Гра є найприроднішою і найпривабливішою діяльністю для школярів. Уроки узагальнення та систематизації знань проводжу у вигляді дидактичної гри-змагання «Математична карусель». Завдання скомпоновані по темах та по рівнях, зручно вписані в картки, які можна вирізати й використовувати в навчальному процесі.
Гра проводиться протягом 45 хвилин, сприяє повторенню, корекції та більш глибокому осмисленню навчального матеріалу, а також підготовці до контрольної роботи. Протягом перших 3 хв – організаційні моменти гри (вибір капітанів, членів команд, членів журі, нагадування правил, придумування назв команд, встановлення послідовність гравців у командах), по завершенню гри – підведення підсумків з відповідним оцінюванням та 5-7 хвилин для аналізу помилок чи недоліків, допущених командами при розв'язуванні вправ.
Капітани слідкують за дотриманням правил гри в команді, послідовністю круговерті в своїй каруселі, відповідають за прийняті командою рішення. Роботу капітанів обов'язково оцінюю і вербально і кількісно при підведення підсумків уроку. Капітани, в свою чергу, оцінюють тих членів команди, робота яких найбільш вплинула на результат роботи команди в цілому. Ролі капітанів, членів журі та їх помічників змінні. Це дозволяє краще учням усвідомити правила, оцінити командну роботу зі сторони, сприяє розвитку лідерських якостей, умінню бути об'єктивними, умінню приймати рішення, умінню обирати тактику круговерті.
Контент дидактичної гри дібрано відповідно до чинної програми.
Розробка дидактичного матеріалу до уроку –гри «Математична карусель» з теми «Узагальнення та систематизація знань за І семестр» для учнів 8 класу
|
|
ВИХІД 1. Знайдіть значення одночлена , якщо ; ; . |
ВИХІД 2. Виконайте множення одночленів . |
ВИХІД 3. Спростіть вираз: . |
ВИХІД 9. Знайдіть значення многочлена . |
ВИХІД 4. При яких натуральних значеннях n є правильною нерівність . |
ВИХІД 10. Спростіть вираз . |
ВИХІД 5. Запишіть число 64 у вигляді степеня з основою 4. |
ВИХІД 11. Спростіть вираз . |
ВИХІД 6. Знайдіть значення виразу . |
ВИХІД 12. Спростіть вираз . |
ВИХІД 7. Виконайте піднесення до степеня .
|
ВИХІД 13. При якому значенні х дорівнює значення виразу . |
ВИХІД 8. Спростіть вираз . |
ВИХІД 14. Чому дорівнює значення виразу . |
ЗАЛІК 1. До їдальні завезли капусту, моркву та картоплю. Капусти було 64кг, маса моркви становила маси капусти, а маса картоплі – 180% маси моркви. Скільки всього кілограмів овочів завезли до їдальні? |
ЗАЛІК 9. Спростіть вираз . |
ЗАЛІК 2. Развʼяжіть рівняння . |
ЗАЛІК 10. Знайдіть чотири послідовні натуральних числа таких, що добуток четвертого і другого з цих чисел на 17 більший за добуток третього і першого. |
ЗАЛІК 3. Якою цифрою закінчується значення виразу 4100? |
ЗАЛІК 11. Замініть зірочки такими одночленами, щоб утворилася тотожність |
ЗАЛІК 4. Мірошник бере за роботу змеленого борошна. Скільки борошна намололи селянину, якщо додому він повіз 99 пудів борошна? |
ЗАЛІК 12. Спростіть вираз . |
ЗАЛІК 5. При яких х і у є правильною рівність ? |
ЗАЛІК 13. Розвʼяжіть рівняння: . |
ЗАЛІК 6. Розвʼяжіть рівняння . |
ЗАЛІК 14. Розвʼяжіть рівняння .
|
ЗАЛІК 7. Значення змінних m і n такі, що , . Чому дорівнює значення виразу ? |
ЗАЛІК 15. При якому значенні змінної значення виразу на 15 більше за значення виразу ? |
ЗАЛІК 8. Складіть числовий вираз і знайдіть його значення. Сума куба числа 5 і квадрат числа 8. |
|
1
Пояснювальна записка. Правила математичної каруселі
Використано: http://matholymp.com.ua/pravila-matematichnoi-karuseli/
Математична карусель — командне змагання. Кожна команда має в своєму складі 5-7 гравців (зазвичай, це три команди). Частина учасників команди під час каруселі перебуває на так званому вихідному рубежі, решта команди — на заліковому рубежі. Поки змагання триває, деякі учасники переходять з початкового рубежу на заліковий, а інколи навпаки. Учасники, що перебувають на різних рубежах, не повинні спілкуватися між собою. Тому зазвичай гравців початкового та залікового рубежу розміщують на деякій відстані від- стані один від одного.
Спершу всі гравці команди розташовуються на вихідному рубежі в певному порядку — від учасника № 1 до учасника № 6. Порядок/нумерацію учасників команда визначає сама перед початком каруселі. За сигналом початку змагання кожній команді на картці видають першу задачу. Коли команда розв’язала задачу, вона пише відповідь до неї (лише відповідь — повне розв’язання і доведення наводити не треба). Папірець команда повертає члену журі, який перевіряє відповідь. Якщо відповідь неправильна, нічого не відбувається, команда просто отримує наступну задачу. Якщо відповідь правильна, один з членів команди — № 1 — переходить із вихідного рубежу на заліковий.
Далі гравці на початковому й заліковому рубежах працюють незалежно. Й тим, й іншим видають щоразу нові задачі. Якщо гравці вихідного рубежу надали правильну відповідь до чергової задачі, один із них — той, хто був першим у черзі — переходить на заліковий рубіж (і сідає в кінець черги залікового рубежу). Якщо ж гравці залікового рубежу дали неправильну відповідь, той гравець, хто був першим у черзі залікового рубежу, переходить назад на початковий рубіж (і сідає в кінець черги початкового рубежу). Таким чином, гравці команди переміщуються між початковим і заліковим рубежами в спосіб, що нагадує катання на каруселі. Якщо на початковому рубежі до задачі дається неправильна відповідь, або на заліковому – правильна, всі гравці залишаються на своїх місцях.
Суттєва різниця між вихідним і заліковим рубежами полягає в тому, що за правильну відповідь задачі на заліковому рубежі команда отримує в свій залік певні бали, якщо ж надана правильна відповідь задачі на початковому рубежі, то єдина користь для команди — можливість відрядити ще одного учасника на заліковий рубіж. Бали на заліковому рубежі нараховують у такий спосіб: за першу правильну відповідь дають 3 бали, за другу — 4, і за кожну наступну на бал більше, ніж за попередню. Ланцюжок, однак, обривається, коли на якусь із задач була дана невірна відповідь. Тоді за наступну задачу, якщо на неї буде дана правильна відповідь, команда отримує 5 очок, якщо ця (на яку дали неправильну відповідь), коштувала 6 очок або більше; 4 бали, якщо ця коштувала 5; 3 бали, якщо ця коштувала 4 або 3 бали. Ціна наступних задач знов зростає на 1 (поки команда дає на них правильні відповіді). Таким чином, після ланцюжка з шести правильних відповідей, однієї неправильної та ще трьох правильних відповідей команда отримає 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 0 + 5 + 6 + 7 балів, а після серії з чотирьох правильних відповідей, двох неправильних і ще однієї правильної відповіді на задачі 3 + 4 + 5 + 6 + 0 + 0 + 4 бали (зауважте: за останню задачу команді нарахували 4 бали, бо попередня, шоста, задача коштувала 5 балів).
Нову задачу гравцям на певному рубежі видають тоді, коли вони дали відповідь (правильну або неправильну) до попередньої задачі. Якщо команда на рубежі не в змозі розв’язати ту чи іншу задачу, вона може зробити відмову. Тоді бал за наступну задачу не знижується (таких відмов може бути мінімум або й зовсім відсутні).
Задачі видаються в порядку, спільному для всіх команд.
Кількість задач на обох рубежах обмежена. Задачі для початкового й для залікового рубежів різні. Гра вважається закінченою для команди, якщо
Гра закінчується коли вона закінчилася для всіх команд. Час гри, кількість вихідних та залікових задач та відмов заздалегідь обумовлюються.
Результат команди — це сума очок, які вона отримала за правильно розв’язані на заліковому рубежі задачі.
Поки карусель триває, ведуть її протокол: записують бали, що отримала кожна команда за кожну із задач залікового рубежу Це робиться безпосередньо на дошці. Кожен член команди повинен мати змогу дізнатися про проміжні результати. За певний час до завершення гри оновлювання протоколу можуть припинити (що інколи позитивно впливає на мотивацію команд, які мають суттєвий відрив від лідера).