Грайливе скерцо.
Мета. Ознайомити з особливостями жанру скерцо, його історією розвитку та характерними ознаками скерцо як жанру камерно-інструментальної музики, розглянути різницю між інструментальним і вокальним сучасним скерцо, закріпити поняття сюїта, ознайомити учнів зі спорідненими жанрами в образотворчому мистецтві; продовжити ознайомлення з творчістю Й.С.Баха.
Розвивати вміння учнів уважно слухати камерно-інструментальну музику та знаходити на слух характерні ознаки жанру скерцо, знаходити спільні та відмінні риси між оригіналом музичного шедевру та його обробкою, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння знаходити спільні риси між музичним та образотворчим мистецтвом.
Виховувати інтерес до слухання класичної камерно-інструментальної музики, творчості Й. Баха, виконання пісень українських композиторів.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора Й. Баха.
Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки жанру скерцо, розмаїття скерцо в світовому музичному мистецтві, композиційна будова (форма) скерцо, споріднені жанри в образотворчому мистецтві.
Твори, що вивчаються на уроці:
· Й. С. Бах. Скерцо («Жарт») з оркестрової сюїти №2 (у класичному варіанті та в сучасній обробці).
· А. Островський. Вокаліз «Tro-lo-lo» у виконанні Едуарда Хіля.
· «Мамин оберіг» ,«Веселкова».
Хід уроку
Учитель. Діти, сьогодні до нас на урок прийшли гості, давайте їх привітаємо.
Нотка на сніжинку сіла
Це зима вже прилетіла
Привітаємось всі щиро
І зимі всміхнемось мило.
Добрий день, добрий день.
Повідомленння завдань уроку, очікуваного результату.
Ми маємо дві команди «Мажор» і «Мінор»;
капітани команд ________
Яка команда найактивніша протягом уроку і збере найбільше нот, отримає сюрприз.
Інтонація нашого привітання була світлою, бадьрою, життєрадісною. А це означає, що у вас хороший настрій. Тема нашого уроку буде пов’язана з - ЖАРТом,
Назва теми уроку зашифрована у ребусі, яка команда відгадає, та й отримає першу веселу нотку «ДО»
«Грайливе скерцо»;
(Нотка повертається до нотного стану)
Учитель. У музиці, як і в літературі, є різні за характером твори: ліричні, драматичні, епічні та комічні. Музичний образ, створений композитором, також може мати різний характер.
Завдання для капітанів:
Нотка «Ре» ПОВЕРНУЛАСЬ ДО НОТНОГО СТАНУ
Учитель. Мова наша піде про композитора Й. С. Баха та його твір «Скерцо»
Серед безлічі серйозних інструментальних творів И. С. Баха є і жартівливі — наприклад, скерцо з оркестрової сюїти №2. Воно звучить так актуально, ніби композитор живе в наш час і знає, що сучасна молодь полюбляє-
танцювати й жартувати. Твір, який прийшов до нас крізь віки лунає з екранів телебачення, з мобільних телефонів, «живе» у фільмах та спектаклях.
Бах являється одним із великих композиторів, які коли небудь жили на землі. Музика була сенсом його життя і повсякденною справою, якою він займався, так само як і його дід, батько, брати, дядьки та його сини.
Й. С. Бах був життєрадісною людиною, з прекрасним почуттям гумору. Адже людські почуття дуже різнобарвні, як і музика Баха –від дуже серйозної до жартівливої. І сьогодні в нас звучить скерцо з оркестрової сюїти №2, що означає жарт.
Перша команда спробує з'ясувати, в чому секрет його популярності.
Друга команда слухаючи музику, спробує намалювати свої враження за допомогою програми , яка є у ваших гаджетах.
Музичне сприймання. Й. С. Бах. Скерцо («Жарт») з оркестрової сюїти №2 (для флейти та струнного оркестру).
Аналіз музичних творів. Перегляд малюнків
І команда «Мажор»
Музичне сприймання. Й. С. Бах. Скерцо. Сучасна обробка твору для вокального квартету.
Одного разу Баха запитали: «як ви можете грати не дивлячись в ноти?» На що Бах відповів: Треба тільки швидко натискати на клавіші і все.
І команда
1. Розкажіть про особливості прослуханих творів. Чи схожі вони? (Захоплює, вражає, яскраво вираженою життєвою силою)
2. Які засоби виразності було використано?
3. Охарактеризуйте образи обох творів.
ІІ команда
4. Про що «розповіла» вам ця музика?
5. Які ще твори цього композитора ви пам'ятаєте?
6. Чим відрізняється вокальна обробка твору від його оригіналу? Доведіть.
(Особливої чарівності твору надає мелодійне, наспівне звучання флейти, яка виконує соло).
Нотка «МІ» ПОВЕРНУЛАСЬ ДО НОТНОГО СТАНУ
5. Бесіда з учнями про історію розвитку жанру скерцо.
Історія жанру скерцо дуже давня. Спочатку, із XVI ст. , скерцо входило до складу сюїт. Найвідомішим автором барокових сюїт можна вважати Й. С. Баха, який написав цикли англійських і французьких сюїт для клавіру, а також багато сюїт для віолончелі, скрипки та флейти.
Пізніше у творчості романтиків скерцо набуло форми невеликої інструментальної п'єси, а з початку XIX століття — зайняло місце в симфонії та сонаті, витіснивши звідти менует. Твори цього жанру демонструють різноманітні відтінки музичного гумору.
Музичний словничок
Скерцо (італ. scherzo — буквально «жарт») — частина симфонії, сонати, квартету чи самостійна музична п'єса у жвавому, стрімкому темпі, з гострохарактерними ритмічними і гармонічними зворотами, у тридольному розмірі.
Які ж характерні риси скерцо? Твори цього жанру демонструють різноманітні відтінки музичного гумору. Склалася ціла низка прийомів, здатна передавати такі задуми: жартівливі перегуки мотивів, які перекидаються з регістра в регістр або від одного інструмента до іншого, різного роду несподіванки тощо. До найвищих досягнень у цьому жанрі належать чотири скерцо Ф. Шопена. Згодом скерцо набуло мінорного забарвлення.
Діти, а як ви вважаєте, слухання серйозної музики це праця чи відпочинок? Правильно – це праця. Ми дуже уважно слухали музику, потратили сили, пережили душевні почуття. А тепер трішки відпочинемо.
Давайте встанемо, розправимо спину і плечі, так як розправляв їх своїм слухачам Бах.
Фізкультхвилинка.
Все, антракт закінчився. Сідаєм в свої концертні крісла і послухаємо повідомлення від конферансьє про життя Баха
Нотка «ФА» ПОВЕРНУЛАСЬ ДО НОТНОГО СТАНУ
І знову музичний словничок
Учень: (стр. 133) Вокаліз ( лат. Vokalis – голосний, співучий) —вправа для голосу без тексту, що виконується на будь-який голосний, з назвами нот або складів, а також художній твір для голосу написаний у такій формі.
Учитель. А чи може вокаліз — пісня без слів розповісти про жарт? Естрадна пісня «Tro-lo-lo» ( «Я дуже радий, що я нарешті повертаюсь додому») у виконанні відомого співака Едуарда Хіля, (баритон) була записана для телебачення в 1976 р. а через 44 роки (2009р.) після її запису стала хітом Інтернету. Так, на сторінці цієї пісні в найпопулярнішій соціальній мережі Facebook.com зареєстровано 15 тис. прихильників, а ролик подивились 5 млн. осіб, а сам виконавець отримав прізвисько Містер «Тгоlоlо».
Послухайте цей вокаліз і зверніть увагу на засоби музичної виразності, які були застосовані Едуардом Хілем для розкриття характеру та змісту твору. Яке враження він на вас справив?
Музичне сприймання. А. Островський. Вокаліз «Tro-lo-lo» у виконанні Едуарда Хіля.
Учні дають відповіді на поставлені питання після прослуховування твору:
—Яке враження він справив на вас вас?
—Які засоби виразності було використано?
Учитель: Отже майстерно застосувавши засоби музичної виразності Едуард Хіль неперевершено виконав вокаліз «Тгоlоlо», тим самим довів, що і без слів можна слухачам передати свій гарний, жартівливий настрій.
Нотка «СОЛЬ» ПОВЕРНУЛАСЬ ДО НОТНОГО СТАНУ
Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).
Виконання пісні. «Веселкова» , «___________»
Нотка «ЛЯ» ПОВЕРНУЛАСЬ ДО НОТНОГО СТАНУ
Спробуйте заспівати пісню разом зі своїми друзями. Виконайте пісню командами, по черзі по одному куплету пісні під фонограму.
Творче завдання.
Розгляньте ілюстрації сатиричного або жартівливого змісту — шарж, карикатуру, малюнок.
Ці твори в образотворчому мистецтві мають різні назви: гумористичний малюнок, шарж, карикатура.
Прослухайте скерцо Й. С. Баха ще раз і спробуйте заграти на дитячих музичних інструментах, і передати характер музики.
Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
а) невеликий музичний твір імпровізаційного складу;
б) інструментальний твір, що складається з кількох контрастних частин, частіше танцювального типу, об'єднаних спільним задумом;
в) поліфонічний твір, в якому одна або декілька тем послідовно звучать у всіх голосах.
а) траурно, трагічно;
б) жартівливо, грайливо;
в) маршово.
а) італійський;
б) французький;
в) німецький.
Нотка «СІ» повернулась до нотного стану
Музика Й. С. Баха — взірець гармонії: «У його музиці могутня сила. Вплив його музики не підлягає плинові часу і не залежить від нього» (Леонард Бернстайн).
Домашнє завдання.
Послухайте музику жартівливого характеру. Складіть гумореску про шкільне життя або намалюйте дружній шарж на однокласників.
Вихід із класу під музику скерцо Й. Баха.
Для допитливих — виконання музичного проекту.
Проект «Музиканти усміхаються»
Мета: навчитися знаходити та вибирати необхідну інформацію для оформлення галереї картин із шаржами та карикатурами. Очікуваний результат: галерея картин.
План створення:
А чи знаєте ви, що багато музикантів мають почуття гумору та чудово малюють шаржі? Створимо галерею усмішок?
1. Пригадайте музичні твори та пісні, що пов'язані з усмішкою і веселим настроєм. Запишіть їхні фонограми.
2. Доберіть ілюстрації картин, шаржів або влаштуйте справжній конкурс гумористичних малюнків серед учнів класу.
3. Оформте галерею картин «веселих музикантів», присвячених усмішці та веселому настрою. Під час перегляду не забудьте ввімкнути музику, котру ви заздалегідь підібрали.