Урок проводиться у формі подорожі. На уроці формується природознавча компетентність, учні вчаться самостійно аналізувати, виділяти головне, робити висновки. Розвивається мислення. уява, спостережливість, пізнавальна діяльність.
План-конспект інтегрованого уроку з природознавства та читання у 2 класі
Тема Охорона птахів.
Мета Продовжувати формувати природознавчу компетентність,
поняття птахи - частина живої природи;
вчити аналізувати, виділяти головне, робити висновки; з’ясувати, яку
користь приносять птахи та яка небезпека їм може загрожувати;
скласти правила охорони пташок; розвивати мислення, уявлення, увагу,
спостережливість, пізнавальну діяльність; виховувати бережне
ставлення до пташок і до природи в цілому, культуру спілкування.
Тип уроку Інтегрований урок з використанням ІКТ.
Жанр уроку Урок - подорож
Обладнання комп’ютерна підтримка (презентація), запис співу пташок, сигнальні картки, ілюстрації пташок , таблички з задачами уроку, таблички для метода «Павучок», малюнки учнів, плакат з фотографіями «У нас добрі серця». В учнів: підручники з природознавства, читання, робочий зошит з природознавства, малюнки «Наша допомога птахам».
Форми роботи: бесіда, презентація, робота з сигнальними картками, подорож, робота над загадками.
Методи роботи «Мозковий штурм», «Павучок», «Проблемне питання».
Х і д у р о к у
І Організаційний момент.
Працювати час настав.
(Слайд 1)
Йтиму полем, садом, а чи лугом,
Буду я природі вірним другом…
Побажаю дереву і пташці
Щоб вони жили у мирі й щасті.
С Жупанин.
ІІ Мотивація навчальної діяльності.
Прослухавши цей запис, ви здогадалися, що мова сьогодні на уроці буде про… (Пташок)
Цей спів пташок нагадав нам про наближення весни, підняв настрій, тож давайте цей настрій збережемо протягом всього уроку. Тим більше що урок у нас незвичний. По-перше, ми поєднаємо уроки природознавства і читання. По-друге – це урок-подорож. Під час цього уроку з нами будуть відбуватися справжні дива: ми не просто будемо працювати, навчатися, а будемо змінюватися, становитися розумнішими, уважнішими до оточуючого середовища, а головне – добрішими. А допоможе нам у цьому Добра Фея, яка підготувала для вас завдання, і за допомогою своєї чарівної палички буде переносити нас у часі і у просторі.
То куди ти, Фею, зараз нас відправиш?
Фея: - На «Галявину спогадів».
( Фея під запис співу пташок робить рухи «чарівною паличкою». Діти закривають очі і ніби «переносяться» у просторі) (Слайд 5)
ІІІ Ак туалізація опорних знань.
То ж пригадайте все, що ви знаєте про пташок.
2. Метод «Мозковий штурм» (Слайд 6)
(з використанням сигнальних карток)
Молодці, впоралися з завданням.
А куди тепер нас відправиш, Фея?
Фея: - На «Галявину кмітливих і спостережливих».
( Звучить запис співу пташок, Фея робить рухи чарівною паличкою)
(Слайд 7)
Ось ми на «Галявині кмітливих і спостережливих». Тут ми перевіримо, як гарно ви знаєте пташок . Фея підготувала нам загадки та ребуси.
(Слайд 8)
Як цю пташку звати? (шпак)
Заспівала пташка «Ку-ку , ку-ку, ку-ку». (зозуля)
Їм маленьких черв’ячків,
В теплий край я не літаю,
Під стріхою хату маю.
Цвірінь - сів я на хлівець,
Зовуть мене ……. (горобець)
(Слайд 9)
Безліч мушок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує (ластівка)
Сів на воротях, в червоних чоботях. (лелека)
6 Птах, який співає у польоті. (жайворонок)
7 Його називають птахом миру. (голуб)
40 А |
Ребус
(Коли учні говорять відгадку, вчитель вивішує на дошці відповідну ілюстрацію птаха)
Молодці. Багато знаємо про пташок.
ІV Повідомлення теми і задач уроку.
Сьогодні на уроці нам потрібно :
(вчитель вивішує на дошці таблички із завданнями уроку)
Тож тема нашого уроку (учні разом читають з дошки)
О х о р о н а п т а х і в
V Робота над новим матеріалом.
1 Проблемне питання
Продовжуємо, діти, працювати. Зараз давайте поміркуємо над питанням:
Чи потрібні взагалі нам птахи? (Так, вони приносять користь)
А яку саме користь приносять пташки - нам потрібно зараз з’ясувати. І знову допоможе нам у цьому Добра Фея.
Фея, куди ми тепер відправимось?
Фея: - На «Літературну стежину» ( Звучить запис співу пташок, Фея робить рухи чарівною паличкою) (Слайд 10)
Тут, на «Літературній стежині», ми також будемо працювати – за допомогою літературних творів ми з’ясуємо яку користь приносять птахи.
І перший наш «твір-помічник» ви знайдете в підручнику «Природознавство» на сторінці 106, це вірш Костянтина Приходька «Лісова бригада». (Слайд11)
То ж приготуйтеся до читання, згадайте правила читання.
(вірш читає учень, який має гарні показники читання).
Які дерева постраждали від шкідників? (дуб, клен, ясень)
Які пташки врятували ці дерева? (солов’ї, шпаки, синиці)
Метод «Павучок»
(вчитель починає вивішувати на дошці таблички)
Так давайте поміркуємо і зробимо висновок: яку користь приносять пташки? (знищують шкідників)
(вчитель добавляє табличку)
|
Вірш Олександра Олеся «В небі жайворонки в’ються» підкаже нам, яку ж іще користь приносять пташки. А знайдете ви цей вірш у підручнику «Літературне читання» на сторінці 20.
(один учень читає перший куплет)
Прослухавши перший куплет ми можемо зробити висновок: яка іще користь від птахів? (звеселяють, тішать співом)
(другий учень читає наступний куплет)
Який ми зробимо висновок, прослухавши другий куплет?
(пташки прикрашають життя)
Молодці, ви гарно читали, робили висновки.
А тепер я прошу вас уважно послухати народні прикмети.
(учні читають прикмети) (Слайд 12)
1-й учень: - Ластівки вилітають - погоду обіцяють.
2-й учень: - Ластівка б’ється у вікно – буде звістка.
3-й учень: - Ранні ластівки – щасливий рік.
Учитель: - Гніздо лелеки – окраса української оселі. (Слайд 13)
У народі кажуть: «Лелеки селяться біля добрих людей. Якщо на хаті звив гніздо лелека, то в сім’ї буде лад».
За цими народними прикметами ми можемо сказати, що птахи віщують погоду; який буде рік, і навіть лад у родині. То ж ми можемо сказати, що птахи – це віщуни.
Ми виконали перше завдання нашого уроку - з’ясували, яку користь приносять пташки.
Гарно попрацювали і бачу втомилися. Давайте відпочинемо.
Фізкультхвилинка «Рука-крило»
Ми розім’яли ручки, ніжки, пальчики, а також легені і збагатили кров киснем. І з новими силами продовжимо працювати.
Слідуюча наша задача - з’ясувати, яка небезпека загрожує пташкам.
(вчитель продовжує вивішувати таблички до «Павучка»)
І в цьому нам знову допоможе вірш Катерини Перелісної «Змерз».
(Слайд 14)
Відкриваємо читанки на сторінці 65. Ми цей віршик уже опрацьовували на попередніх уроках, але сьогодні він знову стане нам у пригоді. Хто хоче виразно його прочитати? (читають учні за бажанням)
Ось віршик нам і підказав, яка небезпека підстерігає пташок. Це ….. (голод, холод)
Тепер давайте згадаємо мультиплікаційний фільм «Сіра шийка».
(Слайд 15)
Яка там була загроза для качечки? (лисиця)
То ми можемо сказати, що загрозою пташкам є хижі звірі.
Але ц е ще не все. Я хочу запропонувати вашій увазі оповідання Василя Сухомлинського «Чого синичка плаче?»
Чого синичка плаче?
У хаті край села жили чоловік і жінка. Було в них двоє дітей – Мишко й Оля. Біля хати ріс високий гіллястий осокір.
-Зробимо на осокорі гойдалку, - сказав Мишко.
-Ой, добре буде гойдатися! – зраділа Оля. Поліз Мишко на осокір, прив’язав до гілки мотузку.
Стали на гойдалку Мишко й Оля, та й ну собі гойдатися. Гойдаються діти, й осокір гойдається. Гойдаються діти, а навколо них синичка літає та співає. Мишко й каже:
-І синичці весело, що ми гойдаємось. Як вона радісно співає.
Глянула Оля на стовбур осокора й побачила дупло, а в дуплі – гніздечко синиччине, а в гніздечку – пташенята маленькі.
-Синичка не радіє, а плаче, - сказала Оля.
-Чого ж їй плакати? – здивувався Мишко.
-Подумай чого, - відповіла Оля.
Мишко зліз з гойдалки, став на землю, дивиться на синиччине гніздо й думає: «Чого синичка плаче?»
А як би ви, діти, пояснили Мишкові, чого синичка плаче?
(боїться, щоб не випало її гніздечко з пташенятами)
То від кого ще може надходити загроза пташкам? (від людей)
«Павучок»
Ми з’ясували, яку користь приносять пташки, яка небезпека їм загрожує. І який тепер висновок можемо зробити?
(пташки потребують нашої допомоги,
їх треба охороняти)
То ж тепер ми переходимо до слідуючого завдання нашого уроку:
будемо складати правила охорони пташок.
Ці правила ми запишемо. То ж підготуйте робочі зошити, відкрийте їх на сторінці 38.
І при складанні правил знову нам на допомогу прийдуть літературні твори.
А першою підказкою нам послужить оповідання Дмитра Чередниченка «Ластівки під вікном», яке я хочу запропонувати вашій увазі. То сідайте рівненько і приготуйтеся уважно слухати.
(Слайд 16)
Ластівки під вікном
Я прокидаюся під ластів’ячий щебет. Спочатку крізь сон чую чарівний спів. Ніби той спів лине над самісінькою головою. Згодом потроху віддаляється, але дзвенить, переливається. От в очах прояснюється вікно. У вікні мерехтять сонячні зайчики. То ластівки тріпочуть крильцями, сонячні промені перебирають. Ластів’ятам комашки носять. Дають їм снідати. Ластовенята попискують. Я знаю, де вони сидять. У сіренькому гніздечку над вікном. Тільки не піду я їх полохати. Хай снідають. От ластівки вилітають з-під стріхи. На полювання летять. Зараз вони повернуться. І знову перебиратимуть крильцями сонячні промені. Я милуюся ластів’ячим щебетом.
Давайте поміркуємо, який же висновок ми зробимо і яке перше правило запишемо?
( Не турбувати пташок)
(учні записують правило в зошити)
Слідуючою підказкою буде вірш Ліни Костенко «Соловейко застудився». Знаходимо його у читанці на сторінці 84.
(учні опрацьовують вірш)
Який висновок зараз зробимо?
( Необхідно, щоб у птахів були свої «будиночки», де вони зможуть сховатися від негоди, зігрітися)
А яке правило підказав нам цей вірш?
(не руйнувати пташині гнізда)
(Слайд 17,18)
(учні записують правило в зошити)
Наступну підказку ми знайдемо у вірші, який також уже на попередніх уроках опрацювали – це вірш «Берізонька», який написала Любов Забашта. Тому ви зараз
самостійно його прочитаєте, пригадаєте і зробите висновки. На виконання цього завдання даю вам 3 хвилини.
(Слайд 19)
(діти працюють над віршем)
Так який висновок зробимо і яке правило запишемо, скориставшись даною підказкою?
(майструвати та розвішувати шпаківні)
(Слайд 20)
(учні записують правило в зошити)
Слідуюче правило нам допоможе скласти вірш, який ви бачите на екрані. (Слайд 21)
Давайте його разом прочитаємо. (учні разом читають)
Дбайте, діти, про нас!
На сніданочок для пташки
Киньте зерен, киньте кашки.
Ми ж все літо працювали,
Сад од черви обчищали.
Ще й на втіху вам співали –
Світ навколо звеселяли.
А ще згадаємо рядки з вірша К. Перелісної «Змерз», який сьогодні вже читали, як там пташка благала «Ой, дитино, крихту кинь, мерзну я голодний»
То який висновок зробимо? Яке правило запишемо?
(розвішувати годівнички, підгодовувати пташок)
(Слайд 22)
(учні ще разом читають всі правила на слайді)
VІ Закріплення матеріалу
Ми впоралися із завданнями уроку, то можемо відправлятися далі.
Куди, Фея, нас тепер відправиш?
Фея: - У «Море творчості»
( Звучить запис співу пташок, Фея робить рухи чарівною паличкою) (Слайд 23)
Дітки, я вам передавала прохання від Доброї Феї - намалювати малюнки «Допомога пташкам». Тут ви могли проявити свою фантазію, творчість, а головне, показати, що ви знаєте, як треба допомагати пташкам. Давайте зараз просто продемонструємо свої малюнки, а після уроку оформимо виставку.
(учні демонструють малюнки)
Як гарно! Молодці! Я дякую всім, хто виконав прохання Доброї Феї.
Фея, ти задоволена?
Фея: - Так, дуже задоволена.
А куди ми тепер відправимось?
Фея: - У «Країну добрих сердець»
( Звучить запис співу пташок, Фея робить рухи чарівною паличкою) (Слайд 24)
Ми ще в першому класі багато говорили про допомогу пташкам, особливо взимку. Я пропонувала вам зробити годівнички, підгодовувати пташок. І я задоволена, що ви відгукнулися на мою пропозицію. Значить у вас добрі серця.
Якщо людина добре серце має,
Вона іде у світ добро творить.
В її очах любов і ласка сяє,
Така людина сонечком горить!
А в тому, що ви маєте добрі серця, нас переконає ось ця фотовиставка.
(вчитель відкриває плакат, на якому фотографії учнів біля своїх годівничок).
VІІ Підсумок уроку
Дітки, які завдання стояли перед нами на уроці?
(діти читають завдання з табличок на дошці)
Ми із завданням впорались? (так)
Правила охорони пташок будемо виконувати? (так)
А мені вашого «так» мало. Я хочу, щоб ви зараз дали клятву. (Слайд 25)
Повторюйте за мною:
Клянімось! Клянімось! Клянімось!
Ніколи не зробимо шкоди
Пташині ми в ріднім краю.
Нехай заселяють природу,
Співають пташки у гаю!
Ось тепер я задоволена. Молодці!
VІІІ Домашнє завдання
Опрацювати текст на ст.. 105-106 підручника «Природознавство»
Виконати 2 і 3 завдання на ст.. 38 робочого зошита.
(Слайд 26)
На перерві учні поклали в підручники закладки, на яких було вказано сторінку. Це полегшило і прискорило пошук потрібної сторінки.