Даний урок використовується при проходженні нового матеріалу з навчання грамоти в 1 класі. Даний ресурс знайомить учнів з буквою «х», приголосними звуками, формує ціннісне ставлення до світу, розширює знання дітей про навколишній світ, виховує емоційно-позитивне ставлення до предмета, показує зв'язок народознавства з життям.
УРОК ГРАМОТИ З ЕЛЕМЕНТАМИ НАРОДОЗНАВСТВА
ТЕМА. Звуки (х), (Х), буква Хх
МЕТА: ознайомити учнів з буквою Х, х («ха»), їх алфавітною назвою та звуковим значенням; виробляти навички читання складів, слів з буквою х («ха»), розвивати вміння робити звуко-буквенний аналіз слів, розвивати увагу, фонематичний слух, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати наполегливість, бажання пізнавати нове, любов і бережливе ставлення до рідного краю, його традицій, повагу до хліба і людей, які його вирощують.
Обладнання: таблиця для складання складів, зразок друкованої букви Х, таблиці для вправ « Чарівні квадрати», « Ланцюжки», таблиця слів, робочий зошит з читання, використання мультімедіо.
ХІД УРОКУ
Вчитель. Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітаймо в добрий час
Гостей усмішкою й миром.
Діти. Ми вам раді, люди добрі,
Ми вітаєм щиро вас!
І запрошуєм ласкаво
На урок читання в клас.
Вчитель. Продзвенів шкільний дзвінок,
Всі зібрались на урок.
Непросто слухати, а й чути.
Непросто дивитися, а й бачити,
Запам`ятовувати, розповідати.
Тож пора нам поспішати
Нові знання здобувати.
Діти, сьогодні на урок знову завітають ваші улюблені казкові герої, а хто саме, ви дізнаєтесь, як тільки почуєте слова знайомої вам пісні. ( Пісня Вінні- Пуха)
Вінні- Пух хоче почути, як ви вже навчилися читати.
Робота зі складовими таблицями:
а ) прочитайте склади з літерами в, д, к горизонтально;
б ) прочитайте склади з літерами л, м, н « дощиком» ( голосно-тихо)
в ) прочитайте склади з літерами п, р, с « лавиною» (наростанням голосу);
г ) рядок із літерою т прочитати скоромовкою ( з поступовим наростанням швидкості).
2) Гра « Блискавка».
Читання складів із вивченими літерами з карток, що демонструються протягом 1 сек.
3) Повторення абетки.
Пісенька « Абеткова». « Диригент» - черговий учень ( « диригентською» паличкою – указкою указує літери, які проспівують діти).
Абеткову пісеньку весело співать.
Абеткову пісеньку треба добре знать.
А, Бе, Ве – коник у траві живе.
Ге, Де, Е – мама донечку веде.
Є, Же, Зе – по стежині жук повзе.
Й, І, Ї, Й – гріється на сонці змій.
Ка, еЛ, еМ – лисенятко під кущем.
Ен, О, Пе – песик носиком сопе.
Ер, еС, Те – в полі житечко росте.
У еФ, Ха – я сміюся – « Ха-ха-ха!»
- Як сміються діти? ( Ха-ха-ха).
- Який новий звук ми чуємо на початку слова? ( Звук х)
3. Вивчення нового матеріалу.
1). Спостереження за артикуляцією звука (х).
Під час вимови звука (х) задня частина язика зближується із заднім краєм твердого піднебіння і суміжною з ним частиною м якого піднебіння, у результаті чого утворюється щілина. Унаслідок тертя повітря об краї цієї щілини виникає шум. Голосові зв’язки не напружені, голос не утворюється. Тому звук (х) – глухий; він має пару – дзвінкий звук (г).
Як дві букви «С» зустрілись, -
Швидко букву «Х» створили.
І пішло за словом слово –
Збагатили рідну мову.
Хурделиця, хуртовина,
Хрущ, хокей, Хома, похід,
Пішохідний перехід.
Ведмежатко Вінні-Пух
Волохате з ніг до вух.
Пух веселий і смішний
Любить мед він запашний.
Друже мій, часу не гай
Букву «Х» тут відшукай. ( Пух, вух, волохате)
2). Дидактична гра « Впіймай звук»
- Приготуйте долоні, я називатиму слова. Якщо ви почуєте звук (х) на початку слова, то плескає перший ряд, якщо в середині слова – то другий ряд, якщо в кінці – третій ряд.
Холод. Муха, тепло, хліб, сміх, сніговик, Херсон, схема, горіх, голодний,
хижак, гріх, вхід, ховрах.
П’ятачок теж приготував для вас завдання.
3). Колективне складання звукових схем слів – відгадок.
Заповзята трудівниця,
Вона праці не боїться.
Дуже сильна ця комаха
Називається…( мураха) ( -о-о-о)
Є у зайця і в лисиці,
У корови і куниці,
Навіть у дворі кота
Не зустрінеш без …( хвоста) хвіст (-=о--)
4). Гра « Упіймай звук». Вислючок Іа хоче з вами погратися.
Послухайте вірш і впіймайте звук (х)
Ховрашок будує хатку,
Дуже справно риє нірку,
Щоб харчів було в достатку,
Він робить в ній комірку.
5). Бесіда с демонстрацією малюнків із зображенням української хати.
- Майже всі живі істоти мають свою хатку – місце, де вони мешкають, ховаються від негоди. З давніх-давен мають хати і люди. Кожен народ по своєму будував і прикрашав свої оселі. Чим відрізняється українська хата? Це солом `яна стріха, білі мазані стіни, на яких намальовані квіти, півники; біля хати – тин, калина, квіти.
( Грамзапис пісні про хату)
6). Слухання віршів про українську хату.
Я люблю свою хату,
І подвір`я, й садок,
Де і сонця багато,
І в жару – холодок.
Тихо й затишно.
Квіти коло хати цвітуть,
І невтомно все літо
Бджоли в цвіті гудуть.
Хато моя, біла хато, рідна моя сторона.
Пахне любисток і м’ята, мальви цвітуть край вікна.
Рідна хата – наша берегиня. Вона зігріта теплом материнської любові, мудрим усміхом батька. А починалася хата з порогу. Пороги були завжди високими. Існувало повір`я, що під порогом знаходяться душі померлих родичів, тому не можна було вітатися через поріг, давати що-небудь.
Особиста урочистість – заселення нової хати. Її засипали зерном – на багатство, та маком - проти нечистої сили.
Проти злих сил також вносили кропиву, лопух, освячені вербові гілочки, мазали поріг часником.
Батькова хата – все це наші символи. Рідна хата! Оспівана в піснях, оповита легендами та переказами, вона завжди буде символом добра і надії.
« Постав хату з лободи, а в чужую не веди»
« Збудуй хатку з маковини, та для любої дівчини».
« Дорога моя хатка, де родила мене матка».
«Люди добрі – хата тепла».
« Чим хата багата, тим і рада».
Це лиш часточка із перлин народної мудрості про отчий дім. Людина завжди повинна пам`ятати про батьківську хату, з якої вона пішла у велике життя.
А зараз ми попадемо на урок до тітоньки Сови.
1). Учитель показує дітям зображення великої і малої букв Хх, повідомляє назву нової літери, та пояснює, що ця буква позначає на письмі приголосні звуки – твердий та парний йому м який.
- На що схожа буква Хх?( Діти дають відповіді, спираючись на відповідні предметні малюнки: на млинок, на перехрестя, на розведені ножиці, на хрестик).
- Чим відрізняються одна від одної велика і мала літери?(Тільки розміром).
А ось що думає про себе буква Хх:
Я літера Хх – буква дуже хороша,
На хрестик або перехрестя я схожа.
Думаю, літера досить смачна я:
Хліб, холодець та халву починаю.
2). Читання складів з дошки.
Ха ах хо ох ху ух хи их хі іх хе ех
3). Читання слів, поданих в аналітико-синтетичній формі.
Хор, хатина,ходити, хліб, сміх, горіх, ховрах, слух.
Вправа « Ланцюжки»
Му - ха – ти – хо – ди – ні.
Фізхвилинка на розвиток мілкої моторики пальців. ( Перегибання листка квадратної форми, в результаті чого з являється буква Х)
Учитель.
Загадаю вам загадку.
Нужбо всі на фіззарядку:
Раз – листочки піднімаємо,
Два – листочки загибаємо;
Три – іще разок згорнули.
А чотири – розгорнули.
Що за буква заховалась?
Здогадались? Називайте!
Робота з Букварем. « Ланцюжок слів» с.128
Хек, кіт,том,мох,хор.
Розгляд предметних малюнків с.129. Визначення слів із літерою Хх:
Горіх,хустка, ховрашок, черемха, хміль, хризантеми, капелюх.
Побудова звукових схем слів хустка, ховрашок. Порівняння складених схем зі схемами в підручнику.
Розгляд малюнка, визначення наявності та позиції букви Хх у відповідному слові. Друкування великої і малої букв Хх. Друкування слова хата.
Хрестиком сорочку
Мама вишивала.
Букву Х Христинка
Вишиту впізнала.
Фізхвилинка.
Заморились голівоньки,
Втомились наші спинки.
Вставайте, любі діточки,
Час фізкультхвилинки.
Кролик приготував вам дуже цікаве завдання. Ви з ним впораєтесь, якщо будете уважно слухати і розуміти почуте.
Спочатку відгадайте загадку-акровірш. ( Текст – у кожного учня).
Чим хата багата?
Хата мною багата,
Людям брат я і друг.
І коли вже я в хаті,
Буде й щастя навкруг! ( Хліб)
Хліб – це життя, мир, радість, багатство, добробут, спокій, свято, праця, щастя.
Хліб, як сонце, - кажуть люди,
Хліб, як сонце, - з нами всюди,
Хліба й сонця в нас багато,
Хліб – це справжній труд і свято.
Чи знаєте ви, як пахне життя? Давайте затихнемо на хвильку і почуємо цей запах…Це пахне хліб…Неповторний запах робить хліб живим, частиною душі кожного із нас.
А початок хліба – маленька зернинка. Зернятко хліба нагадує маленьку дитину в колисці. З зернинок виростають колосочки.
Інтерактивна вправа «Привітання з колосками».
Учитель проносить по рядах колоски, учні торкаються колосків, вітають їх, дякують їм за те, що дають нам хліб.
Хліб
Хліб не зайчик з лісу носить –
Брат мій сіє, тато косить.
Хліборобом хочу стати
Як мій братик, як мій тато.
Прибіжить із лісу зайчик –
Сам подам йому окрайчик.
Честь і слава хліборобам,
Що живуть в моїм селі.
Хлібороби хліб нам роблять,-
Знайте й ви про це, малі.
Читання тексту.
За всіх часів і в усіх народів хліб був і є найбільшою святістю. Тяжко він завжди діставався людям. Тому слід шанувати хліборобів. Хліб – мирило життя.
В українській хаті хліб і сіль завжди були символом гостинності. І хто заходив до хати, мусив завжди скушувати хліб-сіль і вклонитися господарям.
Народжувалася дитина – йшли з хлібом, щоб дитина була красивою, багатою.
Виряджали сина в далеку дорогу – і мати зав`язувала в рушник житній окраєць.
Доповіді дітей.
Справляли весілля чи будували хату – неодмінно приходили з хлібом.
Дуже пильнували, щоб хліб не падав на підлогу. А як упаде, слід підняти його, перепросити, поцілувати і з їсти.
Коли хтось знаходив на дорозі окраєць, не можна через нього переступати. Потрібно підняти, обтрусити і покласти на видному місці – птахам.
Без хліба наш народ не уявляє свого життя. Хай в кожній хаті буде хліб, прикритий вишитим рушником.
Перевірка розуміння змісту тексту.
Доповніть речення.
- Хліб був і є найбільшою…( святістю)
- Необхідно бережливо ставитися до …(хліба)
- Потрібно шанувати…( хліборобів)
- Дорогих гостей зустрічають…( хлібом-сіллю).
Вінні- Пух любить все смачненьке. І зараз ми помандруємо до хлібного магазину. Зараз подивимось, хто що купить?
Гра «Колосок». Робота в групах.
Діти об єднаються в групи, отримують картки у вигляді колосків.
1 група: роковай ( коровай), коболок ( колобок), ляпаниця (паляниця), лочбука (булочка).
2 група: ріпи (пиріг), ниреваки (вареники), тонба (батон), рогипи (пироги).
3 група: лачка (калач), килбуб (бублик), чипево (печиво), течтіско (тістечко)
Переставити склади так, щоб утворилися слова-назви того, що можна випекти з борошна.
Ваші друзі хочуть знати, чого навчив вас сьогоднішній урок?
Гра « Мікрофон по колу».
Самооцінка роботи.
Давайте зробимо салют з нашого настрою.
Червоний колір – відмінний, бадьорий настрій;
Жовтий – спокійний;
Зелений – сумний.
Покажіть, який настрій вийшов. Що треба робити, щоб настрій на уроці був відмінний? ( Працювати на уроці, слухати уважно вчителя і однокласників).
- Дякую за урок!
Додаток.
ЧИМ ХАТА БАГАТА
Хата мною багата,
Людям брат я і друг,
І коли вже я в хаті –
Буде й щастя навкруг!
За всіх часів і в усіх народів хліб був і є найбільшою святістю. Тяжко він завжди діставався людям. Тому слід шанувати хліборобів. Хліб – мирило життя.
В українській хаті хліб і сіль завжди були символом гостинності. І хто заходив до хати, мусив завжди скуштувати хліб-сіль і вклонитися господарям.
Дорогих гостей завжди зустрічали хлібом-сіллю.