Урок з природознавства в 3 класі

Про матеріал
Продовжити формувати в учнів предметні компетентності: *поняття «природа жива і нежива», * сформувати уявлення про царства живої природи, *значення рослин, різноманітність рослин на Землі, про види рослин, * продовжити виробляти навички дослідницької роботи та спостереження; * розвивати творчі здібності, логічне мислення, зв’язне мовлення; * виховувати естетичні почуття, бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Відкритий урок з природознавства в  3 класі

 

Тема: Різноманітність рослин.

 

Мета: Продовжити формувати в учнів предметні компетентності:

*поняття «природа жива і нежива»,

* сформувати уявлення про царства живої природи,

*значення рослин, різноманітність рослин на Землі, про види рослин,

* продовжити виробляти навички дослідницької роботи та спостереження;

* розвивати творчі здібності, логічне мислення, зв’язне мовлення;

* виховувати естетичні почуття, бережливе ставлення до природи.

Очікувані результати: *розпізнавати царства живої та неживої природи;

*називати групи рослин, їх відмінні властивості;

*порівнювати ознаки рослин;

*описувати результати спостережень за рослинами;

*отримані знання використовувати у своєму життєвому досвіді.

Обладнання: гербарій рослин, малюнки рослин, підручник з природознавства, зошити, мультимедійний супровід, мікрофон, індивідуальні картки для практичної роботи

Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу

 

Обладнання: гербарні зразки і малюнки рослин, зображення квітів, плакат з таблицею рослин, правила гри «Мікрофон», мікрофон , презентація

 

 

 

ХІД УРОКУ

I. Організація класу.

- Доброго дня, діти! Я рада вас усіх сьогодні бачити.

- Діти,  до нас на урок завітали гості. Давайте привітаємо їх.

Ми вам раді, добрі люди,

І вітаєм щиро вас,

І запрошуєм ласкаво

На урок у 3-Б клас!

Девіз уроку: Горішок знань міцний—це знає кожен.

                       Та нам — не відступать!

                       Його нам розколоти допоможе

                       Бажання наше все на світі знати!

ІІ. Вчитель:  Почнемо з хвилинки спостережень. Подивіться  у  віконечко і  назвіть все , що відповідає сьогоднішньому дню:

III. Гра «Так чи ні?» (  на сигнальних картках)

Дерева і кущі – це багаторічні рослини. (+)

Клен, дуб, береза – це кущі. (-)

Дерево – це рослина, яка має одне міцне стебло   стовбур.(+)

Рослини – живі організми. (+)

Охороняти рослини – руйнувати життя на Землі. (-)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Cьогодні на уроці природознавства пропоную нам розколоти горішок знань, а для цього прошу уважно слухати, мислити, бути дослідниками і підтримувати один одного

Працюючи  разом,  нам буде все по плечу і ми досягнемо успіхів.

    Розколоти горішок знань  зможемо за частинами - пазлами, певними етапами уроку.  Прошу звернути увагу на картку  – маршрутний   лист  уроку, ознайомитися з планом уроку і етапами роботи, оцінюванням роботи.

План уроку      

1. Точка опори (тестові завдання).

2 . Цікавинки- звідусіль.  

3. Навчальний кінозал

4. Робота в групах

5. Життя рослин.

6. Експрес – тест.

7. Дослід. Значення рослин.

 

 

ІІІ. Робота над етапами уроку

1. Перший  пазл.

Точка опори (тестові завдання, робота в парах).

Учитель.  Живі організми, що живуть на планеті Земля поділилися на царства…. У деякому царстві  жили-були…

 А хто саме, узнати нам допоможе повторення вивченого  матеріалу  й розвязання тестових  завдань на наших маршрутних листах . Необхідно із запропонованих варіантів  вибрати правильний, а потім із вибраних букв скласти слово. І тоді ми узнаємо мешканців цього царства.

Робота в  групах  на маршрутних листах

Що відноситься до живої природи?

Р) рослини, тварини, людина;

Н) зірки, корисні копалини, тварини

 

Що таке грунт?

О) верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини;

В) гірські породи, які залягають в землі

 

Чому рослини живі організми?

С) дихають, живляться, ростуть, розвиваються, розмножуються;

К) живуть на землі

 

Що необхідно рослинам для життя?

 

 

Л) вода, світло і тепло, повітря, поживні речовини;

В) корисні копалини, людина, погодні умови

 

Що виробляють рослини?

И) кисень;

А) поживні речовини

 

Що забезпечує рослини всім необхідним для життя?

В) гірські породи;

Н) родючі грунти

 

На які групи поділяються рослини за тривалістю життя?

У) дерева, кущі, травянисті рослини;

И) однорічні, дворічні, багаторічні

 

Взаємоперевірка

   ЦЕ РОСЛИНИ

Будемо знати більше про різноманітність рослин у природі, їх ознаки, назви рослин рідного краю, особливості будови рослин.

 Будемо розуміти важливість знань про значення рослин у природі, необхідність охорони рослин.

 Будемо вміти розпізнавати і порівнювати рослини, оцінювати свою  роль в охороні природи.

 Навчимося здобувати інформацію з різних джерел, спостерігати й досліджувати ознаки рослин.

2. Другий пазл

 Цікавинки- звідусіль.

Клас поділено на групи .

  • Люди з давніх часів вивчають рослини, є окрема наука саме про рослини
  •  Як вона називається?.

Це  - ботаніка,  наука, що вивчає різноманітність  світу рослин.

  • Що належить до царства рослин?

Давайте познайомимось. Кожна група розповідає про групу, а учні називають її.

  1. Ми мешкаємо, як правило, у водному середовищі, зустрічаються всюди: в морях и океанах, у прісніх водоймах.  Ми основна їжа для багатьох морських тварин; деякі вживаються в їжу людини. На морському дні  утворюємо  підводні луки і цілі «ліси». Забарвлення  у нас різне: зелене, буре, червоне, синьо-зелене. Впізнали нас?
  2. А ми з'явилися на Землі близько 300 млн років тому. Були справжніми гігантами і формували покрив нашої планети, утворювали цілі ліси. Зараз нас  на землі залишилося мало. Розмножуються спорами. З 19 століття  популярні як кімнатні рослини, які є у вашому класі. Впізнали нас? 
  3. Ми часто поселяємося  на каменях. Велике господарське значення мають поклади торфу, утворені  нашими залишками. Розмножуємося  спорами. Впізнали нас?
  4. А ми вічнозелені дерева з листям, перетвореним на голки. На відміну від листових дерев, скидаємо  голки поступово протягом кількох років.

Дуже добре очищуємо  повітря. Замість плодів – шишки. Впізнали нас?.

  1. Нас  на Землі набагато більше, ніж усіх інших рослин,   представниками є дерева, кущі, трав’янисті рослини. Маємо  корінь, стебло, квітку, плід і насіння. Впізнали нас?.  

Словничок: водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні рослини, квіткові рослини, спори.

3. Третій пазл

Навчальний кінозал

Клас розповідає відоме про групи, узагальнення знань.( За живими зразками)

1.Найпростіші за будовою рослинице водорості. Вони не мають справжніх органів.

-  Як ви думаєте, чому ці рослини так називаються? (Тому що це рослини, які ростуть у воді.)

- Де ви їх бачили?

 (У ставках, озерах, ріках, морях, океанах)

Водорості — мешканці води. Вони живуть у водоймах з прісною водою і в солоній воді морів і океанів. Водорості дуже різноманітні.

- Зелені водорості живуть біля поверхні води. Від водоростей залежить і колір води в річці, в ставку. Про таку яскраво-зелену воду влітку кажуть, що вона «цвіте».

Водорості  постачають нашій планеті кисень, який виробляють у процесі живлення. Він розчиняється у воді, ним дихають всі рослини і тварини водойм, а також виділяється у повітря, і ним дихають усі живі організми.  На відміну від зелених, бурі та червоні водорості ростуть не на поверхні, а глибоко в морях. З них виготовляють ліки: йод, бром.

2. Друга група рослин — мохи.

 Мохи — невеличкі рослини, що підносять ся лише на кілька сантиметрів над землею або стеляться по її поверхні.

  •      Це вологолюбні рослини. Поміркуйте, де ми можемо їх знайти. (Вологі ліси, болота.)
  •      Мохи укріплюють ґрунт, вбирають вологу, служать для харчування тварин. В мохах живе безліч живих організмів. В Україні поширеними є сфагнум та зозулин льон.  Скажіть, яких органів вони не мають? (Кореня, квітки.)
  •      Ви запитаєте як же вони розмножуються без плодів і насіння? Замість них на верхівці стебла мохів є коробочка, в ній утворюються дрібні коричневі спори. Коли вони дозрівають, то висипаються з коробочок, потрапляючи на вологий ґрунт, проростають і утворюють нові рослини.

 

3. Третя група рослин —папороті, багаторічні трав’янисті рос лини, які походять від давніх велетенських хвощів і папоротей, що росли на Землі мільйони років тому

- Які органи в них відсутні? (Квітки, плоди)

- Як же вони розмножуються? (Кореневищами)                                                                            - Папороті ростуть по всій території України в листяних і в мішаних лісах, на узліссі  або біля водойм.

 

4.Четверта група рослин — хвойні рослини

На Землі налічується близько 560 видів хвойних рослин. Це дерева і кущі. Трав’янистих хвойних рослин у природі немає. До хвойних рослин належать смерека, модрина, тис, сосна, ялина, кедр. Хвойні рослини мають усі органи, крім квіток і плодів. Насіння утворюється в шишках.
Ці дерева отримали таку назву через особливості свого листя – хвої.

 

5. П’ята група рослин — це квіткові рослини

Цей відділ охоплює близько 300 тисяч видів. Представники цього виду поширені майже скрізь на земній кулі.

Живуть квіткові рослини як у прісних водоймах, так і в морях і океанах. Таким чином, квіткові рослини займають панівне становище. Всі квіткові рослини мають корінь, стебло, листки, квітки, плоди з насінням. Серед квіткових рослин є дерева, кущі, трав’янисті рослини.

 Фізхвилинка

Ми берізки та кленці.

В нас тоненькі стовбурці. (Встати.)

Ми в стрункі стаєм рядки,

Розправляєм гілочки. (Руки витягнути перед собою.)

Ледь зіп’ялись з корінців,

Дістаємо промінців. (Руки підняти вгору.)

Ми стискаєм їх вогонь

В зелені своїх долонь. (Стиснути кулачки.)

Хилять свіжі вітерці

Вліво-вправо стовбурці. (Нахили тулуба.)

Ще й верхівки кожен ряд

Нахиля вперед-назад. (Вправи для шиї.)

 

4. Четвертий пазл . Робота  в групах .

А зараз ми проведемо ряд вправ, щоб побачити, наскільки ви були уважні протягом уроку.

1) Творча робота. Продовжіть речення.

- Сосна, ялина, смерека – це… (хвойні рослини.)

- Хвойне дерево, з якого восени опадає вся хвоя – це… (модрина.)

- Насіння у хвойних рослин утворюється в … (шишках.)

2) Гра «Упізнай мене»

  1.                 Ми – найбільше царство, ми маємо всі органи (квіткові)
  2.                 Квітів, плодів і насіння у нас не буває. Наше листя схоже на пір’я (папороті)
  3.                 Ми ростемо у вологих місцях і утворюємо торф’яні болота (мохи)
  4.                 У нас не має плодів і квітів, а насіння дозріває в шишках (хвойні)
  5.                 Ми живемо у воді, у нас немає справжніх органів (водорості)

3) Гра «Упіймай зайве».

- Сосна, ялина, модрина, дуб, тис. (Дуб.)

- Калина, ліщина, підсніжник, бузок. (Підсніжник.)

- Яблуня, смерека, слива, жоржина, айстра. (Смерека.)

- Ульварія, ламінарія, сфагнум, кораліна. (Сфагнум.)

4) Цікаво знати!

    На сьогодні відомо близько 350 тисяч видів рослин. З них 240 тисяч видів – квіткові рослини. Мохів на Землі близько 27 тисяч видів, папоротей – понад 10 тисяч видів, а хвойних рослин – близько 600 видів

5)Гра «Поділи на групи»
Сосна,  зозулин льон,  сфагнум, ульварія ( вод.), троянда, ялина, ламінарія( вод), ялівець, папороть, пеларгонія , волошка, калина.

 ( Діти сигналізують карткою, до якої групи належить рослина)
 

5. П’ятий  пазл . Життя рослин.

1) Асоціативна павутина

 Доведіть, що рослини живі організми . Метод Прес

Бо вони живляться , розмножуються, рухаються, живуть..

2)Віднови малюнок « Будова рослини”

Підпиши частини рослини.

 

6. Шостий пазл. Експрес-тест. ( на листках)

Кубик діти не простий, кубик діти чарівний.

Він доріжку прокладає, знання наші перевіряє.

Питання

1. Вони вільно плавають або прикріплюються до дна. Мешкають, як правило, у водному середовищі.

а) папороті; б) водорості;  в)мохи.

2. Їх називають вічно-зеленими. Насіння утворюється в шишках.

а) папороті; б) квіткові рослини; в)хвойні рослини.

3.Цих рослин найбільше на землі. Серед них є дерева, кущі, трав’янисті рослини. Вони мають корінь, стебло, листки, квіти, плоди з насінням.

а) папороті; б) квіткові рослини; в)хвойні рослини.

4. Важлива ознака всіх живих організмів – це

   а) здатність рухатися; б) навколишнє середовище;  в) колір.

 5. Що рослини постачають у повітря вдень?

а)  кисень;  б)вуглекислий газ;  в)поживні речовини.

6. Що необхідно рослинам для живлення?

а) сонячне світло, повітря, вода, поживні речовини; б)вуглекислий газ;  

в) тварини.

 

7. Сьомий пазл. Дослід. Значення рослин.

1) Вправа «Асоціативний кущ».Значення рослин для людей

  •  
  •              
  •                 Кисень                                                               Людина пізнає світ
  •                 тканини
  •                 ліки
  •                продукти  
  •                харчування            Окраса                  Задоволення
  •                будматеріали       (кімнатні,              від вирощування
  •                                              садові рослини)              рослин

         Природа нам – як рідний дім

Вона усім, як мати,

Щоб лад завжди був в домі тім,

Про це нам треба дбати.

 

Люди добрі! Нас почуйте!

Честь дерев завжди шануйте!

Вони кисень нам дарують

І печалять і хвилюють.

- Проведемо дослід, що доводить, що рослини виділяють кисень.

- Що потрібно для горіння?

Запалимо свічку в посудині з рослиною і без неї.

Висновок!

2)Робота з гербарієм ( у кожній групі 1 рослина – дати характеристику їй). Розподілити культурні та дикорослі рослини.

 

ІV. Підсумок уроку.

Які завдання ми ставили сьогодні на уроці?

Чи на всі запитання дали відповіді?

Що найбільше сподобалось?

Вправа «Доповнити речення.»

Я дізнався….(про групи рослини)

Я навчився...(розпізнавати рослини)

Я зрозумів….( рослини треба оберігати)

      А завершити нашу передачу я хочу такими словами:

Вам у походи ходити,

І мандрувать, любі діти,

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблинці радіти

 

docx
Додано
19 лютого
Переглядів
238
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку