 

VІ. Оголошення теми і завдань уроку.

- Сьогодні у нас останній осінній урок. Давайте проведемо цю пору року так, щоб вона знову до нас завітала через рік.

- Діти, а може таке статись, що осінь не прийде? не наступить?

(Ні, бо Земля обертається навколо Сонця і цей процес безперервний…

Бо за літом завжди наступає осінь)

- Отож нам сьогодні потрібно попрощатися з пані Осінню і пригадати, як природа підготувалась до зими, а саме:

-які зміни у неживій природі;

-що відбувалося в житті рослин;

-як в цю пору поводили себе тварини;

-а також які зміни відбулись у житті людей.

V. Робота над матеріалом уроку

1. Мозковий штурм

Осінь завжди подорожує не сама, а зі своїми синочками.

Як їх звати? Визначимо, відгадавши їх загадки.

Загадки:

  1. У південний край землі

Відлітають журавлі;

Знов лункий шкільний дзвінок

Нас покликав на урок,

Як цей місяць звати?

Прошу відгадати. (Вересень)

  1. Кличуть нас ліси, поля, сади

Назбирати осені плоди.

Із дерев спадає листя жовте,

То землею ходить місяць … (Жовтень).

  1. Краплі з неба, дахів, стріх,

Дощ холодний, перший сніг.

Почорнів без листя сад.

Що за місяць? (Листопад)

 

- Назвіть осінні місяці.

- Чому відбуваються зміни пір року на Землі?

- Як змінюється висота Сонця восени порівняно з літом?

- Як змінюється довжина дня восени? Коли довжина дня і ночі однакова? (22-23 вересня)

- Які осінні зміни відбуваються в неживій природі? (похолодання, густі тумани, останні грози, коротший день, затяжні дощі, перші приморозки, перший сніг)

- Які осінні зміни відбуваються в живій природі? (достигають плоди, жовтіє і опадає листя з дерев та кущів, жовтіють і в’януть трави, птахи відлітають у вирій, комахи ховаються, деякі звірі впадають у сплячку, деякі линяють)

Гра «ТАК. НІ»

  1. РОЗЦВІТАЮТЬ  ПІДСНІЖНИКИ, ТЮЛЬПАНИ, НАРЦИСИ
  2. ЖОВТІЮТЬ  І  ВІДМИРАЮТЬ  ТРАВ’ЯНИСТІ  РОСЛИНИ
  3. ЖОВКНЕ  І  ОПАДАЄ  ЛИСТЯ  НА  ДЕРЕВАХ  І  КУЩАХ
  4. ДОСТИГАЮТЬ  ПЛОДИ  ЧЕРЕШНІ, ВИШНІ, МАЛИНИ
  5. ЦВІТУТЬ  ЯБЛУНІ, ВИШНІ, ГРУШІ
  6. ЦВІТУТЬ  ЧОРНОБРИВЦІ, АЙСТРИ,  ЖОРЖИНИ, ХРИЗАНТЕМИ
  7. ЗАЛИШАЮТЬСЯ  ЗЕЛЕНИМИ  СОСНИ  І  ЯЛИНИ
  8. ДОСТИГАЮТЬ  ПЛОДИ  КАЛИНИ, ГОРОБИНИ, ШИПШИНИ, ДУБА

 

- Які природні явища відбуваються у житті рослин восени? (жовтіють і в’януть трав’янисті рослини, листопад, дозрівання плодів, хвойні дерева лишаються зеленими)

 

2. Пост з фейсбуку

- Ви знаєте, я вчора звернула увагу в соціальній мережі Фейсбук пост одного хлопчика Петрика П’яточкіна.  Пропоную прочитати.  Які б коментарі ви залишили на його сторінці?

«Що зайве?»

Дерево, кущ, квітка, опеньок.

 

3. Робота в парах «Уважні грибники»

До якої групи належать гриби? (це окрема група організмів)

-Пропоную перміститись на лісову галявину і зібрати гриби.

Працюємо в парах.

Ваше завдання – назбирати грибів до столу.

(працюють)

- Про що ви пам'ятали, коли збирали гриби? (зрізали, не виривали з грибницею, не збирали старих грибів, обирали лише їстівні)

Прошу пару презентувати свій кошик. (діти називають)

-А чому не всі гриби опинились в кошику? (отруйні)

-То їх можна ж затоптати або вирвати? (ні, вони корисні для тваринок: корм, ліки для тварин, а деяких комах- шкідників вони знищують своєю отрутою)

 Гра «Хто зайвий»

- Погляньте на екран, оберіть зайве, доведіть чому

Ведмідь, заєць, вовк, горобець

- А  чим птахи відрізняються від інших тварин? ( їхнє тіло вкрите пір'ям, вони майже всі вміють літати)

 Гра «Впізнай пташку».

  • Осінь пропонує пограти гру «Впізнай пташку». На дошці розміщені птахи та групи птахів. Ваше завдання: впізнати пташку та віднести до певної групи (до зимуючих чи перелітних?)
  • Прошу, на допомогу одного помічника, будь ласка.
  • Дуже добре! Ви активні учні.
  • А зараз наступна загадка.

 

- А як це зрозуміти осілі? (це ті, які не відлітають у теплі краї, а залишаються зимувати)

- А як  називаються ті, які не лишаються? (перелітні)

- А чому вони летять у теплі краї? ( головна причина голод, їм нема що їсти)

- Птахи не всі разом одночасно летять у вирій. Пригадайте, які птахи летять першими? (ті, які їдять комах)далі? (рослиноїдні) а останніми відлітають? (ті, що живуть на воді)

 

Гра на кмітливість «Перелітні чи осілі?»

  • Встаньте, будь ласка. Я буду називати птахів: перелітні – махаєте крилами, осілі – присідаєте.
  • Правила гри зрозумілі? (Ластівка, лелека, синичка, голуб, журавель, горобець, соловей, жайворонок, дятел, дикі гуси,  зозуля, ворона, шпак, снігур).
  • Чудово, ви всі проявили свою кмітливість! Сідаємо за парти.

 

 - Про яку групу птахів ми ще не згадали? (зимові гості)

 

Робота в групі «Посади на дерево зимових гостей»

- Пропоную  посадити на дерево лише зимових гостей

Шишкар, омелюх, чечітка, снігур

Розповідь вчителя

На відміну від інших птахів, шишкар виводить пташенят узимку. Уявляєте, навколо двадцяти – тридцяти  градусний мороз, а  в гнізді у нього яйця,  або голенькі пташенята лежать.

Годуються вони в основному насінням сосен, ялин.  В урожайний рік шишкарям узимку вдосталь корму. От вони і починають мостити гнізда та виводити пташенят у ситну для них пору року – зимою.  Шишкар – ялинник будує таке тепле гніздо, що ні яйця, ні пташенята в ньому не замерзають. 

Вигодовують вони їх не комахами, як більшість зерноїдних птахів (та й де зимою комахи!), а подрібненими насінинами хвойних дерев.

 

VІ. РУХАНКА

"Осінь, осінь, ти ласкава казка"

 

https://www.youtube.com/watch?v=leJC7CWZw9Y

Гра «Хто зайвий?»

Ведмідь, лисиця, вовк, горобець

 

4. Робота в групах

 Розв’язання логічного завдання «Хто зайвий? Чому?»

 

  • А зараз виконаємо більш складніше завдання. Завдання на логіку «Хто зайвий?».
  • Шпак, ластівка, ведмідь, грак.
  • Хто зайвий? (Ведмідь)
  • Чому? (Зображені птахи)
  • Оса, метелик, заєць, бджола.
  • Зайвий? (Заєць)
  • Чому? (Тому, що тут зображені комахи)
  • До якої групи тварин ми відносимо ведмедя, зайчика? (Звірів)
  • Де вони мешкають? (У лісі).

 

Пограємо в гру «Чи віриш ти?»

 Гра «Чи віриш ти?»

  • Умови гри: якщо вірите в це – плескаєте два рази в долоні, якщо ні – один.
  • Ви вірите в те, що з настанням холодів всі звірі готуються до зими?    +
  • А у лісі всі звірі лягають спати до весни?                                              -
  • Узимку вовк може з’їсти навіть мишу і птаха.                                       +
  • Заєць їсть узимку  моркву і капусту?                                                     
  • Лисиця часто підкрадається в село за домашньою птицею.                    +

Ви молодці.

 

- Назвіть одним словом групу цих тварин (Звірі)

- Назвіть їх істотні ознаки. (тіло вкрите шерстю, малят народжують і вигодовують молоком)

 

5.  «Знайди лісову господиню»

Їжачок засинає восени? Так

Лисиця робить запаси на зиму?

Ведмеді влітку і восени багато їдять?  Чому ?

До зими починає біліти з хвоста.  Хто це?

Як білочка готується до зими? (веде активний спосіб житті, запасає горішки і жолуді, линяє)

Розповідь вчителя

Навіть діти знають, що білка - один з найбільш запасливих звірків. Білки починають робити запаси ще влітку і займаються цим аж до перших холодів. Ці тварини ховають в затишні місця горіхи, жолуді та гриби. Білка дуже вибіркова - для зимової комори відбираються тільки хороші продукти, що не попсовані паразитами і личинками. До речі, завдяки цим гризунам розростаються ліси. Пам'ять у білки не дуже гарна, і тому тварина може просто забути, де закопане насіннячко або жолудь. А згодом з цього насіння виростають нові дерева.

Крім поїдання своїх запасів, білка не гребує і злодійством насіння з гнізд дятлів.

Саме тому білка і робить вражаючі запаси. Вона у великих кількостях ховає горіхи, жолуді і насіння злакових рослин, «фасуючи» їх по дуплах і затишним розвилки дерев.

Особливо цінують білки кедрові горіхи, так як при невеликому обсязі вони відрізняються високою харчовою цінністю. Так як білка готується до зими дуже ретельно, за її припасами часом йде справжнє полювання, так що вона змушена гарненько маскувати свої схованки.

Необхідно відзначити, що свої припаси цей звір ховає настільки добре, що часом сам не може їх відшукати. Так в лісі з'являються нові дуби і ялини: насіння із забутих припасів проростають, даючи життя новому поколінню дерев.

 

До якої групи звірів належить білка? (ті, що ведуть активний спосіб життя)

А як звірі готуються до зими?

- кабани, лисиці, вовки, лосі, олені і козулі взимку ведуть активний спосіб життя

- інші линяють (заєць, білка)

- Залягають в сплячку ( ведмідь, борсук, їжак)

 

6. Осінні клопоти людей.

- Ми з’ясували, як природа готується до зими. А які зміни відбувалися в житті людей протягом осені?

(консервація, теплий одяг, збирання урожаїв…)

 

7. Малювання

Я вам пропоную поринути в осінній парк та розфарбувати листочки кольорами осені.

          8.Виготовлення «Лепбуку»

 

VІІ. Підсумок уроку

- Спливають останні осінні дні і останні хвилини нашого уроку. Прийшла пора сказати осені «Прощавай!»

Пісня

KAZKA - ПЛАКАЛА / ОСІНЬ ПЛАКАЛА [ДИТЯЧА ВЕРСІЯ] - ART KIDS

 

https://www.youtube.com/watch?v=OgpLKZ2SdBU

(скидаю пані Осінь)

Закличка зими

- А нам час закликати зимоньку.

- Осінь проводжаєм, зиму закликаєм!

Приходь, зимо, приходь красна!

З морозами тріскучими,

Снігами сипучими.

Всі тебе ми закликаєм,

З нетерпінням виглядаєм!

(вішаю сніжинку)

 

- На сьогоднішньому уроці ми провели осінь. Ми розкрили не всі секрети природи. Адже у ній є ще багато таємниць, які ми будем відкривати у нових темах і на наступних уроках. А наступний урок у нас буде уже взимку.

  • Тож давайте ці знання візьмемо собі. Встаньте. Зробіть руки ось так (руки перед собою) і швиденько заберемо собі нові знання. Стисніть долоньки.

Дуже ви були старанні –

Отже, всі ви учні гарні.

І за працю на уроці

Вам подякувати хочу!

  • Покладіть на голівку долоньку, погладьте себе і скажіть золоті слова:

«Я сьогодні – молодець!».

  • Дітки, за те що ви сьогодні гарно працювали на уроці, дівчинка-осінь дарує вам ось такі осінні листочки, щоб ви запам’ятали сьогоднішній урок.

 

  • Ви всі молодці, добре попрацювали. Дякую за увагу, старанність і активність на уроці. 

 

VІІІ. Домашнє завдання – поспостерігати, які зміни у природі відбудуться за цей тиждень.

 

  • Дякую за урок!
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Докучаєва Оксана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 грудня 2018
Переглядів
3672
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку