Урок "Градусна сітка Землі. Географічні координати"

Про матеріал

Мета уроку: закріпити знання учнів про полюси й екватор, формувати поняття про градусну

сітку, меридіани, паралелі і географічні координати, приступити до формування

вмінь визначати географічні координати точок; розвивати спостережливість,

логічне мислення, уміння створювати образ території; виховувати практичний

інтерес до роботи з картами, поважне ставлення до праці картографів.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Розробка відкритого уроку

географії (6 кл.) на тему :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель географії

Христич Алла Миколаївна

 

 

 

 

 

 

Мета: закріпити знання учнів про полюси й екватор, формувати поняття про градусну

            сітку, меридіани, паралелі і географічні координати, приступити до формування

             вмінь визначати географічні координати точок; розвивати спостережливість,

             логічне мислення, уміння створювати образ території; виховувати практичний

             інтерес до роботи  з картами, поважне ставлення до праці картографів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник географії, атлас, глобус Землі, карта півкуль,

                         різні за охопленням території карти.

Орієнтовний план та методи проведення уроку

1. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Географічна розминка (усно).

  •    Що таке географія?  
  •    Із яких частин складається географія?
  •    Яку форму має наша Земля?
  •    Наведіть приклади кулястої форми Землі? 
  •    Скільки градусів у колі, половині, четверті кола?
  •    У яких іграх використовується система координат?(Малюю на дошці поле для гри в кораблики або шахівницю).
  •    Де ще використовується система координат? Для чого?

2. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Вступне слово вчителя

Сьогодні ви познайомитесь з умовними лініями, що проведені на карті і глобусі. Ці лінії незвичайні, вони дозволяють вирішити дуже важливе й складне запитання – визначити географічні координати різних точок земної поверхні. Система координат використовується повсюдно, навіть у кінотеатрі, театрі, цирку або на стадіоні. Не вірите? Згадайте, як ви визначали своє місце в ляльковому театрі за допомогою квитка, де зазначені ряд і номер крісла.

З.Вивчення нового матеріалу

Пояснення нового матеріалу

  •                      Градусна сітка.

Візьміть м'ячик для настільного тенісу і маркером нанесіть на його поверхню точку. Тепер спробуйте описати місце цієї точки на поверхні м'ячика. Нелегке завдання? Без спеціальних методів воно нездійснене, адже поверхня м'ячика рівна, на ній відсутні лінії, до яких можна «прив'язати» нашу точку. Такі лінії є на глобусі та карті півкуль, вони утворюють своєрідну сітку, що називається градусною. А лінії називаються меридіанами і паралелями, їхнє положення пов'язано з двома унікальними точками на нашій планеті - полюсами й екватором.

 

  •                      Полюси й екватор.

(Демонструю на глобусі і карті півкуль полюси й екватор.)

Земля має кулясту форму й обертається навколо своєї осі проти годинникової стрілки (якщо дивитися на планету з боку північного полюса). Вісь - це уявна пряма лінія, навколо якої відбувається обертання. Вісь обертання Землі проходить через дві протилежні точки на її поверхні: Північний і Південний полюси. На однаковій відстані від полюсів проходить екватор - умовна лінія, що розділяє Землю на півкулі: Північну і Південну. Довжина екватора понад 40 тис. км. Середній діаметр Землі – 12735 км.(полярний діаметр - 12714 км, екваторіальний - 12756 км.). Наша планета трохи повніша в районі екватора.

(Демонструю на глобусі і карті півкуль меридіани й паралелі.)

Подивіться на лінії. Що утворюють градусну сітку на глобусі. Вони дійсно нагадують сітку, у якій спочиває модель нашої планети.

(Роздаю кожному учню опорний конспект по темі уроку, який учні коментують, пізніше вони вклеюють його в зошит).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Детально досліджували умовні лінії градусної сітки наші географи – дослідники, зараз вони розкажуть про їх головні особливості.

 

(Чотирьом учням завчасно роздані завдання для виступів).

Виступи підготовлених учнів

 

  •                      Меридіани.

Учень 1. Меридіани — це умовні лінії, які за найкоротшою відстанню з'єднують два географічні полюси Землі: Північний і Південний. На глобусі вони мають вигляд півкіл у 180 градусів, а на карті півкуль майже всі вони мають форму вигнутих ліній (дуг). Меридіан можна провести через будь - яку точку на поверхні Землі, а через те , що цих точок безліч, то можна провести скільки завгодно меридіанів. Довжина будь-якого меридіана складає 20 тис. км, тобто половину довжини окружності нашої планети, а довжина меридіана в один градус приблизно дорівнює 111 км.

Учень 2. У перекладі з латинської меридіан означає «полуденну лінію», його напрямок збігається з напрямком полуденної тіні від предметів на землі.

На місцевості, глобусі і карті меридіан указує напрямок «північ - південь». Знаючи цю властивість меридіана і його лінію, можна визначити сторони горизонту на місцевості і напрямки на глобусі і карті. Напрямок місцевого меридіана, що проходить через певну точку, можна визначити опівдні, коли тінь, що відкидається будь - яким предметом, збігається з лінією меридіана. На глобусі меридіани мають вигляд півкіл.

 

  •                      Паралелі.

Учень 3. Паралелі - це умовні лінії, паралельні екватору. На глобусі ці лінії представлені у вигляді кіл різної довжини, а на карті півкуль - у вигляді вигнутих ліній (дуг). Найдовшою паралеллю є екватор, який на карті має вигляд прямої лінії. Чим ближче до полюсів, тим паралелі стають коротшими, тому довжина паралелі в один градус зменшується від екватора, де вона складає приблизно 111 км., до полюсів. Як і меридіан, паралель можна провести через будь - яку точку на земній поверхні, і вона завжди буде вказувати напрямок «захід - схід».

Учень 4. Градусна сітка утворена перетином паралелей і меридіанів, дозволяє визначити географічні координати точок на земній поверхні, тобто знаходити їхню широту і довготу. Якби на нашому м'ячику, про який йшлося на початку уроку, була така координатна сітка, ми б без особливих зусиль точно визначили положення будь — якої точки на його поверхні, або, як говорять географи, знайшли би координати точки - широту і довготу.

 

Розповідь вчителя.

Дивно...Щоб визначити положення кожної з безлічі точок на земній поверхні, достатньо двох цифр і чотирьох букв. Ці цифри дійсно чарівні. Цифри - рятувальники. Цифри - банк найважливішої інформації. Якщо рятувальники знають координати корабля, що зазнає катастрофи, то відразу направляють за цими даними вертольоти, літаки, рятувальні судна.

      А якщо в інформації відсутня хоча б одна цифра або деякі букви, то пошуки можуть тривати багато тижнів, а іноді й років, так наприклад було з героями роману Жуля Верна «Діти капітана Гранта». Відкриємо таємницю цих чарівних цифр і букв, які звуться «географічними координатами».

А познайомлять вас з географічними координатами чарівні наші гості «географічна широта», «географічна довгота».

 

( Дві учениці грають роль географічної довготи та географічної широти).

 

Географічна широта.

 

 Я - широта. Я біжу по паралелях,

показую я напрям - «захід - схід»,

пірнаю в океан і в море йду далеко,

мов поясом тугим тримаю увесь світ.

 

Я, географічна широта, я показую відстань(величину дуги меридіана) від екватора до даної точки на карті або глобусі, виражена в градусах. Мої розміри від 0 до 90 градусів. Визначають мене по паралелям. На південь від екватора я завжди південна для всіх точок (пд. ш.), а на північ від екватора я північна для всіх точок (пн. ш.).

      Щоб визначити мене для певної точки — це значить визначити, на якій паралелі ця точка розташована. Зверніть увагу на карту півкуль, на краю півкуль(це рамка карти) нанесені цифри, які вказують на відстань у градусах, що відповідає певній умовній лінії, тобто мені. Для всіх точок розташованих на одній паралелі я однакова. Якщо точка, для якої мене треба визначити, розташована між проведеними на карті паралелями, треба провести певні підрахунки, щоб правильно мене визначить. Для цього відрізок у 10 (20,40...) поділяють на частини, по одному градусу на кожен відрізок. За необхідності ці частини можна розділити на частки градуса або хвилини.

 

Географічна довгота

А ми прийшли у гості допомогти усім.

Ми довготою звемося. Прийміть щирий уклін.

Нас сестер-близняток не відрізнить ніхто,

бо схожі дуже - дуже і дружимо давно.

Ми завжди будем разом, хоч бігаємо скрізь.

І полюси відразу вгамують свою злість.

І холод вже не холод, і не злякає вас,

коли ви, друзі добре все вивчите про нас.

На карті ми на північ і південь біжимо.

Я звуся сестра - східна,

тут Київ і Токіо.

Мене ж назвали західна: на захід я біжу.

У Вашингтон і Мехіко усіх вас приведу

      Я, географічна довгота, я показую відстань (величину дуги паралелі) від початкового меридіана до даної точки. За початковий меридіан прийнятий меридіан, що проходить через Гринвіцьку обсерваторію поблизу Лондона - столиці Великої Британії. Цей меридіан називають Гринвіцьким, або нульовим, тому що для всіх точки, через які він проходить, я буду мати значення 0 градусів. Початковий меридіан поділяє земну кулю на Західну і Східну півкулі. На захід від Гринвіцького меридіана розташована Західна

півкуля, де для всіх точок я буду західною. На схід від Гринвіцького меридіана розташована Східна півкуля, де для всіх точок я буду східною. Щоб визначити мене для певної точки - це значить визначити, на якому меридіані вона розташована. Відстань у градусах, що відповідає даному меридіану, тобто мій показник, ви знайдете на місці перетину цього меридіану з екватором. Для всіх точок розташованих на одному меридіані я однакова. Максимальне моє значення не може бути більше за 180 градусів.

 

(Звертаємось до опорної схеми, розданої на початку уроку, коментуємо, закріплюємо почуте про географічну широту та географічну довготу).

 

4.3акріплення нових знань і вмінь учнів

А зараз я пропоную вам, діти гру «У пошуках скарбів».

      Якось сонячного дня дідусь із онуком рибалили у Джарилгацькій затоці, що у Чорному морі, недалеко від славного міста Скадовська. І коли дідусь закинув вудку в останній раз, то замість риби витяг старий розірваний черевик. Рибалки дуже здивувались, коли в середині черевика знайшли шматок паперу. Як не крутили вони цей шматок паперу, але прочитати таємничі написи, що були на ньому так і не змогли. І тоді вони вирішили принести цей папірець до нашого класу та попросити допомоги в нас. Тож давайте спробуємо прочитати ці написи:

«Я знаходжусь на одному з островів поблизу берегів Америки,

біля гирла річки........., куди потрапив унаслідок бурі,

під час якої увесь екіпаж, окрім мене, загинув.

Свої збережені скарби я залишаю на цьому острові

під великим каменем.

Приблизні координати острова.........».

 

Послання прочитано, і нам залишилося лише знайти це місце, позначити його на карті та відправитися в подорож за скарбом. Я вам пропоную вам об’єднатися в групи і відшукати потрібну точку на карті.

Для того, щоб визначити адресу точок треба знати географічні координати.

По ходу виконання вами завдань я буду робити вам підказки.

 

 

 

Завдання для групи №1.

Картка 1.

Виберіть та підставте у табличку потрібну характеристику паралелей та меридіанів.

План характеристики   

Меридіани   

Паралелі

Який вигляд мають на карті півкуль  

 

 

Який вигляд мають на глобусі            

 

 

Значення в градусах:   мінімальне, максимальне

 

 

Довжина в кілометрах частини  в один градус           

 

 

Які напрямки вказують    

 

 

        Вигнуті лінії (дуги); кола різної довжини; 0- 180 градусів; приблизно 111 км.; зменшується від екватора, де вона складає 111 км.; Зх -Сх.; вигнуті лінії (дуги); півкіл у 180 градусів; 0 -90 градусів; Пн - Пд.

План характеристики   

Меридіани   

Паралелі

Який вигляд мають на карті півкуль  

Вигнуті лінії (дуги)           

Вигнуті лінії (дуги)           

Який вигляд мають на глобусі            

Півкіл у 180 градусів       

Кола різної довжини

Значення в градусах:   мінімальне, максимальне

  0 - 180 градусів

0 -90 градусів

Довжина в кілометрах частини  в один градус           

Приблизної 111 км.

Зменшується від екватора, де вона складає 111 км.

Які напрямки вказують    

Пн - Пд

Зх - Сх

 

 Обговорюємо результати виконаного завдання. Підказка :  10°…  60°…

 

Завдання для групи №2.

Картка 2.

Поставте тільки цифри(характерні ознаки) для поняття

«географічної довготи», «географічної широти».

1 .Відстань від екватора до певного місця, визначена у градусах.

2. Відлік іде на захід та схід від нульового меридіана.

3. Вимірюється в градусах від 0 до 180.

4. Найдовша паралель — екватор, протяжність якої близько 40000.

5. Вимірюється в градусах від 0 до 90.

6. Вона буває північна та південна.

7. Вона буває західна і східна.

8. Паралель до екватора на глобусі на певній відстані проведено кола - паралелі.

9. Початковий меридіан обраний умовно та проходить через Гринвіцьку обсерваторію, яка розташована в Лондоні.

Географічна широта

Географічна довгота

 

 

 

Географічна широта

Географічна довгота

1, 4, 5, 6, 8

2, 3, 7, 9

 

Відповідь:

 

 

  • Молодці із цим завданням ви теж впоралися та отримуєте ще одну підказку:

10°пн. ш.  60°…

 

Але не достатньо знати тільки широту, потрібно знати ще й довготу. Ви читали книгу Жуля Верна «Діти капітана Гранта». Чому діти не могли знайти свого батька до тих пір поки не пройшли усю паралель? Отже потрібно знати ще й довготу.

 

Завдання для групи № 3.

Картка 3.

Тестові завдання.

1. Визначають географічну широту за  

 а) паралелями  б) меридіанами

2. Паралель, проведена на однаковій відстані від полюсів це

а) нульовий меридіан б) екватор

3. Лінії на карті, які показують напрям схилу, називаються

а) бергштрихами б) горизонталями в) пунктирами

4. Точка з географічними координатами 90 градусів пн. ш. це

а) північний полюс     б) південний полюс

5. Модель земної кулі з контурами суходолу та водних просторів

а) контурна карта б) географічна карта в) глобус

6. Географічна довгота вимірюється до

а) 90 градусів  б) 180 градусів  в) 360 градусів 

 

  • Молодці! Із цим завданням ви впоралися та отримуєте ще одну підказку.  

10°пн. ш.  60°…   д.

 

 

 

Завдання для групи №4

Картка 4.

Тестові завдання.

1. Географічна широта вимірюється до

а) 90 градусів б) 180 градусів  в) 360 градусів

2. Столиця якої держави знаходиться на Гринвіцькому меридіані? а) Великобританії б) Іспанії в) Франції

3. Визначають географічну довготу за  а) паралелями   б) меридіанами

4. Пд. полюс має географічну широту

а) 90 градусів пн. ш. б) 0 градусів пн. ш.   в) 90 градусів пд. ш.   г) 0 градусів пд. ш.

5. Гори на географічних картах позначаються ... кольором а) зеленим  б) жовтим  в) коричневим  г) синім

6. Починають обчислювати географічну широту від    

а) тропіків  б) екватора 

Остання підказка:    10°пн. ш.  60°зх. д.

     Тепер ми можемо визначити місцезнаходження нашого острова з координатами:

10° пн. ш.  60° зх. д.

 

Давайте знайдемо цей острів на карті і підпишемо його на контурній карті.

 

о. Тринідад

 ( біля берегів Південної Америки,

 неподалік від гирла р. Оріноко).

Географічний крос.

1. Уявна пряма лінія, що проходить через Північний і Південний полюси називається ....

2. Уявна лінія, що розділяє Землю на півкулі - Північну і Південну називається ....

3. Лінії на карті й глобусі, проведені паралельно екватору, називаються... .

4. Лінії на карті й глобусі, що з'єднують два полюси, називаються ... .

5. Паралелі й меридіани, проведені на географічній карті, утворюють ....

6. Найдовша паралель називається ....

7. Що потрібно знати для визначення географічних об'єктів?

8.Що називають географічною широтою.

9. Що називають географічною довготою?

10. Яка із паралелей є найдовшою? Назвіть її довжину.

11. Чому дорівнює один градус паралелі на екваторі? (111, 3 км.)

12. Якою буває довгота?

13. Скільки меридіанів можна провести на глобусі?

14. Що називають масштабом?

15. Як називається модель Землі?                                                                                      

 

5. Підсумок уроку.

Заключне слово вчителя.

Кожен у житі намагається мати власні скарби. Для деяких людей це гроші, коштовності, а для деяких - знання. Усі, хто працював на уроці і готувався додатково, збагатили себе відповідною сумою знань із цієї теми. А найголовніші скарби на сьогоднішньому уроці - ваші оцінки.

 

6. Домашнє завдання.

1) Опрацювати відповідний параграф підручника.

2) Визначте географічні координати відомих вам географічних об’єктів, наприклад столиць держав (Київ, Москва, Париж).

3) Із додаткових джерел інформації довідайтесь про цікаві об’єкти, з’ясуйте їх географічне положення на карті та географічні координати.

4) На контурну карту півкуль нанесіть точку А з координатами 40° пн. ш. і 10°  сх.д. і точку В з координатами 10°  пд.ш. і 120°  сх.д. Яка з точок розташована далі на південь? На схід? Використовуючи масштаб карти визначте відстань від А до В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 1

Поставте тільки цифри(характерні ознаки) для поняття

«географічної довготи», «географічної широти».

1 .Відстань від екватора до певного місця, визначена у градусах.

2. Відлік іде на захід та схід від нульового меридіана.

3. Вимірюється в градусах від 0 до 180.

4. Найдовша паралель — екватор, протяжність якої близько 40000.

5. Вимірюється в градусах від 0 до 90.

6. Вона буває північна та південна.

7. Вона буває західна і східна.

8. Паралель до екватора на глобусі на певній відстані проведено кола - паралелі.

9. Початковий меридіан обраний умовно та проходить через Гринвіцьку обсерваторію, яка розташована в Лондоні.

Географічна широта

Географічна довгота

 

 

 

 

 

Картка 2

Виберіть із запропонованих тверджень правильні

 і підставте у потрібну клітинку таблиці

План характеристики

Меридіани

Паралелі

Який вигляд мають на карті півкуль

 

 

Який вигляд мають на глобусі

 

 

Значення в градусах:  мінімальне, максимальне

 

 

Довжина в кілометрах частини довжиною в один градус

 

 

Які напрямки вказують

 

 

 

Вигнуті лінії (дуги); кола різної довжини; 0- 180 градусів; приблизно 111 км.; зменшується від екватора, де вона складає 111 км.; Зх -Сх.; вигнуті лінії (дуги); півкіл у 180 градусів; 0 -90 градусів; Пн - Пд.

 

 

 

 

 

 

 

Картка 3.

Тестові завдання

1. Визначають географічну широту за

    а) паралелями   б) меридіанами

2. Паралель, проведена на однаковій відстані від полюсів це

    а) нульовий меридіан б) екватор

3. Лінії на карті, які показують напрям схилу, називаються

    а) бергштрихами  б) горизонталями в) пунктирами

4. Точка з географічними координатами 90 градусів пн. ш. це

    а) північний полюс       6) південний полюс

5.  Модель земної кулі з контурами суходолу та водних просторів

   а) контурна карта   б) географічна карта   в) глобус

6. Географічна довгота вимірюється до

   а) 90 градусів   6) 180 градусів   в) 360 градусів

 

 

 

Картка 4.

Тестові завдання

1.  Географічна широта вимірюється до

      а) 90 градусів б) 180 градусів   в) 360 градусів

2.  Столиця якої держави знаходиться на Гринвіцькому меридіані

      а) Великобританії б) Іспанії в) Франції

3.  Визначають географічну довготу за

      а) паралелями   б) меридіанами

4.  Пд. полюс має географічну широту

     а) 90 градусів пн. ш.    б) 0 градусів пн. ш.

     в) 90 градусів пд. ш.    г) 0градусів пд. ш.

5.  Гори на географічних картах позначаються ... кольором

     а) зеленим   б) жовтим  

     в) коричневим   г) синім

6.  Починають обчислювати географічну широту від     

    а) тропіків   6) екватора

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Дрозд Катерина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кейдалюк Тетяна Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
4 липня 2018
Переглядів
17813
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку