Групи грибів: симбіотичні – мікоризоутворюючі шапинкові гриби. Лабораторне дослідження: будова шапинкових грибів.
Цілі уроку:
освітня: визначити особливості будови шапинкових грибів, способи їхнього живлення і розмноження, сформувати вміння розпізнавати їстівні та отруйні гриби, ознайомити із заходами з попередження отруєнь грибами; продовжити формування вмінь і навичок виконання й оформлення лабораторної роботи;
розвиваюча: розвивати логічне мислення, вміння знаходити суттєве, вдосконалювати вміння працювати з додатковою науково-популярною літературою, готувати стислі повідомлення;
виховна: виховувати бережливе ставлення до свого організму, любов до природи, культуру праці, спілкування, екологічну культуру.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: колекції, муляжі плодових тіл шапинкових грибів, консервовані гриби (маслюки, опеньки тощо), живі зразки шапинкових грибів, лупи, препарувальний набір "Шапинкові гриби", картини, листівки.
Основні поняття і терміни: симбіоз, мікориза, міцелій, плодове тіло, трубчасті й пластинчасті гриби.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Давайте пригадаємо ліс восени. Коли ви входите до нього, одразу відчуваєте запах грибів і починаєте уважніше дивитися під ноги, шукаючи саме їх. Ідучи лісом, ви можете побачити багато грибів. А звідки вони з'являються? Тривалий час правильної відповіді на це запитання не було, і це породжувало різні забобони. Наприклад, вважали, що раптова й рясна поява грибів на одному місці викликається ударом блискавки в землю або рясною росою. Деякі гриби виростають, утворюючи правильне коло, у центрі якого висихає трава.
"Відьмачими кільцями" називали їх у давнину. Німці вважали, що в цих місцях танцювали відьми, скандинави — ознакою зачарованих скарбів, а голландці — місцем, де чорти колотили масло. Що ж відбувається насправді? Щоб дати відповідь на це запитання, треба ознайомитися з особливостями будови й розвитку шапинкових грибів.
2. Загадки
Одна нога і шапка, а голови немає. (Шапинковий гриб)
Стоїть хлопчик під пеньком, накрив голову брильком.
Маленький, чепурненький крізь землю пройшов, червону шапочку знайшов.
Стоїть при дорозі на одній нозі і шапочку має, та нікого не вітає.
3. Поясніть суть прислів’їв: "Пізній грибок – пізній сніжок", "Хто любить землі вклонитись – без нагороди не залишиться", "На те хміль, щоб не дубок витись, на те й дубовик, щоб в дубах заблудитись".
Повідомлення теми й завдань уроку
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План
1. Шапинкові гриби, їхня різноманітність,середовище існування, особливості будови і процесів життєдіяльності(розповідь з елементами бесіди, демонстрація плодових тіл шапинкових грибів, таблиць).
2. Повідомлення учнів про шапинкові гриби.
3. Заочна мандрівка "В ліс за грибами".
4. Їстівні та отруйні шапинкові гриби.
5. Ознаки отруєння грибами і перша допомога потерпілому.
6. Правила збирання та зберігання грибів.
7. Порада грибнику – початківцю.
8. Значення шапинкових грибів у природі та житті людини(самостійна робота з підручником, стр.206-208)
Не минайте дива
Якось після теплого травневого дощу на пагорбі парку в центрі міста я помітила біленькі шапинки. Одну біля одної. Пліч-о-пліч. Невеликі срібні, наче посипані крихтою, голівки гнойовиків вигравали у промінні вранішнього сонця. Гриби ніби промовляли: фотографуйте нас, розказуйте про нас усім!
Просимо шанувати — родина гнойовиків!
Гриби є своєрідним типом гетеротрофних організмів. Познайомимося з представниками роду копринусів із великої родини Копринусові (Гнойовики). Родова назва грибів Копринус походить від грецького слова "копрос", що в перекладі означає «гній». Усього рід копринусів нараховує близько 200 видів, поширених по всій земній кулі. За способом живлення гнойовики є сапрофітами — вони розкладають органічні речовини, беручи участь у кругообігу речовин у природі. Уже з назви грибів зрозуміло, що вони трапляються на добре угноєному ґрунті.
Залишилися лише ніжки
Ростуть і дозрівають гнойовики дуже швидко. Життя їх плодових тіл коротке — від декількох годин до двох діб. Після дозрівання плодових тіл шапка у грибів чорніє й перетворюється на чорну рідку масу, яка містить чисельні буро-коричневі спори. Шапки в більшості гнойовиків не повністю розкриваються, бо мають краї, які плавно загинаються до ніжок. Це могло б перешкоджати випадінню спор, однак природа «вигадала» цікавий механізм: спори дозрівають поступово, знизу доверху шапки, одночасно край шапки автолізується, вкорочується і не заважає розсіюванню щойно дозрілих спор. Невдовзі від гриба залишається лише ніжка.
"Грибне" чорнило
З давніх-давен із гнойовиків виготовляли чорнило. Дозрілі гриби з темно-фіолетовими або темно-коричневими пластинками складали в посудину, чекали, доки гриби перетворяться на буру масу, проціджували її й отримували темно-коричневе чорнило. Для стійкості до нього додавали клей, а неприємний запах приглушували гвоздичною олією. Цю рідину змішували зі звичайним чорнилом і використовували для підписання царських наказів, документів державного значення, грошових векселів на велику суму. Після висихання чорнила спори утворюють неповторний малюнок, а тому з допомогою збільшувального скла завжди можна встановити достеменність рукопису чи підпису.
Їсти чи не їсти?
Гнойовики — умовно їстівні гриби, проте в нас їх не їдять, ще б пак: гриб-поганка, який росте на купі гною! Однак у деяких країнах їх споживають.
Гнойовики мають речовину, котра окислює спирт, тому люди, які куштують ці гриби одночасно з алкоголем, ризикують отруїтися. Таке отруєння супроводжується нудотою, проносом, підсиленим серцебиттям, почервонінням шкіри. На основі копринуса сірого створили ліки, які додають п'яницям до їжі. Після цього алкоголь, котрий вони будуть пити, викликатиме в них отруєння, а згодом і відразу.
Любителів екзотичних страв попереджаємо: копринуси можна вживати лише молодими, доки їх пластинки білі. Зберігати гнойовики в сирому вигляді не можна, бо реакція автолізу (з грецьк. — саморозчинення, самоперетравлювання клітин і тканин організмів під впливом спеціальних біологічно активних речовин — ферментів) відбувається навіть у заморожених грибах.
IV. Лабораторне дослідження: будова шапинкових грибів.(підручник, стр.205-206 або робочий зошит стр.95)
Висновок
Різноманітність грибів, харчова цінність грибів, заходи з попередження отруєнь грибами, перша допомога в разі отруєнь — самостійна робота учнів за завданням.
Завдання для учнів
На підставі власного досвіду й літературних джерел встановіть правила збирання грибів і основні заходи з попередження отруєнь ними. Запишіть їх.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
І. Закінчити речення.
1. Вегетативне тіло грибів називається………………………………......................
ІІ. Сигнальна гра "Який це гриб?"
а) червоний сигнал – трубчастий гриб, зелений – пластинчастий;
б) червоний сигнал – отруйний гриб, зелений - їстівний.
Значення грибів у природі, особливості розростання грибниці у ґрунті, розгадка таємниці утворення "відьмачих кілець", симбіоз із рослинами, здатність грибів до накопичення у грибниці важких металів, радіонуклідів — розповідь, повідомлення учнів, демонстрація таблиць, картин.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК
Отже, шапинкові гриби — представники царства Гриби, грибниця яких утворює плодові тіла, їхня функція — утворення спор. Живляться шапинкові гриби, розкладаючи мертву органіку або отримуючи поживні речовини від рослин, з якими вони вступають в симбіоз з рослинами. Серед шапинкових грибів є їстівні, але серед них є й чимало отруйних.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити § 54- 55, відповісти на запитання, підготувати повідомлення про цвілеві гриби та гриби-паразити.