Урок "Грецькі міста-держави на території України"

Про матеріал
Розробка уроку з історії для 6-го класу на тему "Грецькі міста-держави на території України". До розробки уроку додається презентація.
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ:

Грецькі міста-держави на території України

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Мета уроку:

  • з'ясувати, які міста були засновані греками на території України та де вони розташовувалися;
  • пояснити походження назв грецьких колоній;
  • ознайомити учнів із суспільним, політичним, культурним життям та господарюванням у полісах Північного Причорномор’я та Криму;
  • визначити особливості грецької колонізації, причини створення грецьких колоній у Північному Причорномор’ї та їхній вплив на життя населення українських земель;
  • порівнювати життя населення в полісах Північного Причорномор’я та Греції;
  • вдосконалювати вміння учнів працювати з історичною картою, аналізувати текст підручника та історичних джерел;
  • розвивати вміння висловлювати власні судженнясудження.

Основні терміни і поняття: Борисфеніда, Тіра, Ольвія, Херсонес, Пантікапей, колонізація, колонія, метрополія.

Обладнання: підручник, ілюстративний матеріал, карта, контурна карта, відеоматеріали.

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

  • показувати на карті грецькі колонії на території України;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «колонізація», «колонія», «метрополія», «Борисфеніда», «Тіра», «Ольвія», «Херсонес», «Пантікапей»;
  • пояснювати значення та походження назв грецьких колоній Північного Причорномор’я та Криму;
  • визначити причини створення грецьких колоній у Північному Причорномор’ї;
  • описувати життя та побут мешканців грецьких полісів на території України;
  • аналізувати суспільне, політичне та культурне життя в полісах Північного Причорномор’я та Криму;
  • порівнювати життя населення в полісах Північного Причорномор’я та Греції;
  • визначити вплив грецьких міст-колоній на життя населення українських земель.
  1.   Організаційний момент

 

Вступне слово вчителя

 

II. Актуалізація опорних знань та вмінь

 

Бесіда з запитаннями

  1. Внаслідок якого процесу, що тривав з 8 по 6 ст. до н. е., греки опинилися на території сучасної України?
  2.  Що змушувало греків до переселення на інші території?
  3. Що таке «колонія» та «метрополія»?
  4. РОБОТА З КАРТОЮ. Назвіть напрямкм Великої грецької колонізації. Покажіть їх на карті.
  5. Яким з трьох напрямків греки примандрували в Північне Причорномор’я?
  6. Назвіть особливості грецької колонізації.

 

III. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

 

План вивчення нового матеріалу

  1. Особливості грецької колонізації. Найвідоміші грецькі колонії Причорномор’я.
  2. Суспільне життя в грецьких полісах на території України.
  3. Господарське та повсякдення життя греків на українських землях.
  4. Духовне життя в античних полісах Причорномор’я.

 

 

 

 

Особливості грецької колонізації. Найвідоміші грецькі колонії Причорномор’я

Розповідь вчителя

Особливості грецької колонізації:

  • Освоювали лише прибережну смугу Північного Причорномор’я (до 10 км).
  • Колонізація відбувалася мирним шляхом.
  • Прагнули почувати себе в колонії так, наче вони на Батьківщині, тому іхні міста були копією грецького міста, з якого прибули колоністи.
  • Прагнули зберегти усі грецькі традиції та закони.

 

Робота з історичною картою поєднується з розповіддю вчителя

  1. Шукаємо на карті грецькі колонії  Північного Причорномор’я, визначаємо їх місцезнаходження та походження назв.
  2. Назіть основного північного сусіда греків Північного Причорномор’я. Чим вони займались?

 

Розповідь вчителя про грецькі колонії на території України.

 

Колонії греків на території України:

  • Борисфеніда (Борисфен – Дніпро) – о. Березань, неподалік сучасного Очакова Миколаївської області
  • Тіра (Тірас – Дністер) – неподалік м. Білгород-Дністровський Миколаївської області
  • Ольвія («Щаслива») – біля с. Парутине Миколаївської області
  • Керкінітида – біля сучасного міста Євпаторія
  • Херсонес («Півострів») – поблизу сучасного міста Севастополь
  • Пантікапей («Рибний шлях») – біля сучасного міста Керч

 

 

 

 

 

Суспільне, господарське та духовне життя грецьких колоній на території

сучасної України

 

РОБОТА В ГРУПАХ з подальшою розповіддю та обговоренням

 

1 ГРУПА: Суспільне життя грецьких міст на території України                                           (ст. 198-199)

 

2 ГРУПА: Господарське та повсякдення життя греків Північного

Причорномор’я та Криму                               (ст. 201-202)

 

3 ГРУПА: Духовне життя мешканців міст Північного Причорномор’я      

                                                                                                (ст. 201-202)

 

 

 

 

Робота з історичним документом. Присяга мешканців Херсонесу.

  • Чому устрій Херсонесу визначають як демократичний?
  • Які права та обов’язки мали херсонесці?

 

 

 

Гра «Дві трієри». Що з переліку греки продавали в метрополію, а що навпаки привозили з Греції?

Товари: зерно, худоба, шкіра, хутро, солона риба, сіль, метали, раби, металеві вироби, зброя, тканини, коштовні прикраси, посуд, прянощі, олія, вино.

Відповіді:         металеві вироби, зброя, тканини, коштовні прикраси, посуд, прянощі, олія, вино – з метрополії в колонію

                                зерно, худоба, шкіра, хутро, солона риба, сіль, метали, раби – з колонії в метрополію)

 

 

 

  1. Робота з ілюстраціями на ст. 201. Розгляньте ілюстрації. Про розвиток яких галузей господарства вони свідчать?
  2. Робота з ілюстраціями про культуру греків.

 

 

 

Демонстрація випереджального домашнього завдання.

 Демострація  учнівських презентацій.

 

 

Віртуальна подорож найвідомішими грецькими колоніями

Північного Причорномор’я та Криму

 

1 група – Тіра

2 група – Ольвія

3 група – Херсонес

 

 

 

IV. Закріплення та систематизація вивченого матеріалу

  1. Робота з контурною картою. Які грецькі колонії Північного Причорномор’я заховані за цифрами?
  2. Бесіда: Як вплинули греки-колоністи на життя мешканців українських земель?
  • Залучення, запозичення надбань грецької цивілізації – технології обробки землі, ремесла, товарно-грошові відносини.
  • Ознайомлення з демократичним устроєм.
  • Сприяли поширенню християнства на українських землях.

 

V. Домашнє завдання

1. Опрацюйте параграф 41 підручника.

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

з'ясувати, які міста були засновані греками на території України та де вони розташовувалися; навчитися пояснювати походження назв грецьких колоній; охарактеризувати суспільне, господарське та духовне життя у грецьких полісах Північного Причорномор’я та Криму; порівнювати життя населення в полісах Північного Причорномор’я та Греції; визначити вплив грецьких міст-колоній на життя населення українських земель.

Номер слайду 6

ПЛАН 1. Найвідоміші грецькі колонії Північного Причорномор’я. 2. Суспільне життя. 3. Господарство. 4. Духовне життя.

Номер слайду 7

Номер слайду 8

План грецького поселення

Номер слайду 9

Реконструкції вигляду грецьких полісів Північного Причорномор’я

Номер слайду 10

1 ГРУПА: Суспільне життя грецьких міст на території України (ст. 198) 2 ГРУПА: Господарське та повсякдення життя греків Північного Причорномор’я та Криму (ст. 200) 3 ГРУПА: Духовне життя мешканців міст Північного Причорномор’я (ст. 201-202)

Номер слайду 11

Кам'яна таблиця з присягою

Номер слайду 12

Народні збори

Номер слайду 13

Перелік товарів: зерно, шкіра, посуд, прянощі, хутро, солона риба, тканини, метали, раби, худоба, металеві вироби, зброя, сіль, коштовні прикраси, олія, вино. ЗАВДАННЯ 1, 2 ряд – що греки привозили з Батьківщини (метрополії) в колонію? 3 ряд – що греки вивозили з колонії на Батьківщину?

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Розгляньте ілюстрації. Про розвиток яких галузей господарства вони свідчать?

Номер слайду 16

Гімнасій в Ольвії Театр в Херсонесі

Номер слайду 17

Які грецькі колонії Північного Причорномор’я заховані за цифрами?

Номер слайду 18

Номер слайду 19

zip
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
10 листопада 2019
Переглядів
12621
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку