Тема. Громадівський рух наприкінці 50-х – у 60-х рр. ХІХ ст.
Мета уроку: охарактеризувати особливості суспільно-політичного та національно-визвольного рухів у Наддніпрянській Україні в середині ХІХ ст.; ознайомити з появою та діяльність перших громад; проаналізувати діяльність хлопоманів, визначити історичне значення В. Антоновича у зростанні національної свідомості та національно-визвольному русі. Розвивати в учнів уміння аналізувати й систематизувати матеріал, виділяти головне і другорядне, робити висновки та узагальнення, удосконалювати навички роботи з історичними джерелами. Виховувати толерантність, активну життєву позицію, національну самосвідомість.
Обладнання: підручник, презентація
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Тестові завдання за матеріалом презентації
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Проблемне питання
Яку роль відіграли перші громади у процесі національного відродження?
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Основні завдання українського руху
Розповідь учителя
Звертаю увагу учнів, що в другій половині ХІХ ст. відбувається організаційне оформлення та вироблення ідейних засад визвольних рухів, які розв’язували завдання у трьох напрямках (національному, демократичному, соціальному)
Робота з підручником с. 141.
Запитання
Що об'єднувало всі три напрямки?
Яку проблему повинні були вирішити представники українського руху?
2.Петербурзька громада.
Розповідь учителя
Громади-це напівлегальні та легальні організації (гуртки), української інтелігенції, що вели національно-культурну та громадсько-політичну діяльність.
3. Хлопомани
Робота з підручником с. 142-143
4. Володимир Антонович
Повідомлення учня
1. Чиї ідеї вплинули на формування світогляду ?
2. В якій науковій галузі залишив найбільший слід?
5. Київська «Українська громада»
Робота з документом
«Жандармський рапорт про діяльність «Української громада»
1. Якою, на думку жандармів, була основна мета діяльності громади?
2. Хто її підтримував ?
Робота з картою.
Назвіть міста де діяли громади
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання за матеріалом уроку
VII. ПІДСУМКИ УРОКУ
Обговорення проблемного завдання уроку.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати параграф 16
* Скласти тести до вивченої теми та виконати завдання 15 с. 148