Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні. Перехід прикметників із однієї групи в іншу.
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи та прийоми: усний виклад вчителем матеріалу, бесіда, спостереження учнів над мовою, метод вправ.
Обладнання: підручник з української мови для 6-го класу, таблиця, роздатковий матеріал.
Використана література:
План
Хід уроку
1. Бесіда.
Групи прикметників за значенням
Прикметники поділяються на три групи: якісні, відносні й присвійні.
Якісні вказують на таку ознаку, яка може бути у предмета більшою чи меншою мірою: чорний — чорніший, найчорніший. Вони можуть утворювати словосполучення із залежними прислівниками дуже, надзвичайно, надто, занадто, досить тощо.
Відносні прикметники вказують на ознаки предметів за різноманітними відношеннями між предметами. Наприклад, відношення до місця й часу: міські вулиці, весняна пора; до матеріалу: сталевий прут, шовкова сукня; до національності: українська мова, російський прапор.
Присвійні позначають належність чого-небудь людині чи тварині і відповідають на питання чий? чия? чиє? Наприклад: дідусеві окуляри, лисяча нора.
Прикметники мають здатність переходити в інші групи за значенням:
а) якісні у відносні: помаранчева квітка — помаранчева революція;
б) відносні у якісні: металевий стрижень — металевий голос;
в) присвійні у відносні та якісні: лебединий пух — лебедина зграя — лебедина пісня.
№1. Вибірковий диктант
Білий, сонце, зимовий, лисиччин, ліс, дерев’яний, сніжний, подорож, засипало, м’який, я, товариш, важко, Оленчине, сніг, вітер, холодний, високий, їжачок, січневий, дід, морозний.
Взаємоперевірка.
№2. Скласти діалог використовуючи прикметники різних груп за значенням
Картка 1
Відновити текст
№3. Складіть 4 речень тільки із присвійними прикметниками.
№4. Розподільний диктант
Золоті руки, хлібний квас, дідусеві окуляри, солодкий чай, зелена трава, туманний ранок, працьовита людина, земляний вал, мамина казка, високий чоловік, орлине крило, заячий хвіст, яскравий колір, довгі розмови, мамина хустка, дерев’яний стіл, Наталчин зошит, сойчине крило, білий сніг, бурштиновий браслет, золотий перстень, лисяча нора.
Якісні: золоті руки, солодкий чай, зелена трава, високий чоловік, яскравий колір, довгі розмови ( тривалість розмови), світла кімната, білий сніг.
Відносні: хлібний квас, туманний ранок, працьовита людина, земляний вал, дерев’яний стіл, бурштиновий браслет, золотий перстень.
Присвійні: дідусеві окуляри, мамина казка, орлине крило, заячий хвіст, мамина хустка, Наталчин зошит, сойчине крило, лисяча нора.
№5.Згадайте і опишіть краєвид зі свого вікна, використовуючи різні групи прикметників за значенням.
Доповніть речення:
Я знаю…
Я можу…
Я вмію…
Напишіть невеличку казку чи твір-мініатюру на тему “Моя подорож у країну мрій”. При написанні використовуйте побільше прикладів на перехід прикметників із однієї групи в іншу.
Додаток
1