Урок "Характер людини. Практична робота. Самооцінка характеру. Визначення позитивних і негативних рис характеру казкових героїв".

Про матеріал
З’ясувати сутність поняття «характер», «риси характеру»; почати досліджувати особливості поведінки та способу життя як найважливіших чинників, що впливають на здоров’я людини. Формувати вміння дітей працювати в групах, парах, самоорганізовува- тися, планувати свої дії, досліджувати, порівнювати, узагальнювати результати роботи, шукати різні джерела інформації. Розвивати вміння знаходити позитивні і негативні риси характеру в собі та інших. Формувати адекватну самооцінку. Удосконалювати навички зв’язно і послідовно висловлювати думки. Збагатити і активізувати словник дітей. Викликати інтерес та дбайливе ставлення до свого здоров’я. Виховувати позитивні риси характеру.
Перегляд файлу

Тема:Характер людини. Практична робота. Самооцінка характеру. Визначення позитивних і негативних рис характеру казкових героїв.

Мета: З’ясувати  сутність  поняття «характер»,  «риси  характеру»;              почати досліджувати  особливості поведінки та способу життя як               найважливіших чинників, що впливають на здоров’я людини.              Формувати  вміння дітей працювати в  групах, парах, самоорганізовува-

 тися,  планувати свої дії, досліджувати, порівнювати, узагальнювати результати роботи, шукати різні джерела  інформації.                  Розвивати  вміння знаходити позитивні і негативні риси характеру  в собі             та інших.  Формувати адекватну самооцінку. Удосконалювати навички             зв’язно і послідовно  висловлювати думки. Збагатити і активізувати              словник дітей. Викликати інтерес та дбайливе   ставлення до свого здоров’я. Виховувати  позитивні риси характеру.

Обладнання:

                                             ХІД УРОКУ

І. Оргмомент.

1. Психологічне налаштування.

Усміхніться один одному і привітайтесь до гостей.

- Сьогодні чудовий день. Пахне весною. Весело щебечуть пташки. Природа ожила від зимової сплячки. Ваші личка усміхнені. Думаю, що цей урок принесе вам такий хороший настрій, як і приносять сонячніі весняні дні.

Роботи в нас дуже багато і тому пропоную:

- не просто слухати, а чути;

- не просто дивитись, а бачити;

- не просто відповідати, а міркувати;

- дружно і плідно працювати.

    

Якби чоловік знав, що не знає,

то б і мав, що не має.            

                            Народна мудрість            

Девіз уроку:

« Усе в твоїх руках… »

2 . Визначення очікувань:

Продовжте речення:

«Від сьогоднішнього уроку я  очікую»-

3. Правила

Правилами сьогоднішнього уроку будуть слова, які ми доберемо до слова «Доброта»

—Давайте  до слова доброта доберемо такі слова,  які починалися б із перших букв цього слова і відповідали тим якостям, які нам слід проявити на уроці.

Отже сьогодні ми будемо.

Д —дружними

О — охайними, обережними

Б — бадьорими

Р — розумними

О — організованими

Т — товариськими

А — активними

ІІ. Актуалізація знань учнів.

1.Фронтальне опитування.

- Від чого буває весело?

- Від чого сумно? Страшно?

-Коли почувають себе винним?

- Коли у людини буває хитре обличчя?

-Як можна назвати одним словом всі ці слова? (Емоції)

-Що таке емоції?( «Емоціо» у перекладі з латини означає «хвилювання».)

-Які ви знаєте емоції? (Учні називають емоції:здивування, страх, спокій, злість, сум, радість.)

Висновок: почуття гніву, печалі, радощів, суму та ін.. – це емоції.

Емоції бувають різними. Здоров’я людини залежить від емоційного стану. Чим більше ми переживатимемо позитивних емоцій, тим краще будемо себе почувати.

4.Вправа «Дзеркало»

-Подивіться у дзеркало. Кого ви, там побачили?

Від настрою того кого ви побачили у дзеркалі і бачите кожного дня, залежить здоров’я.

 5. Побудова асоціативного куща.

Здоров’я – це стан організму людини, при якому всі його органи повноцінно функціонують.

Здоров’я – це стан повного фізичного,духовного та соціального благополуччя,а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад.

-Побудуємо асоціативний кущ до слова здоров’я. 

-Що ви бачите, пригадуєте, уявляєте, коли чуєте слово здоров’я?              Здоров’я … (відповіді дітей)

-Молодці, багато знаєте про здоров’я.

  • Посієш вчинок – пожнеш звичку, посієш звичку – пожнеш характер.                                                                       
  •  Бо здоров’я, любі діти, - в світі головне. Здоровий і веселий щастя не мине.

ІІI. Установчо-мотиваційний етап

     З самого дитинства батьки вчать своїх дітей сидіти, ходити, читати, розмовляти, малювати і ще багатьом речам. Зараз ви вже ходите до школи, де вас також вчать педагоги. Ви пізнаєте світ навколо СЕБЕ.

- А чи знаєте ви самих себе, свої здібності, особливості, риси характеру?

 -Саме про це ми сьогодні поговоримо.

ІV. Повідомлення теми та  мети уроку.

А сьогодні ми будемо говорити про психічну і духовну складову здоровя. Тема нашого уроку «Характер і здоров’я». Ми дізнаємось, що таке характер, у чому він виявляється, що впливає на формування характеру, а також заняття  допоможе  вам більше пізнати себе. 

-А як ви думаєте, на яке головне питання маємо дати відповідь? ( Чи впливає характер людини на її здоров’я). 

-А як на вашу думку?  Адже майже всі люди хворіють, до чого тут характер?

 Інтерактивна вправа «Займи позицію»

(На двох партах стоять таблички:

1. Характер - це вроджена особливість.

2. Характер формується протягом життя.

Учитель. Давайте визначимо, від чого залежить характер людини.

-Ви вважаєте, що характер є вродженою особливістю?

-Або навпаки, ви переконані, що характер формується протягом життя? Зберіться біля відповідних табличок. Обговоріть свої міркування і наведіть кілька аргументів на їх користь.

Презентація аргументів

V. Усвідомлення та сприйняття матеріалу

1.Вступне слово вчителя

         На арці Дельфійського храму в V столітті греки написали слова Сократа: «Пізнай самого себе».

-Щоб сьогодні й у майбутньому відчувати себе справжньою людиною, вам необхідно зараз добре вчитись, досягти вершин у майбутній профе -сії, створити міцну сім'ю, мати коло вірних друзів.

-Як ви гадаєте, чому він наголошував на цьому? Що означає пізнати самого себе?

 Орієнтовна відповідь учня: Для того, щоб стати порядною і вихованою людиною, необхідно добре знати самих себе: і те добре, що є в нас, і наші недоліки. Крім того, треба знати або хоча б уявляти, якими ми хотіли б або вважали за необхідне стати, до чого ми прагнемо. Тільки в такому випадку, порівнявши себе з нашим ідеалом, ми зможемо побачити, що нам слід вдосконалювати в собі, й визначити, як це слід робити.

VI. Вивчення нового матеріалу

1. Інсценізація.

 Ми покажемо вам одну  середньовічну  історію.

Характер — це сукупність особистих рис людини,   ......... які виявляються в її поведінці та діяльності.  Слово «характер» за­позичене з давньогрецької мови. Його первісне значення — ознака, риса, особливість. 

2.Робота з підручником. (с. 61-62) 

-Що таке характер? У чому він виявляється?

-Що впливає на формування характеру?  

Доберіть прикметники до слова «характер». (Добрий, залізний, поганий, лагідний, важкий тощо).

- На які дві протилежні групи можна поділити  риси характеру? 

-Назвіть позитивні риси характеру, негативні. 

-Чи однакові риси властиві дівчаткам і хлопчикам? 

3.Гра «Додай слово».

  • Терплячі, вимогливі, добрі, веселі - …..
  • Мужні, сильні, уважні, витримані, врівноважені -….

4. Перегляд уривку мультфільму «Ох і Ах» Зубкової. (1.12 хв.) Дивіться уважно, запам’ятайте які риси характеру проявляться у головних героїв.

 -А чим закінчився мультфільм ви дізнаєтесь на наступному уроці.

-  Як звали головних героїв?

- Чим відрізняються? 

5.Гра  «Ох і Ах» 

На дошці розміщені по різні боки картинки Оха і Аха.

Зараз я буду показувати картки з надписами рис характеру, а ви будете відповідати кому  які риси характеру притаманні.

  «Ох» -негативна, «Ах» -позитивна риса. 

(Добрий,буркотливий, чесний,жадібний, життєрадісний, заздрісний, стриманий, боягузливий, лагідний, брехливий, сміливий,пихатий, високодумний, важний, гордий) 

-Які з цих рис належать  Оху,  Аху?(позитивні  і негативні) 

-На кого з головних героїв  ви хотіли б бути схожими?

- Діти, на вашу думку, чи  можна  з усіх позитивних рис виділити найкращу серед найкращих?

Давайте послухаємо діалог «Найкраща риса» (підручник с.123)

6. Пояснення вчителя.

— У кожної людини свій характер, або ще кажуть — своя натура, своя вдача. Це притаманні тільки їй особливості поведінки, ставлення до колективу, інших людей, до праці, до того, що її оточує, та до самої себе.

Як не буває однакових людей, так не буває однакових характерів. Характери можуть мати якісь спільні риси, ознаки.

  • У людському характері є як позитивні, так і негативні риси. Чесність, працьовитість, скромність, сміливість, доброта, щирість тощо — це позитивні риси.
  • Лінь, заздрість, брехливість, жадібність, хвалькуватість, боягузтво тощо — негативні риси характеру.

Зробити висновок про характер людини можна з того, як вона мислить, поводиться за різних обставин, якої думки про інших людей і про себе. Знати характер людини дуже важливо. Це дає змогу передбачити, як людина поводитиметься за певних умов, чого від неї очікувати, як вона виконуватиме дані їй доручення. Знання рис свого характеру допоможе краще зрозуміти й оцінити свої вчинки, ставлення інших людей до тебе. Адже ти постійно з кимось спілкуєшся, взаємодієш. Якщо ти поглянеш на себе збоку, то, можливо, спробуєш щось у собі змінити, вдосконалити. Запитай себе: «Чи я вразливий?», «Чи хвалькуватий?», «Чи завжди дотримуюся слова?»

Спробуй дати чесну відповідь на ці та інші запитання. Це допоможе тобі краще пізнати себе і зрозуміти, які риси характеру в тебе позитивні, а які — негативні. Пам’ятай, що характер позначається на здоров’ї самої людини та її оточенні. Адже люди, які всміхаються, доброзичливо ставляться до інших, не сваряться і не ображаються через дурниці, почуваються добре. Оточуючим також приємно знаходитися поряд із ними.

Приязні стосунки між людьми позитивно впливають на здоров’я.

    Важливе значення для визначення характеру мають почуття людини, які виявляються у ставленні:

- до інших людей: щирість, товариськість або замкнутість, відвертість або потайність;

- до самої себе: власна гідність, скромність, самовпевненість, егоїзм;

- до роботи, справи: ініціативність, наполегливість, лінь, сумлінність.

Важливою складовою частиною характеру є воля. Людина без волі нагадує автомобіль без двигуна: усе начебто і виглядає солідно, а користі ніякої.

"Творча терапія”.

Уявіть собі істоту, яка першою з'явилася на планеті земля. Вона могла виникнути в морі, на болоті, під землею, у лісі. Вона могла бути зовсім не схожою на сучасні організми. Еволюція зробила з неї тих істот, яких ми бачимо сьогодні.

Ваше завдання – користуючись пластиліном, виліпити цю першу істоту і наділити її такими рисами характеру, які б ви хотіли бачити в ній.

Руханка «Принцеса, Рицар, Дракон»

VII.Закріплення вивченого матеріалу. 

1. Вправа  «Утвори пари»

1 З’єднайте стрілочками риси характеру та їх тлумачення.

Нечупара                            не звертає ні на кого уваги.

Улеслива                             говорить не те, що думає, а те, що хочуть

                                           від нього почути.                                   

Байдужа                              неохайний, брудний.

2. З’єднайте стрілочками прислів’я та їх тлумачення.

Або пан, або пропав.                                Жадібний.

Дає і з рук не випускає.                            Лінивий.

Любить роботу, як кріт сонце.                   Рішучий.

2.Характер і здоров’я

-Діти, «Людина починається з добра» так говорять в народі.

Антонім до слова добро-зло, безсердечність.

-Діти, а скажіть добро завжди перемагає зло? (Ні, тільки в казках)

- А чи любите ви, казки?

— Прочитайте казку Ігоря Січовика «Ліки від лінощів»

Дайте відповіді на запитання:

-Який діагноз поставила лікар сова?

-Який рецепт вона виписала зайченяті?

-Чи може людина змінити риси свого характеру? Поясніть свою думку.

4. Практична робота

Всі ви знаєте українську народну казку «Дідова дочка і бабина дочка» — Які риси характеру мають казкові персонажі: дід і баба, дідова дочка і бабина дочка?

— Які персонажі добрі, а які — злі?

Назвіть позитивні і негативні якості характеру головного героя казки «Біда навчить» Лесі Українки.

-Хто є головним героєм казки?

   Головним героєм казки «Біда навчить» є горобець.

-Охарактеризуйте горобця. Яким він був і яким він став.

5.Групова робота.

Вправа «Гронування».( Працьовита, лінива, добра, жорстока, довірлива,                                     

рішуча, хитра, великодушна, не великодушна, наполеглива, зла, ненависна, вихована, чемна, підла, пихата, примхлива, вередлива)                                        

Підібрати слова, які найвлучніше опишуть дану особу. Розповісти про них від імені себе.

І група – Дідова дочка

ІІ група – Бабина дочка (Мачуха)

-Перед вами малюнки казкових героїв (Карлсон, Ослик Іа, Незнайко, Буратіно)

-Визначіть, які риси характеру їм притаманні?

Кожен герой має свій характер. Але слід пам’ятати, що характер-це наші вчинки та дії.

Здавна вважали, що характер не змінюється. Але вчені сходяться на думці, що людина може змінити риси свого характеру.

-Які поради дасте героям, щодо покращення їхнього характеру?

-Діти,як ви вважаєте, чи допомагають позитивні риси характеру чи- ні?

-А чи доводилося вам чути? «Людина одягла на себе маску» (Це в прямому чи переносному значенні?)

Іноді хоче показатися доброю, а насправді вона не така. (Наприклад, як у байці Л.Глібова «Чиж та голуб»)

Але ми повинні вчитися розпізнавати людину, хоч вона і одягає маску.

6.Проведення тесту «Який ти?»

-Проведемо з вами міні-тест «Який ти?»

-Розгляньте геометричні фігури та оберіть одну із них.

-Давайте подивимося, що ж розповість нам фігура про ваш характер.

Висновок: Усі ви різні. Але усі дівчатка та хлопчики мають прагнути мати більше позитивних рис.

Людина  народжується  для  того,  щоб  лишити  після  себе  слід  в  пам’яті,  в серцях інших людей).

Які риси характеру вам подобаються, а які — ні?

— Які з них завдають шкоди здоров’ю, а які,— навпаки, зміцнюють його?

Запам’ятайте! Характер людини впливає на здоров’я. Людина може змінити риси свого характеру.

 Чи не з’явилося у вас бажання змінити свою позицію?

-Які докази вас переконали?

-Який висновок ми можемо зробити?

-Які чинники впливають на формування характеру? (Спадковість, виховання, оточення, самовиховання.)

7.Визначення самооцінки.

Тест «Драбинка»

— Самооцінка відіграє важливу роль у самовихованні, у становленні характеру. Людина вчиться свідомо керувати своєю поведінкою, виховувати в собі позитивні і стримувати негативні риси характеру.

Кожному із нас знайомий цей стан  коли ми  злі і хочемо щось зламати, зруйнувати щось. Це "Вовк" який живе в кожному із нас. Та казка підказує: "Вовк – некерована, неконтрольована агресія, що карається. Тому ми повинні учитись керувати "вовком" у своїй душі.

8.Читання й обговорення оповідання Л. Кисельової «І так буває».

— Які достоїнства згадувались на початку оповідання?

— Які недоліки засуджуються?

— Що можна сказати про самооцінку сосни?

9. Вправа самооцінка.

Самооцінка— формування певного ставлення до своїх позитивних рис (переваг) та недоліків.

V. Підбиття підсумків. Рефлексія

1.Бесіда

— Що таке характер?

— Які риси характеру притаманні і дівчаткам, і хлопчикам?

— Які риси маминого характеру вам подобаються? А татового?

 -В чому проявляється характер людини?

Висновок: Характер людини виявляється у її поведінці та вчинках.

В Інтернеті можна знайти велику кількість ось таких «правил», за якими можна визначити характер. Почерк, гороскоп, форма обличчя, колір очей, волосся, як людина їсть, ходить, яке місце в кімнаті обирає, як сидить на стільці. До речі, якщо людина сідає на кінець стільчика, це свідчить про її сором’язливість та скутість. Широко розставленні ноги – ознака впевненої в собі людини.

Звичайно, всі ці методи та тести скоріше показують «зовнішню сторону» нашого характеру, а не «внутрішню», адже інколи ми самі не знаємо, на що здатні.

2.Вправа «Словничок».

У світі існує безліч словників, але немає словника серця. Давайте спробуємо утворити його.

Діти, серце яке ?

-Пригадайте випадки зі свого життя, коли ви відчували  сердечне тепло іншої людини ?

-А тепер ті випадки, коли ви дарували частинку свого серця?

-Чи поменшало у вас від цього  доброти, любові, співчуття?

Отже, залишайтесь такими добрими, чуйними і ніжними, то ви зможете стати людиною з великої літери.

3.Легенда про пихатого мандарина. (Відео)

-Я думаю, що ви ще раз переконалися, що все  у ваших руках.

4.Дослід рефлексія.

-Як розумієте вислів?

-Від кого залежить що робити? Як діяти? 

- Діти, встаньте тихесенько, станьте зручно і закрийте очі. Зробіть три глибоких вдихи. Уявіть собі, що перед вами нічне небо у зірочках. Подивіться на яку – небудь особливу зірку, що нагадає вам про вашу найзаповітнішу мрію, мрію всього вашого життя. Можливо, хтось із вас хоче поділитися власною мрією?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Медведєва Анжеліка
    Велике спасибі автору. Матеріал став у нагоді.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 жовтня 2019
Переглядів
5004
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку