Урок. Григір Тютюнник. Повість «Климко». Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних

Про матеріал
Розробка допоможе через естетику художньої мови на прикладі героїчних взаємин у повісті «Климко» Г. Тютюнника усвідомити й сприйняти морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про близьких. Проаналізувати епізоди повісті, де герої виявляють турботу про оточуючих; розвивати культуру зв’язного мовлення, логіку суджень, уміння сперечатися і робити висновки, висловлюватися про значення доброти і чуйності в житті людини. Виховувати в учнів позитивне ставлення до життя, високий ступінь гуманістичних почуттів, погляд на неприпустимий у цивілізованому світі абсурд і варварство війни, виховувати якості чуйності, доброти, щирості.
Перегляд файлу

Тема.  Григір Тютюнник. Повість  «Климко».  Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних      

IMG_256IMG_256

 

Мета:     Через естетику художньої мови на прикладі героїчних взаємин у повісті  «Климко» Г. Тютюнника  усвідомити й сприйняти морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про близьких. Проаналізувати  епізоди повісті, де герої виявляють турботу про оточуючих; розвивати культуру зв’язного мовлення, логіку суджень, уміння сперечатися і робити висновки, висловлюватися про значення доброти і чуйності в житті людини. Виховувати в учнів позитивне ставлення до життя, високий ступінь гуманістичних почуттів, погляд на неприпустимий у цивілізованому світі абсурд і варварство війни, виховувати якості чуйності, доброти, щирості.

Тип уроку:    комбінований.        

Обладнання: ілюстрації, створені за допомогою застосунку https://www.bing.com/images/feed?form=Z9LH

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент. Мотиваційна хвилина.

 

 24 лютого 2022 року Україна переживає трагічні події – масштабну агресію Росії, яка стала найбільшою загрозою для миру та стабільності в регіоні. Цей конфлікт, схожий на сценарії подій Другої світової війни, вже залишає свій відбиток на всіх сферах життя українського народу.  В цей тяжкий час важко залишити поза увагою долю дітей, які стають найбільш беззахисними жертвами війни. Порівняно з минулими конфліктами, нинішня війна в Україні ведеться на території, де проживає велика кількість мирного населення, включаючи беззахисних дітей. Їхнє щоденне страждання стає невіддільною частиною великої трагедії.  Діти, невинні та беззахисні, опиняються серед загрози для свого фізичного та психічного здоров'я, втрачаючи звичний ритм життя та навчання.

IMG_256

Спільні реалії із Другої світової війни нагадують нам, як важливо звертати увагу на гуманітарні аспекти війни  та прагнути захистити найбільш беззахисних серед нас – дітей. Нам слід пам'ятати про необхідність спільних зусиль у забезпеченні їхнього благополуччя та наданні психологічної підтримки, щоб допомогти їм подолати труднощі, які несе війна. Саме про це і буде наш сьогодняшній урок.

 

ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Метод "Мікрофон". 

Діти! З чим асоціюється у вас слово "війна"? (горе, самотність, голод, з утратою)

Вірно, діти, війна – це зло! Нещадно кривдить, руйнує душу людини, вбиває, знищує. Але найстрашніше, коли війна торкається  дітей, забираючи в них щасливе та безтурботне дитинство.

Ви вважаєте, чи сумісні такі поняття: війна і діти?

Чому Григір Тютюнник у зрілому віці часто говорив: «І на мить не хотів би повернутися у своє дитинство...»? (Адже, не дивлячись на власний вік, він в 11 років довівся відчути на собі війну, вселюдську трагедію, що найсильніше вплинула на долі скалічених дітей).

Який епізод змусив вас глибоко задуматися над життям із повісті «Климко»?

Буктрейлер до книги Григора Тютюнника "Климко" https://www.youtube.com/watch?v=TiJUGhrcwR8&t=13s

 

 

III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

 Слова вчителя.  Дорогі учні, сьогодні ми поринемо у захопливий світ повісті

Григора Тютюнника "Климко". Це не просто казка чи історія, це подорож

часі та просторі, що відкриває перед нами трагічні сторінки нашої історії.

Ще вам потрібно уявити часи фашистської окупації України.

Ми перенесемося у життя хлопчика на ім'я Климко, який став символолом сміливості, доброти та беззавітної людяності в умовах війни.

Климко - сирота, що вирушає в небезпечну подорож через воєнні труднощі, аби врятувати свою вчительку від голоду разом з її маленькою донькою.

Його відданість та самопожертва надихають, а його подвиг стає важливим уроком для нас, нагадуючи, що в найскладніших обставинах можна знайти сили залишатися справжньою людиною.

 — Які герої оповідання запам’яталися? Що саме? 

Літературне розслідування.

1.Коли і де ви вперше зустріли Климка? («Прокинувся Климко від холодної роси, що впала на його босі ноги (мабуть, він біг уві сні) і побачив над собою скам'яніле лавандове небо, як осінній схід сонця — ні жайворонка, ні легеневих золотих хмар на обрії, ні радості.

 Климко засунув ноги під двірникову спідницю, щоб зігрітися, а заціпенілими тремтячими руками важко стелив перед очима солому.

2.Яку зовнішність має Климко? («Климко був у шортах і ходив босоніж, старенька матроска, колись синя, а тепер посивіла, в дядьковій куртці…».)

3.Чому Климко живе у дядька Кирила? («Клинко жив один із дядьком Кирилом, відколи осиротів»). 

4.Яким чином автор описує характер Зульфата у повісті про Климка?

5.Які якості роблять Зульфата вірним і відданим другом для Климка?

6.Як Зульфат виявляється веселим хлопцем, і як це впливає на атмосферу у повісті?

7.Яким чином Зульфат допомагає Климкові у складних ситуаціях та біді?

8. Як автор ставиться до Зульфата як до героя повісті?

9.Як ви оцінюєте загальний характер Зульфата за поданою характеристикою? 10.Які риси Зульфата роблять його хорошою людиною в контексті повісті?

11.Як б ви охарактеризували взаємини Климка і Зульфата на основі цієї інформації?

12.Чи вбачаєте ви ще які-небудь риси Зульфата, які можуть вплинути на розвиток подій у повісті?

13.Як ви думаєте, чому автор виділив Зульфата серед інших персонажів?

 

Групова робота на тему "Григір Тютюнник. Повість «Климко». Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних":

Аналіз характеру Климка:  розгляньте вчинки та реакції Климка на важливі події у повісті. Як його поступки відображають моральні цінності?

Подорож Климка як символ:  розгляньте подорож Климка як символічний шлях до добра та чуйності. Які етапи його подорожі відображають внутрішні зміни героя?

Милосердя як двигун подій:  проаналізуйте, як милосердя Климка впливає на розвиток подій у повісті. Чим відзначаються ситуації, де виявляється його турбота про інших персонажів?

Відвага та жертовність Климка:  зверніть увагу на вчинки, що вимагали відваги та жертовності від Климка. Як ці риси впливають на сприйняття героя читачами?

Роль вчителя та справжніх цінностей:  вроаналізуйте відносини Климка з вчителькою  та іншими персонажами. Як вони сприяють виробленню справжніх цінностей у хлопчика?

Доброта та чуйність в екстремальних умовах:  вивчіть, як Климко виявляє доброту та чуйність в умовах війни та голоду. Як це впливає на сприйняття його персонажа в контексті загального страждання?

Обговорення впливу воєнного часу на дітей:  висловіть думки про те, як воєнні події впливають на моральний та емоційний стан дітей, зокрема на Климка. Які важливі уроки можна винести з цього літературного твору для сучасних дітей?

Групова дискусія та обговорення цих питань допоможе учням глибше розуміти морально-етичні аспекти повісті "Климко" та їх важливість у житті

 

Аналіз ролі вчителя в творі:  як Наталя Миколаївна впливає на психологічний стан Климка та Зульфата?

Які особливості її характеру роблять її неперевершеною вчителкою в умовах війни?

Імплікації витоків ностальгії:  як описи вчителя та шкільного життя викликають ностальгію у читача? Які елементи з дитинства читача найбільше співпадають з описами вчителя?

Океан Ельзи - Не твоя війна | Ne tvoya viyna (official video) https://www.youtube.com/watch?v=eOtEC4wCA40

 

IMG_256

Вплив вчителя на формування моральних цінностей:  які моральні уроки вчителя важливі для Климка та Зульфата?

Як вона допомагає сформувати у них риси справжніх героїв?

Психологічний вимір очей вчителя:  як автор використовує образ очей Наталі Миколаївни для створення настрою в оповіданні?

IMG_256

Які емоції вони викликають у читача та героїв?

Образ вчителя в контексті війни:  як зображення вчителя контрастує з воєнним тлом твору?

Як це допомагає створити атмосферу надії та згуртованості?

Порівняння вчителя із сучасними реаліями:  які риси вчителя виглядають актуальними й сьогодні? Як сучасні вчителі можуть інспірувати своїх учнів, як це робила Наталя Миколаївна?

Творчі вправи:  Спробуйте написати листа вчителю, якщо б ви повернулися у свої шкільні роки. Складіть список цінностей, які ваш вчитель допоміг вам сформувати. Ці завдання спрямовані на розуміння ролі вчителя в творі та його впливу на героїв, а також на порівняння цих образів із сучасними реаліями

IMG_256

 Висновок для уроку. У повісті "Климко" Григора Тютюнника відкривається сторінка трагічної історії України під час фашистської окупації. Головний герой, Климко, стає втіленням доброти, милосердя та самопожертви в умовах війни. Його подвиги, щедрість душі і величезна відповідальність за долю близьких вражають і залишають глибокий слід у серці читача.  Повість розкриває сутність милосердя, найвищої людської цінності, через призму трагічних обставин війни. Своєю безкорисливою допомогою Климко не лише рятує вчительку та її доньку від голоду, але й вчить нас самовідданості, справжнього героїзму і милосердя до тих, хто переживає безумство війни.  Завершальний епізод, де Климко віддає свою торбину солі радянському полоненому воїну, підкреслює його беззавітну душу і справжню людяність. Його відданість і турбота про інших навіть у найважчий момент вражає своєю глибиною та вищістю людських цінностей.  Під час уроку ми дізналися, як Климко, на власному прикладі, демонструє, що навіть у найбільших випробуваннях можна залишатися людиною, зберігати людяність і вчиняти добро. Його оповідь надихає нас пристосовуватися до труднощів з великодушністю, здатністю допомагати і берегти один одного, навіть коли здається, що весь світ стоїть на межі руйнування.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
16 березня
Переглядів
375
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку