урок "групи прикметників"

Про матеріал
Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні. Перехід прикметників із однієї групи в іншу. Мета: • навчальна: ознайомити учнів із групами прикметників за значенням: якісними, відносними та присвійними, а також з явищем переходу прикметників з однієї групи в іншу; • розвивальна: розвивати логічне мислення і творчу уяву; • виховна: дібраним дидактичним матеріалом виховувати любов до близьких людей, природи; Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Методи та прийоми: усний виклад вчителем матеріалу, бесіда, спостереження учнів над мовою, метод вправ. Обладнання: підручник з української мови для 6-го класу, таблиця, роздатковий матеріал.
Перегляд файлу

Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні. Перехід прикметників із однієї групи в іншу.

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із групами прикметників за значенням: якісними, відносними та присвійними, а також з явищем переходу прикметників з однієї групи в іншу;
  • розвивальна: розвивати логічне мислення і творчу уяву;
  • виховна: дібраним дидактичним матеріалом виховувати любов до близьких людей, природи;

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи та прийоми: усний виклад вчителем матеріалу, бесіда, спостереження учнів над мовою, метод вправ.

Обладнання: підручник з української мови для 6-го класу, таблиця, роздатковий матеріал.

Використана література:

  1.               Глазова О. П., Кузнецов Ю. Б. Рідна мова: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. Глазова. – К.: Педагогічна преса, 2006.
  2.               Методика викладання української мови в середній школі: підручник / І. С. Олійник, В. К. Іваненко, Р. П. Рожило; за ред. Олійник І. С. – К.: Вища школа, 1989.
  3.               Методика навчання української мови в середніх освітніх навчальних закладах / за ред. М. І. Пентелюк. – К.: Ленвіт, 2005.
  4.               Омельчук С. А. Усі уроки української мови у 6 класі / Омельчук С. А., Ляшкевич А. Ш. – Харків: Основа, 2011.
  5.               Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова 5-12 класи. – К.: Перун, 2005.

 

 

 

 

План

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання.
  3. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.
  4. Повідомлення теми та мети уроку.
  5. Вивчення нового матеріалу.
  6. Закріплення набутих знань.
  7. Підсумки уроку.
  8. Домашнє завдання та інструктаж до нього.

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання.
  3. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.

1. Бесіда.

  • Пригадайте, яку частину мови ми вивчаємо?
  • Що таке прикметник? ( Прикметник – це самостійна частина мови, яка виражає ознаку предмета.)
  • На які запитання відповідає прикметник? ( Відповідає на питання який? яка? яке? чий? чия? чиє?)
  • За чим змінюється прикметник? (Змінюється за родами, числами, відмінками.)
  • Яку синтаксичну роль виконує прикметник? (У реченні виконує синтаксичну роль переважно означення, рідше присудка.)
  1. Повідомлення теми та мети уроку.
  2. Вивчення нового матеріалу.

Групи прикметників за значенням

Прикметники поділяються на три групи: якісні, відносні й присвійні.

Якісні вказують на таку ознаку, яка може бути у предмета більшою чи меншою мірою: чорний — чорніший, найчорніший. Вони можуть утворювати словосполучення із залежними прислівниками дуже, надзвичайно, надто, занадто, досить тощо.

Відносні прикметники вказують на ознаки предметів за різноманітними відношеннями між предметами. Наприклад, відношення до місця й часу: міські вулиці, весняна пора; до матеріалу: сталевий прут, шовкова сукня; до національності: українська мова, російський прапор.

Присвійні позначають належність чого-небудь людині чи тварині і відповідають на питання чий? чия? чиє? Наприклад: дідусеві окуляри, лисяча нора.

Прикметники мають здатність переходити в інші групи за значенням:

а) якісні у відносні: помаранчева квітка — помаранчева революція;

б) відносні у якісні: металевий стрижень — металевий голос;

в) присвійні у відносні та якісні: лебединий пух — лебедина зграя — лебедина пісня.

  1. Закріплення набутих знань.

№1. Вибірковий диктант

Білий, сонце, зимовий, лисиччин, ліс, дерев’яний, сніжний, подорож, засипало, м’який, я, товариш, важко, Оленчине, сніг, вітер, холодний, високий, їжачок, січневий, дід, морозний.

Взаємоперевірка.

№2. Скласти діалог використовуючи прикметники різних груп за значенням

Картка 1

Відновити текст

  1. ІДУ І МИЛУЮСЯ КРАСОЮ…ЛІСУ.
  2.  СКРІЗЬ ЛЕЖИТЬ…СНІГ.
  3.  МОВЧКИ ДРІМАЄ… ДУБ.
  4.  СТОЇТЬ У ЗАДУМІ… БЕРІЗКА.
  5. СВЯТКОВО ПОГОЙДУЄ РОЗКІШНИМ ГІЛЛЯМ…ЯЛИНА.

№3. Складіть 4 речень тільки  із присвійними прикметниками.

 

№4. Розподільний диктант

Золоті руки, хлібний квас, дідусеві окуляри, солодкий чай, зелена трава, туманний ранок, працьовита людина, земляний вал, мамина казка, високий чоловік, орлине крило, заячий хвіст, яскравий колір, довгі розмови, мамина хустка, дерев’яний стіл, Наталчин зошит, сойчине крило, білий сніг, бурштиновий браслет, золотий перстень, лисяча нора.

 

Якісні: золоті руки, солодкий чай, зелена трава, високий чоловік, яскравий колір, довгі розмови ( тривалість розмови), світла кімната, білий сніг.

Відносні:  хлібний квас, туманний ранок, працьовита людина, земляний вал, дерев’яний стіл, бурштиновий браслет, золотий перстень.

 

Присвійні: дідусеві окуляри, мамина казка, орлине крило, заячий хвіст, мамина хустка, Наталчин зошит, сойчине крило, лисяча нора.

 

№5.Згадайте і опишіть краєвид зі свого вікна, використовуючи різні групи прикметників за значенням.

  1. Підсумки уроку.

Доповніть речення:

Я знаю…

Я можу…

Я вмію…

  1. Домашнє завдання.

Напишіть невеличку казку чи твір-мініатюру на тему “Моя подорож у країну мрій”. При написанні використовуйте побільше прикладів на перехід прикметників із однієї групи в іншу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сторожук Світлана Петрівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 листопада 2021
Переглядів
567
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку