8 клас
Тема 3
ПЕРІОДИЧНИЙ ЗАКОН І ПЕРІОДИЧНА СИСТЕМА ХІМІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ Д. І. МЕНДЕЛЄЄВА. БУДОВА АТОМА
УРОК 51
Тема. Характеристика хімічних елементів за положенням у періодичній системі хімічних елементів і будовою атома
Цілі уроку: закріпити знання учнів про будову атома; формувати вміння й навички характеризувати елементи за положенням хімічних елементів у періодичній системі й будовою атома.
Тип уроку: засвоєння вмінь і навичок.
Форми роботи: фронтальна робота, групова робота.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця електронегативностей, алгоритм характеристики хімічних елементів за положенням у періодичній системі.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
II. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань
Фронтальна робота
1. Скільки електронів необхідно віддати атому Магнію, щоб електронна конфігурація зовнішнього рівня в нього стала такою, як в атома Неону?
2. Не заглядаючи в періодичну систему хімічних елементів, розрахуйте, в якому періоді та групі розташований елемент із порядковим номером 25.
3. Заповніть графи в таблиці. (Учні заповнюють таблицю на дошці.)
№з/п |
Назва хімічного елемента |
Порядковий номер |
Період |
Група |
Електронна формула |
1 |
|
4 |
|
|
|
2 |
|
|
|
|
1s22s22р3 |
3 |
|
|
2 |
4 |
|
4 |
|
|
|
|
1s22s22p63s23p6 |
4. Скільки неспарених електронів в елемента 2 у таблиці?
5. Скільки спарених електронів на зовнішньому рівні в елемента 4 у таблиці?
6. Скільки електронів може приєднати елемент 3 у таблиці?
III. Вивчення нового матеріалу
Положення елемента в періодичній системі може багато розповісти про цей елемент, його сполуки, їхні властивості. Д. І. Менделєєв помітив цю закономірність і навіть зміг передбачити властивості ще не відкритих на той час хімічних елементів. Знання закономірностей зміни будови й властивостей атомів дозволяють передбачати будову та властивості елементів, їхніх сполук. Тому кількість відкритих елементів постійно збільшується.
Скористаємося алгоритмом, щоб охарактеризувати будь-який хімічний елемент за положенням у періодичній системі. (Кожен учень одержує алгоритм складання характеристики для роботи на уроці.)
Бланк характеристики елемента за положенням у періодичній системі
1. Символ, назва хімічного елемента |
|
2. Порядковий номер |
|
3. Відносна атомна маса |
|
4. Заряд ядра атома |
|
5. Загальна кількість електронів, протонів, нейтронів |
|
6. Номер періоду (великий, малий) |
|
7. Кількість електронних рівнів |
|
8. Номер групи, головна чи побічна підгрупа |
|
9. Кількість валентних електронів |
|
10. Схема будови атома |
|
11. Електронна формула |
|
12. Електронно-графічна схема будови атома |
|
13. Формула простої речовини, метал чи неметал |
|
14. Формула вищого оксиду, його характеристика |
|
15. Формула гідроксиду, його характеристика |
|
16. Формула леткої сполуки з Гідрогеном (якщо є) |
|
17. Порівняльна характеристика властивостей з елементами в підгрупі |
|
18. Порівняльна характеристика властивостей з елементами в періоді |
|
IV. Засвоєння вмінь і навичок
1. Разом з учнями заповнюємо на дошці таблицю характеристики хімічного елемента за положенням у періодичній системі на прикладі Карбону.
2. Учні об'єднуються в групи по три-чотири особи для складання характеристики елементів. Кожна група одержує номер хімічного елемента (№ 11, № 13, № 15, № 16). Учні виконують завдання упродовж 5—6 хвилин, потім зачитують і за необхідності записують на дошці результати, обговорюють у класі, виправляють помилки.
3. Розв'яжіть задачу. Відносна молекулярна маса вищого оксиду елемента VI групи за воднем дорівнює 40. Масова частка Оксигену в ньому — 60 %. Визначте цей елемент, охарактеризуйте його за положенням у періодичній системі.
V. Підбиття підсумків уроку
Учитель підбиває підсумки роботи учнів на уроці, оцінює роботу груп.
Ми навчилися характеризувати хімічні елементи за їх положенням у періодичній системі хімічних елементів. Де можна надалі використати ці знання?
VI. Домашнє завдання
Опрацювати §37підручника, відповісти на запитання 1-5 с.174повторити будову атома.
Охарактеризувати за алгоритмом хімічні елементи з порядковими номерами 14 і 19.