урок" Ступені порівняння прикметників"

Про матеріал
Тема: Ступені порівняння прикметників. Утворення вищого й найвищого ступенів порівняння прикметників. Мета: дати відомості про ступені порівняння прикметників та їх творення, формувати вміння їх розпізнавати, розрізняти, утворювати, правильно і доречно вживати в мовленні; розвивати увагу, удосконалювати культуру усного і писемного мовлення. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручник.
Перегляд файлу

Тема: Ступені порівняння прикметників. Утворення вищого й найвищого ступенів порівняння прикметників.

Мета: дати відомості про ступені порівняння прикметників та їх творення, формувати вміння їх розпізнавати, розрізняти, утворювати,  правильно і доречно вживати в мовленні; розвивати увагу, удосконалювати культуру усного і писемного мовлення.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник.

Література:

1. Глазова О. П.  Рідна мова : підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Глазова О., Кузнецов Ю. Б.  – К. : Педагогічна преса, 2006.

2. Методика викладання української мови в середній школі : підручник / І. С. Олійник, В. К. Іваненко, Р. П. Рожило; за ред. Олійник І. С. – К. : Вища школа, 1989.

3. Методика навчання української мови в середніх освітніх навчальних закладах / за ред. М. І. Пентелюк. – К. : Ленвіт, 2005.

4. Омельчук С. А. Усі уроки української мови у 6 класі / Омельчук С. А., Ляшкевич А. Ш. – Харків : Основа, 2011.

5. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова   5 –  12 класи. – К. : Перун, 2005.

 

План

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання.
  3. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.
  4. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
  5. Вивчення нового матеріалу.
  6. Закріплення набутих знань.
  7. Підсумки уроку. Оцінювання.
  8. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  • Доброго дня, діти!
  • На минулому уроці ми розпочали вивчати тему «Групи прикметників за значенням».
  • Зараз я перевірю як ви виконали домашнє задання.
  1. Перевірка домашнього завдання.
  • Вчитель перевіряє діалог на тему «Зима».
  1. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.
  • Вчитель перевіряє теоретичний матеріал.
  • Діти, зараз ви ланцюжком один одному задаєте запитання по минулій темі і відповідаєте на них.
  1. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
    • Сьогодні на уроці ми розглянемо нову тему «Ступені порівняння прикметників. Утворення вищого й найвищого ступенів порівняння прикметників».
  2. Вивчення нового матеріалу.

Якісні прикметники виражають ознаку, яка може виявлятися більшою або меншою мірою, тому їм властиві ступені по­рівняння — вищий і найвищий.

Прикметники, які показують, що в предметі більше тієї самої якос­ті, ніж в іншому, є формами вищого ступеня порівняння: Берізка струн­кіша за тополю.

Прикметники, які показують, що в предметі найбільше тієї самої якості, порівняно з іншими предметами, є формами найвищого ступе­ня порівняння: Ірина — моя найкраща подруга.

 

Ступені порівняння

 

Форма

 

Спосіб утворення

 

Приклади

 

 

 

 

 

Вищий

 

Проста

 

За допомогою суфіксів -іш-, -ш- від інших основ

 

Мудрий — мудрі­ший; малий — мен­ший

 

Складена

 

За допомогою додавання до звичайного прикметни­ка слів більш (менш)

 

Короткий — більш короткий; гіркий — менш гіркий

 

 

 

 

 

 

 

Найвищий

 

Проста

 

За допомогою додаван­ня до прикметників вищо­го ступеня префікса най-. Значення вищого ступеня можна посилити префікса­ми як-, що-

 

Вищий — найвищий; якнайменший, що­найменший

 

Складена

За допомогою:

а) слів найбільш, найменш;

б) прикметників вищого сту­пеня і слів від усіх, над усе

Найбільш здібний, найменш освічений; миліший від усіх, до­рожчий над усе

 

 

Увага! Не мають ступенів порівняння прикметники:

1) з суфіксами -ав(ий), -яв(ий): білявий, чорнявий;

2) з суфіксами -уват(ий), -юват(ий): білуватий, синюватий;

3) з суфіксами -еньк(ий), -есеньк(ий), -езн(ий), -енн(ий): біленький, тонесенький, величезний, здоровенний;

4) з префіксом пре-: предобрий, премудрий, преславний;

5) прикметники, що мають непорівнювану ознаку: сліпий, кривий, лисий, босий, живий, голий, хворий, порожній, готовий, сивий, русий.

 

Окремі якісні прикметники не мають ступенів порівнян­ня, бо вони самі вказують уже на певну міру якості: премудрий (дуже мудрий), завеликий (надто великий), старезний (надзви­чайно старий), страшенний (незмірно страшний), нескінченний (якому немає кінця), холоднуватий (трохи холодний), тихесенький (дуже тихий).

  1. Закріплення набутих знань.

№1. Робота біля дошки. Записати речення. Прикметники вищого та найвищого ступенів підкреслити.

    Свій сухар смачніший від чужих пирогів.  Найсмачніший хліб від свого мозоля. Правда ясніша від сонця. Слово дорожче золота. Найдорожча пісня, якою мати колисала. Як ідеш удвох, дорога стає коротша.  Людина міцніша за кремінь і слабша за мушку.  Найкраще зерно ховається на дно. Каша смачніша від балачок. Свій хліб більш ситний.  Як коротші кроки, то довше життя. З усієї рідні мати найбільш рідна. З усіх скарбів найбільш цінним є молодість. Солодший за все плід праці.

Народна творчість.

№2. Робота з карткою 1. Перепишіть прислів'я Від поданих у дужках прикметників утворіть вищий ступінь порівняння. Виділіть суфікси..

1. Ранок (старий) за вечір, вечір (молодий) від дня. 2. Ранок вечора (мудрий), а трава за солому (смачна). 3. Близька соломка (рідна) від далекого сінця. 4. Що ніч (темна), то день (видний).

№3. Гра «Хто швидше?»

 Від поданих слів утворити вищий ступінь порівняння прикметників, записати в одну колонку форми з суфіксом -ш-, а в другу — з суфіксом -іш-.

 

Далекий, широкий, дешевий, новий, старий, рідкий, гіркий, тонкий, товстий, гладкий, глибокий, мілкий, зелений, тихий, вигідний.

 

№4. Робот з карткою 2. Переписати, від поданих у дужках прикметників утворюючи форми вищого та найвищого ступенів порівняння. Використані суфікси та префікси виділити.

Любов (сильний) смерті. У друга вода (солодкий) від вражого меду. Долі і (швидкий) конем не об’їдеш. Здоров’я – (дорогий) скарб. Нащо (хороший) скарб, як у сім’ї лад? І (великий) люди мали (малий) колиску. Перші кроки (тяжкі). Слабий та малий (старший) в хаті. Зі всіх скарбів (цінний) є молодість.

Народна творчість.

№5. Пояснювальний диктант.  Прикметники вищого й найвищого ступенів порівняння підкреслити. Пояснити їх творення. Виділити суфікси та префікси.

І. Вже прилетіла голуба рибалочка, ніс в неї довгий, довший, ніж вона. (Л.Костенко.) Прекрасне те листя, що впало додолу. Ясніші стають небеса. Краса переходу – найвища краса. (В.Кобилянський.)  Коли тихого вечора  починав наш батько клепати косу під хатою в  саду,  ото й була для мене найчарівніша музика. (О.Довженко.) Симфонію, яка чарує слух, нам не заступить і найкращий трактор. (Ю.Клен.) Людські пісні – найглибша мука, найвища радість на землі! (М.Рильський.)

ІІ. Мова – найважливіший, найбагатший і найміцніший зв’язок, що зв’язує віджилі, живущі і майбутні покоління народу в одне велике, історично живе ціле.  (К.Ушинський). Я любив життя, але  гідність була мені дорожча (Є.Гуцало.) Я не байдужий до чужих країв. Я в океані  на найдальшім острові побуть хотів би, може б, і пожив. (П.Дорошко.)

  1. Підсумки уроку. Оцінювання.
  1. Доповніть речення.

Я знаю…

Я вмію…

Я можу…

  1. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
    • Із художньої літератури виписати 3–5 речень, у яких уживаються прикметники, які виражають ознаку, що може виявлятися більшою або меншою мірою.
docx
Додано
22 листопада 2021
Переглядів
1006
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку