Урок ". Грунт, його значення. Утворення грунту. Властивість грунту. Догляд за грунтом."

Про матеріал

Урок. Грунт, його значення. Утворення грунту. Властивість грунту. Догляд за грунтом. Дана розробка містить опис дослідів, які буде доцільно використати і провести на уроці, а для узагальнення і ситематизації знань, умінь і навичок учнів можна використати кросворд.

Перегляд файлу

 

Тема. Ґрунт, його значення. Утворення грунту. Властивість грунту. Догляд за грунтом.

Мета: розкрити поняття «ґрунт», з’ясувати склад ґрунту та його основні властивості, процеси утворення; ознайомити учнів з різноманітністю ґрунтів України; визначити місце ґрунтів у житті людини як джерела більшості продуктів харчування та середовища живлення для багатьох рослин; пояснити проміжне місце ґрунту між царствами живої та неживої природи; розвивати вміння складати схеми, робити висновки, аналізувати, порівнювати, працювати з малюнками; виховувати увагу, дбайливе ставлення до ґрунтів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: лабораторна електроплитка, ґрунт (3 порції), металева сковорідка, лист або коробочка з низькими бортиками для прожарювання ґрунту, склянка, вода, паличка для перемішування або чайна ложка, скельце.

 

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

II. Перевірка засвоєних знань, умінь  і навичок.

Бесіда.

  • Як трав’янисті рослини лісу пристосувалися до умов існування в затінку під кронами дерев?  Для чого створюють заповідники?
  • У якій екосистемі живе планктон та яка роль цих живих істот? Чому в екосистемі степу дуже мало дерев?
  • Яка екосистема — природна чи штучна — більш витривала? Обґрунтуйте свою точку зору.

IIІ. Повідомлення теми уроку. Постановка мети і завдань.

Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив, що «людина, по суті, зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди мчить … І найбільше – погляне, які прекрасні хмарки в неї над головою … І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний ґрунт!».

Сьогодні ми не просто похвалимо ґрунт, а й поміркуємо: що б ми хотіли дізнатися про це чудове утворення природи.

 

IV. Формування і засвоєння нових знань, умінь і навичок.

 

Запитання і завдання

  • Як називається процес руйнування гірських порід у результаті коливання температур повітря, замерзання води та життєдіяльності живих організмів (цей процес ми вивчали на уроках природознавства)? (вивітрювання.)
  • Що утворюється на поверхні гірських порід у результаті їхнього вивітрювання, а також відмирання рослин? (Ґрунт.)
  • Дайте визначення ґрунту. (Ґрунт — це верхній пухкий родючий шар Землі, на якому ростуть рослини. Товщина ґрунту — від кількох сантиметрів (у горах, у тундрі) до 2 метрів (у степах).

Величезна роль в утворенні ґрунтів належить бактеріям, водоростям, мохам, лишайникам, які оселяються на гірських породах. У процесі життя вони виділяють речовини, що руйнують гірські породи, вони подрібнюються, розрихлюються, при цьому утворюється галька, гравій, щебінь, пісок – це не ґрунт, а материнська порода. Відмираючи, тіла мохів, лишайників, водоростей, перероблені бактеріями, утворюють тонкий шар ґрунту – перегній, який перемішується і з’єднується з дрібними частинками гірських порід, що дає можливість рослинам і тваринам заселити безжиттєву раніше ділянку. Чим більше живих організмів з’являється, тим швидше ідуть процеси утворення грунтів, тим швидше формується родючий шар – перегній, або гумус.

 

Завдання. Складання опорної схеми.

Гірські породи →

Температура →

Вода →  ГРУНТО-

Вітер →  УТВОРЕННЯ

Бактерії →

Рослини →

Тварини →

Висновок: ґрунт утворюється в результаті складної взаємодії гірських порід, клімату, води, живих організмів.

Будова ґрунту

Якщо у ґрунті викопати ямку завглибшки 50-60 см і одну з її стінок зробити прямовисною, то можна побачити шари ґрунту.

а) Верхній шар найтемніший, він пронизаний корінням рослин, тут живуть численні тварини – черв’яки, жуки, мурашки, кроти. Крім живих організмів, у цьому шарі трапляються відмерлі частини рослин, рештки дощових червів, комах та інших тварин. Рослинні, тваринні рештки під впливом мікроорганізмів розкладаються й утворюють гумус, або перегній – це органічна частина ґрунту. Він може бути від 1 см до 1 м і більше.

б) Нижче – білястий шар (з глибиною кількість гумусу зменшується).

в) Шар, що має червоно-буре або жовто-буре забарвлення – щільний, містить солі заліза й алюмінію.

г) Материнська порода – граніт, вапняк, пісок, глина та інші гірські породи, з яких уподовж мільйонів років і утворюється ґрунт.

Дослідження складу ґрунту. Практична робота.

Дослід 1. Підтвердження наявності у ґрунті води.

На заздалегідь розігріту (увімкнути на перерві) лабораторну електроплитку поставити металеву посудину з ґрунтом та прожарювати його. Від ґрунту почне підніматися пара. Над парою слід потримати скельце або просто покласти його на лист із ґрунтом, через кілька хвилин на нижній, спрямованій до ґрунту поверхні скла утворяться крапельки.

  1.                   Про наявність якої речовини в ґрунті свідчить цей дослід? (Води.)

Дослід 2. Підтвердження наявності у ґрунті гумусу.

Продовжуючи прожарювати цю саму порцію ґрунту, слід дочекатися, коли пара не буде утворюватися, а над ґрунтом почне здійматися дим і буде відчутно запах, який нагадує горіння дров. Цей запах і дим утворюються від згорання органічної частини ґрунту — перегною, або гумусу. Після цього слід порівняти колір прожареного та не прожареного ґрунту.

1. Яка з порцій темніша й чому? (Темніший – не прожарений  ґрунт, темного кольору йому надають органічні речовини: перегній, або гумус.)

Дослід 3. Підтвердження наявності у ґрунті гірських порід-піску та глини.

У склянку, наполовину наповнену водою, помістити шматочок не прожареного ґрунту й розмішати його. За якийсь час вміст склянки розділиться на три шари: важкий пісок осяде на дно склянки, посередині залишатимуться у зваженому стані легші й дрібніші частинки глини, які через свою масу й розмір довго осідатимуть на дно, а згори перебуватиме прозорий шар води.

1. Який висновок можна зробити про склад ґрунту на підставі проведеного досліду? (у ньому містяться гірські породи, в першу чергу — глина й пісок.)

Дослід 4. Підтвердження наявності у ґрунті повітря. У склянку, наполовину наповнену водою, помістити шматочок ґрунту. Тієї ж миті зі шматочка у воду почнуть виділятися бульбашки повітря, що легко спливають на поверхню.

  1.                   Що витіснило повітря із ґрунту? (вода.)

Підбиваємо підсумок:

1. Із чого складається ґрунт? (Ґрунт складається із піску, глини, гумусу (перегною), води, повітря.)

2. Які живі істоти живуть у ґрунті? (Жуки та їхні личинки, дощові черв’яки, бактерії, великі тварини, які живуть у норах.)

Кількість цих складових частин ґрунту неоднакова (подібно до того, як поєднання білого й житнього борошна в різних кількостях забезпечує виготовлення кількох сортів хліба). Отже, на Землі існує багато різних видів ґрунтів.

3. Як називаються найродючіші ґрунти на Землі? (Чорноземи, у них вміст гумусу становить 20%, тобто 1/5 частина  таких ґрунтів — це перегній!).

4. Який компонент надає їм темного забарвлення й високої родючості? (Гумус.)

 

Складання опорної схеми

Склад ґрунту

 

 

 

тверда частина            рідка частина        газоподібна      жива            органічна       

глина, пісок,               вода з                          частина          частина         частина

гравій                          розчиненими              повітря                                    гумус

                                     мінералами

                                     речовинами

Властивості ґрунтів

1. Родючість

2. Водопроникність

3. Повітропроникність

Родючість

Якщо грунт – це верхній шар землі, то чи можна вважати родючими пісок на березі Чорного моря, глиняний кар’єр, гранітні брили? (ні, гірські породи не родючі, тому що не мають гумусу).

Саме від гумусу залежить родючість ґрунту: чим більший шар гумусу, тим родючіший грунт, тим кращі умови для росту рослин. Саме він забезпечує рослини поживними речовинами, водою, повітрям, теплом. Родючість ґрунту вимірюється його врожайністю, чим родючіший грунт, тим вищі врожаї різних с/г культур.

Грунт постійно поповнюється органічними та неорганічними речовинами.

  • Як саме?

Поживні речовини надходять у грунт внаслідок перегнивання решток тваринних та рослинних організмів, а також випорожнень тварин. Так, щороку у великій кількості відмирають однорічні рослини, опадає листя дерев. Через певний час бактерії та інші організми перетворюють їх на перегній або гумус.

  • Яке значення мають тварини, які живуть у ґрунті?

Дощові черви прокладають у ґрунті ходи, завдяки цьому він розпушується і до нього краще проникають вода і повітря, живляться вони відмерлими рештками рослин і тварин, затягуючи їх у свої ходи і тим самим збагачуючи ґрунт. Кількість дощових червів на 1 га досягає 5 млн., таким чином їхня наявність у ґрунті сприяє підвищенню його родючості. Останнім часом роблять спроби штучно розводити дощових черв’яків та переселяти їх у ті місця, де їхня кількість недостатня.

Водопроникність

Після дощу ґрунт дуже швидко висихає. Вода, яка випала на землю, всмоктується ґрунтом і входить вниз, засвоюється коренями рослини і вони нормально розвиваються. Але буває, що протягом двох-трьох тижнів дощів немає, але рослини, як і раніше, ростуть і не в’януть. Звідки ж вони беруть живильну вологу?

Виявляється, вода в ґрунті може пересуватись не тільки зверху вниз, але і знизу вгору.

З одного боку, капілярне підняття води – це добре, в посушливий період корені рослин отримують вологу з глибини. Але, з іншої сторони це – погано. Чому? Якщо капіляри доходять аж до поверхні ґрунту, вода, піднімаючись по них, випаровується в повітря.

  • Що треба зробити, щоб верхній шар ґрунту не висихав?

Треба зруйнувати капіляри, іншими словами, розпушити верхній шар ґрунту. Пухкий верхній шар ґрунту буде захищати нижні шари від випаровування. Недарма кажуть, що одне розпушування, замінює кілька поливів.

Повітропроникність

Розпушування сприяє також проникненню в грунт повітря.

  • Кому необхідне повітря?

Кореням рослин та іншим мешканцям для дихання. Те, що в ґрунті є повітря, ми вже довели.

V. Систематизація і узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок.

Прийом «Кросворд»

Заготовку кросворда можна зробити заздалегідь і роздати кожному учню.

По горизонталі:

1. Рослинні і тваринні рештки, що перегнили. (Перегній)

2. Рідина, що належить до складу ґрунту. (Вода)

3. Головна ознака ґрунту. (Родючість)

По вертикалі: 1. Одна із складових ґрунту. (Пісок)

4. Верхній шар землі, на якому зростають рослини. (Ґрунт)

5. Ґрунт повільно пропускає воду, якщо в ньому є... (глина).

6.  Ґрунт розпушують для збільшення у ньому кількості... (повітря).

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/7/57070970.png

VІ. Застосування засвоєних

Ґрунт — це верхній пухкий родючий шар Землі. Його головна властивість - родючість - забезпечується вмістом гумусу, або перегною. Залежно від кількості органічних і неорганічних речовин виокремлюють різні види ґрунтів різної родючості.

VІІ . Домашнє завдання.  Опрацювати текст підручника.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.3
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Ящик Аня
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кончук Марія Вікторівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Абрамова Галина Василівна
    дякую за професійність роботи.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
15 липня 2018
Переглядів
15541
Оцінка розробки
4.8 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку