Урок грамоти з елементами народознавства "Звук [x],буква Хх"

Про матеріал

Даний урок використовується при проходженні нового матеріалу з навчання грамоти в 1 класі. Даний ресурс знайомить учнів з буквою «х», приголосними звуками, формує ціннісне ставлення до світу, розширює знання дітей про навколишній світ, виховує емоційно-позитивне ставлення до предмета, показує зв'язок народознавства з життям.


Перегляд файлу

       УРОК ГРАМОТИ З ЕЛЕМЕНТАМИ НАРОДОЗНАВСТВА

 

ТЕМА. Звуки (х), (Х), буква Хх

МЕТА: ознайомити учнів з буквою Х, х («ха»), їх алфавітною назвою та звуковим значенням; виробляти навички читання складів, слів з буквою х («ха»), розвивати вміння робити звуко-буквенний аналіз слів, розвивати увагу, фонематичний слух, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати наполегливість, бажання пізнавати нове, любов і бережливе ставлення до рідного краю, його традицій, повагу до хліба і людей, які його вирощують.

Обладнання: таблиця для складання складів, зразок друкованої букви Х, таблиці для вправ « Чарівні квадрати», « Ланцюжки», таблиця слів, робочий зошит з читання, використання мультімедіо.

 

                                            ХІД УРОКУ

 

  1. Організаційний момент.

Вчитель. Любі діти, у наш клас

                Завітали люди щирі.

                 Привітаймо в добрий час

                 Гостей усмішкою й миром.

Діти.        Ми вам раді, люди добрі,

                 Ми вітаєм щиро вас!

                 І запрошуєм ласкаво

                 На урок читання в клас.

Вчитель. Продзвенів шкільний дзвінок,

                Всі зібрались на урок.

                Непросто слухати, а й чути.

                Непросто дивитися, а й бачити,

                Запам`ятовувати, розповідати.

                Тож пора нам поспішати

                Нові знання здобувати.

  • Бажаю вам успіху!
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
  • Сьогодні на уроці ми повторимо те, що вивчали на попередніх уроках, ознайомимося з новим звуком та буквами, що його позначають, поміркуємо та дізнаємось багато цікавого. Бажаю вам піднятися на сходинку вище у своїх знаннях.
  1. Повторення вивченого матеріалу.

Діти, сьогодні на урок знову завітають ваші улюблені казкові герої, а хто саме, ви дізнаєтесь, як тільки почуєте слова знайомої вам пісні. ( Пісня Вінні- Пуха)

  • Так, це Вінні Пух та його друзі.

Вінні- Пух хоче почути, як ви вже навчилися читати.

Робота зі складовими таблицями:

а ) прочитайте склади з літерами в, д, к горизонтально;

б ) прочитайте склади з літерами л, м, н « дощиком» ( голосно-тихо)

в ) прочитайте склади з літерами п, р, с « лавиною» (наростанням голосу);

г ) рядок із літерою т прочитати скоромовкою ( з поступовим наростанням швидкості).

2) Гра « Блискавка».

Читання складів із вивченими літерами з карток, що демонструються протягом 1 сек.

3) Повторення абетки.

Пісенька « Абеткова». « Диригент» - черговий учень ( « диригентською» паличкою – указкою указує літери, які проспівують діти).

Абеткову пісеньку весело співать.

Абеткову пісеньку треба добре знать.

А, Бе, Ве – коник у траві живе.

Ге, Де, Е – мама донечку веде.

Є, Же, Зе – по стежині жук повзе.

Й, І, Ї, Й – гріється на сонці змій.

Ка, еЛ, еМ – лисенятко під кущем.

Ен, О, Пе – песик носиком сопе.

Ер, еС, Те – в полі житечко росте.

У еФ, Ха – я сміюся – « Ха-ха-ха!»

 - Як сміються діти? ( Ха-ха-ха).

 - Який новий звук ми чуємо на початку слова? ( Звук х)

3. Вивчення нового матеріалу.

1). Спостереження за артикуляцією звука (х).

Під час вимови звука (х) задня частина язика зближується із заднім краєм твердого піднебіння і суміжною з ним частиною м якого піднебіння, у результаті чого утворюється щілина. Унаслідок тертя повітря об краї цієї щілини виникає шум. Голосові зв’язки не напружені, голос не утворюється. Тому звук (х) – глухий; він має пару – дзвінкий звук (г).

Як дві букви «С» зустрілись, -

Швидко букву «Х» створили.

І пішло за словом слово –

Збагатили рідну мову.

 

Хурделиця, хуртовина,

Хрущ, хокей, Хома, похід,

Пішохідний перехід.

 

Ведмежатко Вінні-Пух

Волохате з ніг до вух.

Пух веселий і смішний

Любить мед він запашний.

Друже мій, часу не гай

Букву «Х» тут відшукай. ( Пух, вух, волохате)

 

2). Дидактична гра « Впіймай звук»

 - Приготуйте долоні, я називатиму слова. Якщо ви почуєте звук (х) на початку слова, то плескає перший ряд, якщо в середині слова – то другий ряд, якщо в кінці – третій ряд.

Холод. Муха, тепло, хліб, сміх, сніговик, Херсон, схема, горіх, голодний,

хижак, гріх, вхід, ховрах.

П’ятачок теж приготував для вас завдання.

3). Колективне складання звукових схем слів – відгадок.

Заповзята трудівниця,

Вона праці не боїться.

Дуже сильна ця комаха

Називається…( мураха)     ( -о-о-о)

 

Є у зайця і в лисиці,

У корови і куниці,

Навіть у дворі кота

Не зустрінеш без …( хвоста)  хвіст (-=о--)

4). Гра « Упіймай звук». Вислючок Іа хоче з вами погратися.

Послухайте вірш і впіймайте звук (х)

Ховрашок будує хатку,

Дуже справно риє нірку,

Щоб харчів було в достатку,

Він робить в ній комірку.

  • Що будує ховрашок? ( хатку)
  • Яка в нього хатинка? ( нірка)

5). Бесіда с демонстрацією малюнків із зображенням української хати.

 - Майже всі живі істоти мають свою хатку – місце, де вони мешкають, ховаються від негоди. З давніх-давен мають хати і люди. Кожен народ по своєму будував і прикрашав свої оселі. Чим відрізняється українська хата? Це солом `яна стріха, білі мазані стіни, на яких намальовані квіти, півники; біля хати – тин, калина, квіти.

( Грамзапис пісні про хату)

6). Слухання віршів про українську хату.

Я люблю свою хату,

І подвір`я, й садок,

Де і сонця багато,

І в жару – холодок.

 

Тихо й затишно.

Квіти коло хати цвітуть,

І невтомно все літо

Бджоли в цвіті гудуть.

 

Хато моя, біла хато, рідна моя сторона.

Пахне любисток і м’ята, мальви цвітуть край вікна.

 

Рідна хата – наша берегиня. Вона зігріта теплом материнської любові, мудрим усміхом батька. А починалася хата з порогу. Пороги були завжди високими. Існувало повір`я, що під порогом знаходяться душі померлих родичів, тому не можна було вітатися через поріг, давати що-небудь.

   Особиста урочистість – заселення нової хати. Її засипали зерном – на багатство, та маком -  проти нечистої сили.

  Проти злих сил також вносили кропиву, лопух, освячені вербові гілочки, мазали поріг часником.

  Батькова хата – все це наші символи. Рідна хата! Оспівана в піснях, оповита легендами та переказами, вона завжди буде символом добра і надії.

« Постав хату з лободи, а в чужую не веди»

« Збудуй хатку з маковини, та для любої дівчини».

« Дорога моя хатка, де родила мене матка».

«Люди добрі – хата тепла».

« Чим хата багата, тим і рада».

Це лиш часточка із перлин народної мудрості про отчий дім. Людина завжди повинна пам`ятати про батьківську хату, з якої вона пішла у велике життя.

А зараз ми попадемо на урок до тітоньки Сови.

  1. Ознайомлення з літерою Хх

1). Учитель показує дітям зображення великої і малої букв Хх, повідомляє назву нової літери, та пояснює, що ця буква позначає на письмі приголосні звуки – твердий та парний йому м який.

 - На що схожа буква Хх?( Діти дають відповіді, спираючись на відповідні предметні малюнки: на млинок, на перехрестя, на розведені ножиці, на хрестик).

- Чим відрізняються одна від одної велика і мала літери?(Тільки розміром).

А ось що думає про себе буква Хх:

 

Я літера Хх – буква дуже хороша,

На хрестик або перехрестя я схожа.

Думаю, літера досить смачна я:

Хліб, холодець та халву починаю.

2). Читання складів з дошки.

Ха  ах  хо  ох  ху  ух  хи  их  хі  іх  хе  ех

3). Читання слів, поданих в аналітико-синтетичній формі.

Хор, хатина,ходити, хліб, сміх, горіх, ховрах, слух.

Вправа « Ланцюжки»

Му -  ха – ти – хо – ди – ні.

Фізхвилинка на розвиток мілкої моторики пальців. ( Перегибання листка квадратної форми, в результаті чого з являється буква Х)

Учитель.  

Загадаю вам загадку.

Нужбо всі на фіззарядку:

Раз – листочки піднімаємо,

Два – листочки загибаємо;

Три – іще разок згорнули.

А чотири – розгорнули.

Що за буква заховалась?

Здогадались? Називайте!

Робота з Букварем. « Ланцюжок слів» с.128

Хек, кіт,том,мох,хор.

Розгляд предметних малюнків с.129. Визначення слів із літерою Хх:

Горіх,хустка, ховрашок, черемха, хміль, хризантеми, капелюх.

Побудова звукових схем слів хустка, ховрашок. Порівняння складених схем зі схемами в підручнику.

  • Читання слів, утворених із двох частин за променевими схемами.
  • Виконання завдань за робочим зошитом ( с. 31, завд. 1)

Розгляд малюнка, визначення наявності та позиції букви Хх у відповідному слові. Друкування великої і малої букв Хх. Друкування слова хата.

Хрестиком сорочку

Мама вишивала.

Букву Х Христинка

Вишиту впізнала.

  • А чи впізнали ви букву Х на сорочці? То ж давайте і ми на деякий час побудемо майстрами і виш`ємо сорочки хрестиком, що так нагадує букву Хх. ( Діти розмальовують сорочки – наводять хрестики).

Фізхвилинка.

Заморились голівоньки,

Втомились наші спинки.

Вставайте, любі діточки,

Час фізкультхвилинки.

 

  1. Робота з текстами « Це цікаво»

Кролик приготував вам дуже цікаве завдання. Ви з ним впораєтесь, якщо будете уважно слухати і розуміти почуте.

Спочатку відгадайте загадку-акровірш. ( Текст – у кожного учня).

                                    Чим хата багата?

Хата мною багата,

Людям брат я і друг.

І коли вже я в хаті,

Буде й щастя навкруг!  ( Хліб)

  • А що таке хліб? Складання асоціативного куща.

Хліб – це життя, мир, радість, багатство, добробут, спокій, свято, праця, щастя.

Хліб, як сонце, - кажуть люди,

Хліб, як сонце, - з нами всюди,

Хліба й сонця в нас багато,

Хліб – це справжній труд і свято.

Чи знаєте ви, як пахне життя? Давайте затихнемо на хвильку і почуємо цей запах…Це пахне хліб…Неповторний запах робить хліб живим, частиною душі кожного із нас.

А початок хліба – маленька зернинка. Зернятко хліба нагадує маленьку дитину в колисці. З зернинок виростають колосочки.

Інтерактивна вправа «Привітання з колосками».

Учитель проносить по рядах колоски, учні торкаються колосків, вітають їх, дякують їм за те, що дають нам хліб.

                                               Хліб

Хліб не зайчик з лісу носить –

Брат мій сіє, тато косить.

Хліборобом хочу стати

Як мій братик, як мій тато.

Прибіжить із лісу зайчик –

Сам подам йому окрайчик.

Честь і слава хліборобам,

Що живуть в моїм селі.

Хлібороби хліб нам роблять,-

Знайте й ви про це, малі.

Читання тексту.

       За всіх часів і в усіх народів хліб був і є найбільшою святістю. Тяжко він завжди діставався людям. Тому слід шанувати хліборобів. Хліб – мирило життя.

      В українській хаті хліб і сіль завжди були символом гостинності. І хто заходив до хати, мусив завжди скушувати хліб-сіль і вклонитися господарям.

Народжувалася дитина – йшли з хлібом, щоб дитина була красивою, багатою.

Виряджали сина в далеку дорогу – і мати зав`язувала в рушник житній окраєць.

     Доповіді дітей.

     Справляли весілля чи  будували хату – неодмінно приходили з хлібом.

Дуже пильнували, щоб хліб не падав на підлогу. А як упаде, слід підняти його, перепросити, поцілувати і з їсти.

     Коли хтось знаходив на дорозі окраєць, не можна через нього переступати. Потрібно підняти, обтрусити і покласти на видному місці – птахам.

      Без хліба наш народ не уявляє свого життя. Хай в кожній хаті буде хліб, прикритий вишитим рушником.

Перевірка розуміння змісту тексту.

Доповніть речення.

- Хліб був і є найбільшою…( святістю)

- Необхідно бережливо ставитися до …(хліба)

- Потрібно шанувати…( хліборобів)

- Дорогих гостей зустрічають…( хлібом-сіллю).

Вінні- Пух любить все смачненьке. І зараз ми помандруємо до хлібного магазину. Зараз подивимось, хто що купить?

Гра «Колосок». Робота в групах.

Діти об єднаються в групи, отримують картки у вигляді колосків.

1 група: роковай ( коровай), коболок ( колобок), ляпаниця (паляниця), лочбука (булочка).

2 група: ріпи (пиріг), ниреваки (вареники), тонба (батон), рогипи (пироги).

3 група: лачка (калач), килбуб (бублик), чипево (печиво), течтіско (тістечко)

Переставити склади так, щоб утворилися слова-назви того, що можна випекти з борошна.

  1. Підсумок уроку.

Ваші друзі хочуть знати, чого навчив вас сьогоднішній урок?

Гра « Мікрофон по колу».

Самооцінка роботи.

Давайте зробимо салют з нашого настрою.

Червоний колір – відмінний, бадьорий настрій;

Жовтий – спокійний;

Зелений – сумний.

Покажіть, який настрій вийшов. Що треба робити, щоб настрій на уроці був відмінний? ( Працювати на уроці, слухати уважно вчителя і однокласників).

- Дякую за урок!

 Додаток.

ЧИМ ХАТА БАГАТА

Хата мною багата,

Людям брат я і друг,

І коли вже я в хаті –

Буде й щастя навкруг!

 

За всіх часів і в усіх народів хліб був і є найбільшою святістю. Тяжко він завжди діставався людям. Тому слід шанувати хліборобів. Хліб – мирило життя.

В українській хаті хліб і сіль завжди були символом гостинності. І хто заходив до хати, мусив завжди скуштувати хліб-сіль і вклонитися господарям.

Дорогих гостей завжди зустрічали хлібом-сіллю.

 

doc
Додано
14 лютого 2018
Переглядів
3496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку