Громадянська освіта, 10 клас
ГРОМАДЯНСЬКА УЧАСТЬ У ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА
Очікувані результати:
- учень/учениця розуміє та пояснює зміст понять «адвокація», «лобізм»;
- описує умови, що сприяють активності та згуртованій діяльності громадян; - пояснює необхідність об’єднання зусиль для захисту власних інтересів.
План уроку:
1. Роль громадянина у демократизації суспільства.
2. Демократичний громадянин.
3. Культура громадянськості.
4. Активна громадянська позиція.
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Запитання для фронтальної бесіди: Порівняйте поняття «електронне звернення» та «електронна петиція».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Запитання для обговорення:
Якими знаннями та вміннями має володіти людина, щоб вважати себе справжнім громадянином?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Громадяни демократичної держави беруть на себе відповідальність за долю суспільства, у якому живуть із власної волі. Тоді, коли люди зазнають невдачі, вони нікого не звинувачують, крім самих себе, адже розуміють, що мають таку владу, яку самі собі обрали.
Демократичні громадяни – це люди, які беруть активну участь у суспільнополітичному житті не тільки під час виборів, а й здійснюють постійний контроль дій влади.
Риси демократичного громадянина:
- самостійність, незалежність у судженнях;
- здатність чинити зворотній вплив на державу і суспільство;
- патріотизм;
- правосвідомість;
- політична культура;
- моральність;
- реалізація активної громадянської позиції у суспільному житті;
- готовність діяти, захищати свою країну; - здатність до самопожертви;
- життя і праця на благо суспільства.
Культура громадянськості – це ставлення людини до держави і дій влади, що проявляється у законослухняності та критичній вимогливості.
Форми соціальної активності громадян:
- збори;
- мітинг;
- демонстрація;
- пікетування;
- похід (хода);
- сидячі демонстрації і протести;
- факельні процесії;
- мовчазні марші;
- «людські (живі) ланцюги»;
- вело-, мото- та автопробіги;
- музичні чи театралізовані вистави і паради;
- адвокація; - лобізм;
- волонтерство.
Адвокація |
Лобізм |
Процес впливу на людей, що приймають рішення, або на органи влади з метою захисту власних інтересів і прав різних соціальних груп |
Особлива система і практика реалізації інтересів окремих груп, компаній та організацій на законодавчі і виконавчі органи державної влади |
Привертає увагу владу до важливих суспільних проблем; обґрунтовує необхідність змін; декларує підтримку громадськості щодо певних реформ |
Привертає увагу до інтересів певних бізнесових кіл і слугує вирішенню групових інтересів |
Здійснюється публічно, засобами діалогу, громадських обговорень, акцій, мітингів |
В Україні здійснюється напівлегальними методами, оскільки лобізм не закріплено законом |
V. Рефлексія Завдання для учнів:
Поясніть, як ви розумієте значення вислову «Участь у керуванні країною не тільки право, а й обов’язок»?
VІ. Домашнє завдання Завдання для учнів:
Знайдіть у ЗМІ повідомлення про приклади активності громадян, прояви громадянської позиції. У чому вона полягала? Чи досягли громадяни мети? Коротко запишіть отриману інформацію.