Урок. "Григір Тютюнник. Цікавий епізод з дитинства письменника. Повість "Климко".

Про матеріал

Матеріал уроку із вкрапленням елементів ейдетики дозволить глибше проникнути у творчий світ письменника, дізнатися більше про формування світогляду митця. Таке невимушене знайомство допоможе учням легко простежити моменти автобіографічності повісті і викличе цікавість до образу головного героя, наділеного найкращими людськими чеснотами.

Перегляд файлу

Тема уроку.

 

Григір Тютюнник. Цікавий епізод з дитинства письменника. Повість «Климко». Воєнне дитинство у творі.

 

Мета уроку:  ознайомити учнів із життєвим та  творчим шляхом Григора Тютюнника, визначити особливості формування світогляду; з’ясувати ідейний зміст твору, простежити моменти автобіографічності; дослідити, як у творі відображено воєнне дитинство; виховувати почуття гуманізму, здатність до співчуття.

 

 Обладнання: ілюстративний матеріал до життя і творчості, таблиці, мультимедійна презентація.

 

Хід уроку

І.  Організаційний момент.

 

І. Створення емоційного настрою.

 

Добрий день!

Перш ніж вирушити у захоплюючу подорож стежиною знань, я хочу запросити вас на кілька хвилин до  найкращої країни кожної людини, назва якої зашифрована на картині.

 

C:\Users\хозяин\Pictures\2014-12-16\005.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підказка: Ви, на відміну від дорослих, ще не виїхали за межі її кордону.

 

 Діти розгадують ребус і дізнаються назву країни.

 

( Дитинство)

 

Так, це країна наших мрій і фантазій, радості та безтурботності, яскравості й безпосередності. До неї хочеться повертатися у будь-якому віці,  припадати спраглими вустами  до неповторних  миттєвостей  чудового дитячого світу, згадувати  кожною клітиною  хвилини щастя й радості…

 

-З якими ж словами у вас асоціюється слово «дитинство»?

Напишіть їх на символічних повітряних кульках  та метеликах і прикріпіть на   полотно картини.

 

C:\Users\хозяин\Pictures\2014-12-16\054.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Звучить весела дитяча мелодія)

 

Отже, пригадавши найкращі дитячі моменти, ми наповнилися тією життєдайною енергією, яка необхідна нам для сьогоднішнього уроку.

 

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Чому ми створили «картину» саме про найтепліші дитячі спогади? Напевне, тому , що героями вивчених творів на останніх уроках літератури є діти – ваші ровесники. Давайте пригадаємо інформацію про них:

  • Хто поїхав у Крим визволяти сестру?
  • Хто катався з гірки на ночвах?
  • Кого тато носив замотаним у кирею на навчання?
  • Якому герою властива невсипуща любов до читання?
  • Хто з героїв опанував татарську мову?
  • Які риси Михайлика та Павлуся вам найбільше сподобалися?

 

 

ІІІ.Повідомлення теми, мети.

 

 

Сьогодні ми продовжимо знайомство з письменниками, які пишуть про дітей і для дітей. Це наш земляк Григір Тютюнник. Я розповім вам про його дитинство, умови формування світогляду. Разом з вами  простежимо моменти автобіографічності у повісті «Климко», з’ясуємо ідейний зміст твору,  дізнаємося про воєнне дитинство головного героя, глибше зануримося у трагічні сторінки нашого народу, наповнимо душі  співпереживанням, милосердям та патріотизмом.

 

 

 

Епіграф:

Мені здається, що одна з найбільших удач у житті людини – щасливе дитинство

 

Агата Крісті

 

 

 

 

 

ІV.Робота з таблицею.

 

«Основні моменти життєпису Григора Тютюнника»

(з елементами ейдетики»).

 

 

 

C:\Users\хозяин\Pictures\2014-12-16\055.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Автобіографічність твору «Климко».

 

Три повісті – «Облога», «Климко». «Вогник далеко в степу» - побудовані на автобіографічному матеріалі. Вони продовжують одна одну, відтворюючи певні періоди в житті українського народу – початок війни, роки фашистської окупації, повоєнні часи. Ця трилогія розкриває етапи формування цілого покоління, дитинство якого припало на війну.

 

VІ. Створення асоціацій до слова «війна».

 

  • Що вам відомо про війну?
  • Яким кольором ви б її зобразили? Чому?
  • А з яким птахом можна порівняти війну?(ворон, голуб, лелека, ластівка, горобець, сокіл…)

Так, в усній народній творчості саме ворон зі своїм скрипучим «карканням» є тим зловісним птахом, що несе біду.

 

(На столі стоїть опудало ворона,що тримає в дзьобі телеграму з написом «війна»).

 Давайте виберемо  асоціації, які відповідають нашому образу.

-Що принесла в кожний дім на своїх крилах війна?

(На крила ворону діти чіпляють символічні пір’їнки з написами «сльози», «горе», «розпач», «руїни», «полон», «страх», «відчай» і т. д.).

C:\Users\хозяин\Pictures\2014-12-16\027.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 VІІ. Опрацювання ідейного змісту повісті.

 

Ввірвалося страшне лихоліття і в

долю головного героя повісті

Г. Тютюнника «Климко». Чи вдалося хлопчикові витримати страшні випробування, не втративши чуйності, милосердя й доброти, ми дізнаємося, познайомившися з таблицею.

 

 

 

          Опрацювання таблиці «Війна і дитяча доля»

 

C:\Users\хозяин\Pictures\2014-12-16\056.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як бачимо, незважаючи  на страшні випробування, наш герой не знітився, не став легкодухим, а, навпаки, зумів зберегти  найвищі людські якості, які так необхідні в складних  непередбачуваних ситуаціях.

-Який епізод твору викликав у вас найбільшу цікавість? Чому?

 

   VІІІ. Показ слайдів

 

 «Зірваний цвіт щасливого дитинства…»

 (Втрата близьких людей, голод, розруха, хвороба, полон, смерть…)

 

   Слово вчителя

За повість «Климко» у лютому 1980р. Г.Тютюннику присуджено премію імені Лесі Українки.

     Коли  письменника запитали,  у чому   ж секрет його творчості?  Письменник відповів: «Повна душа болю! Передаю секрет - біль».  

 

ІХ.Підсумок уроку.

-Які  емоції наповнюють вас зараз?

-Який елемент уроку був найцікавіший?

- Якщо ворон –символ лиха, то який птах, на вашу думку і думку одного з героїв нещодавно вивченого твору, уособлює  щастя?

( Пригадують твір М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять»).

-Чи правильне твердження : «Сльози, розпач і відчай – найкращі помічники в скрутному становищі?»

-Про що варто пам’ятати  сучасному поколінню?

Відомий зарубіжний письменник Франсуа Рабле сказав дуже мудрі слова: «Людина створена природою для миру, а не для війни, народжена для щастя, любові, гармонії, краси, для насолоди всіма радощами життя».

- Поясніть епіграф уроку.

Ми розпочинали урок зі створення картини радісного й щасливого дитинства. Я хочу, щоб усе ваше життя було таким же яскравим і вражаючим. На згадку про нашу творчу співпрацю хочу подарувати ці веселі смайлики, які у  безрадісну хвилину не дозволятимуть вам сумувати.

 

C:\Users\хозяин\Pictures\2014-12-16\030.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Х.Домашнє завдання: Скласти анкету до образу Климка

 

docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
5368
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку