20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок "Гриби.Правила збирання грибiв"

Про матеріал
Даний конспект мiстить матерiал для ознайомлення учнiв iз грибами та правилами збирання.
Перегляд файлу

Природознавство 3 клас

Тема: Гриби: їстівні та отруйні. Правила збирання грибів.

Мета:

Навчальна:ознайомити учнів з поняттями їстівні гриби, отруйні гриби; формувати у дітей систему уявлень про ознаки грибів, їх будову;показати значення грибів у природі та для людей;                                                                                    

Корекційно-розвиткова:розвивати спостережливість, увагу,  логічне  мислення,  пізнавальний інтерес, пам'ять;

Виховна:виховувати бережливе ставлення до природи, бажання піклуватися про власне здоров ’я, прагнення охороняти і примножувати природу рідного краю.

  Обладнання:  сигнальні картки,завдання для індивідуальної роботи,малюнки із зображенням грибів, кошик, таблиця «Гриби: їстівні та отруйні», відео супровід «Весна», презентація.

 Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Загальнокорекційний етап.

1. Організаційна підготовка учнів до праці. 

 Діти стоять у колі.

-Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів  на цілий день.

Давайте привітаємось,

Давайте посміхнемося,

Давайте в очі глянемо,

І нам тепліше стане.

Раз рука,два рука,

Раз плече, два плече.

Голова вліво, вправо подивились,

Посміхнулись, привітались.

  1.           Емоційне налаштування на урок.

-Урок природознавства в першу чергу є уроком спілкування з природою, під час якого ми вчимося цінувати матінку-природу, бачити її красу, відчувати себе її часточкою. Саме це я зараз пропоную вам відчути.

(музичний відео супровід «Весна»)

ІІ. Основний етап.

1.Підготовча частина.

1. Фенологічні спостереження

Слово надається черговому синоптику, який повідомить, яка погода та які природні явища чекатимуть на нас сьогодні.

(Учень підсумовує фенологічні спостереження за планом) (Слайд 1)

    В народному календарі 21 березня - день Весняного рівнодення. Астрономічний день народження весни. Сьогоднішній день підкаже, яким буде літо.

 

Народні прикмети про погод  21 березня.

  Якщо сніг тане швидко, то літо буде мокре, якщо хмари пливуть швидко і високо - тепле.

   Березнева погода непередбачувана, і, за народними спостереженнями, якщо ріжки у місяця яскраві, то сильних морозів у найближчі дні не уникнути.

2.Кросворд            (Слайд 2)

 

     1.Назва другого місяця весни. (Квітень)

     2.Воно приносить навесні тепло.(Сонце)

     3.Невеликий потік води, який утворюється під час танення снігу.(Струмок)

      4.Розлиття річки під час танення снігу та льоду.(Повінь)

      5.Явище природи,яке трапляється навесні під час дощу.(Гроза)

3.Гра  «Так чи ні?»  (Слайд 3)

(Учні за допомогою сигнальних карток дають відповіді на запитання)

2. Мотивація навчальної діяльності

Гра «Букву підставляй-тему визначай». ( Слайд 4)

     Розгадавши ребус, дізнаємося тему нашого уроку.

Годівничка (г)

Парасолька (р)

Лисиця   (и)

Борсук   (б)

Вишні   (и)       Гриби

  Звісно, багато хто з вас знають не лише назви грибів, але й можуть відрізнити різні гриби один від одного.

3. Повідомлення теми і мети уроку

  Сьогодні ви розкажете, що вже знаєте про гриби, і дізнаєтесь чимало нового про них.

-Запишемо в зошитах число і тему уроку.   (Слайд 5)

(Смоленський Б.,Стоянович С., Сердюченко А.-розмальовують гриби)

4. Сприйняття й усвідомлення матеріалу

1.«Асоціативний  кущ» «Що я знаю про гриби»    

-Що ви  знате про  гриби?

-Які гриби ви знаєте?

        -Діти, подумайте, гриби – це жива чи нежива природа? Доведіть.     (Слайд 6)

        - Гриби – це рослини чи тварини?

     Довгий час вчені не могли визначити, до якої ж групи живих організмів належать гриби. Їх вважали морськими тваринами, травою без квітів. І лише в кінці 18 ст. вирішили, що гриби – це окрема група живої природи. (слайд 6)

2. Розповідь вчителя з використанням мультимедійної презентації, таблиці «Гриби: їстівні та отруйні» (Слайд 7)

    На світі існує понад 100 тисяч видів грибів, але їстівних серед них небагато. У лісах України росте близько 100 видів.

Знайомство з грибами.

    - Прийшов час знайомитися з грибами.

      Білий гриб      Слайд 8

  Найсильніший, найкращий з відомих їстівних грибів. За смаковими якостями не знає собі рівних. Має коричневий капелюшок і міцну ніжку. Росте у ялиновому або сосновому лісі. Його називають білим, тому що після сушіння він не темніє.

      Опеньки        Слайд 9

    Найдружніші з грибів, ростуть цілою сімейкою. Маленькі грибочки мають світло коричневі капелюхи і маленькі біленькі спіднички на ніжках. Ростуть опеньки на пеньках, повалених деревах. Містять лікарські речовини.

 

Підберезник      Слайд 10

  Це добрий їстівний гриб. Зветься підберезник. Росте переважно   в березових лісах. Має високу і тонку ніжку.

Маслюки     Слайд  11

   Маслюки зазвичай ростуть у хвойних лісах і посадках, часто на узліссях, на добре освітлених сонячних галявинах, розташовуються сім’ями, рідко — поодинці. Маслюк дістав назву із-за слизової оболонки, немов мащеної маслом, клейкого капелюшка

 

Лисички  Слайд  12

 

   Ці гриби поширені по всій Україні. Ростуть у листяних лісах. Лисички жовтогарячого кольору з хвилястими капелюшками. Вони яскраві, наче сонечко. Лисички – добрі їстівні гриби.

 

Печериця або шампіньйон        Слайд  13

 

  Печериця або шампіньйон росте у листяних та хвойних лісах, уздовж доріг, у парках, садах, на луках. А ще його можна виростити в домашніх умовах.

 

       Ці гриби їстівні. Але є гриби - отруйні. Їх треба знати і уміти розпізнавати.

(Сатанинський гриб, мухомор червоний, мухомор пантерний, лисичка несправжня, бліда поганка, опеньок несправжній).  -  таблиця «Гриби»

(Мухомор)

   А ось красивий гриб. Він  - найяскравіший гриб з усіх у лісі. Це мухомор. Він отруйний гриб. Його не можна вживати в їжу. Викинь! І вимий руки! Обов”язково.

       Але не варто знищувати отруйні гриби. Їх їдять кабани, олені, борсуки, білки.

3.Виступ «Довідкового бюро»

  1 учень.  Гриби – це окраса наших лісів. Їх треба берегти. Живляться гриби відмерлими рослинами і тваринами. Вони  перетворюють відмерлі рештки рослин і тварин на поживні речовини, сприяють родючості ґрунту. Тому їх ще  називають санітарами лісу.

Гриби є кормом для тварин: білок, лосів, диких кабанів, їжачків, птахів.

2 учень.З давніх часів лисички, білий гриб використовували як ліки. Їх сушили, дрібно різали і приймали для покращення здоров’я.

 Також гриби – це цінний білковий продукт  харчування людей. Яких тільки страв не готують з грибів! Картопля зі смаженими грибами, грибний суп, піца, плов з грибами, мариновані грибочки та багато інших.

                                        Фізкультхвилинка

Зранку гноми в ліс пішли… (ходьба на місці)
По дорозі гриб знайшли… (Нахиляємося впереду, потім піднімаємося,при цьому руки тримаємо на талії)
А за ним то раз-два-три… (Нахиляємося вправо, вліво…)
Показалися ще три!… (Руки вперед і розводимо в сторони)
І поки гриби збирали… (Наклоняємося, і руками намагаємося достати до пальців ніг)
Гноми в школу непопали…(Руками беремося за щоки і качаємо головою вправо, вліво…)
Побігли, поспішили… (Біг на місці, або по кругу)
І гриби всі погубили…(Присідаємо)

4. Будова гриба. (Слайд 14)

     Головна частина кожного гриба – грибниця. Вона служить для живлення гриба та прикріплення до ґрунту. Із грибниці виростає ніжка та шапка гриба шапка і ніжка – це плодове тіло. На шапинці з нижнього боку розміщуються трубочки, в яких утворюються маленькі «насінини»(спори). За допомогою  спор гриби розмножуються.

Завдання з логічним навантаженням.

  • Поміркуйте. Діти принесли з лісу ґрунт і висипали його під деревом. Через деякий час вони побачили, що там виріс міцний грибочок. Звідки він там взявся?

 

5.Про грибів двійників.

  • Які гриби називають  двійниками? (Слайд 15)

Запам’ятайте, діти! Найпростіший спосіб уникнути грибних отруєнь – збирати лише ті гриби, які тобі добре відомі й обов’язково під наглядом добре з цим обізнаної людини.

6. Виступ «Довідкового бюро»

   Треба пам’ятати й правила збирання грибів.

  1-й учень.  Найкраща пора для збирання грибів – світанок. Рано-ранесенько ще немає сонячних зайчиків, гриби помітніші. Легко їх розшукувати також при росі – намокла шапинка блищить, і її можна помітити здалеку.

    Гриб найкраще зрізати ближче до землі, якщо ж виривати то можна пошкодити грибницю, а нові гриби виростуть на пошкодженій грибниці не скоро.

     2-й учень.У пошуках грибів не треба переривати лісову підстилку з листя. Цим також можна пошкодити грибницю, змінити температуру, вологість ґрунту і гриби на цьому місті довго не ростимуть.

       Не слід брати дуже дрібні гриби, за ними можна прийти через день-два, коли вони підростуть.

      Неїстівні, сумнівні, отруйні,а також старі гриби збивати і роздавлювати недопустимо: їх поїдають лосі, білки, глухарі та інші лісові тварини.

7.Ознайомлення з пам`яткою грибника

(Слайд 16)

8.Як правильно збирати гриби. (Слайд  17)

V.  Узагальнення та систематизація знань.

1. Гра «Загадки від грибів»

• Зі своїх найперших днів

Найбіліший із грибів

По властивостях він цінний,

Лікар від хвороб відмінний. (Білий гриб)

• Красень гриб цей хоч куди,

Та у руки не бери!

Кожна муха його знає,

Як побачить геть втікає! (Мухомор)

• Обліпили всі пеньочки

Мами тата, сини й дочки

Наче нитки, всі тоненькі,

Вишукані й чепурненькі (Опеньки)

• Слизьку шапку одягнув,

І під деревом заснув

З задоволенням збирають

І на зиму акривають (Маслюк)

• Ці грибочки невеличкі,

Із близнючок в них сестрички.

По лісах мандрують пішки,

Носять рижі босоніжки (Лисички)

• Під березою грибочок,

Поряд жінка і синочок.

З деревом вони куми,

Добре знаємо їх ми! (Підберезники)

• Добра людям помічниця

Є їй чим в житті гордиться!

У теплицях місце має

Йод в собі для нас тримає! (Печериця)

2.Робота в зошиті. З`єднай лініями «Отруйні гриби-Їстівні гриби». 

(Смоленський Б.,Стоянович С., Сердюченко А.-продовжують розмальовувати гриби)

 3. Гра «Їстівне — неїстівне»
    Учитель вимовляє назви грибів. Якщо гриб їстівний, діти плескають у долоні, якщо неїстівний — тупають. (Маслюк, мухомор, опеньки, білий гриб, бліда поганка, несправжні опеньки, сироїжки, груздь, підосичник, підберезник)              

4.Ми вже  багато знаємо про гриби.  Тепер ми можемо допомогти  Білочці  зібрати в кошик  лише їстівні гриби. (Слайд 18)

ІІІ.Заключний етап.

1.Підсумок.

Робота  з  картою  знань.(Слайд 19)

     1.Які бувають гриби.

     2.Будова  гриба.

     3.Складання  «асоціативного куща» з ключовим словом ГРИБИ.

2.Оцінювання.

3. Домашнє завдання

1.Розповідати про їстівні та отруйні гриби.

2.Перевірити  прикмети. (Слайд 20)

- З’явилися опеньки – літо закінчилося.

- Якщо осінь багата на гриби – зима буде тепла.

- Якщо осінь бідна на гриби , то зима  буде багатою на сніг і морози.

Згадати правила поведінки в лісі  Слайд 21

4.Релаксація.

    Перегляд відео про гриби.

 

1

 

doc
Додано
18 лютого
Переглядів
385
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку