Урок "Грунт, його властивості і значення"

Про матеріал

Урок розроблено з метою розкрити поняття "ґрунт"; ознайомити учнів з природою ґрунту, його основними властивостями і функціями, сприяти усвідомленню учнями того факту, що утворення ґрунту є довготривалим процесом; наочно представити основні складові ґрунту; ознайомити учнів з різноманітністю ґрунтів України. Для цього використано матеріали курсу "Зелений пакет", випереджаючі завдання, дослідження складу ґрунту (демонстраційно) та інші цікаві форми і методи роботи.

Перегляд файлу

 

Тема уроку: Грунт.

 

Мета:

 

  •  розкрити поняття "ґрунт"; ознайомити учнів з природою ґрунту, його      основними властивостями і функціями, сприяти усвідомленню учнями того факту, що утворення ґрунту є довготривалим процесом; наочно представити основні складові ґрунту; ознайомити учнів з різноманітністю ґрунтів України;

 

  • розвивати вміння складати схеми, робити висновки, аналізувати, порівнювати, працювати з малюнками, текстом підручника; допомогти учням усвідомити головні чинники, що загрожують якості ґрунтів;

 

  • виховувати увагу на уроці, дбайливе ставлення до ґрунтів.

 

Обладнання: перегній, відстій в циліндрі піску і глини, водний настій ґрунту, пробірки, предметне скло, сухе паливо, два горщики: один з ґрунтом, другий з камінням; шматочок цукру, тарілочка з водою.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Структура і зміст уроку

  1. Розминка (розгадування зашифрованої теми уроку)

Гра "Портрет"

Вчитель зачитує твердження, в якому дано відомості про об’єкт, який буде вивчатись в темі, учні намагаються впізнати цей об’єкт, якщо їм не вдається зробити це, вчитель зачитує наступне, більш точне і докладне твердження про те саме. Якщо й воно не допомагає дати правильну відповідь, то зачитується третє твердження, після якого відгадування неминуче.

Перше твердження: Його легко найти під ногами.

Друге твердження: Це продукт взаємодії живої і неживої природи.  

Третє твердження: Це верхній родючий шар землі.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя.

Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив, що «людина по суті зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди мчить … І найбільше – погляне, які прекрасні хмарки у неї над головою … І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний ґрунт!».

Давайте ми сьогодні не просто похвалимо ґрунт, але і задамо собі запитання, щоб ми хотіли дізнатися про це чудове утворення природи.

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

Пояснення вчителя з елементами бесіди

  • Що таке ґрунт?
  • Як він утворився?
  • Який має склад і властивості?
  • Чи всі ґрунти однакові?

 

1. Грунт. Походження ґрунтів.

Грунт - це верхній пухкий родючий шар землі, де ростуть рослини, мешкають тварини та інші організми. Це не лише земля, по якій ми ходимо, а ще й життєво важлива частина земної поверхні. Товщина ґрунту невелика – від кількох сантиметрів до кількох метрів, але його утворення потребує надзвичайно багато часу.

 

  • З чого і як утворюється ґрунт?

 

Метод "Читання з передбаченнями": учитель читає текст, періодично зупиняючись. Після зупинки учні пропонують варіанти для продовження тексту; після обговорення вчитель продовжує.

 

Утворення ґрунтів

(Перша зупинка після назви тексту. Учні пропонують варіанти того, про що йтиметься у тексті)

У жаркі літні дні всі скелі на відсонні дуже нагріваються, уночі завжди холодніше, і скеля охолоджується. Переходи від низької температури до високої особливо різкі навесні та восени, коли вдень дуже гріє сонце, а вночі буває мороз.

(Друга зупинка. Передбачення: що станеться з гірськими породами під час нагрівання і охолодження?)

Нагріваючись, мінерали, як і інші тіла, розширюються, збільшуються, а охолоджуючись, стискуються, зменшуються. Ці розширення й стискання дуже незначні, але, змінюючи одне одного протягом сотень і тисяч років, вони зрештою роблять своє: гірська порода втрачає міцність і на її поверхні утворюються тріщини. Під час дощу або розтавання снігу вода заходить у ці тріщини. Від морозу вона замерзає і...

(Третя зупинка. Передбачення, що станеться далі з гірськими породами?)

При цьому вона розширюється, давить на стінки, тріщини стають все більше, і, на кінець, кам’яні брили розколюються на шматки.

(Четверта зупинка. Як ви думаєте, про що буде іти мова далі?)

Вивітрювання може бути пов’язане не тільки з різкими коливаннями температури. Мінеральний склад порід також змінюється, в результаті взаємодії між породами і газами, які містяться в повітрі (СО2, О2 та інші), а також під дією різних водних розчинів. Вони здатні роз’їдати породи, тим самим утворюючи з них нові мінерали і породи.

Так твердий польовий шпат перетворюється на м’яку глину. Ще більшого руйнування завдають породам гірські потоки та річки.

(П’ята зупинка. Від яких чинників ще залежить утворення ґрунтів?)

Вже на самих початкових стадіях утворення ґрунтів величезна роль належить бактеріям, водоростям, мохам, лишайникам, які оселяються на гірських породах. У процесі життя вони виділяють речовини, що руйнують гірські породи, вони подрібнюються, розрихлюються, при цьому утворюється галька, гравій, щебінь, пісок – це не ґрунт, а материнська порода. Відмираючи, тіла мохів, лишайників, водоростей, перероблені бактеріями, утворюють тонкий шар ґрунту – перегній, який перемішується і з’єднуються з дрібними частинками гірських порід, що дає можливість рослинам і тваринам заселити безжиттєву раніше ділянку. Чим більше живих організмів з’являється, тим швидше ідуть процеси утворення ґрунтів, тим швидше формується родючий шар – перегній або гумус.

 

Завдання. Складання опорної схеми.

 

Гірські породи →

Температура →

Вода →                              ГРУНТО-

Вітер →                            УТВОРЕННЯ

Бактерії →

Рослини →

Тварини →

 

Проведення експерименту про важливість часу для утворення ґрунту:

        У порожню посудину покласти декілька камінців гальки, трохи піску та глини і добре перемішати. Додати листя, штучних червів і комах і знову перемішати. Додати води, але не наповнюючи повністю посудину. (нагадування учням про повітря яке міститься в суміші, що є необхідним для тварин і коріння рослин).

- Чи вважаєте ви що отримали справжній грунт?

   Випереджаюче завдання.

Напередодні уроку декільком охочим учням вчитель пропонує принести до класу дві-три жмені справжнього ґрунту.

Вчитель пропонує порівняти учням принесений до класу грунт із тим який створили під час експерименту.

Обговорення результатів спостережень які помітили учні.

Підсумок вчителя: ґрунт утворюється в результаті складної взаємодії гірських порід, клімату, води, живих організмів протягом тривалого часу. У класі неможливо відтворити всі зазначені чинники тому що не вистачить часу, адже формування 1-сантиметрового шару ґрунту триває від 50 до 100 років

 

Будова ґрунту.

Якщо у ґрунті викопати ямку завглибшки 50-60 см і одну з її стінок зробити прямовисною, то можна побачити шари ґрунту.

а) Верхній шар найтемніший, він пронизаний корінням рослин, тут живуть численні тварини – черв’яки, жуки, мурашки, кроти. Крім живих організмів в цьому шарі зустрічаються відмерлі частини рослин, рештки дощових червів, комах та інших тварин. Рослинні, тваринні рештки під впливом мікроорганізмів розкладаються і утворюють гумус або перегній – це органічна частина ґрунту. Він може бути від 1 см до 1 м і більше.

б) Нижче – білястий шар (з глибиною кількість гумусу зменшується).

в) Шар, що має червоно-буре або жовто-буре забарвлення – щільний, містить солі заліза і алюмінію.

г) Материнська порода граніт, вапняк, пісок, глина та інші гірські породи, з яких уподовж мільйонів років і утворюється ґрунт.

       Дослідження складу ґрунту.  (виконуються демонстраційно).

  • Як ви думаєте, що є складовими частинами ґрунту?

1. Дослід на встановлення наявності в ґрунті перегною і води.

Прожарюється невелика кількість ґрунту на спиртівці. Що спостерігаємо при цьому:

а) на стінках пробірки з’явились крапельки води – до складу ґрунту входить вода;

б) над отвором пробірки з’являється димок і специфічний запах, ґрунт  змінює колір на сірий – у ґрунті є перегній, він згорів.

2. Дослід на встановлення наявності піску, глини, гравію.

Прожарений охолоджений ґрунт висипається у склянку, наливається вода, розмішується.

  • Що спостерігаємо при цьому?

Речовини в склянці розташовуються в три шари – на самому дні більш важкі речовини (гравій, глина), потім шар піску, зверху – прозорий склад води.

3. Дослід на встановлення у складі ґрунту розчинених мінеральних речовин.

Фільтруємо розчин ґрунту, випарюємо воду на предметному склі.

  • Що залишилось на склі?

До складу ґрунту входять мінеральні солі, розчинені у воді.

4. Дослід на виявлення у ґрунті повітря.

Якщо суху грудочку ґрунту вкинути у воду, то  з грудочки одразу почнуть виділятись пухирці повітря

 

Складання опорної схеми

 

Склад ґрунту

 

 

 

тверда частина            рідка частина        газоподібна      жива            органічна       

глина, пісок,               вода з                          частина          частина         частина

гравій                         розчиненими                повітря                                    гумус

 

                                   мінералами

                                   речовинами

 

 Властивості ґрунтів

1. Родючість 

2. Водопроникність

3. Повітропроникність

 

Родючість

Якщо грунт – це верхній шар землі, то чи можна вважати родючими пісок на березі Чорного моря, глиняний кар’єр, гранітні брили? (ні, гірські породи не родючі, тому що не мають гумусу).

        -Саме від гумусу залежить родючість ґрунту: чим більший шар гумусу, тим родючіший грунт, тим кращі умови для росту рослин. Саме він забезпечує рослини поживними речовинами, водою, повітрям, теплом. Родючість ґрунту вимірюється його врожайністю, чим родючіший грунт, тим вищі врожаї різних с/г культур.

-Грунт постійно поповнюється органічними та неорганічними речовинами.

  • Як саме?

-Поживні речовини надходять у грунт внаслідок перегнивання решток тваринних та рослинних організмів, а також випорожнень тварин. Так, щороку у великій кількості відмирають однорічні рослини, опадає листя дерев. Через певний час бактерії та інші організми перетворюють їх на перегній або гумус.

  • Яке значення мають тварини, які живуть в ґрунті?

Дощові черви прокладають у ґрунті ходи, завдяки цьому він розпушується і до нього краще проникають вода і повітря, живляться вони відмерлими рештками рослин і тварин, затягуючи їх у свої ходи і тим самим збагачуючи ґрунт. Кількість дощових червів на 1 га досягає 5 млн., таким чином їх наявність у ґрунті сприяє підвищенню його родючості. Останнім часом роблять спроби штучно розводити дощових черв’яків та переселяти їх у ті місця, де їхня кількість недостатня.

Водопроникність

-Після дощу ґрунт дуже швидко висихає. Вода, яка випала на землю, всмоктується ґрунтом і входить вниз, засвоюється коренями рослини і вони нормально розвиваються. Але буває, що протягом двох-трьох тижнів дощів немає, але рослини як і раніше ростуть і не в’януть.

-Звідки ж вони беруть живильну вологу? 

-Виявляється, вода в ґрунті може пересуватись не тільки зверху вниз, але і знизу вгору. Для того, щоб пересвідчитись у цьому, проведемо дослід.

-Насипемо у квітковий вазон з отворами на дні сухої землі, поставимо вазон на тарілку з водою. Через 2-5 хв. ми помітимо, що грунт зволожився аж до верху. Це вода з тарілки піднялася вгору і зволожила весь шар грунту. А тепер наповнимо квітковий вазон камінцями величиною з лісний горіх і знову поставимо на тарілку з водою. Скільки б ми не чекали, камінці, які знаходяться зверху, так і залишаться сухими. Зволожаться тільки ті, які знаходяться на дні вазона. Чому?

В ґрунті є найдрібніші проміжки між частинками, які називають капілярами. Вода прилипає до стінок капілярів і ніби повзе вгору. Чим тонші капіляри ґрунту, тим вище по них може піднятися вода. Капіляри є і в шматочку цукру, якщо ми наллємо в тарілочку трішечки води і покладемо туди шматочок цукру, то через деякий час весь шматочок буде пронизаний водою, хоча і опустили ми тільки нижню частину цього шматочка.

З однієї сторони, капілярне підняття води – це добре, в посушливий період корені рослин отримують вологу з глибини. Але, з іншої сторони це – погано.

-Чому?

Якщо капіляри доходять аж до поверхні ґрунту, вода, піднімаючись по них, випаровується в повітря.

  • Що треба зробити, щоб верхній шар ґрунту не висихав?

   -Треба зруйнувати капіляри, іншими словами розпушити верхній шар ґрунту. Пухкий верхній шар ґрунту буде захищати нижні шари від випаровування. Недарма кажуть, що одне розпушування, заміняє кілька поливів.

Повітропроникність

-Розпушування сприяє також проникненню в грунт повітря.

  • Кому необхідне повітря?

Кореням рослин та іншим мешканцям для дихання. Те, що в ґрунті є повітря, ми вже довели.

Різноманітність ґрунтів України (робота з підручником ст. 66-67), опрацюйте текст підручника і дайте відповіді на запитання.

  • Назвіть найпоширеніші в Україні типи ґрунтів?
  • Зробіть висновок про походження їхніх назв?
  • Які ґрунти є найціннішими і чому?
  • Які ґрунти переважають в нашій місцевості?

 

Вчитель роздає учням додатковий матеріал «Що загрожує грунту».

Усім класом обговорює основні шкідливі процеси: забруднення, будівництво доріг та інших споруд, виснаження, ерозія та їхній вплив на якість грунту, його родючість і на живі організми що в ньому мешкають. Стан грунту безпосередньо пов'язаний зі станом інших природніх компонентів – повітря, води, живих істот. Цей зв'язок двосторонній: з одного боку, якість грунту залежить від їхнього впливу, а з іншого вона також впливає на них.

Експеримент «Забруднення грунту» (підготовлений учнями за два-три тижні до уроку).

Упродовж зазначеного терміну проводиться наступний експеримент.

       Целофановий пакет на дві третини наповнити землею з саду. Додається трохи сміття: металеві дрібнички, обгортку від жувальної гумки, пластикову склянку, порожню металеву бляшанку з-під напою, шматочок бавовняної тканини, папір, курку від банана. Добре змішати і додати до суміші води. Щільно закрити.

        Пакет поставити біля вікна, якщо проводиться експеримент в теплу пору року, або біля обігрівача, якщо експеримент відбувається взимку.

         Впродовж зазначеного терміну кожного дня потрібно перевіряти стан суміші. Якщо земля стає сухою, то потрібно додати води.

Бесіда з учнями по даному експерименту:

  • Чи помітили ви будь-які організми у суміші?
  • Як змінювалася температура впродовж експерименту?
  • Які фрагменти змінилися, а які виглядають так само, як до експерименту?

         Учні за допомогою вчителя діляться власним досвідом і враженнями щодо забруднення грунту сміттям, відходами та використання добрив і хімікатів у сільському господарстві. Роблять висновки про те, що збереження чистоти грунту надзвичайно важливе для повноцінної реалізації властивостей і функцій грунту та для забезпечення чистоти довкілля.

 

  1. Узагальнення та систематизація знань.

 

Інтерактивна вправа "Мікрофон"

• Сьогодні на уроці ми вивчили...

• Грунт – це...

• Мені найбільше сподобалось...

• Ці знання мені згодяться...

 

  1. Підсумки уроку

 

Обговорення з учнями дилеми «Забруднення грунтів»

 

Домашнє завдання:

опрацювати відповідний параграф підручника, підготувати повідомлення про добрива, підібрати прислів’я та приказки про грунт.

 

docx
Додано
16 липня 2018
Переглядів
362
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку